Hüznün, depressiyanın Saffari rəngləri
Bu yaxınlarda gənc yazar Orxan Saffarinin "Hüznsov
depressiya" adlı kitabı işıq üzü görüb. Kitabda cəmləşən
hekayələrin əksəriyyəti özünün
şahidi olduğu hadisələrdir.
Kitabın digər adını "Bayıl etüdləri"
adlandırmaq olar. Mətnlərin orijinallığı isə
ondadır ki, hekayələr küçələrdən,
tinlərdən, ocaqlardan qopan hadisələrin ab-havasına
uyğun üslubda qələmə alınıb, forma və məzmun
vəhdət tapıb. Hekayələrdəki
hadisələr çərçivələrə
sığmır, ona görə də cümlələrdə
pafos yox səviyyəsindədir. Bununla
yanaşı, hekayələr yeni bənzətmələrlə,
fikirlərin bir-biri ilə maraqlı əlaqələndirilməsi,
sətiraltı mənalarla zəngindir. Ən
əsası isə, hekayələrdə əsl xarakterlər
var. Müəllifin personajları insana yad gəlmir,
qarşılaşdığımız müxtəlif xasiyyətli
adamları yada salır. Kitabdakı hekayələrin məcmusu
süjetsiz poemaları xatırladır: bir-birilə
aşağı-yuxarı eyni boz həyatı yaşayan
insanların başına gələn müxtəlif hadisələr...
Sanki obrazların hamısı bir məhlədə
yaşayır, bir-birlərinin yaşantılarından xəbərdardırlar,
hər biri mübarizədədirlər. Bir neçə
hekayənin məzmunu ilə tanış
olsaq, dediklərimi aydın şəkildə sezə bilərik.
Orxan Saffari hekayələrdə oxucu ilə söhbət
edir. Məsələn,
"İcazə verin, sizə Mərcan xaladan
danışım..." Hekayələrində bu tip onlarla
cümlə tapmaq olar. Oxucuda xüsusi maraq
yaranır, yazıçının intonasiyasın hiss edir, bəzən
xülyasında səsini eşidir. Sanki
müəllifin özü oxucunun qarşısında əyləşib
hadisələri nəql edir. Yuxarıda
nümunə göstərdiyim cümlə "Mərcan xala və
polipləri" hekayəsindəndir. Bu
hekayənin psixoloji qatı çox dərindir. Hər şey bir foto vasitəsilə uşaqlıq
xatirəsinin yada düşməsi ilə başlayır.
Hekayədə maraqlı bənzətmələr
var. Məsələn, şəkillərə baxmaq
qarabaşaq arıtlamağa bənzədilir.
Ümumiyyətlə, Orxan Saffari hekayələrdə
lazımsız uzunçuluğa yol vermir, lakonikliyi
üstün tutur. Sözügedən hekayədə yazır: "Mərcan
xala 200-ə yaxın kuklası, pişiyi, bəzən də əri
ilə yaşayırdı. Ona görə bəzən
deyirəm ki, deyəsən, ayrılmışdılar. Ara-sıra gəlirdi evə. Bu
hissəni nəsə bulanıq xatırlayıram. Həm də ailədaxili məsələ olduğu
üçün, ta dərinə getmirəm". Və
yaxud hekayənin digər hissəsində yazır: "Mərcan
xala imkanlı adam idi. Jekdə
işləyirdi. İşə getməsə
də, maaşını vaxtlı-vaxtında alırdı.
Qoy bu məsələ ilə də dövlət
strukturları məşğul olsun". Göstərilən
nümunələrdən də göründüyü kimi,
"lirik ricət"ə yer verilmir, mövzu ana xətdən
şaxələnmir.
Mərcan xalanın bədii obrazı, həyatı 4-5
cümlə ilə oxucuya tam aydın olur. Pişiyə,
kuklara olan bağlılığı onun tənhalıq
simvoludur. Uşaqlara olan aşırı
sevgisi isə sonsuz olması ilə əlaqəlidir. Müəllifin ifadə etmək istədiyi fikir odur
ki, insanlar sahib olmadıqları şeyi daha çox sevirlər,
daha çox onun dəyərini başa düşürlər
və daim həmin boşluğu doldurmaq üçün nəsnə
axtarırlar. Mərcan xalanın da sevgisi
bu çatışmazlıqdan qaynaqlanırdı.
Mərcan xalanın psixoloji vəziyyətinin gərginliyi
və bunun yaşam tərzinə çevrilməsi kuklalarla
münasibətində təzahür edir. O, yemək yeyən zaman
kuklaları masa arxasına düzür, otağının
birini məhz kuklalara ayırıb. Müəllif bu barədə
danışanda iki sözün leksik tutumu arasındakı incə
pərdəni möhtəşəm izah edib: dəlilik və
tənhalıq. Yazıçı göstərir
ki, bunlar Mərcan xalanın dəliliyi deyildi, tənhalığı
idi. Çünki o, insanlarla münasibətdə
çox normal idi, bütün bunlarla yanaşı, xoşbəxt
görünürdü, gözləri parıldayırdı.
