Tarı həvəsin olmayanda çal!
Bu qəribə səslənən təbirin
müəllifi qədim Gəncə şəhərinin ən
sayılıb-seçilən, ünlü tarzənlərindən olan, uzun illər
Nizami yurdunda ustad xanəndə kimi fəaliyyət göstərmiş
Musa Şuşinskini, bir zamanlar peşəkar tarzən olan,
sonralar kamança sənətini özünə həyatı
boyu məslək etmiş Mirsucca müəllimlə birlikdə
müşayiət etmiş, əslən şuşalı olan
Fazil Əlizadəyə məxsusdur.
1967-1972-ci
illər arasında Fikrət Əmirov adına 1 saylı
uşaq musiqi məktəbində tar ixtisasından Həqiqət
Hüseynovadan not dərsi aldığım dönəmdə
muğam müəllimim F.Əlizadə idi. Məktəbin
direktoru Abbasəli müəllimin iznilə ixtiyar
çağında evində muğam dərsi keçər,
muğamın sirlərini, ifa texniklərini bizlərə
canlı ifası ilə öyrətməyə, bu qədim
xalq-professional musiqi abidəmiz olan klassik muğamların şöbə
və guşələri ilə birlikdə
aşılamağa, onu cani-dildən sevdirməyə ciddi-cəhdlə
çalışardı.
Günlərin birində muğam dərsinə getdiyim
zaman Fazil müəllim muğam üçlüsü
arasında olan muğam cümlələrinin
paylaşımında qəbul olunmuş ənənəvi
qanunlarda bəzi xoşagəlməz cəhətlərə
diqqətimi çəkərək dediyi qiymətli fikirləri
və ifaçılıq məziyyətlərini, həmçinin,
instrumental prinsiplərin bəzi məqamlardakı təhriflərə
dair orijinal təsbitlərini heç unutmuram. Yaxşı
yadımdadır ki, bu məsələni dəqiq anlamam
üçün bəzi kamançaçıların
muğam ifaçılığı sənətində tar
çalğısında işlədilən musiqi fikirlərini
riayət etməyərək, həmçinin də, tarzənin
çalğı stilinə uymayaraq, türk təbiri ilə
desək, sayqısızlıq edərək, yəni növbəli
prinsipin qaydalarını pozmaqla,
ifaçılığına müdaxilə edərək və
öz çalğısını nümayiş etdirmək
baxımından önə atılmağa cəhd göstərərək
irəli keçməsi barədə məcazi anlamda olan fikirlərini mənə bu tərzdə
bildirərək belə dedi: "Adətən tar çalan
"A" deyərsə, kamança çalan da mütləq
onun arxasınca yamsılayaraq "A" deməlidir. Əgər instrumental muğam
çalğısı arasında tarçalan "AB" deyərsə,
kamanzən də eynilə təkrar etməlidir. Əgər tarzən çalğı prosesində"ABCÇD"
deyərsə, kamança ifaçısı tarzəni
olduğu kimi yamsılayaraq bu hərfləri
çalğısı ilə təkrarən səsləndirməlidir.
Və ardınca fikrini belə
yekunlaşdırdı. Çox təəssüf ki, sənətdə
təcrübəsi az olan, bəzən də
ifaçılıq təcrübəsinə yetərincə
sahib, özündən razı kamança
ifaçıları xalq qarşısında
profesionallığını açıq-aşkar
nümayiş etdirmək məqsədi ilə
"ABCÇD" ilə yanaşı, bilərəkdən
kamançada hələ bir "YE" də çalmaqla
özünü göstərməyə
çalışırlar. Bu da muğam ifaçılığı sənətinə
xələl gətirir. Bu hal təbii ki, qədim
sənətin mahiyyətini heçə endirmək deməkdir.
