Sözə,
sənətə həsr olunan
ömür
Unudulmaz ədibimiz
Kəmalə Ağayevanın 85 illiyinə
Kəmalə
Ağa qızı Ağayeva 1936-cı il iyul ayının
10-da Naxçıvan şəhərində doğulub.
1953-cü ildə Naxçıvan Şəhər 2 №-li orta məktəbini
bitirərək həmin il Azərbaycan Dövlət Pedaqoji
Xarici Dillər İnstitutunun (indiki Dillər Universiteti)
fransız dili fakültəsinə qəbul olunur.
Hələ
orta məktəb illərindən ədəbiyyata, şeirə,
teatra böyük marağı olan Kəmalə elə birinci
kursdan bu ali təhsil ocağında fəaliyyət göstərən
ədəbiyyat dərnəyinin ən fəal üzvlərindən
biri olur. O zaman bu dərnəyə gənc şair Hüseyn
Hüseynzadə - sonralar məşhurlaşan Xalq şairi
Hüseyn Arif rəhbərlik edirdi. Dərnək rəhbəri
Kəmalənin xüsusi istedadını sezib əlamətdar
və bayram günlərində ali məktəbdə
keçirilən tədbirlərdə vaxtaşırı onun
da şeirlərinin səslənməsinə şərait
yaradır. Kəmalə Ağayeva artıq
üçüncü kursdan burada tələbə-şair
kimi geniş tanınır. Dördüncü kursda oxuyarkən
ilk dəfə olaraq mərkəzi mətbuatda - "Azərbaycan"
jurnalında onun "Hilal olaydım" şeiri dərc
olunur. Elə həmin vaxtlarda bu şeir Azərbaycan radiosundan
məşhur diktor Aydın Qaradağlının ifasında səslənir.
1957-ci
ildə ali təhsilini müvəffəqiyyətlə başa
vuran Kəmalə Ağayeva doğma Naxçıvana
qayıdır və təyinat aldığı indiki Babək
rayonunun Şıxmahmud kənd orta məktəbinin fransız
dili müəllimi kimi ilk pedaqoji fəaliyyətinə
başlayır. Bir il sonra Naxçıvan teatrının
baş rəssamı Məmməd Qasımovla ailə həyatı
qurur. 1959-cu ilin sentyabrından ailə vəziyyətilə əlaqədar
olaraq Naxçıvan şəhər 1 nömrəli orta məktəbdə
fəaliyyətini davam etdirir.
1961-ci
ildə Naxçıvan şəhərində yenicə
yaradılan internat məktəbdə fransız dili müəlliminə
ehtiyac olduğu üçün Kəmalə Ağayeva həmin
vaxtdan tam 30 il burada pedaqoji fəaliyyət göstərir və
özünün təşkil etdiyi ədəbiyyat dərnəyinə
də rəhbərlik edir. Pedaqoji fəaliyyətilə
yanaşı, Kəmalə Ağayeva ədəbi
yaradıcılığını da eyni həvəs və
coşqu ilə davam etdirir.
1958-ci
ildə Azərbaycan Yazıçılar İttifaqının
Naxçıvan şəhərində səyyar plenumu
keçirilir. Plenumda yerli yazıçı və şairlərin,
həmçinin, ədəbiyyatda ilk uğurlu
addımlarını atmaqda olan gənclərin də fəaliyyəti
müzakirə olunur. Xalq şairi Rəsul Rza öz
çıxışında gənc şairlərin
yaradıcılığını təhlil edərkən Kəmalə
Ağayevanın "Azərbaycan" jurnalında yenicə dərc
olunmuş "Gənclik" şeiri üzərində məxsusi
dayanır və məhz bu şeirinə görə
istedadlı gənc şairin Yazıçılar
İttifaqının üzvlüyünə qəbulunu məqsədəuyğun
hesab edir. Həmin plenumda yerli gənc şairlərdən 5 nəfər,
o cümlədən, yeganə qadın şair kimi Kəmalə
Ağayeva da SSRİ, eyni zamanda, Azərbaycan Yazıçılar
İttifaqının üzvlüyünə qəbul edilir. Beləliklə,
Kəmalə xanım Muxtar Respublikada SSRİ
Yazıçılar İttifaqının ilk qadın
üzvü olur.
