Milli özünüdərkin ədəbi
kontekstdə təzahürünə əsaslı baxış
Xalqın
maariflənməsində, tərəqqisində misilsiz xidmətləri
olan görkəmli ziyalıların müstəsna xidmətləri
olmuşdur.
Millətin
qayğıları və azadlığı üçün
çalışan, onu azad gələcəyə
qovuşdurmağa can atan bu ziyalılar əzab və əziyyətlərlə
qarşılaşsalar da, öz əqidə və məsləkləri
uğrunda mübarizə apararaq tarixdə özlərinə əbədi
iz qoymuşlar. Milli özünüdərkin ədəbi
prosesdəki rolunu çağdaş elmi-nəzəri prinsiplərə
əsaslanan meyarlarla yeni təfəkkür
işığında araşdırmaya cəlb etmək aktual
problemlərdən biridir.
Görkəmli ədəbiyyatşünas alim, filologiya
elmləri doktoru, Əməkdar elm xadimi, professor Timuçin
Əfəndiyevin yeni kitabında ("Milli özünüdərk
ədəbi kontekstdə" Bakı, Azərnəşr, 2021)
ədəbi-ictimai fikrimizin müəyyən bir mərhələsində
xalqın formalaşması prosesində milli özünüdərkin
inkişaf yolu, prosesləri, milli şüur və milli ideya məsələlərindəki
rolu araşdırılır. Monoqrafiyada M.F.Axundzadə,
C.Əfqani, H.Zərdabi, N.Vəzirov, M.Şahtaxtlı, N.Nərimanov,
C.Məmmədquluzadə, Ə.Hüseynzadə,
Ə.Ağaoğlu, M.Hadi, A.Səhhət, A.Şaiq, M.Ə.Rəsulzadə,
Ü.Hacıbəyli kimi fikir adamlarının əsərlərinə
və düşüncələrinə milli özünüdərk
kontekstindən yanaşılır. Ümumbəşəri
dəyərlər sistemində milli-mənəvi
özünüdərkin ölçüyəgəlməz
rolunu xüsusi qeyd edən müəllif bu prosesin ədəbi
düşüncədə də öz əksini
tapdığını sərgiləyir.
Başlanğıcını ta qədimdən götürən
bu proses XIX əsrin əvvəllərində intensiv xarakter
almış və milli özünüdərkin bədii
düşüncədə yeni mərhələsi
başlanmışdır. Xüsusilə bu proses Azərbaycan
maarifçilərinin fəaliyyətində və əsərlərində
ağıla söykənərək maarifçilik istiqamətinə
yön almışdır. Maarifçilərdən
A.Bakıxanov, M.Ş.Vazeh, İ.Qutqaşınlı bilik, elm və
mədəniyyətin yayılmasının maarifçilik
işində milli özünüdərkin təhsil və məktəbdən
keçdiyini ilk dərk edənlərdən olmuşdur. Onları düşündürən xalqın taleyi,
onun mənəvi yüksəlişi, milli şüuru və
milli yaddaşı idi. Onların nəzərində
milli özünüdərk həm də milli "mən"i
mənimsəməklə bağlıdır. Milli özünüdərk millətin əsas
göstəriciləri sırasındadır. Özünüdərk mədəniyyətlə
ilgili millət üçün yüksək önəm
daşıyan əlamətlərdən biridir. Təqdirəlayiqdir ki, professor Timuçin Əfəndiyevin
monoqrafiyasında zəngin və geniş bir dövrün - XIX
əsrin sonu və XX əsrin əvvəllərində milli
özünüdərk problemi məntiqli şəkildə
öz əksini tapıb.
