Yunanıstan:
səfər təəssüratları və zəngin
keçmişi barədə düşüncələr
(Əvvəli
7 noyabr 2020-ci il sayımızda)
Afina
dünyaya bu gün də totalitarizmə və avtoritarizmə
qarşı möhkəm mühafizə səddi çəkən
siyasi sistem kimi demokratiyanı kəşf edib, minillər sonra
özünün bu siyasi nou-hau-sunu dünyaya
ötürmüşdü. İslahatçı qanunvericilər
Solon və Klisfen, praktiki fəaliyyəti ilə
demokratiyanın inkişafında çox şeyə nail olan
Perikl xalq hakimiyyətinin eybəcər siyasi quruluşlardan tam
fərqli olduğunu göstərməklə, Böyük
Aleksandrın b.e.ə. IV əsrdə yaratdığı Faros
adlanan mayakla da müqayisədə, ondan xeyli əvvəl,
dövlət sistemi timsalında daha faydalı və minillər
ərzində cazibə qüvvəsi sönməyən, həm
də parlaq şüası ilə seçilən bir
möcüzəli işıq yandırmışdılar.
Afinada
bir-birindən fərqli olan fəlsəfə məktəbləri
yaranmışdı. Sokrat, Platon və Aristotel bu elmin baniləri
səviyyəsinə yüksəlmiş, Qərb fəlsəfəsinin
binövrəsini yaratmaqla, Renessansdan sonrakı və XIX əsr
Avropasında təbiətin, cəmiyyətin və idrakın
inkişafının ümumi qanunauyğunluqlarının
öyrənilməsinə böyük təkan vermişdilər.
Həm
də yunan dahilərinin əsərləri sayəsində
tarix özü də elmə çevrilmişdir. Herodot,
Fukidid əslində, tarix fənnini yaratmışdılar.
Ksenofont da daxil olmaqla onların tarixi tədqiqatları məlum
dünyanı dərk etməkdə əsl köməkçi
vasitə rolunu oynamışdı. Qədim Roma tarixçiləri
Salyusti, Livi, Tatsit öz sələflərinin yolu ilə gedərək,
reallığı ifadə etməyə daha çox meyl
etmişdilər.
Yunanlar
dünyada ədəbiyyatın meydana çıxmasında da
təkrarolunmaz xidmət göstərmişlər. Hələ
b.e.ə. VIII əsrdə Homer özünün ölməz əsərləri
olan "İliada" və "Odisseya"nı yazmaqla nəinki
gözəl poeziya nümunəsi və ilk epik poemalar
yaratmış, həmçinin, yunan tarixinin bəzi
mühüm səhifələrini işıqlandırmağa
nail olmuşdu. Beş əsr əvvəl baş vermiş hadisələr
nəql edilsə də, Homer həm də yarımmifik,
yarımtarixi şəxsiyyətlər qalereyasını
yaratmışdır və ondan az qala min il sonra
yazıb-yaradan yunan tarixçisi Plutarx özünün qələmə
aldığı dahi şəxsiyyətlər qalareyasında
ulu əcdadının modellərindən geniş istifadə etmişdir.
Bütövlükdə isə yunan poeziyasından və
dramasından xeyli dərəcədə Qərb ədəbiyyatının
formaları icad edilmişdir.
Elmin
digər sahələri də yaradılmaqla, yunanlar həndəsəni
icad etmişdilər, onlar cəmiyyətin intellektual
inkişafına və xurafatdan azad olunmasına xeyli köməklik
göstərmişdilər. Hippokrat tibb elminin banisi olmaqla,
mifik əcdadı Asklepinin işini davam etdirmişdi. Bizim
eranın əvvəllərində isə Qalen insan orqanizminin
öyrənilməsi sahəsində sanballı iş
görmüşdü. B.e.ə. III əsrdə Sirakuzada yaşayan
böyük yunan alimi Arximed fizika elminin inkişafı və
praktiki tətbiqi üçün müqayisə olunmaz bir fəaliyyət
göstərmişdi, matematikanın təbiətşünaslıqda
və texnikada istifadə edilməsinin real nümunələrini
irəli sürmüşdü.