Elə
həmin ildən başlayaraq 22 yaşlı gənc şair
ilk dəfə olaraq qələmini dramaturgiya sahəsində də
sınamaq qərarına gəlir. Buna səbəb "8
Mart" münasibətilə Məmməd Qasımovun ona hədiyyə
etdiyi kitab olur.
Məhsəti
Gəncəvinin "Rübailər"ini təqdim edərkən
ömür-gün yoldaşının "bu rübailər əsasında
yaxşı bir pyes yazmaq olar" tövsiyəsi onu ilk
qadın şairimizin həyatından bəhs edən mənzum
pyes üzərində işləməyə sövq edir. Pyes
təxminən 4 ilə tamamlanır.
1962-ci
ildə Azərbaycan Uşaq və Gənclər Ədəbiyyatı
Nəşriyyatı tərəfindən gənc xanım
şairin "Baharın sözü" adlı ilk şeirlər
kitabı işıq üzü görür. Bir il sonra isə
gənc-dramaturqun "Məhsəti" adlı 4 pərdəli
mənzum faciəsi səhnəyə qoyulmaq üçün
Naxçıvan Dövlət Dram Teatrına təqdim olunur.
Pyes 1964-cü ilin repertuar planına daxil edilir və
tamaşanın quruluşu yenicə baş rejissor təyin
olunan tanınmış teatr xadimi Baxşı Qələndərliyə
tapşırılır.
1964-cü
ildə Naxçıvanda Muxtar Respublikanın 40 illiyilə
bağlı naxçıvanlılara yubiley hədiyyələrindən
biri də qədim sənət ocağı üçün
yeni, üçmərtəbəli, möhtəşəm
teatr binasının təhvil verilməsi olur. Teatrın
tamaşaçılar üçün
açılışını məhz "Məhsəti"
tamaşası ilə həyata keçirmək qərara
alınır.
Oktyabrın
15-də Muxtar Respublikanın 40 illiyinə həsr olunmuş təntənəli
yığıncaq və yubiley konserti münasibətilə
Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrı adlanan
möhtəşəm binanın açılışı
olur. Cəmi bir həftə sonra - oktyabrın 24-də "Məhsəti"
tamaşasının premyerası ilə teatr yeni binada ilk
tamaşaçılarını qəbul edir. "Məhsəti"
pyesilə Kəmalə xanım Azərbaycan ədəbiyyatı
və milli dramaturgiya tarixinə mənzum pyeslərin ilk
qadın-müəllifi və ilk peşəkar
qadın-dramaturq kimi daxil olur.
1965-ci
ildə Bakıda keçirilən "Naxçıvan MSSR mədəniyyəti
həftəsi"ndə Naxçıvan Dövlət Musiqili
Dram Teatrı üç tamaşa ilə təmsil olunmuş,
onlardan "Məhsəti" daha çox uğur və rəğbət
qazanaraq Azərbaycan Televiziyası ilə Akademik Dram Teatrın
səhnəsindən
bütün respublikaya canlı
yayımlanmışdı.
Naxçıvan
Teatrında 1976-cı və 2007-ci illərdə bərpa olunan
"Məhsəti" mənzum faciəsi 1967-ci və
2014-cü illərdə şairin vətənində - Gəncə
Dövlət Dram Teatrının da səhnəsində
tamaşaya qoyulub.
1967-ci
ildən üzü bəri artıq ədəbiyyatımızda
Kəmalə imzası ilə tanınan şairin "Gül
yarpağı" (Gənclik, 1967), "Sən
olmasaydın" (Azərnəşr, 1974),
"Arpaçayın nəğməsi"
(Yazıçı, 1978), "Daş piyalə"
(Yazıçı, 1982), "O dağlarda gözüm
qaldı" (Yazıçı, 1987), "Tanrıya heyranam mən"
(Elm və həyat, 1997), "Apardı sellər Saranı"
(Sabah, 1997), "Vətənə sevdalıyam" (Nurlan,
2004), "Qönçələr" (Nurlan, 2005),
"Könül verdiyim ellər" (MBM, 2006), "Əlixan
məhəlləsi" (MBM, 2010), "Ay-ulduzlu
gülüstanım" (2017) adlı kitabları nəşr
olunub.