Fazil
müəllimdən yaddaşımda bugünə kimi xatirə
olaraq qalan bu əhvalatı oxucularımıza ilk kəs
paylaşmaqda məramım Azərbaycanın Xalq artisti,
professor Vamiq Məmmədəliyevin bu günlərdə 75
illiyi yubileyi üçün daha bir bilgisinə ərmağandır
deyə düşünürəm. Çünki
bu ifaçılıq problemləri ilə bağlı Vamiq
müəllimin çox sayda zəngin xatirələri və məlumatının
olduğunu sənətsevərlər, musiqiçilər,
xüsusilə də Azərbaycanın ustad tarzənləri
bilməkdədir.
Türk
Müzik Dərnəkləri və Vəqfləri Həmrəylik
Şurası və Mərmərə Universiteti Atatürk Təhsil
Fakültəsi Gözəl Sənətlər Təhsil
Bölümü tərəfindən 10-12 may tarixləri
arasında İstanbulda təşkil edilmiş "Gözəl
sənətlər eytimi, sosial elm qarşılıqlı əlaqəsi"adlı
beynəlxalq simpoziumda "Azərbaycanda Tar sənətinin
inkişafı və tarixinə ümumi bir baxış"
adlı elmi məqalə ilə çıxış etdiyim
vaxtdan bir il sonra, yəni 2017-ci ildə yayımlanmış məqalələr
məcmuəsinin 319-cu səhifəsində Azərbaycanın
27 adda məşhur tarzənləri ilə bahəm Azərbaycanın
Xalq artisti, professorVamiq müəllimin şəklini də
daxil etdim. Çünki bu sənətdə uzun
illər göstərdiyi təmənnasız və uğurlu
xidmətini nəzərə alaraq bu dərgidə şəklinin
yer almasını münasib bilmişdim.
Vamiq
müəllim tar ifaçılığı sənətinin
görkəmli nümayəndəsi kimi, günümüzdə
tarı ilə fəaliyyətini davam etdirən ensiklopedik
muğam bilgisini və illərlə hafizəsində cəm
etmiş qədim mənəvi muğam abidəmizin yaşayan
canlı xəzinəsidir. Zəngin
axtarışlar, yorulmaq bilməyən çalışmalar,
heç şübhəsiz, əzim-dözüm yorulmazlıq,
usanmazlıq bütün bu kimi keyfiyyətlər ustad Vamiq
müəllimi sənətin zirvəsinə yüksəltmişdir.
Çünki təbii, olduğu kimi
görünən bu sənətkarın əsli-nəsli pak,
billur olduğu üçün mayası halallıqdan zəhmətsevərlikdən
yoğrulmuşdur. Azərbaycanın Xalq artistləri-Qurban Pirimovdan, Əhməd
Bakıxanovdan, Bəhram Mansurovdan, Kamil Əhmədovdan,
Hacı Məmmədovdan, Əhsən Dadaşovdan
aldığı ustad dərsləri Vamiq müəllimim tar
ifaçılığı sənətində
yaşadığı ömür yoluna aydınlıq gətirmiş,
həyatını tar adlı sədəfli tarı ilə zinətləndirmiş,
Azərbaycan xalq musiqi mədəniyyətinə melodik töhfələri
olan rənglərlə, diringilərlə, rəqslərlə,
bir çox mahnılarla şərəf-şan
qazandırmışdır.
Vamiq
müəllim təvazökalığı ilə də həmkarları, tələbələri
sənət yoldaşları arasında tanınır. Yeri gəlmişkən,
onu da etiraf etmək istərdim ki, Heydər Əliyev Fondunun
prezidenti, UnesCo və "İsesco-nun xoşməramlı səfiri,
Azərbaycanın vitse-prezidenti Mehriban xanım Əliyevaya həsr
etdiyim və 2010-cu ildə yayınlatdığım "Azərbaycan
Muğam İnciləri" adlı kitabımın 390 və 405-ci səhifələrində
nota yazdığım "Bayatı-Şiraz dərmədi ¹
1", "Bayatı-Şiraz rəngi ¹ 2" adlı melodik
parçalar əslində, Vamiq müəllimin bəstələridir.