Yunan
elmi quru yerdə yaranmamışdı, münbit torpaq
timsalındakı qədim yunan mifologiyası əsasında
boy atmışdı. Mifologiyadakı Olimp allahları öz
ehtirasları, əməlləri, mərhəmətləri və
qəddarlıqları ilə heç də bəşər
övladlarından fərqlənmirlər, geri qalmırlar.
Mifologiya min illərdir ki, insanlara odu bəxş etdiyinə
görə allahlar tərəfindən cəzalandırılan
Prometeyi, əllaməliklərinə görə ağır əzablara
düçar edilmiş Tantalı və Sizifi, monstr olan
ögey qardaşını öldürməyə gəlmiş
Teseyə sevgisinə görə kömək edən çar
Minosun qızı Ariadnanı, eyni qaydada sevdiyi Yasona kömək
etmək üçün Kolxida çarı olan atasına
qarşı çıxan Medeyanı, məhəbbəti
yolunda qurban gedən Adonisi, eşqinin bolluğundan hər
şeyə əl atan, buna görə hətta öküz və
ya qu quşu qiyafəsinə girən Zevsi, gözəlliyinin
layiqli qiymətini almadığına görə ehtirasına
boyun əyərək ərinə xəyanət edən
Afroditanı, on iki təhlükəli igidlik göstərən,
çoxbaşlı Lerney gidrasını, yer altında
yaşayan ikibaşlı cəhənnəm köpəyi
Tserberi, həmçinin adamyeyən quşları məhv edən
Heraklı vermişdir.
Qədim
yunan mifologiyası həyat haqqında, xeyir və şər
haqqında çoxşaxəli, hər fəsli bir-birindən
maraqlı olan nəhəng bir epopeyadır. Bu mənada təsvir
olunan hər bir hadisə, maraqlı şəxsiyyətlər
dünyası, istər bu, Allah, ya da bəşər
övladı olsun, olduqca ibrətamiz xarakter daşıyır.
Yeni, daha inkişaf etmiş yunan incəsənəti
üçün mifolgiya münbit zəmin
yaratmışdı. Bu şərtilik həyatın bədii
idrakı və cəmiyyətin həyatında incəsənətin
oynadığı rolun genişlənməsi üçün
qəribə məhsuldarlıq şəraiti yaratdı. Təbiət
hadisələri və qüvvələri burada yeni qaydada
göründü: Allah, qəhrəman və ya digər
mifoloji varlıq insan sifətinə yiyələndi.
Dünya haqqında mühüm
başlıca mülahizələr adətən ilahi-qəhrəmanlıq
dünyasına məxsus olan təmtaraqlı obrazlarda ifadə
olunur. K.Marks qeyd edirdi ki, yunan incəsənəti
üçün heç də istənilən mifologiya əsas
ola bilməz. O, məhz "insan cəmiyyətinin
uşaqlığı... bütün gözəl şeylərin
inkişaf etdiyi" yerdə meydana gələn mifologiyanı
önə çəkirdi. Bu cəmiyyətin
yaradıcıları isə Marksın obrazlı ifadəsinə
görə "normal uşaqlar" idi. Ona görə də
görkəmli yunan dramaturqları Esxil və Sofokl bu nəcib
miflər əsasında özlərinin ölməz əsərlərini
yaratmışlar. Məhz bu əsərləri tamaşaya
qoymaqla antik teatr daha yüksək zirvəyə
qalxmışdı və indi də ən uğurlu
tamaşanı məhz onun səhnə möcüzəsi ilə
müqayisə edirlər. 1980-ci illərin əvvəllərində
Tbilisinin K.A.Marjanaşvili adına Dram Teatrı Sofoklun
"Çar Edin" pyesini tamaşaya qoymuşdu və teatr
Bakıda qastrolda olanda bu dahiyanə quruluşa və
aktyorların ecazkar oyununa mən də baxmışdım.
Sonralar teatr Afinaya yollanmış və həmin
tamaşanı göstərmişdi. Yunan
teatrşünasları gürcülərin "Çar
Edip" tamaşasının emosional əlçatmazlığını
özlərinin antik teatrlarının
yaradıcılığı ilə müqayisə etmişdilər.