Mərcan xalanın öz ölümünü əvvəlcədən
xəbər verməyi və bundan sonra baş verən hadisələr
əsas fokuslanmalı olan məqamlardır. Hekayənin sentimental hissələri
bir yana, əsas məğz bu hissələrdə
cəmləşib. Mərcan xala qonşulara xəbər versə
də, hamı şirin yuxuya dalır, o dediyi vaxtda heç kim oyanıb getmir, bir nəfərdən
başqa. Bu isə, insan təkliyindən və
bu təkliyin göstəricisi olan etinasızlıqdan irəli
gəlir. Təkcə həmin
qonşuluqdakı uşaq oyaq olur, eşiyə
çıxıb ətrafı izləyir. Hekayənin bu
yerində bir nüans maraq cəlb edir: həmin uşaq
sübh namazının vaxtını qonşuluqdakı dindar
kişinin işığının yanmasından bilir. Bu məqamda digər qonşunun Mərcan xalanın
evinə girdiyini görür və həmin qadın
çıxaraq ah-vay edir. Əslində, o,
Mərcan xalanın qızıllarını
oğurlayıbmış. Bu da, həyatı
fəlakətlərlə dolu bir tənha qadının həzin
dəhşətinə rəğmən, pul ehtirasının,
şəxsi mənafeyin insanlığa güc gəldiyini
göstərir. Nəticə isə odur ki, o
qızılları oğurlayıb yalandan vay-şüvən
edən qadın ilə Mərcan xalanın öz ölüm
vaxtını deməyinə rəğmən şirin yuxuda
olan qonşularının heç bir fərqi yoxdur, sonda
hamı müxtəlif cür biganədir, həmin uşaqdan
başqa: "Qapının kandarındakı pişik
ağlayırdı. Mən orada göz
yaşı görmədim, amma məncə,
ağlayırdı. Mərcan xalanın
pişiyi olsam, mən də ağlayardım". İllər
keçsə də, həmin körpə böyüyəndən
sonra fikirləşir: "Görəsən, o pişik
hardadır?" Müəllif bununla
keçmiş xatirələrin həmişə insanı
qarabaqara izlədiyinə işarə edir.
"Pünhan"
hekayəsində isə daha çox novella ünsürləri
var: hadisənin gözlənilməz sonluqla bitməsi hekayənin
bədii təsir gücünü artırır. Hekayədə iki xarakterik obraz var. Orxan obrazı
çərçivələri qəbul etməyən, həyatda
rahat yaşamağı vacib bilən, dəliqanlı bir
obrazdır. Amma onun bəzi məqamlarda
verdiyi reaksiyalar, əslində, dəliqanlılığı
ilə yanaşı, xüsusi həssaslığından xəbər
verir.
Elə Orxan Saffari hekayələrinin
orijinallığın bir səbəbi də budur. İnsan
obrazını bütün mənfi və müsbət
xüsusiyyətləri ilə oxucuya çatdırır.
Mütləq ideallıqdan, pafoslu möhtəşəmlikdən,
büsbütün mənfi xüsusiyyətlərdən uzaq
real insan surəti hekayəni həyatın özünə
daha da yaxınlaşdırır, oxucu yaşantıları ilə
uzlaşdırır. Vaxtilə, İsi Məlikzadənin
hekayələrini də oxucu kütləsinə məhz bu amil
sevdirmişdi.
Yazar Pünhan obrazının xüsusiyyətlərini,
davranışlarını, dialoqdakı söhbətləri
qurarkən, bir növ, oxucunu hekayənin finalına
hazırlayıb. Baş verən hadisələrin
arasında zəncirvari əlaqələr var. Heç nə təsadüfi
baş vermir. Orxan öz tanışı
Pünhanın hamıdan fərqləndiyini anlayır, mütəmadi
olaraq onunla əlaqədə olur. Çünki
Pünhanla Orxanı bağlayan amil var: Orxan Aybənizlə
birlikdə hazırlığa gedir və Pünhan da Aybənizlə
sevgilidir. Pünhandakı bəzi qəribəliklər
Orxanda maraq yaradır, amma heç nəyi tam başa
düşmür. Pünhanın Aybənizlə
qız kimi öpüşməyi, Pünhanın qızın
toxunuşundan çəkinməyi, küçə
davalarında qorxmağı onun zəif, gücsüz, incə
oğlan olduğu təəssüratını yaradır.
