Ahıskalı Şair Usta Mürtəz
Ahıska türklərinin ünlü şairi Usta
Mürtəz (Molla Mürtəz) - Hacıgillərdən
Mürtəz Turanşah oğlu - 1890-cı ildə
Ahıskanın Adıgün (keçmiş Altunqala,
Koblıyan) mahalının Rabat bölgəsinin Arzne kəndində
anadan olub.
Həyatının 54 ilini vətənində keçirən
Mürtəz Dədə 1944-cü ildə elliklə Özbəkistana
sürgün edilib, Bulunqur bölgəsində yerləşdiriliblər. Şair özü
sürgünə həsr edilmiş "Yetişdi"
şeirində ailəsi və məskəni haqqında belə
deyir: "Mərkəzim Axısxa, rayonum Rabat, / Laşe
selsoveti olmadı abad, / Arzne qəriyəsində oldum bən
icad, / Pirlər dedi bu niyana yetişdim // Atam Türən
şahdur, anamız Nigar, / Sözlərim qovhərdur, bir xəznəya
deqər, / Bu Usta Murtazdan qalsın yadıgar..."
Keçən əsrin 50-ci illərində həmkəndliləri
ilə birlikdə Azərbaycana köçərək
Saatlıda, Fətəlikənddə məskunlaşmış
və ömrünün sonuna qədər burada
yaşamışdır. Usta Mürtəz gəncliyndən tikinti
sahəsində müxtəlif işlərdə
çalışıb, əsasən ustalıq - bənnalıq,
dülgərliklə məşğul olub. Azərbaycanda
yaşadığı dövrdə də ustalıq edib, deyilənə
görə, 60-dan çox ev tikib, təməlindən
başlayaraq, bütün işləri özü
tamamlayıb.
İslam dinini, ilahiyyatı dərindən bilən, şəriət
qaydalarına əməl edən Mürtəz bir çox
insanlara duaları ilə şəfa vermiş, sürgün cəfasından
könlü sınıq insanlar onun nəsihətləri ilə
sıxıntılardan qurtularaq təskinlik
tapmışdır. Buna görə Mürtəzə həm də
Molla Mürtəz deyə müraciət edərlərmiş.
El arasında "nüfüsü
keskindür", yəni hörməti dərindir deyə
tanınan ağsaqqallardan olan Mürtəz Dədə bir
çoxlarının müşküllərini həll
etmişdir. Müdrik ağsaqqal, üləma,
söz sərrafı olan Usta Mürtəz həmyerlilərinə
əlindən gələn yardımı əsirgəməyib.
Çox insana mənəvi dayaq olub. Baməzə söhbətləri,
hazırcavablığı, zarafatları ilə qərib
xalqın könlünü alıb.
Hərtərəfli
şəxsiyyət olan, nüfuzlu ağsaqqal, islami bilgi sahibi,
mahir usta kimi tanınan Usta Mürtəz el arasında ilk
növbədə fitrətdən ilhamlı şair kimi
tanınıb. Biliyinə, imanına görə el-obanın
Molla Mürtəz, ağsaqqal müdrikliyinə görə
Mürtəz Dədə, mahir ustalığına görə
isə Usta Mürtəz adlandırdığı Mürtəz
Turanşah oğlu yazdığı əsərlərində
özünü Usta Mürtəz kimi təqdim edib.
Usta Mürtəz ömrünün sonlarına qədər
bədii yaradıcılıqla məşğul olmuşdur. Fitri
istedadı olan şair bir çox şeirlərini, fikirlərini
bədahətən deyərmiş. Ahıska türklərinin
tanınmış ziyalısı, xalq
yaradıcılığının fədakar bilicisi və
naşiri Mirzə Misliyev söyləyir ki, Usta Mürtəz
"şeirlərini necə xatırlayırsan, necə
yaradırsan?" sualına belə cavab verərdi:
- Yaradan
Allahdur, bizə qaliyer onlari yazmax, oxumax, elin söz
mülkünə hədiya etmax. Allah ki, ilham
veriyer, sözlər də axıb gəliyer, yaz, saxla.
