Yanuş
Korçak: dövrün reallıqları fonunda
Müasir
kompüter elmi, internet şəbəkəsi nə qədər
inkişaf etmiş olsa da, yenə də tarixə örnək
kimi yanaşmaq zərurəti vardır. İndi təhsildə
müasir tendensiyalar gənc tədqiqatçıları daha
çox cəlb edir, amma buna rəğmən, tarixi-pedaqoji
külliyata diqqəti azaltmaq düzgün olmaz. Jurnalist
Böyükağa Mikayıllının fəaliyyəti bu
baxımdan əvəzedilməz örnəkdir.
Böyükağa
Mikayıllı görkəmli pedaqoq, həkim, uşaqların
təlim-tərbiyəsi sahəsində çoxsaylı elmi,
publisistik, bədii əsərlərin, tibbi
araşdırmaların müəllifi, 20-ci əsrin əvvəllərində
Polşanın Varşava şəhərində "Yetimlər
evi" yaratmış böyük humanist Yanuş
Korçakın həyatı və
yaradıcılığı ilə ciddi maraqlanıb, onu dərindən
öyrənib. O, Korçakın yaşadığı yerləri
- Polşanın əsrarəngiz Vislaətrafı ərazilərini
- Varşavanı, Krakovu gəzib, dahi pedaqoqun irsini
araşdıran akademiyalar, elmi tədqiqat institutları, tədqiqatçılarla,
jurnalistlərlə əlaqə yaradıb, əsəri zəngin
jurnalist araşdırmalarının nəticəsi olaraq meydana
gətirib.
Müəllif,
Yanuş Korçakın millətin maariflənməsində təlimin
rolu, həmvətənlərinin mənəvi
düşüncə tərzinin formalaşmasında əqli, əxlaqi
tərbiyənin imkanları, məktəb, müəllim
haqqında fikirlərinin əhəmiyyətini yaradıcı
təfəkkür süzgəcindən keçirərək təqdim
edir. Əsərdən bəlli olur ki, Yanuş Korçak
uşaqları heç vaxt milli məsubiyyətinə görə
ayırmayıb. Onun yaratdığı yetimlər evinin
humanist qayda-qanunları uşaqların əsl şəxsiyyət
kimi yetişməsində önəmli rol oynayıb. Dahi
pedaqoqun, kitabda yer alan bəşəri əhəmiyyətli
fikirlərindən bir neçəsinə nəzər salaq:
Uşaqları tərbiyə etməyə başlamazdan öncə
özünü tərbiyə et; Mən müşahidə
edirəm ki, ancaq axmaq adamlar istəyirlər ki, ətrafdakıların
hamısı eyni cür olsun. Axı bu, necə ola bilər?
Axı ətrafda heç nə eyni deyil: gecə var,
gündüz var, yay və qış var, cavan və qoca var, kəpənəklər
və quşlar, müxtəlif rəngli gözlər,
qızlar və oğlanlar var...; Bizim ən böyük səhvlərimizdən
biri bu olub ki, pedaqogikanı insan haqqında deyil, uşaq
haqqında elm kimi qəbul etmişik; Həyat insan
üçün çox sürprizlər hazırlayır. Biz
uşaqları elə tərbiyə etməliyik ki, uşaqlar həyatın
çətinliklərinə hazır olsunlar...
Əsərin
nəzəri cəlb edən bir cəhəti də budur ki,
müəllif dünyada öz təlim-tərbiyə
konsepsiyası ilə tanınan Yanuş Korçakın
maarifçi kimi yetişməsini klassik realizmdən
ayırmır, zəngin ənənələri olan pedaqogika
tarixinin inkişafı zəminində
yarandığını göstərir. Bu doğru metodoloji
prinsip tədqiqatçıya imkan verir ki,
yaradıcılığa "Qordi düyünü"
adlı məqalə ilə başlayan bir
yazıçının, pedaqoqun zəngin
yaradıcılıq yolunu, pedaqoji baxışlarını,
ictimai-siyasi fəaliyyətini izləsin, onun elmi-pedaqoji təhlilini
versin. Oxucu əsərdə Yanuş Korçak
yaradıcılığının hansı ideya-məzmun
keyfiyyətlərlə zənginləşdiyini müşahidə
edir, onun novatorluğunun xüsusiyyətləri, mənəvi
dəyəri ilə tanış olur. Əgər fransız
pedaqoqu Jan Jak Russo "Emil, yaxud tərbiyə haqqında" əsərində
Emilin kəndli kimi işləməsini, filosof kimi
düşünməsi ideyasını irəli
sürürdüsə, Yanuş Korçak
"Uşağı necə sevməli?" kitabında
yazır ki, "İmkan verin ki, uşaq olduğu kimi
görünə bilsin, saxtakarlıqdan, sünilikdən uzaq
olsun. Həm də bunu yubanmadan edin, çünki tərbiyə
işində gecikmək olmaz".