Bəzən Orxan buna görə onun haqqında
gileyli düşünür. Əgər
belədirsə, deməli, ona qarşı fikir ətrafda birmənalı
deyil. Sonda Pünhanın əslində qız
olduğunun aşkarlanmağı, cinsi xəstəliyinin
üzə çıxmağı ilə müəllif cəmiyyətə
bir mesaj ünvanlayır: insanlara, onların
davranışlarına birmənalı yanaşmayın,
bunların arxasında hamıya pünhan olan bir yaşantı
dayanır. Yazarın qurduğu süjet ortaya
qoyduğu problem üçün bir vasitədir. Orxan Pünhanın qız
olduğunu öyrənəndə bütün hadisələr,
şübhələr lent kimi gözü
qarşısından keçir. Yazıçı
o şübhələrin nəticəsi kimi Pünhanın səhhəti,
yaşantısı ilə bağlı pünhan, gizli olan məsələni
üzə çıxarır. Bir növ,
dram janrının kompazisiyası kimi, gənclərin
münasibəti, məişət problemlərində,
küçə davalarında yoldaşlığı
ekspazisiya, Pünhanın qəribəlikləri kulminasiya, hər
şeyin aydın üzə çıxması zavyaskadı.
Əslində, hər şey üzə
çıxanda məsələnin düyünü
açılmır, bir insanın faciəsi baş verir. Amma ən azından, Orxan üçün hər
şey aydın olur. Hekayənin finalı isə,
çox təsirlidir: "O gün Pünhangilin
qapılarının ağzından keçdim. Amma
bu dəfə hazırlığa getmirdim. O günləri
yadıma salıb qəribə hisslər yaşadım. Aybəniz də yoxdur axı, evlənib çoxdan.
Hiss elədim ki, dostum üçün yamanca
darıxmışam. Amma heç vaxt onun qız
adını da öyrənə bilmədim. Heç yas da vermədilər öləndə.
Bir günün içində köçüb
getdilər. Hamıya pünhan qaldı o
gözəl qız. İndi məzarını
tapsaydım, laylay oxuyardım. Bir də sevmək istəyərdim
onu..."
Orxan Saffarinin hekayələrini sevdirən xüsusiyyətlərində
biri də odur ki, o, hekayələrinin əksəriyyətində
elə özüdür. Qəhrəmanları da özü kimi həm
uşaq kimi həssas, həm püskürən vulkan kimi
coşqundur. Amma bu həyat hadisələri
müəllifin təxəyüllü ilə həmrəngləşərək
ədəbiyyatlaşıb. "Qüsl"
hekayəsi də bu real bədiiliklər silsiləsindəndir.
Sözün düzü, onun bu hekayəsində
mövhumata qarşı "Haqverdiyevvari" bir sarkazm sezdim.
Sinə döyə-döyə məscidə tərəf
irəliləyən, hadisəni nəql edən obraz məhərrəmliyin
adət-ənənəsinə uyğun davranır, amma məscidə
tərəf iməkliyə-iməkliyə gedən
qadının nə qədər gülməli vəziyyətdə
olduğunu da dərk edir. Dərk etsə də,
gülmür, inkar etmir, bu rituallara əməl edir. Hətta
digərləri bu mənzərəni görüb dillənir:
"Allah bizim də qəlbimizə belə iman salsın!"
Müəllif kortəbii yox, bilə-bilə bu mənzərəni
qəbullananların faciəsini oxucuya çatdırmaq istəyir.
Hekayənin digər məğzi mahiyyətə varmadan
formal dindarların tənqididir. "Qonşudan qalma
geri" havası ilə müxtəlif səbəblərdən
bu mərasimə yığılanlar çoxdu. Hətta dağın başında - məzarlıqda
dava düşəndən sonra orda olan 20 gənc məhərrəmliyi
yaddan çıxardı. Kiçik vahimə
vadar edir ki, hamı öz halında olsun.
Müəllif, digər tərəfdən, insanların
hansısa təsadüflərdən qaynaqlanaraq
yalançı miflər ardınca olduğunu hekayədə
izah edir. Məscidə gedənlər dağın
başında ruh görürlər. Amma sən demə,
bu, bir sellofan imiş, ağacın budağına ilişib, məscidin
işığında ağ nura bənzəyir.
Başqa bir epizodda cavanlar qəbiristanlıqda
olanda birinin boynuna kəfən dəyir. Məsciddə
soruşur ki, bəs mən nə edim? Kəfəni
buna tərəf tullayan oğlan eşidəndə ki, boynuna kəfən
dəyən meyit qüslü verməsə öləcək,
vəlvələyə düşür. Təhrik
edir ki, qüsl alsın. Üstündən uzun zaman
keçəndən sonra qəbiristanlıqda kiminsə dəfnində
kəfəni tullayan oğlan kəfən dəyən
oğlanın qəbrini görür, yadına hadisə
düşür, yəqin edir ki, qüsl
almayıbmış...
