Nizami Gəncəvinin dini-fəlsəfi
görüşlərində ədalət və tolerantlıq
Xalqımızın bəşər sivilizasiyasına bəxş
etdiyi və dünya poeziyasının ən parlaq
simalarından biri hesab olunan Nizami Gəncəvi öz
yaradıcılığında dini əxlaqi görüşlərə,
eləcə də ədalət və multikultural həyat tərzi
kimi ümumbəşəri dəyərlərə geniş
yer verib.
Ümumiyyətlə, ədalət cəmiyyəti daim
düşündürən məsələlərdən biri
olub, İslam dinində də bu məsələyə olduqca
böyük önəm verilib, ona xüsusi həssaslıqla
yanaşılıb. İslama görə, doğru və qərəzsiz
davranmaq, cəmiyyətdəki maddi durumundan və mövqeyindən
aslı olmayaraq bütün insanlara bərabər münasibət
göstərmək, toplumun və dövlətin təməlini
təşkil edən əsas amillərdən biridir. Ədalətsiz toplumda həmişə hərc-mərclik,
qarışıqlıq, insanları bədbəxtliyə
düçar edən proseslər, narazılıqlar,
inamsızlıq, bir sözlə, zülm hakim olar. Allahın buyurduqlarına boyun əyən insan isə
heç kəsə zərrə qədər də olsun
zülm etməməlidir. Belə ki, Uca Rəbbimiz
bütün Səmavi Kitablarında, o cümlədən,
Qurani-Kərimdə ədalətli olmağı,
yaxşılığı, insanların haqqını
aralarında fərq qoymadan verməyi buyurmuş, zülmü
pisləyərək zalımların aqibətləri barədə
xəbərdar etmişdir. Qurani-Kərimin "ən-Nisa"
surəsinin 135-ci ayəsində buyurulur: "Ey iman gətirənlər!
(Şahidliyiniz) sizin özünüzün, ata-ananızın,
yaxın qohumlarınızın əleyhinə olsa belə, ədalətdən
möhkəm yapışan Allah şahidi olun! (Əleyhinə
şahidlik edəcəyiniz şəxs) istər dövlətli,
istər kasıb olsun, hər halda Allah onların hər ikisinə
(sizdən) daha yaxındır. Nəfsinizin istəyinə
uyub haqdan üz çevirməyin! Əgər
dilinizi əyib büzsəniz və ya (doğru şəhadət
verməkdən, yaxud ümumən şahidlikdən) boyun
qaçırsanız, (bilin ki) Allah etdiyiniz işlərdən
xəbərdardır!"
Qeyd etdiyimiz ayədən anlaşıldığı
kimi, Uca Rəbbimiz bu məsələdə iman gətirənləri
istəklərinə görə deyil, onun
razılığına uyğun hərəkət edərək
haqdan üz çevirməməyi və ədalətdən
möhkəm yapışmağı əmr etmişdir.
Hədis kitablarında da ədalət və onunla
hökm edənlərin fəzilətinə diqqət çəkilmiş,
bu ilahi buyruğu yerinə yetirənlər isə müjdələnmişdir. Məsələn,
mənbələrdə bu barədə qeyd olunan bir hədisdə
buyurulur ki, idarəçiliyi altında olanlarla ədələtlə
davrananlar, Allah dərgahında nurdan olan minbər üzərində
olacaqlar. Adil idarəçilər məhşər
meydanında Allahın lütfünü və himayəsini
qazanacaqlar.
Adil davranmaq və ədaləti uca tutmaq tarixin müəyyən
dövrlərində şair və mütəfəkkirlərin
əsərlərində prioritet məsələlərdən
olub.
Dahi mütəfəkkir Nizami Gəncəvinin "Sirlər
xəzinəsi"ndə irəli sürdüyü
"şahlıq və ədalət" məsələsi məhz
onun ədalətli cəmiyyət arzusundan irəli gəlmişdir. Nizamiyə
görə, ədalət şahlığın əsas təməli,
dövlətin qüdrəti və xalqa bağlı
bünövrəsidir.
Belə ki, əsərin "Sultan Səncər və
qarı" hekayəsində zülmə məruz
qalmış yaşlı qadın Sultan Səncərdən ədalət
tələb edir. Əsərdəki qoca qarı, yaxud
müdrik qoca obrazı əslində, qafil hökmdarları
ayıltmaq üçün bir vasitədir - kəfən geyib
şahın hüzuruna gəlmiş qoca obrazıdır
("Sirlər xəzinəsi", 14-cü hekayə).