Biz
Pestalotsinin insan, vətəndaş tərbiyəsi haqqında
ideya və fikirlərinin davamını, onun özünəməxsus
formada inkişafını Böyükağa
Mikayıllının tədqiq etdiyi Yanuş Korçak
yaradıcılığından da görə bilirik. Bu da təsadüfi
deyil, çünki Yanuş Korçak pedaqoji fəaliyyətinin
hələ ilk vaxtlarında Pestalotsinin elmi-pedaqoji irsi ilə
tanış olmuş, ondan öyrənmişdir.
Böyükağa
Mikayıllının “Yanuş Korçak” haqqında
kitabı nəşr olunub
Böyükağa
Mikayıllının təhlilinə məxsus konkretlik, dəqiqlik,
yığcamlıq, aydınlıq, mövzunun incəliklərinə
nüfuz etmək, ideyalılıq bu əsərdə də
özünü göstərir. Müəllif Yanuş
Korçakın elmi-pedaqoji, tibbi, publisistik məqalələrini,
ədəbi, dram əsərlərini bir-bir təhlil edir,
maarifçi, humanist insanın keçdiyi mürəkkəb
yaradıcılıq yolunun eniş-yoxuşlarını,
yaşadığı dövrün ziddiyyətlərini, faciələrlə
dolu məqamlarını, dahi pedaqoqun insanlığın
sabahı naminə tutduğu mövqeyi yaradıcı şəkildə
göstərir, onun əsl insani obrazını açır.
Əsərdə
Yanuş Korçak ədəbi-pedaqoji mühitin tərkib hissəsi
kimi təhlil olunur. Müəllif yeri gəldikcə
Korçak yaradıcılığını ədəbi həyatla
əlaqələndirir, müqayisələr aparır, hər
dövrün, hər mərhələnin ümumi səciyyəsini
verməyə çalışır. Bütün bunlar
Yanuş Korçakın pedaqogika tarixində tutduğu
mövqeyi təyin etməkdə tədqiqatçıya
kömək edir.
Yanuş
Korçakın həyatı, yaradıcılığı,
pedaqoji görüşləri və pedaqoji fəaliyyəti
haqqındakı ilk geniş təəssüratları Azərbaycan
oxucusuna Böyükağa Mikayıllının bu əsəri
bəxş edir.
Korçak
yaradıcılığı pedaqogika nəzəriyyəsi və
tarixi yönümdən çox zəngindir. Onun
"Uşağı necə sevməli?",
"Uşağın hörmət hüququ", "Bir də
balaca olsaydım...", "Salon uşaqları", "Tərbiyə
anları" və s. əsərlərində realizm,
insanın mənəvi aləmi, uşaqların, cəmiyyətin
sosial-mənəvi problemləri, yeri gəldikdə romantizm,
xalq həyatına vurğunluq əsas səciyyəvi
xüsusiyyətlərdir. "Yanuş Korçak" əsərinin
bir əhəmiyyətli cəhəti də ondadır ki, burada
pedaqoq Korçak yazıçı Korçakdan təcrid
edilməyib, yazıçı-pedaqoq
yaradıcılığı tam halda təhlil olunub.
Müasirlik,
tarixə günün tələbləri nöqteyi-nəzərindən
yanaşmaq, uşaqların mənəvi tərbiyəsini
zamanın ən vacib problemi kimi qabartmaq, fəaliyyətini
yaşadığı dövrün tarixi hadisələrinin
gedişatına uyğun nizamlamağa çalışmaq
Yanuş Korçak yaradıcılığının səciyyəvi
keyfiyyətləridir. Dahi pedaqoq tərbiyəvi mövzuda
yazdığı əsərlərində asan yol ilə -
tarixi əsərə köçürmək yolu ilə
getmir, o, dövrünün dünənində baş
vermiş, bugünündə cərəyan edən hadisələrə
yaradıcı yanaşır, onları müasir həyatın
tələbləri ilə həmahəng təqdim etməyə
çalışır, əsl sənətə məxsus bir
yol - ümumiləşdirmə yolunu seçir.