M.F.Axundzadənin "Hekayəti Müsyö Jordan Həkimi-Nəbatat
və Dərviş Məstəli Şah Cadükuni-Məşhur"
əsərində Paris onsuz da dağılacaqdı,
çünki şəhərdə çevriliş var idi. Bu hadisənin
Məstəli şahın cadusu ilə heç bir əlaqəsi
yox idi. Amma bir təsadüf yenə də
Şərəhbanu kimi düşünənlərin batil
inanclarını möhkəmlətdi. C.Məmmədquluzadənin
"Ölülər" əsərində hacılar
hamısı Məkkəyə payi-piyadan gedən, Quranı dəfələrlə
oxuyan adamlar idi. Amma cahillik, gözlərinə
pərdə salan xurafat, bir yandan da Nəsrullahın həqiqətə
oxşayan yalanları imkan vermirdi ki, hər şeyi dərk
etsinlər. "Qüsl" hekayəsindəki
kütlə də Cəlilin, Axundzadənin acı-acı
güldüyü kütlədi.
Hekayədə dini fanatizm, batil inanclar tənqid olunsa da,
müəllif bunların səbəbsiz yerə
olmadığına da göstərməyə
çalışır. Xüsusən, İlahi eşqi dərk etməyən,
ürəyi Yaradandan kənar olanların özlərini
aşiq kimi göstərmələri, əslində, bəzilərinin
ikiüzlü müsəlmançılığı hekayənin
əsas mövzusudu.
"Hüznsov depressiya" kitabındakı
"sov" şəkilçisinin tam haqqını verən
hekayə "Atamın ayaqqabıları" hekayəsidir. "Sov"
şəkilçisi sifətin azaltma dərəcəsinin
şəkilçidir. Yəni tam
hüznlü yox, nisbətən hüznlü,
hüzünlütəhər depressiya. Bu hüzn hekayələrdə
mövcud olan depressiv hadisələrin bir
çalarıdır. "Atamın
ayaqqabısı" hekayəsində duyğulu, kövrək,
həyatın sərt üzünü göstərən hissələr
olsa da, sonunda bir ani xoşbəxtlik var. Bu xoşbəxtlik, əslində,
müəllifin gələcəyə nikbin
baxışlarından xəbər verir. Yəni həyatdakı
çətin vəziyyətlər bütünlüklə
hüzndən etibar deyil, bu çətinliklərin arasında
insanlar kiçicik nüanslardan xoşbəxt ola
bilərlər - həyatdakı bədbəxtliklər,
sıxıntılar, depressiyalar tam hüznlü deyil,
hüznsovdur.
Hekayə həyatla mübarizə və mübarizə içərisində insanı ayaqda tutan həmin xoş anlardan bəhs edir. Körpə uşağın əlcəyi yoxdur, ailəsi çox kasıbdır. Əllərinə corab keçirərək qartopu oynayır, amma yenə də xoşbəxtdir. İlk qar sevinci bu çatışmazlığı onun yadından çıxarır. Uşaq hər tərəfin ağappaq olmasını nurani babasının saqqalına bənzədir. Hekayənin özündə də uşaq saflığı var.
Uşaq qartopu oynamağa gedəndə atasının ayaqqabısının cırıldığını görür. Yolda gedəndə zibilliyin yanında təptəzə ayaqqabı qarşısına çıxır. Gizlədir ki, qayıdanda götürsün, atasına aparsın. Birdən dostunun məhləsində taxtadan düzəlmiş komada yaşayan kimsəsiz rus qadın yadına düşür. Qadın adətən zibillikdə yatır. Qadına baxmaq üçün həmin yerə gedir. Çəpərdən həyətə tullananda qadını yerdə ölmüş vəziyyətdə görür. Heç kimin yadına düşmədiyi halda həmin uşaq o kimsəsiz qadını xatırlamışdı, halına acımışdı, öldüyünü görüb sarsılmışdı. Geri qayıdanda ayaqqabıları gizlətdiyi yerdə tapmır. Evə çatanda həmin ayaqqabıları qapının ağzında görür.
Bu, uşağın saf niyyətinin, insanpərvərliyinin, həyata pozitiv baxışının mükafatı idi. "Atamın ayaqqabıları" Ənvər Məmmədxanlının "Buz heykəl" hekayəsini xatırladır. "Buz heykəl"dəki ana çovğuna rəğmən, balasını ağuşuna sıxır, onun sağ qalması üçün mücadilə aparır və sonda körpə sağ qalır, bu çovğundan xilas olur. Ana buz heykələ çevrilsə də, körpə ana məhəbbətilə isinir. "Atamın ayaqqabıları" hekayəsi də eyni notlar üstündədir. Mübarizə içində gələcəkdən gələn ümid işığı...
Orxan Saffarinin "Hüznsov depressiya"
kitabındakı digər hekayələri də çox
oxunaqlıdır. Müəllifin mövzuları rəngarəngdir,
hadisələri dinamik və maraqlıdır. Bəzən
hekayələrindəki reallıq bədiiliyi üstələsə
də, bu hekayələr kitabını uğurlu adlandırmaq
olar. Müəllifə yeni-yeni yaradıcılıq
uğurları arzu edirəm!