Qəlbi Tanrı eşqi və Vətən həsrətilə
çırpınan ağsaqqal şair 1992-ci ildə 102
yaşında vəfat edib.
Usta Mürtəzin bədii yaradıcılığı
onun doğma yurdunun tarixindən, xalqının acı taleyindən
və şairin sönməz vətən sevgisindən
qaynaqlanır.
Şairin doğulub böyüdüyü, nisbətən
kiçik kənd olan Arzne türk ruhunun və əxlaqının
dərin kök saldığı, saz-söz sənətinin
geniş yayıldığı, əski rəvayətlərin,
inancların qorunduğu, tarixi Adıgün-Altunqala mahalına
daxil olan qədim yurdlarımızdandır. Bu torpaqlar
mahal türk söz sənətinin, aşıq
yaradıcılığının geniş
yayıldığı, "Koroğlu", "Əsli-Kərəm",
"Aşıq Qərib", "Şah İsmayıl",
"Qurbani", "Arzu və Qənbər",
"Yaralı Mahmud", "İbrahim və Aslan
şah", "Alıxan və Pəri", "Dərviş
Ələmi", "Lətifşah", "Öməri"
kimi dastankarın dillər əzbəri olduğu qədim məskənlərimizdəndir.
Adıgün-Koblıyan bölgəsində Azqurlu
İsmayıl Əfqan, Adıgünlü Ömər Əfəndi,
Azqurli İsmayıl, Koblıyanlı Çərkəzoğlu,
Koblıyanlı Aşıq Məhəmməd Səfili və
bir çox başqa saz-söz ustaları, şairlər olub.
Adıgün mahalı Ahıska türklərinin,
ümumən Qafqaz türklüyünün dövlətçilik
və hərb tarixində də dərin iz buraxıb. Ən qədim
dövrlərdən türklər buraların hegemon toplumu
olmuş, orta əsrlərdə isə Caklılar sülaləsinin
- Altunqala bəylərinin başçılığı ilə
yarımüstəqil dövlət - Axısqa bəyliyi (atabəyliyi)
qurmuşlar. İlxanlılar dövründə, 1267-ci
ildə, Ahıska türklərinin əcdadları paytaxtı
Posxov yaxınlığında Caksu qəsəbəsi olan
Samshi-Ahıska qıpçaq bəyliyini (Atabəyliyini;
gürcü dilində Samsxi-Saatabaqo, yəni Samshi Atabəyliyi)
elan edir və bu qüdrətli Bəylik 1578-ci ildə
Osmanlı fəthinə qədər 310 il
yarımüstəqilliyni qoruyur. Bu bəylik cənubi-qərbi
Qafqazda əsas mərkəzi Borçalı və
Axısqa-Axılkələk olan, gürcü mənbələrində
"Didi Turkoba" (Böyük Türküstan)
adlandırılan türk ellərinin əsas hərbi-siyasi mərkəzlərindən
olur. Burada möhtəşəm istehkamlar,
o cümlədən, Altunqala və Zanav qalası tikilir. Caklı qıpçaq sülaləsinə, XIII əsrin
axırları - XIV əsrin əvvəllərində dəniz
səviyyəsindən 1700 metr yüksəklikdə tikdirdikləri
Altunqala qalasının adı ilə Altunqala bəyləri də
deyilir. Caklılar-Altunqala sülaləsinin son məşhur
nümayəndəsi, Avropa təhsilli Osman Sərvər Atabəy
(1886-1962) XX əsrin əvvəllərində Ahıska
türklərinin daşnak-bolşevik terroruna qarşı milli
qurtuluş savaşına öndərlik etmişdir...
Ağsaqqallar
Usta Mürtəzin ana yurdu olan Koblıyan-Adıgün bölgəsinin
həm də övliyalar, qədim inanclar, əfsanə və
rəvayətlər məskəni olduğunu söyləyirdilər.
Coğrafi təsəvvürlər baxımdan Arzne kəndi "Dibsiz
göl"lə məşhurmuş - rəvayətə
görə, Arznenin üstündə yerləşən bü
ecazkar göldə camışlar batıb yox olub və bundan
sonra burada heç kim çimməzmiş.
