Narsist
"Bir rəsmin dedikləri"
"Bir rəsmin
dedikləri" rubrikasının
budəfəki qonağı
sənətşünas Fatimə
Əlizadədir.
Fatimə
xanımla rəssam Nikola Pussenin "Narsist və Exo" əsəri haqqında danışmışıq.
***
- Rəssam Nikola Pussen
yaradıcılığında mifologiyadan çox istifadə olunur. Bu əsər də deyəsən, istisna deyil.
- On yeddinci əsr incəsənətində klassizmin
ən tanınmış
nümayəndələrindən olan Nikola Pussen 15 iyun 1594-cü ildə Normandiyanın Lez-Andeli şəhərində anadan
olub. 1612-ci ildən Parisdə yaşamağa
başlayan Pussen tarixi, mifoloji, ədəbi, dini mövzularda əsərlər
yaradıb, tablolarında
qəhrəmanlığı, insan gözəlliyini tərənnüm edib. Onun belə əsərlərindən
biri də "Narsist və Exo" əsəridir.
1627-1678-ci ilər ərzində yağlı
boya ilə çəkilən əsər
yunan mifologiyasından
qaynaqlanır. Bu mövzuda aparılan araşdırmalarda, ümumiyyətlə,
mifin yalnız bir və ya
bir neçə semantik cəhətdən istifadə edildiyi müəyyən olunub.
Bu mənada, fərqli
dövrlərdə fərqli
sənətkarların təsvir
etdiyi Nərgiz mifi dövrlərə görə daha çox fərqlənsə
də, bu araşdırma daxilində
təqlid, təmsil, özünə sevgi, narsisizm, gözəllik, estetika və metamorfoz birlikdə müzakirə olunaraq araşdırılıb.
Nərgiz yunan mifologiyasında suda öz əks
olunan surətinə aşiq olub və sevgisindən ölərək Nərgiz
gülünə çevrilən
bir gəncin hekayəsidir. Daşıdığı simvolik xüsusiyyətlər
və verdiyi universal mesajlar sayəsində mif müxtəlif sahələrlə birlikdə
təsviri sənət
sahəsinin də əsas araşdırma mövzularından olub.
Bu mifin təsviri
sənətə əks
olunmasında onun daşıdığı məna
və simvolların böyük rolu var. Bu xüsusiyyətlərlə mif,
rəssamların müraciət
etdiyi klassik hekayələrdən biri kimi bir çox
sənətkar üçün
ilham mənbəyi olub.
- Həmin hekayə bu əsərdə öz əksini necə tapir?
- Çay tanrısı Kefisin və pəri Lavrionanın oğlu olan Nərgiz özündən
razı, başqa heç kimi sevməyən, yalnız özünü sevgiyə
layiq görən bir gənc idi.
Bir çox Nimfa ona aşiq idi.
Nimfalardan biri olan Exo da onu
sevirdi.
Exo
sevgisini Nərgizə
etiraf etməsinə baxmayaraq, bunun qarşılığını almır. Bu qarşılıqsız
sevginin nəticəsində
Exo dağlara qaçır, orada məhv olaraq qayalar arasında əkssədaya, yəni exoya çevrilir. Sevgi tanrıçası Afrodita
Exoya yaşatdıqları
üçün Nərgizi cəzalandırmaq
qərarına gəlir.
Bir bahar ov edərkən
Nərgiz bir dərəyə gəlir və su içmək
üçün əyilir.
Elə bu an Afroditanın əmri ilə Eros (Sevgi tanrısı) onu öz oxu
ilə vurur. Bu
an Nərgiz əllərini
sudan çıxan bir daşa söykəyərək
dərəyə tərəf
əyildi və suyun
üzündə bütün
izzəti ilə siması əks olundu. O, heyrət içində sudakı əksinə baxır və özünə aşiq olur. Sevgi dolu gözlərlə
su içindəki Nərgizi çağırır,
çağırır, əllərini
ona uzadır, lakin nə etsə
də, öz əksinə qovuşa bilmir. Nərgiz öz əksini
öpmək üçün
suların aynasına yaxınlaşır, ancaq axının buz kimi, şəffaf suyunu öpürdü.