Hüznün,
depressiyanın Saffari rəngləri - Nadir Yalçın
yazır
Hüznün,
depressiyanın Saffari rəngləri - <b
style="color:red">Nadir Yalçın yazır</b>
YazarOxunub:
1666 dəfəa -A +14.07.21 17:30
Facebook
Twitter
WhatsApp
Nadir
YALÇIN
Bu
yaxınlarda gənc yazar Orxan Saffarinin "Hüznsov
depressiya" adlı kitabı işıq üzü
görüb. Kitabda cəmləşən hekayələrin əksəriyyəti
özünün şahidi olduğu hadisələrdir.
Kitabın
digər adını "Bayıl etüdləri"
adlandırmaq olar. Mətnlərin orijinallığı isə
ondadır ki, hekayələr küçələrdən,
tinlərdən, ocaqlardan qopan hadisələrin ab-havasına
uyğun üslubda qələmə alınıb, forma və məzmun
vəhdət tapıb. Hekayələrdəki hadisələr
çərçivələrə sığmır, ona
görə də cümlələrdə pafos yox səviyyəsindədir.
Bununla yanaşı, hekayələr yeni bənzətmələrlə,
fikirlərin bir-biri ilə maraqlı əlaqələndirilməsi,
sətiraltı mənalarla zəngindir. Ən əsası isə,
hekayələrdə əsl xarakterlər var. Müəllifin
personajları insana yad gəlmir,
qarşılaşdığımız müxtəlif xasiyyətli
adamları yada salır. Kitabdakı hekayələrin məcmusu
süjetsiz poemaları xatırladır: bir-birilə
aşağı-yuxarı eyni boz həyatı yaşayan
insanların başına gələn müxtəlif hadisələr...
Sanki obrazların hamısı bir məhlədə
yaşayır, bir-birlərinin yaşantılarından xəbərdardırlar,
hər biri mübarizədədirlər. Bir neçə hekayənin
məzmunu ilə tanış olsaq, dediklərimi aydın şəkildə
sezə bilərik.
Orxan
Saffari hekayələrdə oxucu ilə söhbət edir. Məsələn,
"İcazə verin, sizə Mərcan xaladan
danışım..." Hekayələrində bu tip onlarla
cümlə tapmaq olar. Oxucuda xüsusi maraq yaranır,
yazıçının intonasiyasın hiss edir, bəzən
xülyasında səsini eşidir. Sanki müəllifin
özü oxucunun qarşısında əyləşib hadisələri
nəql edir. Yuxarıda nümunə göstərdiyim cümlə
"Mərcan xala və polipləri" hekayəsindəndir.
Bu hekayənin psixoloji qatı çox dərindir. Hər
şey bir foto vasitəsilə uşaqlıq xatirəsinin yada
düşməsi ilə başlayır. Hekayədə
maraqlı bənzətmələr var. Məsələn,
şəkillərə baxmaq qarabaşaq arıtlamağa bənzədilir.
Ümumiyyətlə,
Orxan Saffari hekayələrdə lazımsız
uzunçuluğa yol vermir, lakonikliyi üstün tutur.
Sözügedən hekayədə yazır: "Mərcan xala
200-ə yaxın kuklası, pişiyi, bəzən də əri
ilə yaşayırdı. Ona görə bəzən deyirəm
ki, deyəsən, ayrılmışdılar. Ara-sıra gəlirdi
evə. Bu hissəni nəsə bulanıq xatırlayıram. Həm
də ailədaxili məsələ olduğu
üçün, ta dərinə getmirəm". Və yaxud
hekayənin digər hissəsində yazır: "Mərcan
xala imkanlı adam idi. Jekdə işləyirdi. İşə
getməsə də, maaşını vaxtlı-vaxtında
alırdı. Qoy bu məsələ ilə də dövlət
strukturları məşğul olsun". Göstərilən
nümunələrdən də göründüyü kimi,
"lirik ricət"ə yer verilmir, mövzu ana xətdən
şaxələnmir.
Mərcan
xalanın bədii obrazı, həyatı 4-5 cümlə ilə
oxucuya tam aydın olur. Pişiyə, kuklara olan
bağlılığı onun tənhalıq simvoludur.
Uşaqlara olan aşırı sevgisi isə sonsuz olması ilə
əlaqəlidir. Müəllifin ifadə etmək istədiyi
fikir odur ki, insanlar sahib olmadıqları şeyi daha çox
sevirlər, daha çox onun dəyərini başa
düşürlər və daim həmin boşluğu
doldurmaq üçün nəsnə axtarırlar. Mərcan
xalanın da sevgisi bu çatışmazlıqdan
qaynaqlanırdı.
Mərcan
xalanın psixoloji vəziyyətinin gərginliyi və bunun
yaşam tərzinə çevrilməsi kuklalarla münasibətində
təzahür edir. O, yemək yeyən zaman kuklaları masa
arxasına düzür, otağının birini məhz
kuklalara ayırıb. Müəllif bu barədə
danışanda iki sözün leksik tutumu arasındakı incə
pərdəni möhtəşəm izah edib: dəlilik və
tənhalıq. Yazıçı göstərir ki, bunlar Mərcan
xalanın dəliliyi deyildi, tənhalığı idi.