Jurnalist
Böyükağa Mikayıllı Yanuş Korçakın
yaradıcılıq fəaliyyəti ilə yanaşı,
pedaqogika tarixi və nəzəriyyəsi, təhsilin müasir
problemləri ilə də ardıcıl məşğul olub,
bu istiqamətdə maraqlı məqalələrlə mütəmadi
çıxış edib. "Kür çayının
qonaqları" adlı məqaləsindən başlayaraq sonrakı
illərdə ədəbi-pedaqoji-psixoloji-nəzəri fikrin
problemlərinə həsr edilmiş "Tənqidi təfəkkürə
doğru", "Abay Kunanbayev haqqında düşüncələr",
"Pedaqoji fikir tarixinin öyrənilməsi zərurəti",
"İnsanlara gərəkli olmaq insanı yaşadan ən
böyük qüvvədir" (2001), "Türk xalqları
pedaqogikası tarixinin izi ilə" (2002), "Pedaqoji elm və
pedaqoji proses", "Mirzə Fətəli Axundov və Həsən
bəy Zərdabi irsinin mənəvi varisi", "Pedaqoji
fikir tarixinin gələcək inkişafına yönəlmiş
tədqiqat işi", Nəsirəddin Tusi, Marağalı Əvhədi,
Yusif Balasaqunlu, görkəmli şərqşünas Mirzə
Kazım bəy, akademik Mehdi Mehdizadə, Quzey Kıbrıs
Türk Cümhuriyyətinin ilk rəhbəri Rauf Denktaş,
görkəmli pedaqoqlar Anton Semyonoviç Makarenko, məşhur
türk şairləri Osman Türkay, Namik Kamal haqqında və
başqa çox sayda sanballı məqalələrində
jurnalistin hadisələrə, faktlara tarixilik və
müasirlik aspektindən yanaşmasının şahidi oluruq.
Böyükağa Mikayıllının dünyanın
qabaqcıl təhsil sistemləri, nüfuzlu universitetləri
haqqında apardığı araşdırmalar böyük maraqla
izlənir. Universitet tədqiqatçılığı,
innovativ universitetlərin fəaliyyəti kimi aktual məsələlər
Böyükağa Mikayıllının jurnalist qələmi
ilə oxucuya aydın, səlis şəkildə,
elmi-publisistik dildə çatdırılır.
Böyükağa
Mikayıllı "İşıq" (sənədli roman),
"Yaradıcılıq axtarışları",
"Müasir dərs, yeni yanaşmalar", "Bir
ömrün simfoniyası", "Bir səma altında"
(Azərbaycan, rus və Ukrayna dillərində),
"Dünyanın Kıbrısı, Kıbrısın
dünyası" (Azərbaycan, türk, ingilis dillərində),
"Yanuş Korçak" (Görkəmli polyak pedaqoqu
haqqında, Azərbaycan və ingilis dillərində), "Azərbaycanın
təbiət abidələri" (tərtibçiliyi ilə
Azərbaycan, ingilis, rus dillərində çap olunub),
"Övladınız məktəbə
hazırlaşırsa" (tərtibçiliyi ilə çap
olunub) adlı kitabların müəllifidir. O, 1993-cü ildən
mətbuat sahəsində fəaliyyət göstərir.
"Aqrar Elmi jurnalı"nda (1993-1995) müxbir,
"Vaxt" qəzetində (1998-2000) məsul katib,
"Kür-Xəzər" (2000-2002), "Körpü"
(2002-2004), Ümummilli lider Heydər Əliyevin təşəbbüsü
ilə yaradılan Respublika Təhsil Şurasının
orqanı "Təhsil və zaman" qəzetində
(2002-2018) redaktor vəzifələrində
çalışıb. Azərbaycan Respublikası Təhsil
nazirliyinin "Azərbaycan məktəbi" elmi-nəzəri
jurnalının müxbir-redaktoru, şöbə redaktoru
(2018-2020) vəzifələrində işləyib. 2002-ci ildən
2018-ci ilədək, eyni zamanda, ictimai əsaslarla Azərbaycan
Respublikası Təhsil Şurası İctimai Birliyinin mətbuat
və ictimaiyyətlə əlaqələr xidmətinin rəhbəri
vəzifəsini daşıyıb. Elm və təhsil
jurnalistikası sahəsində xidmətlərinə görə,
UNESCO Beynəlxalq Mərkəzi tərəfindən
mükafatlandırılıb (2019-cu il Ukraynanın Mijqore
şəhərində). Beynəlxalq Ədəbiyyat və
Jurnalistika Akademiyasının Azərbaycan nümayəndəliyinin
rəhbəri kimi tövsiyə olunub. Ukraynada "Sülh
missiyası" Beynəlxalq Elmin, Təhsilin, Mədəniyyətin,
İncəsənətin təbliği təşkilatının
həmsədri seçilib. Hazırda Azərbaycan
Respublikası Təhsil Nazirliyinin "Məktəbəqədər
və ibtidai təhsil" elmi-metodik jurnalının məsul
katibidir.
Azərbaycan
Jurnalistlər Birliyinin, UNESCO Beynəlxalq Mərkəzinin,
UNESCO Nəzdində Beynəlxalq Ədəbiyyat və
Jurnalistika Akademiyasının üzvü,
yaradıcılığa dərin ehtiram bəsləyən,
elmin inkişafı üçün əlindən gələni
əsirgəməyən, enerjisini bütünlüklə
xalqın mədəni tərəqqisinə həsr edən
Böyükağa Mikayıllını pedaqogika tarixinə
"Yanuş Korçak" adlı sanballı əsər gətirməsi
münasibətilə təbrik edir və ürəyincə
olan daha böyük uğurlar arzulayırıq.
Kamal CAMALOV
525-ci qəzet.- 2021.- 13
iyul. S. 15.