Cəmiyyətin qadından şərtsiz itaət gözləntisi - Natəvan Abdulla
KONFUTSİ: "Qadınlar
uşaqlıqda atalarına, evləndikləri zaman ərlərinə,
yaşlandıqda isə oğullarına xidmət və itaət
etməyə məcburdurlar"
Rəfiqələrimin
Türkiyədə yaşaması məni həmişə
narahat edib. Hər
an ictimai nəqliyyatda,
yolda, yaşadıqları
evdə başlarına
bir iş gələcəyi, bir kişi tərəfindən
zorakılığa məruz
qalacaqları düşüncəsi
ilə ürəyim daima vəsvəsədədir.
Hər dəfə onlarla danışanda, "ehtiyatlı
olun", "diqqətli
olun", "qayıdın
gəlin Azərbaycana,
ya da başqa
ölkəyə köç
etməyə çalışın",
deməyimdən bezdiklərini
də hiss edirəm.
Məlumdur ki, Türkiyədə qadına, uşağa və küçə heyvanlarına qarşı
zorakılıq, xüsusilə
cinsi zorakılıq
lap çoxdur. Mətbuatın bütün bu
hadisələri işıqlandırması,
ölkənin sənətçilərinin,
əhalinin bu məsələdə sosial
həssaslığı hadisələrin
qabardılmasına təkan
verir. Orada insanların dövlətdən
baş verən cinayətlərlə bağlı
ədalətli hökm
tələb etmələrinə
demək olar ki, hər gün
rast gəlirik.
Məsələ ailədaxili zorakılığa
gəldikdə isə,
rəfiqəm, "Burada
qadınlar bizim kimi deyil. Söyüşkəndirlər, ipə-sapa yatmırlar,
etiraz edir, öz haqlarını tələb edirlər.
Ona görə də daha çox zorakılığa məruz
qalırlar" - demişdi.
Düşünürəm ki, həqiqətən
də bizim qadınlarımız güzəştə
getməyə, ailəni
mühafizə etməyə,
kişiyə boyun əyməyə daha meyilli, ailədə kişinin üstünlüyünü
qəbul etmiş insanlardır. Bizim cəmiyyətdə
"kişini əsəbiləşdirmək
olmaz" düşüncəsi
artıq həzm olunub.
Elə biri mən özüm. Dəfələrlə psixoloji zorakılığa
məruz qalsam da, susub səsimi
çıxartmamışdım. İndi düşünürəm
ki, işdir, əgər bu qədər səbrli, yaxud qorxaq olmasam,
yaşadıqlarım qarşısında
şüvən qoparsaydım,
söyüş söyüb
"həyasızlıq" etsəydim, yəqin, indi torpaq altında
başım bədənimdən
ayrı yatırdım.
Biz Azərbaycanda qadınların
fiziki, psixoloji zorakılığa məruz
qalmaları hallarının
çox olduğunu deyə bilmərik. Ən azından alışdığımız
sovet mədəniyyəti,
musiqi, teatr, kino ilə vəhdətdə
böyüməyimiz, daha
sonra Ümummilli lider Heydər Əliyevin hakimiyyəti zamanında onun uşaqlara, sənətçilərə
göstərdiyi qayğı
və diqqət, cəmiyyətə əks
etdirdiyi uşaq sevgisi həqiqətən
humanist bir ruh halının formalaşmasına
təkan vermişdi.
Ölkəmizdə məişət zorakılığının
nisbətən az olmasının səbəblərdən biri
də, qadınlarımıza
ailədə itaət
və xidmət etməyin lap uşaq vaxtlarından öyrədilməsi
ilə bağlıdır.
Nənələr, analar da cəmiyyətdəki cinsiyyətlərarası
bu qeyri-bərabərliyi
mühafizə edən
əsas qüvvələrdir.
Beşinci əsrdə yaşamış
qədim Çin filosofu Konfutsinin dediyi kimi, "Qadınlar uşaqlıqda
atalarına, evləndikləri
zaman ərlərinə,
yaşlandıqda isə
oğullarına xidmət
və itaət etmək məcburiyyətindədirlər".
Sanki o, bu fikri Azərbaycan qadınları üçün
deyib.
Bir çox
mədəniyyətlərdə tarix boyu qadının
həyat qayəsi və tərzi bu cür şərtləndirilib. Zaman-zaman zorakı
üsullarla da olsa, ailələr gənc qızlarına bu qaydanı mənimsətməyə çalışılır.