Bundan
əlavə, Türkiyənin İstanbul şəhərində
şair-dramaturqun 2002, 2003 və 2009-cu illərdə "Məhsəti"
(Pyeslər), "Bir gül kimi" (İlahi şeirlər) və
"Sevdim Türkiyəni" ("Sevdim Tükiyeyi" -
türk dilində, Türkiyəyə ithaf olunmuş şeirlər)
kitabları nəşr edilib.
1968-ci
ildə Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrında
yenicə təsis olunmuş ədəbi hissə müdiri
ştatına təyin edilən Kəmalə xanım həmin
vəzifənin ilk icraçısı kimi burada 22 il fəaliyyət
göstərdikdən sonra, eyni vəzifəni 1989-cu ildə
yaradılan Naxçıvan Dövlət Kukla Teatrında, yenə
də ilk olaraq tam 13 il yerinə yetirib.
Hər
iki teatrda səmərəli fəaliyyət göstərən
Kəmalə xanımın bu dövrdə dramaturji
yaradıcılığı da çiçəklənib. Həmin
illərdə onun Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram
Teatrının səhnəsində "İsmət"
(1972), "Apardı sellər Saranı" (1985) mənzum
pyesləri tamaşaya qoyulub.
Maraqlıdır
ki, 1982-ci ildə Naxçıvanda yaradılmış
"Cavid" Poeziya Teatrının da təntənəli
açılışı həmin ilin noyabrında -
Hüseyn Cavidin Uzaq Sibirdən gətirilmiş nəşinin
doğma torpağa tapşırıldığı
günün axşamı - ayın 3-də bu dahinin həyat
yolunu və yaradıcılığını əks etdirən,
Kəmalənin yazdığı "Mənim Tanrım
gözəllikdir, sevgidir" mənzum pyesinin ilk
tamaşası ilə olub. Müəllifin Naxçıvan
Teatrındakı bütün tamaşalarının bədii
quruluşu baş rəssam, muxtar respublikanın Əməkdar
incəsənət xadimi Məmməd Qasımovundur.
Naxçıvan
Dövlət Kukla Teatrındakı fəaliyyəti
dövründə isə Kəmalə uşaq
dramaturgiyasına yeni töhfələr verməklə
"Göyçək Fatma", "Tıq-tıq
xanım", "Məlikməmməd" və "Sirli
sözlər" kimi uğurla tamaşaya qoyulan və
bugünədək uzun müddət repertuardan düşməyən
mənzum nağıl-pyesləri ərsəyə gətirib.
O illərdə
teatrın ilk bədii rəhbər-direktoru, müəllifin
böyük oğlu Ələkbər Qasımovun
quruluşçu rejissoru olduğu "Göyçək
Fatma" tamaşası Türkiyənin İzmir, Van,
Ərzincan və İğdır şəhərlərində
böyük rəğbətlə qarşılanıb.
"Göyçək Fatma" 20 ildən artıqdır ki,
Azərbaycan Dövlət Kukla Teatrının və 15 ilə
yaxın bir müddətdir, Qax Dövlət Kukla
Teatrının repertuarını bəzəyir. 2014-cü ildə
isə Azərbaycan Dövlət Kukla Teatrı "Məlikməmməd"
nağıl-pyesini tamaşaya qoyub.
Azərbaycan
Televiziyası da vaxtaşırı Kəmalə
xanımın dramaturgiyasına müraciət edib. 1976-cı
ildə onun "O, bizim dağların oğludur",
1996-cı ildə isə "Apardı sellər Saranı"
mənzum pyeslərinin burada televiziya variantı
hazırlanıb.
Kəmalənin
şeir və poemaları Sovet dövründə olduğu
kimi, müstəqillik illərində də müxtəlif dillərdə
- o cümlədən, rus, ukrain, belorus, gürcü, özbək.
türkmən, türk, fars, erməni, ingilis, alman, ispan və
fransız dillərinə tərcümə olunub. O,
özü də Fransanın tanınmış şairlərinin
bir çox şeirlərini orijinaldan dilimizə çevirərək
dərc etdirib.
Bu
gün Kəmalənin sözlərinə müxtəlif bəstəkarlar
tərəfindən yazılmış 30-dan artıq mahnı
Azərbaycanın teleradio kanallarından səsləndirilərək
geniş dinləyici kütləsinin zövqünü
oxşamaqdadır.