Dörd fəsildən
ibarət olan monoqrafiyanın ön sözündə müəllif
əsəri yazmaqda əsas məqsədini
açıqlayır: "Azərbaycanda milli özünüdərk
prosesinin baş verməsində ədəbi-bədii
düşüncənin ölçüyəgəlməz
rolu olmuşdur. Milli ideya və milli müstəqilliyə
gedən yol əvvəlcə milli şüurun oyanması,
formalaşması sayəsində baş vermişdir. Milli özünüdərkin xalq düşüncəsində
və siyasi-ictimai həyatında uzun bir yol keçərək
özünün milli dövlətini yaratmasının və
ideologiyasını formalaşdırmasının şahidi
oluruq. Monoqrafiyanı yazmaqda əsas məqsəd
milli özünüdərkin xalqın düşüncəsində,
həyatında, təfəkküründə
oynadığı rolu nəzərdən keçirmək,
özünüdərkin bədii düşüncədəki
təzahür komponentlərini araşdırmaqdır".
Müəllifə görə milli
özünüdərk xalqın bir millət olaraq
formalaşmasının ən mühüm aspektlərindən
biri kimi çıxış edir.
Monoqrafiyanın birinci fəsli "XIX əsrin ikinci
yarısında ədəbi, ictimai proseslər
özünütanımanın ilk mərhələsi kimi"
adlanır. Səkkiz bölümü əhatələyən bu
fəsildə özünütanımanın mənbə və
qaynaqları, M.F.Axundzadə yaradıcılığında
milli intibah ideyaları, milli teatrın yaranmasında
özünüdərk problemləri, milli mətbuatda və
"Kaspi" qəzetində özünüdərk məsələləri,
H.Zərdabinin milli oyanma prosesində rolu və ideya məsələsi
araşdırılır. M.F.Axundzadə
komediyalarını xalqın milli ictimai şüurunun
formalaşmasını praktik şəkildə həyata
keçirən ilk bədii mətn nümunələri kimi
qiymətləndirir və bədii düşüncədə
xalqın özünüdərk etməsi prosesini onun
komediyalarının start götürməsi ilə sərgiləyir.
M.F.Axundzadə dramaturgiyasında xalq özünü
görür, özünü tanıyır və özünə
gülürdü. Bu əsərlərdə
milli oyanışa, milli özünüdərkə və
milli mənlik şüurunun inkişafına xüsusi yer
verilirdi. M.F.Axundzadə şahzadə Cəlaləddin
Mirzəyə məktublarının birində öz
komediyalarını nəzərdə tutaraq yazırdı:
"Bu əsərləri yazmaqda məqsədim öz
xalqımı Avropada məlum olan dram və teatr sənəti
ilə tanış etmək idi, bəlkə mənim başqa
həmvətənlərim də son dərəcə
faydalı olan bu gözəl sənətin şərtləri
və tələbatı ilə tanış olub, bu cür əsərlər
yazmağa başlasınlar". M.F.Axundzadənin
əlifba dəyişdirmək ideyasına böyük önəm
verən müəllif əlifba dəyişimini Şərq
xalqlarının çağdaş sivilizasiya ilə
ayaqlaşması, xalqın tərəqqi etməsi istəyi ilə
bağlayır.
Teatrı milli-mənəvi dəyərlər konstekstində
insanların özünüdərk prosesinə ən
güclü təsir edə biləcək vasitələrdən
biri hesab edən müəllif həm də onu milli "mən"i
formalaşdıran ən mühüm faktorlardan sayır. Müəllif
qeyd edir ki, teatr yalnız cəmiyyəti yeni ideyalar və
ideallarla təmin etmir, həm də xalqın milli etnogenezini,
etnoqrafik xüsusiyyətlərini müxtəlif boyalarla təqdim
edir, dünyagörüşünü formalaşdırır.
T.Əfəndiyev çeşidli qaynaqlara istinadən
vurğulayır ki, milli "mən" şüurunun
formalaşması həm də milli mətbuatın
yaranmasından və inkişaf xəttindən keçir.