Xeroda 40 övliya yatan türbəlik vardı.
Ude çamesi üzərindəki yazıdan bu məscidin
1338-ci ildə tikildiyi məlum olur. Xerolu Poteləgillərdən
Məlik Dədə (1906-cı il təvəllüdlü,
1980-ci illərin ortalarında Saatlıda Şirinbekdə
yaşayırdı) danışardı ki, Zedibanda Baratli came,
Xeroda Xmıroğulları camesi sultan hüccəti ilə
tikilmişdi, bu hüccətə görə sultanlar bu kəndlərdən
xərac almazdı.
Ümumən Osmanlı dövrü Ahıskanın mədəni-iqtisadi
yüksəliş mərhələsi olur, bu ərazidə
yaradılmış Axısqa paşalığında yeni
camelər, mədrəsələr tikilir, zəngin elmi-mədəni
mühit, hərbi qüdrət yaranır. Axısqanın
1828-ci ildə Çar orduları tərəfindən
işğalı ilə paşalıq süqut edir və bu
bölgənin türk-islam mədəniyyətinə dərin
zərbə vurulur.
Hələ
sürgündən xeyli əvvəl Bakıya
köçmüş türk ziyalısı, Azqurlu Məhəmməd
Mamaxov (istedadlı sənət xadimi Faiq Azqurlunun atası)
söyləyirdi ki, keçən əsrin ilk onilliklərində
Axısqa elinin Azərbaycan, xüsusən Borçalıyla əlaqəsi
güclənir, bura Azərbaycandan çoxlu müəllim, sənətçi
və inzibati işçi gəlir. Onların
yardımı ilə texniki məktəblər, müəllim
məktəbləri, siyasi kurslar, özfəaliyyət dərnəkləri
açılır.
Adıgün-Altunqala
bölgəsi tarix boyu, o cümlədən, XX əsrdə də
Ahıskanın mədəniyyət-maarif mərkəzlərindən
biri olaraq inkişaf edir, bu diyardan Ömər Faiq Nemanzadə,
Osman Sərvər Atabəy, Əhməd bəy Pepinov kimi
bütün türk dünyasında məşhur maarifpərvər
və milli şəxsiyyətlər çıxır. Ümumən, Ahıska şəhəri ilə bərabər,
Adıgün, Azqur, Zanav müasirliyə yiyələnmiş məntəqələr
olmuşdur. Professor Abbas Hacıyevin ilk dəfə
araşdıraraq göstərdiyi kimi, 1934-cü ildə
Adıgündə İbrahim İsfahanlının rəhbərlik
etdiyi türk teatrı fəaliyyətə başlamış,
"Adıgün kolxozçusu" (1931), "Qızıl rəncbər"
(1933) kimi qəzetlər dərc olunmuşdur. Bu məntəqələrin
yeni tipli həyat tərzi o qədər seçilmişdir ki,
1937-ci il repressiyasının qurbanı
olmuş məşhur şair Molla Məhəmməd Səfili
Ahıska köylərini təsvir etdiyi irihəcmli
dastanında Azqurun timsalında bu bölgənin
avropalaşmasına incə yumorla sataşmışdır:
Azqur
ağaları palto geyinmiş,
Əgdürmiş
papaği, faytona minmiş,
Eşitdim
Ramazan üç günə enmiş,
Ömər əfəndi qoymiş əhdü-peymana.
Bu ərazilərin coğrafi şəraiti də öz zənginliyi
və unikallığı ilə seçilir. Adıgün, Azqur, Abastuman,
Pulate, Varxan, Zanav, Ude, Arzne, Kaxaret, Qomoro, Entel, Qorqul, Dersel,
Bolacur, Çeçla, Kikinet, Qortuban, Qaratuban, Qomar, Zarzima,
Samqur, Moxe, Çela, Çigil, Aral, Balacur, Smada, Lelvan, Apiyet,
Zazalı, Zediban, Heveşen kimi bir çox türk kəndləri
olan Koblıyan-Altunqala bölgəsi səfalı, mənzərəli,
bol sulu, sıx meşələri, mor-mənəmşəli
çəmənləri, yalbuz qayaları, şəfalı
bulaqları, büllur gölləri olan bərəkətli
dağlıq və dağətəyi ərazidir. Bu bölgədən
başlayan saf sulu Koblıyan çayı
Ahıska şəhərinin qərbindən keçir.
