Fraqonar qardaşlarının "Apokalipsis süvarisi
Dünyaya dramaturq və publisist Bomarşeni, taleyinə Amerika Birləşmiş Ştatlarının
ilk prezidenti olmaq yazılmış Vaşınqtonu,
dahi bəstəkar Haydnı bəxş etmiş uzaq 1732-ci ildə Fransada - Qrassda iki oğlan
da doğuldu. Qan qohumu idilər, adlarını da oxşar qoydular: biri Onore, o biri
isə Jan Onore adını daşımağa
başladı. Soyadları da
bir oldu - Fraqonar.
Jan Onore dövrünün ən məşhur rəssamlarından biri kimi XVIII əsrin ikinci yarısında tanındı, bəxtinə
etdiyi hər şıltaqlığa dözən
mesenatlarla dostluq, səyahətlər və
eyni zamanda hələ 20 yaşına
çatmamış qızının
ölümünü görmək
yazıldı, şan-şöhrət
taxtından yıxılmağın,
unudulmağın acısını
bütün tamlığı
ilə yaşadı. Onore Fraqonar isə anatom, müəllim və ilk fransız baytarlıq məktəbinin direktoru oldu, intriqaların ucbatından vəzifəsini
itirdi və 20 il sonra yenidən
geri döndü,
1792-ci ildə məhz
onu məşhur rəssam Jak Lyuk David milli incəsənət jürisinə
üzv təklif etdi - anatom inqilabdan
sonrakı Fransada incəsənət əsərlərinin
qiymətləndirilməsinə məsul təyin edildi. Çünki artistizm, gözəllik
duyumu Onore Fraqonarın qanında idi. Bəli, onun məzarı üstündə yaxın
dostlarından biri deyəcəkdi: "Fraqonar
bütün dünyadan
izolə olunaraq yaşayırdı".
Bir neçə il
bundan əvvəl Onore Fraqonar haqqında sənədli-publisistik
bir film çəkmək
istəyən fransızlar
böyük çətinliklə
qarşılaşdılar. Onore haqqında yaratdığı
700 anatomik modelin bizim dövrümüzə
qədər gəlib çatan 21-dən başqa
heç nə yox idi. Onun şəkli belə yox idi, məşhur
qohumu Jan Onore, nə də hər hansı bir başqa rəssam onun sadə bir rəsmini
də çəkməmişdi.
Onorenin görkəmi necə idi, deyə bilmərik. Dövrümüzə çatanlardan, onun
haqqında deyilənlərdən
ancaq məlum olur ki, həddən
ziyadə depressiyalara,
ruh düşkünlüyünə
məruz qalan bir insan imiş
Onore Fraqonar. Əslən köhnə italyan aristokratlarının nəslindən
olan atası Qrassda bərbər kimi çalışırdı.
18 yaşında Onore ailəsini tərk edərək Liona köçür.
Belə hesab edilir ki,
Onore Fraqonar həkimlərin yanında
işləməyə başlayır,
özünü cərrahiyyəyə
həsr etmək qərarına gəlir.
24 yaşında doğma
Qrassa qayıdan gənc cərrah köməkçisi kimi çalışır. Həmin dövrdə
cərrahlıq həkimliyin
ən aşağı
pilləsi sayılırdı,
yalnız fransız inqilabı cərrahları
digər həkimlərlə
bir səviyyəyə
qoydu. Fraqonar durmadan çalışırdı,
anatomlar Jan Jozef Syu və dahi
Frederik Ryuş özünün 1701-ci ildə
çap olunmuş
"Thesaurus anatomicus" kitabı
ilə onun bütləri idi.
Jan Onore Fraqonar isə öz yolunu gedirdi, rokoko üslubunun ən parlaq nümayəndələrindən biri olacaq Jan Onore əlcək istehsalçısı Fransua
Fraqonarın oğlu idi. Məsələ bundan
ibarətdir ki, Qrass o zaman Fransanın
"gön-dəripaytaxtı" idi, dəri emalı ilə məşğul olmaq Qrassda ən təbii bir iş sayılırdı.
Lakin Fransua Fraqonar, indiki terminologiya ilə desək, marketinqdən əla baş çıxarırdı. Bütün peşə
rəqiblərindən çox
əvvəl Fransua başa düşmüşdü
ki, dərinin qoxusu artıq müştərilərin xoşuna
gəlmir, intibah dövrü incə zövqlərin təntənəsidir.
Fransua Fraqonar əlcək tikiləcək dəriləri
xüsusi mayelərdə,
qızılgül yağında
yumşaltmağa başladı,
qoxuya bu üsulla "qalib gəldi". Günlərimizdə
Fransada, Qrassda yerləşən məşhur
"Fraqonar" ətriyyat
fabrikinin adı Jan Onore Fraqonarın adı ilə bağlı olsa da, bu fabrikin
yaranmasında onun atası Fransuanın az rolu olmamışdı. Jan Onore
fırçasını müxtəlif
üslublarda sınasa
da, məşhur Buşenin şagirdi ilk əvvəl dövrünün
qanunlarına uyğun
dini-mifoloji janrda çəkdiyi əsəri
ilə Roma şəhərində
yaşamaq və təhsil almaq kimi mükafat qazandı və mükafatdan maksimum istifadə etdi: bütün İtaliyanı
qarış-qarış gəzdi,
peyzajlar yaratdı. Halbuki peyzaj Fraqonarın güclü tərəfi sayılmamalıdır. O, yüngün, erotik çalarlı, lakin vulqarlığa yuvarlanmayan
şəkilləri ilə
insanları fəth etdi.