H.Zərdabi millətin mədəni səviyyəsinin
artması üçün məktəblərin
açılmasını, təhsil alınmasını vacib
faktorlardan biri hesab edirdi. O, "Əkinçi" qəzeti
ilə dövrün yeniliklərini xalqın şüuruna
yeritməyə çalışırdı, çünki
inkişafı, tərəqqini yenilikdə görürdü. Bu fəsildə xalqın milli özünüdərkində
M.Şahtaxtlının və "Kaspi" qəzetinin rolu da
elmi araşdırmaya cəlb edilir.
Monoqrafiyanın ikinci fəsli "XIX əsrin sonu XX əsrin
əvvəllərində milli özünüdərk"
adlanır. Bu fəsil də özlüyündə yeddi
bölümü əhatələyir. "Ədəbi
ictimai prosesdə özünüdərk; ümmətçilikdən
millətçiliyə" bölümündə N.Nərimanovun
"Bahadır və Sona", Zeynalabdin Marağayinin
"İbrahim bəyin səyahətnaməsi"
romanlarının təhlilinə geniş yer verilir. Qeyd edilir ki, N.Nərimanov millət sözünü
qəhrəmanın aydın proqramına çevirən ilk
yazıçılarımızdan biridir. Bu
fəsildə qeyd edilir ki, özünüdərketmənin ən
böyük faktorlarından biri Millət və Vətən
anlayışlarının cəmiyyət tərəfindən
qəbul edilməsidir. Burada C.Məmmədquluzadənin
"Anamın kitabı" tragikomediyası" elmi-nəzəri
təhlillər əsasında, tarixilik və müasirlik
mövqeyindən geniş təhlil olunur. Müəllif
belə bir elmi qənaətə gəlir ki, C.Məmmədquluzadənin
publisistikasının ana xətti olan Vətən, Millət və
Dil triadasının dramaturgiya yaradıcılığında
özünün ən yüksək bədii zirvəsinə
çatdığını görürük. "Ü.Hacıbəyli publisistikasında milli
özünüdərk problemləri" bölümündə
görkəmli bəstəkar, musiqişünas və
komedioqrafın felyeton yaradıcılığında
xalqın milli kimliyi və özünüdərk problemləri
şərh edilir.
Monoqrafiyanın
"Azərbaycan ədəbiyyatının milli hərəkat
dövründə özünüdərk" adlanan
üçüncü fəslində "Molla Nəsrəddin"
jurnalı və ədəbi hərəkatında milli
oyanış, "Füyuzat" və
füyuzatçıların yaradıcılığında
milli özünüdərk məsələləri, Sabir
satirasında özünütanıma və milli kimlik,
maarifçi realistlərin yaradıcılığında vətən
və vətəndaşlıq motivləri, tənqidi realistlərin
yaradıcılığında vətən və xalq taleyi
problemi, "Açıq söz" qəzeti və milli ideya
məsələsi elmi-nəzəri təhlildən
keçirilir. Qeyd edilir ki, mollanəsrəddinçilər
ədəbi məktəbi xalqın özünüdərk
prosesində ayrıca bir mərhələdir. Məhz bu jurnalın sayəsində cəmiyyət və
onun bütün təbəqələri özünə yenidən
baxdı, onun tənqid filtrindən keçərək
özünü tanıdı. Xalqın
özünü tanımasında, dövrün ictimai-siyasi
proseslərinin dərk edilməsində jurnalın və onun
müəlliflərinin əvəzsiz rolu oldu. Azərbaycan
ədəbi, ictimai, mədəni şüurunun
formalaşmasında "Füyuzat" dərgisinin roluna
xüsusi önəm verən müəllif yazır: "Cəmi
bir il ömür sürməsinə
baxmayaraq, onun yaratdığı yol, qoyduğu konsepsiya,
işlətdiyi dil, bədii estetik düşüncə,
romantizm cərəyanına təkan verməsi, romantikləri
öz ətrafında toplaması və s. yeni bir ictimai, əxlaqi,
ədəbi şüurun formalaşmasından xəbər
verirdi. Nə qədər qəribə də
olsa, cəmi bir illik fəaliyyəti bir əsrdən sonra da
onun qoyduğu yol, yaratdığı ədəbi-estetik təsir
haqqında danışmağa imkan verir".