Bu barədə televiziya proqramlarının birində
öz dilindən eşitdiyim zaman, müəllifin adını
yazmadığım üçün məyus oldum.
1976-81-ci
illər arasında Üzeyir Hacıbəyli adına Azərbaycan
Dövlət Konservatoriyasında təhsil aldığım
dönəmdə Azərbaycan xalq musiqisi fənnindən bizə
dərs deyən unudulmaz xatirəsini hər zaman
andığım, təəssüf ki, 53 yaşında haqq
dünyasına qovuşmuş müəllimim,
musiqişünas alim Xanali Quliyevin dilindən ilk dəfə
Vamiq Məmmədəliyev adlı ustad bir tarzəni
özüm üçün kəşf etmiş oldum. Söhbət
əsnasında Vamiq müəllimin klassik muğamları, onun
şöbə və guşələrini, adlarını dəqiq
bilməklə yanaşı, ən əsası onların hər
birinin ayrıca instrumental ifa stilini necə ustalıqla
çaldığını,
böyük həvəslə, gələcəyinə
böyük ümidlər bəslədiyi bir musiqiçi-sənətçinin,
tar ustadını inamdolu sözlərlə mədh edirdi. Bu
fikri anlatmaqda məqsədim odur ki, o dönəmdə Bəhram
Mansurov, Kamil Əhmədov, Əhməd Bakıxanov, Hacı Məmmədov, Əhsən
Dadaşov, Əliağa Quliyev, Həbib Bayramov, Baba Salahov kimi müqtədir tarzənlərin
sırasında Vamiq Məmmədəliyevin adının
hallanması çox mühüm bir məsələnin təsdiqi
idi. Onun adının bu cərgədə yer alması, həssas
qəlbli, uzaqgörən əziz müəllimimin - Xanəli
Quliyevin uzaqgörənliyinin isbatı idi ki, nəhayət, bu
günlərdə Vamiq ustadımızın yubileyi dövlətimiz
tərəfindən müxtəlif tədbirlərlə anılmağa
layiq görülməkdədir.
Ötən illər ərzindəki bu
tanışlığımızın bir mərhələsi
də konservatoriyada Azərbaycanın Xalq artisti, bəstəkar
Süleyman Ələsgərovla birlikdə
çalışdığımız "Xalq
Çalğı Alətləri Kafedrasında" davam etdi. Sədaqətli dost,
etibarlı insan, sözünün yerini-yurdunu bilən
doğru-dürüst bir şəxs kimi Vamiq müəllim
gözümdə hər zaman ucala-ucala insanlığın ali məqamına gəlib çatdı. Bəzən
muğamlarla, onun şöbə və guşələri ilə,
muğam ifaçılığında tarın mizrab
ştrixləri barədə bəzən də rənglər,
Azərbaycan Xalq rəqsləri barədə olan tərəddüt
etdiyim hallar olursa, o anda Qaziantepdən Vamiq müəllimin
telefonuna zəng edib inanılmış doğru bilgilər
almaqla bu insanın daxili dünyasının muğam, xalq
musiqisi ilə nə dərəcədə zəngin
olduğunun fərqinə varırdım. Eşq
olsun Azərbaycan xalqına ki, onun Vamiq müəllim kimi əfsanəvi
ustadları, azman sənətkarları olmuşdur.