Qeyd edək ki, Ahıskanın digər bölgələri
kimi, Adıgünün coğrafi-demoqrafik tərkibi də
burada türklərin mütləq
üstünlüyünü göstərir. Gürcüstanın
N.Cavaxaşvili adına Tarix, arxeologiya və
etnoqrafiya İnstitutunun 1939-cu ilə aid verdiyi məlumatda
reallığa yaxın rəqəmlər
açıqlanır: türklərin (siyahıda "azərbaycanlı"
yazılıb) Adıgün rayonunda 80%, Boqdanovkada 70%, Aspindzada
66%, Ahıskada 51% təşkil etdiyi bildirilir (K
utoçneniö vajnoqo istoriçeskoqo fakta // Qazeta ÜK KP
Qruzii "Narodnoe obrazovanie", Tbilisi, 30 iölə 1989 qoda,
s. 10-11).
Bütün bu tarixi, coğrafi amillər Ahıska
diyarının, o cümlədən, Usta Mürtəzin
yetişdiyi Adıgün-Koblıyan mahalının mənəvi-mədəni
mühitini formalaşdırırdı. Türk kəndlərinin təbii
gözəlliyini, insanlarının mənəvi
saflığını 1932-ci ildən bir müddət
Adıgündə dərs demiş qocaman müəllim, el
ağsaqqalı Şərif Sultanov yaxşı təsvir
etmişdir: "Doğrudan da, Adıgün dünyanın cənnəti,
ucsuz-bucaqsız meyvə bağları, dağlarının
döşləri yaşıl şam meşəsi, soyuq sulu
çeşmələr, sağlam bədənli, mehriban, əməksevər
insanlar, çadralı növrəstə qızlar, ismətli
gəlinlər, ağbirçək nurani qadınlar (türklər
qadına qarı deyirlər. - Ş.S.) mənə xoş təsir
bağışlamışdı. Sanki başqa
bir aləmə düşmüşdüm. Bu yerin adamları oğurluq, əyrilik bilməzdilər.
Qapılarda qıfıl, pəncərələrdə
dəmir barmaqlıqlar, həyətlərində çəpər,
hasar görmədim. Olduqca qonaqpərvərdilər.
Kəndlərə gedərkən qabağa gələr,
"müsafirimiz olun" - deyərdilər" (Bax: Şərif Sultanov. O illərin
ağır yaddaşı. //"Sovet
Gürcüstanı", 23 yanvar 1990-cı il).
Molla Mürtəz Ahıska diyarının,
Altunqala-Adıgün mahalının bu zəngin mənəvi-mədəni,
coğrafi-təbii mühitində formalaşıb, fitri
istedadı ilə türk söz sənətinə və
islami biliyə yiyələnib, ustad şair və müdrik
ağsaqqal kimi tarixə düşüb.
Şairin yaradıcılığı türk klassik
poeziyası və xalq şeiri ənənəsinin vəhdəti
ilə seçilir. Əsərlərinin böyük bir
qismində dini motivlər, Quran-i-Kərim və digər səmavi
kitablardan gələn hikmət, fəlsəfi mətləblər,
həyatın mənası, tale, qismət, ölüm, ədəb,
mərifət, halallıq, hikmət kimi anlayışlar
mühüm yer tutur. Mütəfəkkir şair
dünyanı müdrikcəsinə qavrayır, haqdan gələn
qismətə inanır, taleyin hökmünü əzmlə qəbul
edir:
Haqdan gəldi
əmir bizə,
Söylən,
anam ağlamasın,
Amanatım
budur sizə,
Söylən, anam ağlamasın.
Ağlayıb
yaxmasın bəni,
Davaçiyim
məhşər güni,
Əgər
sorarsa oğluni,
Söylən, anam ağlamasın.