Əksər qadınlarımızda özünümüdafiə sistemi
uşaqlıqdan ailə
daxilində, böyüklərin
təsir ilə zədələnir. Buna görə də, əri, atası tərəfindən zorakılığa
məruz qalan, çətin həyat şərtlərinə dözməyən
qadınlar qeyri-adekvat
yollara baş vurur, ya intihar
edir, ya evdən qaçırlar.
Televiziyalarımızdakı sosial yönümlü
verilişlərə çıxan,
ailə-məişət problemlərini
ictimailəşdirən onlarla
insan buna örnəkdir.
Digər
tərəfdən, patriarxal
gücün təsiriylə
tərbiyə alan, böyüyən
qadınlar, təzyiq gördüyünə görə
evdən qaçan, üzərinə yüklənən
məsuliyyətləri icra
etməkdən imtina edən qadınların ən böyük düşməninə çevriril,
onlara nifrətlə baxır, qınayırlar.
Amma özlərinin hansı gücün psixoloji təsiri altında qaldıqlarının fərqində
deyillər.
Patriarxal
quruluş, cinsi ayrı-seçkilik, kişi üstünlüyü,
bir cinsin doğulduğu andan öldüyü ana qədər digər cinsə itaət və xidmət etmək məcburiyyətində
olması deməkdir. Bu məqamda qadınlar
özərinə sual
verməlidir ki, niyə ömürlərini
həyatlarında olan
kişilərə xidmət
edərək keçirirlər?
Qadınlar niyə bu könüllü məcburiyyəti
həyatlarının sonunacan
çiyinlərində daşıyırlar?
Kişilər də eyni formada həyatlarındakı
qadınlardan nə qədər xidmət və nə qədər itaət gözlədiklərini sorğulamalıdırlar:
"Qadın niyə mənə itaət etməlidir?", "Qadın
niyə mənə xidmət etməlidir?"
Cəmiyyətimizdə təhsil səviyyəsi aşağı
olan, köhnə qayda-qanunlarla formalaşan kişilər üçün
bu sualın standart bir cavabı
var: "Çünki
o, qadındır".
Mənə isə məhz qadınların bu suala verdikləri cavablar maraqlıdır. Yəqin bu
suala hər qadın fərqli cavab verəcək. Bəziləri də, "Pah,
başqa neynəməliyəm
ki?!" deyəcək.
İnsanların bu suala verdiyi
cavablardan onların psixologiyasının hansı
düşüncə tərzinin
tikanlı sərhədləri
ilə əhatə olunduğunu, fikirlərinin,
həyatı yaşama,
dərketmə mexanizmlərinin
necə şərtləndirildiyini,
qorxularının, çarəsizliklərinin
nələrlə bağlı
olduğunu anlamaq mümkündür.
İndi daş dövrü deyil, nə mağara var, nə də ayı. Nə də artıq heç kim heç
kimi asanlıqla toydanca xalı-xalçaya
büküb qaçıra
bilməz. Amma cəmiyyətimizdəki bəzi qadınlar hələ də evin yaxınlığındakı
marketə düşmək
üçün həyat
yoldaşlarından, atalarından
icazə almalı olurlar. Qadına aid müəyyən ehtiyaclarını qarşılamaq
üçün hələ
də ərlərindən
pul istəyir, öz tələbatlarını
ödəmək üçün
belə işləyə
bilmirlər. Hələ
də diplomu olan milyonlarla qadın öz iqtisadi azadlığını
təmin edə bilməyib: etməsinə
əri, valideynləri
tərəfindən icazə
verilməyib. Milyonlarla
qadın işdən yorğun-arğın qayıdıb
bütün ev
işlərini icra etmək məcburiyyətindədir
ki, işlədiyinə
və ev işlərini çatdıra
bilmədiyinə görə
evdə söz-söhbət
çıxmasın.
Beləcə, cəmiyyətdə müəyyən
mənalarda həm işdə, həm evdə uzun
müddət təzyiq altında qalan
qadınlar bir tərəfdən də
uşaqları üzərindəki məsuliyyətlərini icra edirlər. Cəmiyyətin oturuşmuş
patriarxal düşüncə tərzinin
onları saldığı bu labirintin içində sağa-sola
vurnuxa-vurnuxa həyatlarını keçirir, birinin
anası, birinin gəlini, birinin
arvadı, birinin qızı olaraq həyatlarını yaşayırlar. Onlardan gözlənən də budur: itaət və xidmət.
Natəvan ABDULLA
525-ci qəzet.- 2021.- 9
iyul. S. 11.