Günlərlə Nərgiz bu
eşqin təsirindən
öz əksindən uzaqlaşa bilmir. Onu bu qarşılıqsız
sevgisi məhv edir və elə
dərənin yanında
torpağa qarışaraq
Nərgiz çiçəyinə
çevrilir. Mifalogiya təkcə
incəsənətdə deyil,
fəlsəfə və
psixologiyada da öz əksini tapıb. Narsistik şəxsiyyət pozğunluğu da elə mifologiyadan alınmış bir
termini idi. Narsisizm
- insanın öz şəxsiyyətinə yüklədiyi sevgi, pərəstiş olaraq bilinir. Bu narsistik şəxsiyyət pozğunluğu
olan insanlarda empatiya
qura bilməmək, özünə pərəstiş,
həmişə göz
önündə olma ehtiyacı, başqalarının
düşüncəsinə əhəmiyyət verməmək
kimi hallar müşahidə olunur. Belə insanlar həyatda eyni ilə Nərgiz kimi özlərinə qapanıb çöküş
yaşayırlar.
- Rəsm ona baxanlarda
çox vaxt ziddiyyətli
və bəzən dəfedici duyğular doğurur. Bu barədə
nə deyə bilərsiniz?
- Bu əsər insanı həyatda hansı yeri tutduğu barədə düşünməyə
vadar edir. Əsər yalnız emosional məzmununa görə deyil, həm də texniki göstəricilərinə
görə fikir ayrılığı yaradır. Həqiqət budur ki, rəsm
klassik üslubun
bütün qaydalarına,
normalarına və standartlarına uyğun olaraq hazırlanıb. Digər tərəfdən, şəklin
əsas simvollarından
ibarət bir növ "üçbucaq"
inşa edilib.
- Əsərin rəng koloriti necədir?
- Rəssam xüsusi qırmızı-qəhvəyi rənglərin üstünlük təşkil etdiyi sakit, yumşaq rəngləri seçib. Əsas qəhrəman olan Nərgizin cəsədinin hər sahəsi zəif, lakin nəzərəçarpan Günəş işığı ilə işıqlandırılıb. Rəsmin tərkibi iki plana bölünür - bu mənzərə şəklində arxa və əsas simvolların göstərildiyi ön tərəfdir. Şəkildə yaradıcısı və müəllifi Pussenin təsvir etdiyi bütün süjet, antik dövrlərdən bəri ən populyar əfsanələrdən biri üzərində qurulduğu üçün bu işdə heç bir dinamikanın olmaması vacibdir, yəni şəkil tamamilə statikdir. Buna görə də baş verənlərin reallığı və özünün bənzərsiz və ehtimal olunmayan atmosferi hiss edilir. Xüsusi diqqət yetirilməsi məqam Exo personajının baxışlarıdır. Onun baxışlarından qürur, düşüncə və sakitlik oxunur.
- Rəsm harada qorunur?
- Hazırda əsər Luvr muzeyində saxlanılır.
- Sizcə, bu rəsm bizə nə deyir?
- Nərgiz və Exo mifi bir çox sahalərdə öz əksini tapib. Təbii ki, bu mövzu təsviri sənətdən də yan keçməyib. Bir çox rəssamın bu mövzuya müraciət etdiyini kiçik bir araşdırma ilə görə bilərik. Səbəb isə mövzunun aktualığıdır. Nəinki keçmişdə, hətta günümüzdə də, gündəlik həyatımızda da narsistik şəxsiyyət pozğunluğu olan bir çox insan görə bilərik. Bu səbəblə də rəssam Nikola Pussen öz yaradıcılığında bu mifdən istifadə edib. Rəssam əsərində insanların həddindən artıq özlərinə pərəstiş etməsini, özlərindən razı olmasını, özlərinə həddindən artıq güvənmə kimi hissləri tənqid edərək bunun doğura biləcəyi nəticələri tamaşaçıya açıq bir formada göstərib. Biz bunu əsərdəki obrazların görünüşündən müəyyən edə bilərik. Bununla rəssam yaşadığı dövrün insanlarına bu hisslərin nələrə səbəb ola biləcəyini öz əsərində göstərir.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2021.- 28 iyul.- S.21.