Çünki o, insanlarla münasibətdə çox normal
idi, bütün bunlarla yanaşı, xoşbəxt
görünürdü, gözləri parıldayırdı.
Mərcan
xalanın öz ölümünü əvvəlcədən
xəbər verməyi və bundan sonra baş verən hadisələr
əsas fokuslanmalı olan məqamlardır. Hekayənin
sentimental hissələri bir yana, əsas məğz bu hissələrdə
cəmləşib. Mərcan xala qonşulara xəbər versə
də, hamı şirin yuxuya dalır, o dediyi vaxtda heç kim
oyanıb getmir, bir nəfərdən başqa. Bu isə, insan
təkliyindən və bu təkliyin göstəricisi olan
etinasızlıqdan irəli gəlir. Təkcə həmin
qonşuluqdakı uşaq oyaq olur, eşiyə
çıxıb ətrafı izləyir. Hekayənin bu yerində
bir nüans maraq cəlb edir: həmin uşaq sübh
namazının vaxtını qonşuluqdakı dindar
kişinin işığının yanmasından bilir. Bu məqamda
digər qonşunun Mərcan xalanın evinə girdiyini
görür və həmin qadın çıxaraq ah-vay edir.
Əslində, o, Mərcan xalanın qızıllarını
oğurlayıbmış. Bu da, həyatı fəlakətlərlə
dolu bir tənha qadının həzin dəhşətinə
rəğmən, pul ehtirasının, şəxsi mənafeyin
insanlığa güc gəldiyini göstərir. Nəticə
isə odur ki, o qızılları oğurlayıb yalandan
vay-şüvən edən qadın ilə Mərcan xalanın
öz ölüm vaxtını deməyinə rəğmən
şirin yuxuda olan qonşularının heç bir fərqi
yoxdur, sonda hamı müxtəlif cür biganədir, həmin
uşaqdan başqa: "Qapının kandarındakı
pişik ağlayırdı. Mən orada göz yaşı
görmədim, amma məncə, ağlayırdı. Mərcan
xalanın pişiyi olsam, mən də ağlayardım".
İllər keçsə də, həmin körpə
böyüyəndən sonra fikirləşir: "Görəsən,
o pişik hardadır?" Müəllif bununla keçmiş
xatirələrin həmişə insanı qarabaqara izlədiyinə
işarə edir.
"Pünhan"
hekayəsində isə daha çox novella ünsürləri
var: hadisənin gözlənilməz sonluqla bitməsi hekayənin
bədii təsir gücünü artırır. Hekayədə
iki xarakterik obraz var. Orxan obrazı çərçivələri
qəbul etməyən, həyatda rahat yaşamağı vacib
bilən, dəliqanlı bir obrazdır. Amma onun bəzi məqamlarda
verdiyi reaksiyalar, əslində, dəliqanlılığı
ilə yanaşı, xüsusi həssaslığından xəbər
verir.
Elə
Orxan Saffari hekayələrinin orijinallığın bir səbəbi
də budur. İnsan obrazını bütün mənfi və
müsbət xüsusiyyətləri ilə oxucuya
çatdırır. Mütləq ideallıqdan, pafoslu möhtəşəmlikdən,
büsbütün mənfi xüsusiyyətlərdən uzaq
real insan surəti hekayəni həyatın özünə
daha da yaxınlaşdırır, oxucu yaşantıları ilə
uzlaşdırır. Vaxtilə, İsi Məlikzadənin hekayələrini
də oxucu kütləsinə məhz bu amil sevdirmişdi.
Yazar
Pünhan obrazının xüsusiyyətlərini,
davranışlarını, dialoqdakı söhbətləri
qurarkən, bir növ, oxucunu hekayənin finalına
hazırlayıb. Baş verən hadisələrin arasında zəncirvari
əlaqələr var. Heç nə təsadüfi baş
vermir. Orxan öz tanışı Pünhanın hamıdan fərqləndiyini
anlayır, mütəmadi olaraq onunla əlaqədə olur.
Çünki Pünhanla Orxanı bağlayan amil var: Orxan Aybənizlə
birlikdə hazırlığa gedir və Pünhan da Aybənizlə
sevgilidir. Pünhandakı bəzi qəribəliklər Orxanda
maraq yaradır, amma heç nəyi tam başa
düşmür. Pünhanın Aybənizlə qız kimi
öpüşməyi, Pünhanın qızın
toxunuşundan çəkinməyi, küçə
davalarında qorxmağı onun zəif, gücsüz, incə
oğlan olduğu təəssüratını yaradır. Bəzən
Orxan buna görə onun haqqında gileyli
düşünür. Əgər belədirsə, deməli,
ona qarşı fikir ətrafda birmənalı deyil. Sonda
Pünhanın əslində qız olduğunun
aşkarlanmağı, cinsi xəstəliyinin üzə
çıxmağı ilə müəllif cəmiyyətə
bir mesaj ünvanlayır: insanlara, onların
davranışlarına birmənalı yanaşmayın,
bunların arxasında hamıya pünhan olan bir yaşantı
dayanır. Yazarın qurduğu süjet ortaya qoyduğu problem
üçün bir vasitədir.