Kəmalə
xanım uzun illər ictimai-siyasi fəaliyyət də göstərib,
25 ildən artıq Azərbaycan KP Naxçıvan Vilayət
Komitəsinin üzvü, iki çağırış
Naxçıvan Şəhər Sovetinin deputatı olub.
Dəfələrlə
rəsmi xarici səfərlərdə olan Kəmalə
xanım 1979-cu ildə Sovet nümayəndə heyətinin tərkibində
20 gün ABŞ-nın Vaşinqton, Nyu-York, Çikaqo,
San-Fransisko, Boston və Sietl şəhərlərində təşkil
edilən müxtəlif tədbirlərdə bu qitəyə
ayaq basan ilk Azərbaycan qadın şairi olaraq
özünün vətənə, dostluğa, sülhə aid
şeirlərilə çıxış edib.
1984-cü
ildə Fransada keçirilən Azərbaycan günlərinin
iştirakçısı kimi Paris və Strasburqda, 1989 və
1990-cı illərdə Türkiyədəki ənənəvi
Yunis Əmrə günlərində Azərbaycanın tək
təmsilçisi kimi Əskişəhərdə, həmçinin,
Ankara, İstanbul və İzmirdəki tədbirlərdə,
Özbəkistanda keçirilən "Azərbaycan ədəbiyyatı
günləri"ndə fəallığı ilə
seçilib.
Bu tədbirlərin
yekununda həmin ölkələrin Fəxri fərman və
diplomlarına layiq görülən Kəmalə
xanımın Vətən və xalq qarşısındakı
xidmətləri də yüksək qiymətləndirilib.
SSRİ-nin bir neçə medalları ilə və Fəxri fərmanlarla
təltif olunan şair-dramaturq 1984-cü ildə Azərbaycan
SSR Əməkdar Mədəniyyət İşçisi fəxri
adına layiq görülüb. 61 ildən artıq bir müddətdə
Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin üzvü olan Kəmalə
xanım həmçinin, 1974-cü ildən Azərbaycan Teatr
Xadimləri İttifaqının üzvü olub.
Sovet
dönəmində olduğu kimi, müstəqillik
dövründə də yaradıcılığı və
ictimai fəaliyyəti hər zaman Ümummilli liderimizin diqqətində
olan Kəmalə xanıma ölkə Prezidentinin - Ulu öndər
Heydər Əliyevin müvafiq fərmanları ilə 2002-ci
ilin dekabr ayında Azərbaycan Respublikasının Əməkdar
İncəsənət Xadimi fəxri adı, 2003-cü ilin
fevral ayında isə Prezidentin Fərdi təqaüdü verilib.
Azərbaycan
Prezidenti cənab İlham Əliyevin qayğısı nəticəsində
Kəmalə xanım 2005-ci ilin noyabr ayında Bakıdakı
yeni tikililərdən birində üçotaqlı mənzillə
təmin edilib.
Müstəqillik
illərində Kəmalə xanım Muxtar Respublika rəhbərliyinin
də diqqətindən kənarda qalmayıb. 1998-ci ilin yanvar
ayında Bakıda, Dövlət Gənc
Tamaşaçılar Teatrında 60 illiyi yüksək səviyyədə
qeyd olunan görkəmli şair-dramaturqun yubileyi dekabr
ayında, MR Ali Məclisinin Sədri hörmətli Vasif
Talıbovun xüsusi diqqəti və himayəsilə Naxçıvan
Dövlət Musiqili Dram Teatrında böyük təntənə
ilə keçirilib.
Görkəmli
şair-dramaturq, pedaqoq və ictimaiyyətçi, tərcüməçi-publisist
Kəmalə Ağa qızı Ağayeva 2019-cu il iyul
ayının 18-də, 83 yaşında, qısa sürən xəstəlikdən
sonra, Bakıda dünyasını dəyişib.
Adı
Azərbaycan ədəbiyyatı və milli teatr tariximizə mənzum
pyeslərin ilk qadın müəllifi kimi əbədi həkk
olmuş Kəmalə xanım səhnələrdəki
tamaşaları, efirlərdəki nəğmələri, dəyərli
poeziya incilərini əks etdirən kitabları ilə daim
xatırlanacaq!
MEHRİ
525-ci qəzet.- 2021.- 10
iyul. S. 14.