Qarışmasın
haqq işinə,
Ağular
qatmasın aşına,
Ağlarsa
kəndi başına,
Söylən, anam ağlamasın.
İman əhli
olan şair otuz üç bəndlik "Söyliyem"
şeirində dünyanın yaradılışı, həyatın
mənası, haqq və ədalət, günah və cəza,
qiyamət günü haqqında danışır və
insanları tövbəyə, ali dəyərlərə səsləyir,
müasirlərinin bəzən haqq yolundan sapmasından
şikayətlənir:
Tövbə
qılın, qardaşlar, günahdan çıxın,
Həp
gücüz çatduxca, salavat oxun,
Əcəlin
çıxmasi gəlmişdür yaxın,
Bir gözi kor bed sifatdan söyliyem.
Cahillər
aqillərə hörmət bilmədi,
Tərk
oldi namaz, kimsə qılmadi,
Əski
oxumişlərdən kimsə qalmadi,
Yesir qalan salavatdan söyliyem.
Sonsuz
iztirablar, çəkdiyi acılar, çıxılmaz
tuzaqlar, xalqın sürgün iztirabları Usta Mürtəzi
bəzən bədbinləşdirmiş, tənhalıq,
çarəsizlik düşüncələrinə gətirib
çıxarmışdır:
Ağlamaxdan
getdi çeşmim qarasi,
Heç
sağalmaz belə oxlar yarasi,
Bin təbib
cəm olsa, yoxdur çarəsi,
Olmaz dərdə, qəm-hicrana düşərsin.
Şairin yaradıcılığında
soydaşlarının yaşadığı milli faciə -
sürgün faciəsi də əsas mövzulardan biridir. Şair "Yetişdi (1944,
14 noyabr sürgünü)", "Könül
(Sürgün günlərindən xatirə)",
"Ağlarım", "Ağlasın",
"Hani?", "Dayan, könül", "Dastani Balabek", "Bənim" kimi
şeirlərində yurdsuzluq, haqsızlıq, kimsəsizlik,
qürbətlərdə başa gələn acılardan və
insani tənhalıqdan ürək ağrısıyla
danışır. Bu kimi şeirlərdə 1944-cü il sürgünü həm tarixi hadisələrin
xronologiyası baxımından, həm də bu faciənin
insanlara vurduğu fiziki əzablar və mənəvi iztirablar
baxımından təsvir olunur:
Tarixin min
üç yüz altmış üçündə
Məzlum
dünya bir şivana yetişdi,
Sürgün
oldux bir gecənin içində,
Fiğan düşdi, əl-əşana yetişdi.
Əl-əsmana
düşdi gəlinlər, qızlar,
Ağlaşur
camahat, cümləsi sızlar,
Əlvida
etdux o vaxıt bizlər,
O sədamiz
hər cahana yetişdi.
Ahıl
çağında sürgünün bütün
ağrı-acılarını yaşamış Usta Mürtəz
milli fəlakətin xalqın taleyinə, mədəniyyətinə,
varlığına, şəxsi həyatına vurduğu zərbələri
ürək yanğısıyla yaşayır,
haqsızlıqdan şikayətlənir:
Usta
Mürtəz, düşdüx veran çöllərə,
Dastan
oldux dildən dillərə,
Bülbül
kimi tolanurux güllərə,
Bir quri şaxına qonar ağlarım.
Sürgün
hər bir ailəyə, insana fəlakət gətirmiş,
qohumlar, dostlar ayrılmış, mənəvi tellər
qırılmışdır:
Unudulmaz
acı vardur canımda,
Görüb söylədüğüm ərənlər
hanı?
Qohum-qardaş,
kimsə yoxdu yanımda,
Sağımda-solumda duranlar hanı?
Lakin faciəli günlər, əzablar şairin ruhunu
sarsıtmır. Xalqının taleyinə
yazılmış acılar, soydaşlarının
iztirabları, qarşılaşdığı zülm və
haqsızlıqlar şairi bədbinləşdirmir,
insanlığa və qurtuluşa inamını
söndürmür. Usta Mürtəz bəşəriyyəti
haqqa çağırır, insanlığa səadət
arzulayır, qadir Mövladan "qışı" əvəzləyəcək
"bahar" diləyir:
Qadir
mövləm, budur səndən diləgim,
İstərim
yaz olsun qışı dünyanın,
Üç
ay yazdur, üç ay qış, üç ay güz,
Əzəli bahardur başı dünyanın.