Monoqrafiyanın sonuncu - dördüncü fəsli
"Cümhuriyyət dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı
milli özünüdərkin yeni mərhələsi kimi"
adlanır. Bu fəsil də özlüyündə yeddi
bölümü əhatələyir. Müəllif
qeyd edir ki, XX əsrin əvvəllərində həm türk
adı, həm də türkçülük ideyası Azərbaycan
ədəbi, ictimai-siyasi mühitinə daxil olur. Ə.Hüseynzadənin "Türklər kimdir və
kimlərdən ibarətdir" məqaləsini milli
özünüdərkin formalaşması istiqamətində
Azərbaycan ədəbi, elmi, ictimai-siyasi mühitinə
böyük təsir kimi dəyərləndirir. Poeziyada türk adı və onun milli
özünüdərki M.Hadi, A.Şaiq, A.Səhhət,
Ə.Müznib, H.Cavid, Ə.Cənnəti və
başqalarının yaradıcılığında aydın
ifadə olunurdu. Tədqiqat əsərində
bu şairlərin yaradıcılığından da bədii
nümunələr göstərilir. Müəllif
qeyd edir ki, XX əsrin əvvəllərindən Azərbaycan ədəbiyyatında,
xüsusilə poeziyasında təşəkkül tapan
türkçülük ruhu bolşevik işğalından
sonra həm ədəbiyyatdan, həm də ictimai fikirdən
çəkilir və yalnız 80-ci illərin sonlarından
milli hərəkatın növbəti dalğasında yenidən
geri qayıdır.
Ümumiyyətlə, monoqrafiyanın bütün fəsillərində
müəllif tədqiq etdiyi bütün əsərləri əhatəli
təhlil etməyə və hər bir əsərin məziyyətlərini
üzə çıxarmağa və onların elmi izahını
verməyə çalışmışdır. Fəsillərdə
təhlilə çəkilən problemlər mövzuya yeni
baxış bucağından konseptual əhəmiyyət kəsb
edir. Müəllifin nəzəri
baxışlarında, elmi mülahizə və təhlillərində
diqqəti çəkən orijinallıq var. Monoqrafiyada irəli
sürülən elmi mülahizələr çoxsaylı
elmi mənbələrə söykənməklə elmi-nəzəri
konstekstdən, həm də geniş tipoloji müstəvidə
araşdırmaya cəlb edilib. Professor
Timuçin Əfəndiyevin nəzəri-estetik fikirlər əsasında
yazdığı yeni monoqrafiya elmi dəyəri,
qaldırdığı problemin nəzəri dürüstlüyü
və aktuallığı ilə seçilir.