Orxan Pünhanın qız olduğunu öyrənəndə
bütün hadisələr, şübhələr lent kimi
gözü qarşısından keçir. Yazıçı
o şübhələrin nəticəsi kimi Pünhanın səhhəti,
yaşantısı ilə bağlı pünhan, gizli olan məsələni
üzə çıxarır. Bir növ, dram janrının
kompazisiyası kimi, gənclərin münasibəti, məişət
problemlərində, küçə davalarında
yoldaşlığı ekspazisiya, Pünhanın qəribəlikləri
kulminasiya, hər şeyin aydın üzə
çıxması zavyaskadı. Əslində, hər şey
üzə çıxanda məsələnin
düyünü açılmır, bir insanın faciəsi
baş verir. Amma ən azından, Orxan üçün hər
şey aydın olur. Hekayənin finalı isə, çox təsirlidir:
"O gün Pünhangilin qapılarının ağzından
keçdim. Amma bu dəfə hazırlığa getmirdim. O
günləri yadıma salıb qəribə hisslər
yaşadım. Aybəniz də yoxdur axı, evlənib
çoxdan. Hiss elədim ki, dostum üçün yamanca
darıxmışam. Amma heç vaxt onun qız adını
da öyrənə bilmədim. Heç yas da vermədilər
öləndə. Bir günün içində
köçüb getdilər. Hamıya pünhan qaldı o
gözəl qız. İndi məzarını tapsaydım,
laylay oxuyardım. Bir də sevmək istəyərdim
onu..."
Orxan
Saffarinin hekayələrini sevdirən xüsusiyyətlərində
biri də odur ki, o, hekayələrinin əksəriyyətində
elə özüdür. Qəhrəmanları da özü
kimi həm uşaq kimi həssas, həm püskürən
vulkan kimi coşqundur. Amma bu həyat hadisələri müəllifin
təxəyüllü ilə həmrəngləşərək
ədəbiyyatlaşıb. "Qüsl" hekayəsi də
bu real bədiiliklər silsiləsindəndir. Sözün
düzü, onun bu hekayəsində mövhumata qarşı
"Haqverdiyevvari" bir sarkazm sezdim. Sinə döyə-döyə
məscidə tərəf irəliləyən, hadisəni nəql
edən obraz məhərrəmliyin adət-ənənəsinə
uyğun davranır, amma məscidə tərəf iməkliyə-iməkliyə
gedən qadının nə qədər gülməli vəziyyətdə
olduğunu da dərk edir. Dərk etsə də, gülmür,
inkar etmir, bu rituallara əməl edir. Hətta digərləri
bu mənzərəni görüb dillənir: "Allah bizim də
qəlbimizə belə iman salsın!" Müəllif kortəbii
yox, bilə-bilə bu mənzərəni qəbullananların
faciəsini oxucuya çatdırmaq istəyir.
Hekayənin
digər məğzi mahiyyətə varmadan formal dindarların
tənqididir. "Qonşudan qalma geri" havası ilə
müxtəlif səbəblərdən bu mərasimə
yığılanlar çoxdu. Hətta dağın
başında - məzarlıqda dava düşəndən
sonra orda olan 20 gənc məhərrəmliyi yaddan
çıxardı. Kiçik vahimə vadar edir ki, hamı
öz halında olsun.
Müəllif,
digər tərəfdən, insanların hansısa təsadüflərdən
qaynaqlanaraq yalançı miflər ardınca olduğunu hekayədə
izah edir. Məscidə gedənlər dağın
başında ruh görürlər. Amma sən demə, bu, bir
sellofan imiş, ağacın budağına ilişib, məscidin
işığında ağ nura bənzəyir. Başqa bir
epizodda cavanlar qəbiristanlıqda olanda birinin boynuna kəfən
dəyir. Məsciddə soruşur ki, bəs mən nə edim?
Kəfəni buna tərəf tullayan oğlan eşidəndə
ki, boynuna kəfən dəyən meyit qüslü verməsə
öləcək, vəlvələyə düşür. Təhrik
edir ki, qüsl alsın. Üstündən uzun zaman keçəndən
sonra qəbiristanlıqda kiminsə dəfnində kəfəni
tullayan oğlan kəfən dəyən oğlanın qəbrini
görür, yadına hadisə düşür, yəqin edir
ki, qüsl almayıbmış...
M.F.Axundzadənin
"Hekayəti Müsyö Jordan Həkimi-Nəbatat və Dərviş
Məstəli Şah Cadükuni-Məşhur" əsərində
Paris onsuz da dağılacaqdı, çünki şəhərdə
çevriliş var idi. Bu hadisənin Məstəli
şahın cadusu ilə heç bir əlaqəsi yox idi. Amma
bir təsadüf yenə də Şərəhbanu kimi
düşünənlərin batil inanclarını möhkəmlətdi.