Miflər
digər xalqların folkloruna daxil olan nağıllardan
özünün intellektual səviyyəsinə görə
tamamilə fərqlənir. Bəzi miflərdəki təsvirlər
min illəri qabaqlayır. Nağıllardakı
bayağılıq, ucuz şişirtmələr, fantastikaya
meyillilik və uğursuz allyuziyalar qədim yunan miflərinə,
demək olar ki, yaddır. Məhz bu cəhətdən yunan
mifologiyası digər xalqların folklorundan kəskin surətdə
fərqlənir. Hadisələrin və obrazların yüksək
səviyyəsinə və ibrətamizliyinə görə
ziyalı insanlar tez-tez bu zəngin xəzinəyə müraciət
edirlər.
Yunan
incəsənətinin belə bir qabiliyyəti var idi ki, təmasda
olduğu hər bir ölkənin və xalqın dilinin tələblərinə
özünü uyğunlaşdırırdı. Qədim
romalılar intellektə aid olan məsələlərdə
yunanlardan çox şeyi əxz etmişdilər, yunan
mifologiyasını bütünlüklə götürüb
özününküləşdirmişdilər. Təkcə
miflərin personajlarının adını dəyişdirib,
öz dillərinə uyğunlaşdırmışdılar.
Zevs Yupiterə, Ares Marsa, Afrodita Veneraya, Poseydon Neptuna, Gera
Yunonaya və s. çevrilmişdi. Romalılar Romul və Remin
uşaqlığı və xilas olmaları barədəki əfsanələrini
çar Edipin ilkin taleyinə oxşatmışdılar. Roma qədim
Yunanıstandan çox şeyi əxz etsə də, elmi fəlsəfəni
və texnikanı lazımınca inkişaf etdirə bilmədi,
hətta hərbi silahlar da təkmilləşməyə məruz
qalmamışdı.
Qədim
yunan mifologiyası öz geniş və dərin mənalı
mövzularına, personajlarının dolğunluğuna
görə hətta Bibliyadakı hadisələri də müəyyən
mənada kölgədə qoya bilir. Bibliya yalnız iudaizmin və
xristianlığın ali dini kitabı olduğuna görə
daha geniş yayılmışdır. Özünə belə
bir ideologiya yaradan yunanlar heç də bilmirdi ki, onların
mifləri min illər boyu bəşəriyyətin
faydalandığı bir nümunələr xəzinəsi
olacaqdır və onun qəhrəmanlarının ləyaqəti
və qəzəbi, hədd tanımayan coşqun hissləri
heç zamana da təslim olmayacaq, öz bəşəri əhəmiyyətini
itirməyəcəkdir. Müasir insan adətən
qarşısına çıxan çətinliklərdən
və böhranlardan baş çıxarmaq üçün
bu incilərin müdrikliyinə müraciət edir.
Qədim
yunanlar Allahlarını insan timsalındakı varlıqlar kimi
qəbul edirdilər. Onlar ölməzlik xüsusiyyətinə
və fövqəl bəşər qüdrətinə yiyələnmişdirlər.
Olimp allahları və ilahələri insanpərvərlikləri
ilə seçilirdilər, yerə düşüb adamlara
qarışırdılar. Onlara təbiətin gözəlliyi
və sehirliliyi hopmuşdu, həyatdan həzz alırdılar.
Məbəd ilahi ev hesab olunurdu. Hər polisin öz xüsusi
himayə edən ilahi qüvvəsi var idi. Afinə şəhərininki
Afina Pallada, Arqosunku Hera, Korinfinki Afrodita, Delfininki Apollon idi.
Hami sayılan allahın məbədi, yunanlıların Akropol
və ya "Yuxarı şəhər"
adlandırdıqları qalada yüksəlirdi. Burada polisin xəzinəsi
saxlanırdı. Afinada bu məbəd Parfenon idi, o, ilahə
Afina Palladaya həsr olunmuşdu.
Bu
xalq təbiətin bütün sirlərinə bələd
olmağa can atırdı. İngilis Henri Meyn yazırdı ki:
"Bu dünyada təbiətin kor qüvvələrindən
başqa elə bir şey yoxdur ki, onlar ilkin olaraq yunanlarda
olmasın". Təsadüfi deyildir ki, qədim Yunanıstan
müasir Avropanın və Amerikanın əcdad valideynləri
hesab olunur.
(Ardı
var)
Telman ORUCOV
525-ci qəzet.- 2021.- 10
iyul. S. 22.