A.Dürerin sözüdür: "İnsanı işləmək qədər heç nə xoşbəxt edə bilməz". Professor T.Əfəndiyevin yaradıcılıq diapazonu genişdir. O, təkcə filoloq alim, ədəbiyyatşünas, ədəbiyyat nəzəriyyəçisi kimi yox, həm də sənətşünas və mədəniyyətşünas alim kimi səmərəli fəaliyyət göstərir. Elmi işə olan marağı və həvəsi heç vaxt səngimək bilmir. Onun teatr tənqidinə, dramaturgiyaya və mədəniyyətin aktual problemlərinə həsr etdiyi elmi-nəzəri məqalələri də yüksək peşəkarlıqla yazılıb. Alimin müxtəlif illərdə çapdan çıxmış "Hüseyn Cavidin ideyalar aləmi", "Romantik dramaturgiyada tarixilik və bədiilik", "Azərbaycan dramaturgiyasında metodlar", "Mədəniyyət və incəsənətimizin məbədgahı", "Azərbaycan mədəniyyəti və incəsənəti", "Azərbaycan teatr tarixi", "Mədəniyyətdə tarixilik və müasirlik", "Hüseyn Cavid: ideal həqiqət axtarışı", "Ənənədən başlanan yol", "İllərin izi ilə", "Romantizm: təşəkkülü, problemləri, şəxsiyyətləri" və sair əsərləri yüksək nəzəri səviyyəsi və elmi yeniliyi ilə seçilir. T.Əfəndiyev Azərbaycanda və xaricdə nəşr olunmuş çoxsaylı elmi və publisistik məqalələrin müəllifidir. Xaricdə keçirilmiş bir çox elmi-nəzəri konfrans və simpoziumlarda məruzəçi kimi çıxış etmişdir. Görkəmli elm və mədəniyyət xadimi T.Əfəndiyev "Əməkdar incəsənət xadimi", "Əməkdar elm xadimi", "Şöhrət" ordeni və "Azərbaycan Respublikası Prezidentinin fəxri diplomu" ilə təltif edilib. T.Əfəndiyev müxtəlif illərdə "Humay", Akademik Yusif Məmmədəliyev adına mükafatlara və Azərbaycan Teatr Xadimləri İttifaqının Qızıl Medalına layiq görülmüşdür. 2013-cü ildə isə "Dünya Mədəniyyəti İnstitutunun Akademiki" fəxri adı ilə təltif edilmişdir. T.Əfəndiyev onlarla aspirant və doktorantın elmi rəhbəri olub. O, bir sıra elmi monoqrafiya və dərsliklərin redaktoru olub və ön söz yazıb. Bir neçə dərsliyi və dərs vəsaiti çap olunub. Timuçin müəllim Azərbaycan ədəbiyyatının, elminin, təhsilinin və mədəniyyətinin şərəfini daim yüksək tutan təəssübkeş ziyalılarımızdandır. Bu yerdə unudulmaz Xalq şairi Qabilin alimə həsr etdiyi məqaləsi yadıma düşür: "Timuçin müəllim hər bir insanın yerini bilən ziyalı şəxsiyyətdir. O, öz tələbələrinə və müəllimlərinə həmişə qayğı və tələbkarlıqla yanaşır. İstedadlı tələbələri o, müqəddəs varlıq kimi qoruyur və onların qeydinə qalır. Timuçin Əfəndiyev Azərbaycan mədəniyyətinin və incəsənətinin inkişafında xüsusi xidmətləri olan bir şəxsdir. Bu gün rəhmətlik İlyas müəllimin ruhu şaddır. Ona görə şaddır ki, soyadını daşıyan Elçin və Timuçin qanadlı oğlanları respublikamızda böyük hörmət və nüfuz sahibidirlər.
Timuçin həm də nümunəvi bir övlad kimi fəxr ediləsi oğuldur. Ataya, valideynlərə hörmət onun üçün ən müqəddəs keyfiyyətdir. O, həmişə fəxr edir ki, yazıçı İlyas Əfəndiyevin oğluyam. Mən də fəxr edirəm ki, unudulmaz dostum İlyas Əfəndiyevin ocağında Timuçin kimi davamçısı var. Mən Timuçini əziz qardaşoğlum sayıram. Onun uşaq təravətli sadəliyi Allahın bəxş etdiyi ən gözəl xasiyyətdir".
İyulun 17-si professor Timuçin Əfəndiyevin
doğum günüdür. Gənclik ehtirası ilə elmi fəaliyyətini
davam etdirən, ədəbiyyat və mədəniyyətlə
nəfəs alan, yüksək ziyalılığı ilə
nüfuz və hörmət qazanan böyük şəxsiyyəti
- Timuçin
müəllimi doğum günü münasibətilə səmimi
qəlbdən təbrik edir, ona uzun ömür,
cansağlığı və yeni-yeni uğurlar arzulayıram.
Vəfa
XANOĞLAN
Sənətşünaslıq
üzrə elmlər doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2021.- 15 iyul.- S.10;11.