C.Məmmədquluzadənin "Ölülər" əsərində
hacılar hamısı Məkkəyə payi-piyadan gedən,
Quranı dəfələrlə oxuyan adamlar idi. Amma cahillik,
gözlərinə pərdə salan xurafat, bir yandan da Nəsrullahın
həqiqətə oxşayan yalanları imkan vermirdi ki, hər
şeyi dərk etsinlər. "Qüsl" hekayəsindəki
kütlə də Cəlilin, Axundzadənin acı-acı
güldüyü kütlədi.
Hekayədə
dini fanatizm, batil inanclar tənqid olunsa da, müəllif
bunların səbəbsiz yerə olmadığına da
göstərməyə çalışır. Xüsusən,
İlahi eşqi dərk etməyən, ürəyi Yaradandan kənar
olanların özlərini aşiq kimi göstərmələri,
əslində, bəzilərinin ikiüzlü müsəlmançılığı
hekayənin əsas mövzusudu.
"Hüznsov
depressiya" kitabındakı "sov" şəkilçisinin
tam haqqını verən hekayə "Atamın
ayaqqabıları" hekayəsidir. "Sov" şəkilçisi
sifətin azaltma dərəcəsinin şəkilçidir. Yəni
tam hüznlü yox, nisbətən hüznlü,
hüzünlütəhər depressiya. Bu hüzn hekayələrdə
mövcud olan depressiv hadisələrin bir
çalarıdır. "Atamın ayaqqabısı" hekayəsində
duyğulu, kövrək, həyatın sərt
üzünü göstərən hissələr olsa da,
sonunda bir ani xoşbəxtlik var. Bu xoşbəxtlik, əslində,
müəllifin gələcəyə nikbin
baxışlarından xəbər verir. Yəni həyatdakı
çətin vəziyyətlər bütünlüklə
hüzndən etibar deyil, bu çətinliklərin arasında
insanlar kiçicik nüanslardan xoşbəxt ola bilərlər
- həyatdakı bədbəxtliklər, sıxıntılar,
depressiyalar tam hüznlü deyil, hüznsovdur.
Hekayə
həyatla mübarizə və mübarizə içərisində
insanı ayaqda tutan həmin xoş anlardan bəhs edir. Körpə
uşağın əlcəyi yoxdur, ailəsi çox
kasıbdır. Əllərinə corab keçirərək
qartopu oynayır, amma yenə də xoşbəxtdir. İlk qar
sevinci bu çatışmazlığı onun yadından
çıxarır. Uşaq hər tərəfin ağappaq
olmasını nurani babasının saqqalına bənzədir.
Hekayənin özündə də uşaq saflığı
var.
Uşaq
qartopu oynamağa gedəndə atasının
ayaqqabısının cırıldığını
görür. Yolda gedəndə zibilliyin yanında təptəzə
ayaqqabı qarşısına çıxır. Gizlədir
ki, qayıdanda götürsün, atasına aparsın. Birdən
dostunun məhləsində taxtadan düzəlmiş komada
yaşayan kimsəsiz rus qadın yadına düşür.
Qadın adətən zibillikdə yatır. Qadına baxmaq
üçün həmin yerə gedir. Çəpərdən
həyətə tullananda qadını yerdə ölmüş
vəziyyətdə görür. Heç kimin yadına
düşmədiyi halda həmin uşaq o kimsəsiz
qadını xatırlamışdı, halına
acımışdı, öldüyünü görüb
sarsılmışdı. Geri qayıdanda ayaqqabıları
gizlətdiyi yerdə tapmır. Evə çatanda həmin
ayaqqabıları qapının ağzında görür.
Bu,
uşağın saf niyyətinin, insanpərvərliyinin, həyata
pozitiv baxışının mükafatı idi. "Atamın
ayaqqabıları" Ənvər Məmmədxanlının
"Buz heykəl" hekayəsini xatırladır. "Buz
heykəl"dəki ana çovğuna rəğmən,
balasını ağuşuna sıxır, onun sağ
qalması üçün mücadilə aparır və sonda
körpə sağ qalır, bu çovğundan xilas olur. Ana
buz heykələ çevrilsə də, körpə ana məhəbbətilə
isinir. "Atamın ayaqqabıları" hekayəsi də
eyni notlar üstündədir. Mübarizə içində gələcəkdən
gələn ümid işığı...
Orxan
Saffarinin "Hüznsov depressiya" kitabındakı digər
hekayələri də çox oxunaqlıdır. Müəllifin
mövzuları rəngarəngdir, hadisələri dinamik və
maraqlıdır. Bəzən hekayələrindəki
reallıq bədiiliyi üstələsə də, bu hekayələr
kitabını uğurlu adlandırmaq olar. Müəllifə
yeni-yeni yaradıcılıq uğurları arzu edirəm!
Nadir
YALÇIN
525-ci qəzet.- 2021.- 14 iyul.- S.20;22