Burada məzmun humanizmin əsas kontekstinə - ictimai ədalət,
şah və rəiyyət probleminin həllinə yönəldilmişdir. "Sirlər
xəzinəsi"ndəki qarının haqlı danlaq və
nəsihətləri isə əslində, Nizami Gəncəvinin
öz düşüncələrinin məhsuludur. Dahi
şairin düşüncələrini əks etdirən beytlərə
diqqətə yetirək:
Adillik eşqindəsən, bəs hanı ədalətin?
Haçan sona yetəcək sitəmin, qəbahətin?
Qaydadır
ki, sultandan xalqa güc, qüvvət gələr,
Bəs niyə səndən bizə daim həqarət gələr?
Yetim malını yemək ədalətmidir məgər?
Hələ də lənətlənir Abxazda qarətçilər.
Dulların
əmlakını soyma, çapma, talama!
Utan ağ saçlarımdan, dəymə
olub-qalana.
Sən
qul olduğun halda şahlıq sövdasındasan,
Canidən şah olarmı, ey haqqı dardan asan?
Şah
ölkədə hər işi sahmana salsın gərək,
Xalqın səadətinə keşikçi olsun gərək.
Adil olsa
şah əgər, hamı ona baş əyər,
Bəslər məhəbbətini bütün canlar,
könüllər.
(Farscadan tərcümə edəni Xəlil Rza
Ulutürk.
"Lider nəşriyyat", Bakı, 2004)
Qəlbi
daim xalqı ilə döyünən, yüksək
dünyagörüşə malik fenomen - mütəfəkkir,
qeyd edəcəyimiz misralarda ədalət üzərində
ucalan türk dövlətçiliyini nümunə göstərir:
Dağ
kimi ucalmışdı bir zaman Türk dövləti,
Sarmışdı məmləkəti ədaləti,
şəfqəti.
Sən
yıxdın o şöhrəti, batıb getdi o ad-san,
Demək, sən türk deyilsən, yağmaçı
bir hindusan.
Əllərinlə
dağıldı şəhərlərin əsası,
Biçinçinin xırmanı, əkinçinin
tarlası.
Nizami Gəncəvi əsərində həmçinin,
insana öz əlinin əməyi ilə dolanmağı, bir
qarın çörək üçün kimsəyə əl
açmamağı tövsiyə edir. Şair gəncləri
halal zəhmətə səsləyir.
Halal qazanc və ya halal loxma isə dinimizin ehkamlarına
uyğun əldə edilən gəlir və qazanılan
ruzidir.
Qazancın və yeyilən çörəyin halal olması
üçün hər şeydən əvvəl doğru
işlərlə məşğul olmalı, üzərimizə
düşənləri isə vicdan əxlaqi ilə - yəni
"heç kim də görmürsə,
Rəbbimiz görür" prinsipi ilə yerinə yetirməliyik.
Ümumiyyətlə, halal-haram məsələsi
dinimizin çox önəm verdiyi mühüm məsələlərdəndir. Çünki
sonuncu Səmavi Kitabdan anlaşıldığına görə,
haram insanlığı məhvə sürükləyəcək,
bəşər övladını dünya və axirəti pərişan
edəcək, Allah və qul haqqını tapdamasına gətirib
çıxaran günahlardandır. Halal və haram məfhumunu
yaxşıca dərk etmək üçün isə Peyğəmbərimizin
(s) bu hədisini xatırlamaq kifayət edər: "Halal olan
şeylər müəyyən, haram olan şeylər də bəllidir.
Bu ikisinin arasında, xalqın bir çoxunun
halalmı, harammı olduğunu bilmədiyi şübhəli
məsələlər də vardır. Şübhəli
mövzulardan çəkinənlər isə, dinini və ismətini
qorumuş olur. Şübhəli şeylərdən
çəkinməyənlər isə get-gedə harama dalar.
Necə ki, diqqət edin! Hər padşahın
girilməsini qadağan etdiyi ərazisi vardır. Unutmayın ki, Allahın qadağan ərazisi də
haram qıldığı şeylərdir. İnsan bədənində
isə kiçik bir ət parçası vardır ki,əgər bu ət parçası
yaxşı olsa, bütün bədən yaxşı olar. Əgər o, pozulsa, bütün bədən pozular.
Bu ət parçası isə insanın qəlbidir".