Taleyin keşməkeşlərinə baxmayaraq, Usta
Mürtəz həyatı boyu insani hisslərə, mərhəmət
və rəhm kimi anlayışlara sadiq qalır və
oxucularını da buna səsləyir. Şairin bir
çox nəsihətamiz şeirlərində ədəb, mərifət,
rəhm kimi mənəvi-əxlaqi dəyərlər tərənnüm
olunur, zülm, xəyanət, yamanlıq, nəfs inkar edilir.
Hacılı
A. A. Axısqalı Şair Usta Mürtəz (2015) | Poster, Movie
posters, Books
Dini-fəlsəfi, tarixi, mənəvi şeirlər
müəllifi olan şair el arasında incə zarafatları,
eyhamlı kəlamları və satirik şeirləri ilə də
məşhur olub. Usta Mürtəzin incə yumorlu və
tikanlı satirik şeirlərində həyatda
rastlaşdığı müxtəlif olaylara, xarakterlərə,
hadisələrə ironik, bəzən satirik münasibət
bildirilir. Onun bəzi şeirlərində
el-obada görüb-eşitdiyi məzəli hadisələr incə
yumorla, saf gülüşlə təsvir olunur.
Mürtəzin
şeir həsr etdiyi belə məzəli əhvalatlardan birini
1980-ci illərin axırlarında Saatlıda Fətəlikənddə
(həmin dövrlərdə M.F.Axundov adına
kolxoz) orta məktəb müəllimi işləyən Məhəmməd
Dursunov bizə söyləmişdi:
- Bir dəfə
maşında ot gətirəndə
maşına ataş alışdı, ot yanmaya başladı,
bizimsə xəbərimiz yoxdur. Arxadan "Jiquli" gəliyer,
çatammiyerlər ki, desinlər ot
yaniyer. O gəliyer, biz yol vermirux, qaçıyerux. Elə düşünüyorux ki, bu, milisdir, bizi
tutub cerima edacax. Bir təvür
"Jiquli" irəlilədi və saxladi. Bizə
işmar etdi ki, ot yaniyer. Biz
çıxdux ki, maşın üsti tütünə
qatlanmuş, yaniyer. Sürən də
Zedibanlı oğlandur, adi Köşəlidür. Bir təvür otun ataşını söndirdux.
Maşın alovlana-alovlana Gümüş kanala
gəldux çatdux. Su səpdux,
söndirdux. Bu xəbər Mürtəz Dədəyə
ulaşdi. Aldi görax, Mürtəz Dədə nasıl
vəsf etdi buni:
Zediban
qariyəli (kövlu) Təməlin oğli,
Bəsmələsiz
döşəkdən çıxan Köşəli,
Onunçun
gəlmiyer işlərin toğri,
Sol ayağın şalvara taxan Köşəli.
Nasıl
edax kötülərin məthini,
Bilirüm
aslıni, tanrı zatıni,
Sən ki
yakdın Məhəmmədin otuni,
Qomşi ocağıni yıxan Köşəli.
O ki bənziyersin
ağacların zortuna,
Canım
qurban olsun yigitlərin qartına,
Yüz
manat xərclatdın maşın bortuna,
Paraya da panço taxan Köşəli.
Siz kimi cəhillər
maşın qədrin bilməz,
Dövran
sürüb əsla səfa da qılmaz,
Zəhmət
çəkər, zəhmət haqqın alamaz,
Hökmət maşının yaxan Köşəli.
Usta
Mürtəzdi sözlərini qanduran,
Tapulmadi
maşinayi söndürən,
Od
salıban maşinayi yaxdıran
İdaradan da yüziağ çıxan Köşəli.