2007-ci ildə
Qaziantep Universiteti Türk Musiqisi Dövlət
Konservatoriyasında çalışmağa
başladığım günlərdə Azərbaycan
universitetləri ilə işbirliyi, təhsil üzrə əlaqələrin
yaradılmasını təşkil etmək məqsədi ilə
qurumun rektoru, professor Erhan
Əkinci və Konservatoriyanın müdiri Fahri
Çepik bəy və bu sətirlərin müəllifi ilə
birlikdə noyabrın 12-15-i arası Bakı şəhərinə
ezam olunduq. Azərbaycan Dövlət Mədəniyyət
və İncəsənət İnstitutunun musiqi
bölümündə ziyarətimiz zamanı Vamiq Məmmədəliyev
həmin bölümdə dekan vəzifəsində
çalışırdı. Bu əlamətdar
görüş sırasında rektor Erhan Əkinci və
Qaziantep Konservatoriyanın müdiri Fahri Çepik bəy
qurumun fəaliyyət sahəsi və müəllim kollektivi ilə
maraqlandıqdan sonra, bir çox məsələdə ikili əlaqələrin
yaradılmasına dair fikir mübadiləsində oldular.
Ən sonda isə Vamiq müəllimdən mənəvi həmdəmi
olan tar alətində bir musiqi parçası
çalmasını xahiş etdilər. Yekun
hissədə isə o günlərdən əbədi bir xatirə
anını əbədiləşdirmək üçün
foto şəkil də çəkilmiş oldu.
Bu məqaləmizə yer alan başlığı təsadüfən seçmədik. Rəhmətlik Fazil müəllimin dediyi təbir, yəni "Tarı həvəsin olmayanda çal" deməsi fəlsəfəsini aça bilməm üçün ən az 30 il zaman keçmiş oldu. Nəhayət anladım ki, Fazil müəllimin mənə etdiyi tövsiyənin mənası odur ki, tarı həvəsə gələndə çalmağı hamı bacarır. Lakin "həvəsin olmadıqda çal" deməsindəki məramın mənası odur ki, tarı həvəsin oldu, olmadı, yəni hər gün çal ki, sənətin şərəfli zirvəsini fəth edə biləsən. Məhz Vamiq müəllim bu təbirə ömür boyu hər zaman riayət etmiş Azərbaycan tarifaçılığı sənətində zəngin praktik təcrübəyə sahib sənətkardır.
Ustad sənətkar, professor Vamiq müəllimin bir məramını qədirbilən oxucularımıza çatdırmaq istərdim: "Mən bildiklərimi tələbələrimi səxavətlə öyrədirəm, Çünki bu dünyanın müəlliminin tələbəsi olmaq əsl insanlığa çox yaraşan, xoşbəxtliklər içərisində ən ali bəxtəvərliyin yüksək dərəcəsidir".
Dostlarım içində 45 ildir bir dostum-pir dostum, nadidə dostum Vamiq müəllim, bu yubiley günündə Sizə cansağlığı arzulayıram. Musiqi mədəniyyətimizə yeni töhfələrlə zənginləşdirmək arzusu ilə Allah Sizi qorusun deyirəm. Köksünün üstündə tarının ecazkar səsi həmişə Qarabağ torpaqlarında qələbə çalmış xalqımıza, onun qəhrəman övladlarına sevinc bəxş etsin. Fazil müəllimin təbirinə kiçik bir düzəliş edib deyirəm ki "Tarı həvəsin olanda çal, tarın həvəssiz olsa belə, bu möhtəşəm aləti cana gətir, dilə gətir onu dilləndir, həvəsə gətir, cuşa gətir, onu daha da coşdur, daima həvəsli, arzulu, istəkli həm də eşqlə-məhəbbətlə şövqlə çal" ey təmiz bəxtəvər insan, qeyrətli Vətənpərvər tarzənimiz Vamiq Məmmədəliyev. Qucağında tar həmişə oxusun, çalan əllərin var olsun, əziz Müşfiqimizin "Oxu tar" deyən ruhunu ovut hər zaman, Vamiq müəllim.
İlqar İmamverdiyev
Üzeyir Hacıbəyli adına Bakı Musiqi
Akademiyasının və Qaziantep Universitetinin Türk Musiqisi
Dövlət Konservatoriyasının müəllimi, Sənətşünaslıq
elmlər doktoru, professor
525-ci qəzet.- 2021.- 28 iyul.- S.17.