Şairin yaradıcılığında öz əksini
tapmış multikultural dəyərlərə gəlincə,
onun Azərbaycanda qədim tarixi və böyük ənənələri
vardır. Belə ki, ən qədim zamanlardan ölkəmizdə
müxtəlif xalqların nümayəndələrinin birgə
yaşamış, möhkəm dostluq və
qarşılıqlı əməkdaşlıq mövcud
olmuşdur. Bu dəyər bir çox
şair və mütəfəkirlərimizin, o cümlədən,
dahi Nizaminin də əsərlərində özünə yer
tapmışdır.
Bu baxımdan böyük mütəfəkkir Nizami Gəncəvinin
məşhur "Yeddi gözəl" poemasını da
multikultural ideyalar əsasında yazılmış möhtəşəm
bir sənət nümunəsi hesab etmək olar. Əsərdə
Çin, Slavyan, Rum (Bizans), Hind, Xarəzm, Məğrib (Qərb)
və İran gözəlinin dilindən deyilmiş hekayətlər
və ibrətamiz hadisələri sanki Azərbaycan
nağıllarında olduğu kimi təqdim olunur. Nizami Gəncəvinin "Yeddi gözəl"
poeması məhz multikultural dəyərlərin insanın və
cəmiyyətin mənəvi zənginliyindəki rolunu, yerini
və əhəmiyyətini parlaq şəkildə
nümayiş etdirir. Qısa desək, həmin
əsərdə milli və dini mənsubiyyətindən
asılı olmayaraq hər kəsə dərin ehtiram
duyğuları ifadə olunmuş, bəşər
övladı heç bir mənsubiyyətindən asılı
olmayaraq uca tutulmuşdur.
Kainatın və hər şeyin yaradıcısının
Allahın olduğunu bilən və bu cəhəti əsərlərində
daim vurğulayan şair Uca Yaradanın varlığını
malik olduğu dini bilikləri ilə anlatmağa və mədh
etməyə çalışmışdır.
Dahi şair əsərlərində öncə Uca
Yaradanı mədh etmiş, hər bir işə Allahın
adıyla başlamağı tövsiyə etmiş,
bütün yaxşılıq və gözəlliklərin
Onun əsəri olduğunu vurğulamışdır. O, hər zamankı kimi
"İqbalnamə" yə də məhz bu ənənəyə
sadiq qalaraq başlamışdır:
Harda ki,
ağıl bir xəzinə tapar,
Allahın adını eyləyər açar.
Allah
ağıllıya nəvazişkardır,
Ağılsızlara da əlacı vardır.
O,
sözün sirrini əyan eyləyər,
O verər
zəlilə, acizə hünər.
Zahirdən,
batindən aşikar, nihan,
Əqlə yol göstərən odur hər zaman.
(Nizami Gəncəvi.
İskəndərnamə. İqbalnamə.
Bakı, "Lider nəşriyyat", 2004)
Dahi
mütəfəkkir qeyd edəcəyimiz digər beytlərdə
isə etiqadımızın əsasını təşkil edən
Peyğəmbərə imanı özünə məxsus
gözəl bir üslubda belə dilə gətirmişdir:
Mələk
simalıydı, allahtanıyan,
Bizə də
allahı o verdi nişan.
Bizləri
cənnətə odur aparan,
Cəhənnəm odundan odur qurtaran.
Parlayıb
nur saçdı bu kainatda,
Bənzərdi Zülmatda abi-həyata.
Uca
qalxmasaydı ərşin tağından,
Kimdi kainatın sirrini açan?
Ümumiyyətlə, bəzi tədqiqatçılara
görə, orta əsr İslam dünyasında Qurandan sonra ən
çox oxunan kitab məhz Nizaminin əsərləri
olmuşdur. Əsərlərinin bu qədər sevilib
mütaliə edilməsinin səbəbləri kimi isə
seçdiyi dilin axıcılığı, üslubunun
şirinliyi, beytlərinin məna dolu olması, əxlaqi
və tərbiyəvi hekayələrdən geniş istifadə
edilməsi, xüsusi ilə Quran ayələrindən, eləcə
də Həzrət Məhəmmədin hədislərindən
müxtəlif sitatlar gətirilməsi göstərilmişdir.
Səyyad
ARAN
Dini
Qurumlarla İş üzrə Dövlət Komitəsi sədrinin
I müavini, Filologiya elmlər namizədi
525-ci qəzet.- 2021.- 14 iyul.- S.18.