Usta Mürtəz öz satirik şeirlərində
ictimai, bəzən siyasi məsələlərə də
toxunurdu. Bu şeirlərdən biri "Mürtəzin
Mövlüdə ərizəsi" adlanır. Bu
şeir Ahıska türklərinin öndər tarixi şəxsiyyəti,
ahıskalıların Özbəkistandan Azərbaycana gəlişinin
təşəbbüskarlarından və təşkilatçılarından
biri, Saatlı rayonunda məşhur "Adıgün"
kolxozunun yaradıcısı və sədri, Sosialist Əməyi
Qəhrəmanı Mövlud Bayraqdarova ünvanlanıb.
Şeir gerçək hadisə ilə bağlıdır: kənddə
taxıl anbarının tikintisi üçün daş
lazım olur, ancaq məsələ heç cür həll
olunmur. Axırda Usta Mürtəz şeirlə
yazdığı yumorlu ərizə ilə Mövlud
Bayraqdarova müraciət edir:
Bir
riça qıldım sənə,
Qoyma bəni
yana-yana,
Bir az taş lazım oldi,
Sən bülürsün, Mövlüd tayi.
Əl-ayağın
öpəçağım,
Biraz hisa
qalaçağım,
Xalx anbari
yapacağım,
Sən bülürsün, Mövlüd tayi.
Oxudum da əmir
bayi,
Sənsin
xəzinələr tayi,
Çox
yalvardım, həzim tayi,
Sən bülürsün, Mövlüd tayi.
Yaşa,
Mövlud tayi, yaşa,
Hər
niyatın dönsün xoşa,
Taxıli
yedurdux quşa,
Yazuğun gəlsin, Mövlüd tayi.
Usta
Mürtəz gəldi sizə,
Tez olsun
qalmasın güzə,
Bir
maşin olsa, yetər bizə,
Sən bülürsün, Mövlüd tayi.
...İslam dinini dərindən bilən, fəlsəfi məzmunlu şeirlər yazan, soydaşlarına ağsaqqallıq edən, mahir usta kimi tanınan Usta Mürtəzin dilindən belə bir rəvayət danışılır ki, yuxuda ərənlər əlindən badə içirmiş, ancaq yuxudan qəfil oyadıldığına görə badə yarımçıq qalıb. Bu məqam onun əsərlərində də əks olunub:
Cənnətdən qulağma gəldi bir sədə,
Çağırın Mürtəzi, qalmasin yada,
Ərənlər əlindən nuş etdim badə,
Bəndə olan kərəmətdən söyliyem.
Tale Usta Mürtəzin ərənlər badəsini, sürgün isə arzularını yarımçıq qoydu. Yazıb yarada biləcəkləri ilə müqayisədə çox az əsəri var, - yurd həsrətilə qovrulan şairin ilhamını sanki amansız fələk cilovladı.
Təəssüf ki, yaratdıqları da
vaxtında yazıya köçürülməmiş,
yaddaşlarda az bir qismi qalmışdır. Usta Mürtəzin
1980-ci illərin ortalarından bu vaxta qədər toplamağa
başlamışıq, topladığımız
ayrı-ayrı şeirləri
1989-cu ildən məqalə və kitablarımızda dərc
edilib. Bütövlükdə, şairin formaca
lirik və lirik-epik, məzmunca dini-fəlsəfi, nəsihətamiz,
satirik məzmunlu mətnlərdən və sürgün xatirələrindən
ibarət olan 20 şeirini əldə edib çap etdirə
bilmişik. Ünlü sənətkarın
yaradıcılığı ilə maraqlananlar, 2015-ci ildə
Bakıda dərc olunmuş, onun həyat və
yaradıcılığına həsr olunmuş
"Ahıskalı şair Usta Mürtəz" adlı
kitabımızdan yararlana bilərlər. Əminəm ki, onun
yaddaşlarda, əlyazmalarda qorunub saxlanmış əsərləri
bunlardan qat-qat çoxdur. Bu məqalədəki məlumatın
Ahıska türklərinin dəyərli el şairi Usta
Mürtəzin yaradıcılığına maraq
oyadacığına və yeni əsərlərinin
toplanıb nəşr ediləcəyinə ümid edirəm.
Asif HACILI
525-ci qəzet.- 2021.- 28 iyul.-
S.22-23.