Onore Fraqonar isə öz üslubunu tapmışdı: onun
"palitrası" da,
"kətanı" da
meyitlər idi, heyvan və insan cəsədləri üzərində Onore Fraqonar yüksək estetik meyarların tətbiqi ilə işləyirdi. Maraq yaranır, heyvan və insan cəsədində
estetik nə ola bilər
ki? Fraqonarla bir dövrdə yaşamış dünya
şöhrətli anatom
Vik D'Azir demişdi: "Elə bir əsr olmamışdır
ki, müxtəlif növlü cahilliklər anatomiyanın inkişafına
böyük maneələr
yaratmasın". İntibah əsrində,
gözəllik duyumunun
artması, əbədiyaşar
sənət əsərlərinin
yaranması dövründə
Onore Fraqonar buna cavab tapdı,
bu çətinliyi ustalıqla aradan qaldırdı. Cəmi bir
sözlə, daha doğrusu üslubla.
Üslubun adı ekorşe
idi.
Ekorşe dəri örtüyündən məhrum, açıq əzələlərdən ibarət insan və ya heyvan fiqurunun təsviridir. Bu üslub Fraqonardan əvvəl də məlum idi. İtalyan yazıçısı və İntibah dövrünün ən qabaqcıl incəsənət nəzəriyyəçisi Leon Battista Alberti, ümumiyyətlə, insan fiqurlarının təsvirini sümük və əzələlərdən başlamağı, sonradan onları dəri ilə örtməyi tövsiyə edirdi. Da Vinçi öz ilk eskizlərində ekorşedən istifadə etmişdi.
Onore Fraqonar ekorşeni incəsənət səviyyəsinə qaldırdı. Lion atsürmə akademiyasının direktoru Klod Burqelat ilə tanışlıq Fraqonarın həyatında əvvəlcə çox müsbət hadisə oldu. Məhz Burqelat Fraqonarın istedadının üzə çıxmasında böyük rol oynadı. 1765-ci ildə XV Lüdovik Parisdə baytarlıq məktəbini açıb, sonra onu Mezon-Alfora köçürdü. Burada Burqelat Fraqonara anatomiya dərslərini tapşırdı, 6 il ərzində Fraqonar minlərlə eksponat yaratdı, onlara xüsusi vəziyyətlər verməklə bu eksponatları sənət əsərinə çevirdi. "Apokalipsis süvarisi" də belə yarandı. Bu eksponat Albrext Dürerin qravürası əsasında düzəldilmişdir. 1771-ci ildə Onore Fraqonar işdən kənarlaşdırıldı. Səbəb kimi onun psixi xəstəliyigöstərilsə də, görünür, anatomiya professorunun artan şöhrəti Burqelatda sadəcə paxıllıq yaratmışdı. Növbəti 20 il ərzində Onore Fraqonar eksponatlarını varlı müştərilərə satmaqla dolanmağa məcbur oldu.
Jan Onore onu məşhurlaşdıran
əsərlərinə oxşar həyat
tərzi sürürdü, anatom qardaşından fərqli olaraq həyatı daha asan görürdü, asan da yaşayırdı.
Lakin fransız inqilabı bir
anda onun əsərlərini,
rokoko üslubunu "aristokratik", "izafi dərəcədə
əyləncəli" saydı, Jan
Onore Fraqonarın əsərləri, demək
olar ki, çox tez unuduldu. XIX əsrin sonlarına qədər
Jan Onore Fraqonar heç yada düşmədi. Qızının ölümü, həyat yoldaşının
bacısı ilə eşq macərası, rəssam oğlunun ata kölgəsindən çıxmaq qərarı
və bu qərardan doğan atası ilə bütün münasibətlərini
kəsməsi -həyatı
sevən Jan Onorenin sağlamlığını pozdu.
İsti avqust günlərinin birində Jan Onore Fraqonar dondurma dükanına daxil olub stollardan birinin arxasında əyləşdi və sanki yuxuya getdi.
Onu sevən və tanıyan satıcılar əvvəlcə heç
əhəmiyyət vermədilər,
yalnız iki saatdan sonra rəssamın
vəfat etdiyini başa düşdülər.
Əsl həyat aşiqi, gözəllik vurğunu
Jan Onore Fraqonar avqust günəşinin sığalları altında
dondurma payını gözləyərək dünyasını
dəyişdi. Onun
özündən dövrü
üçün bir qədər az
məşhur olan qohumu isə, artıq bir neçə il idi ki, həyatda
yox idi. Fransa inqilabı nəticəsində
1792-ci ildə milli incəsənət jürisinə
seçilən yeganə
anatom Onore Fraqonar çox tezliklə dünyadan köçdü, çəkdiyi
əziyyətlər onun
həm psixi, həm fiziki sağlamlığını pozmuşdu.
Əsərləri Parisdən bir
qədər aralı Fraqonar D'Alfor muzeyində saxlanan Onore Fraqonar istifadə etdiyi eksponatların konservasiya üsulunu sağlığında
heç kəsə açmadı, açmaq istəmədi. Doğma qardaş
olmasalar da, gözəllik aşiqliyi iki Fraqonarı qardaş etmişdi, hər ikisi də həyat eşqini insandan alırdı, yalnız Onore Fraqonar ölmüş insanın
da gözəlliyini açmağa nail oldu.
Anar ABDULLAYEV
Azərbaycan Tibb Universitetinin dosenti
525-ci qəzet.- 2021.- 24 iyul.- S.21.