Bizdən irəlidə
İyirminci
yüzildə, çarizmin milli zülmü, sovetlərin
repressiya və assimilyasiya siyasəti, kütləvi
sürgünlər, erməni-bolşevik cəlladların əli
ilə törədilən qırğınlar, iki dünya
müharibəsi, qanlı inqilablar millətimizə nəfəs
dərmək imkanı verməsə də, keçdiyimiz yolu, Şərqdə
ilk demokratik cümhuriyyəti qurmağımızı və
yetmiş il sonra onu yenidən bərpa etməyimizi, bu zaman
içində yetişən ziyalılarımızı
göz önünə gətirəndə xalqın səməndər
quşu kimi öz külündən doğulmaq qabiliyyətinə
və yaradıcı gücünə heyrətlənirik.
"Molla
Nəsrəddin" və "Füyuzat" məktəblərinin
yetirmələri, Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
ideyasının daşıyıcıları və
cümhuriyyətin qurucuları, Güney Azərbaycanda Səttərxan
və Şeyx Məhəmməd Xiyabani hərəkatı,
böyük maarifçilik işi, xalqımızı
dünyada tanıdan bir sıra yeni sənət sahələrinin
yaranması və inkişafı, bəstəkarlıq, rəssamlıq,
ifaçılıq sahəsində yüksələn
böyük sənətkarlar, nəhayət, Azərbaycan ədəbiyyatının
yetişdirdiyi şəxsiyyətlər... Bu
sırada onlarla biri-birindən maraqlı, parlaq şəxsiyyətlər
var. Otuzuncu illərdə repressiya maşını onların
bir çoxunun ömrünü yarıda qırsa da,
bütövlükdə millətin inkişaf yolunu dayandıra
bilmədi.
Buna görə biz həmin dövr ərzində ədəbiyyatımızın
ümumi mənzərəsindən də qürur
duymalıyıq. Sosialist realizminin məhdudiyyətləri, konfliktsizlik,
vulqar sosiologiya nə qədər dərin izlər buraxsa da, Azərbaycan
ədəbiyyatını öz min beş
yüz illik insansevərlik, haqqa, ədalətə, yaradana
bağlılıq yolundan sapdıra bilmədi.
Azərbaycanın Xalq yazıçısı İlyas
Əfəndiyev ötən əsrin haqqında söz
açdığımız ziyalıları, ədəbiyyat
xadimləri arasında boy göstərən, həm şəxsiyyətinə,
həm də yaradıcılığına görə ürəyimizi
qürurla dolduran, sağlığında böyük klassiklərimiz
sırasına qoşulan bənzərsiz və ustad sənətkardır.
Geridə,
illərin, on illərin o üzündə, keçmişdə
qalan, bizdən əbədilik ayrılan insanlar, tarixə
qovuşan böyüklərimiz doğrudanmı zaman
keçdikcə uzaqlaşır, əlçatmaz olurlar və
onlar haqqında öz ömrünü sürüb,
dövranını bitirmiş bir şəxs kimi
danışmaqdan başqa çarəmiz qalmır. Bəs cismən bizdən
ayrılsalar da, söz-söhbətləri, böyük fikir və
idealları ilə, bu gün də ürəkdən-ürəyə
duyğu, sevgi, zəriflik daşıyan, sevgi və
müdriklik yolları salmaqda
davam edən, minlərlə insanın diqqətini öz
keçib gəldikləri tarixə çevirə bilənlərə
nə deyək? Burda hansı ayrılıqdan
danışmaq olar?!
Azərbaycan
ədəbiyyatı tarixində yetişmiş ən parlaq və
unudulmaz simalardan biri olan, Azərbaycanın Xalq
yazıçısı İlyas Əfəndiyev haqqında bu
yazını yazmağa başlayanda, nədənsə ilk
növbədə, onun "Geriyə baxma, qoca"
romanını xatırladım, çünki həmin roman
insanın, xalqın geriyə baxmaq zərurətinin
bütün böyük fəlsəfəsini, məna və
önəmini açır; qoca geriyə baxır və təkcə
bir insanın geriyə baxmağı ilə
gözümüzün önündə zənginliyini və gözəlliyini ifadə etmək
çətin olan qeyri-adi bir dünya açılır - bizim
dünyamız. Atalarımızın, millətimizin
dünyası!.. Birdən-birə hiss edirsən
ki, o dünyanı unutsan, həyatında, yaddaşında, mənəvi
aləmində nə boyda bir boşluq, uçurum yaranar.
Böyük yazıçımızın ömrünün
yetkin yaşında imkan tapıb "geriyə baxması"
ilə bizə Qarabağın heç bir tarix kitabının
yaza bilməycəyi və ya heç bir tarix kitabına
sığışdırılması mümkün olmayan bir
epoxasının ruhunu qaytarmasına, bu gün, yuxuya,
nağıla bənzəyən, amma dünən real olan
olaylara can verməsinə, söz ömrü, yəni əbədi
ömür verməsinə sevinirsən... Birdən
qoca geriyə baxmasa, o keçmişi, o keçmişdə
yaşamış insanları, o tale labirintlərini, o
çalın-çarpaz sevgi və nifrət, xeyirxahlıq və
intiqam yollarını necə təsəvvür edə bilərdik?
O kökləri bilmədən, o çağların əxlaq
və kişilik havasını udmadan öz milli
varlığını necə qoruya bilərsən? Bu anlamda
İlyas Əfəndiyevin kitabının mahiyyətindən
doğan əsas çağırış kökü, ənənəni
unutmamaqdır: "Geriyə bax, gənc dost, keçib gəldiyimiz
yolları unutma!"
Mənə elə gəlir ki, böyük
yazıçı indi də naməlum bir gələcəkdən
bugünkü keçmişinə baxmaqdadır. Qarabağın taleyi
üçün çəkdiyi acıları unutmaqla
yanaşı, hələ param-parça vətənimizin
taleyindən narahatlığı davam edir...
Böyük Xalq yazıçısı hər nə qədər
kökü və xatirələri ilə keçmişdə
idisə, bir o qədər də yaşadığı
çağlardaydı; bəlkə bunlardan daha artıq gələcəkdəydi. Bu zamana
sığmazlığı, böyük sənətkarın
oğlu, başqa bir Xalq yazıçımız Elçin dəqiq
ifadə edib. "Mən deyə bilmərəm ki,
İlyas Əfəndiyev keçmişlə
yaşayırdı, çünki belə deyildi, bəlkə
də, əksinə idi, o, gələcəklə yaşayan
bir adam idi və onun
yaradıcılığındakı daimi yenilik meyli də,
şəxsiyyətindəki xüsusiyyət - həmişə
təzəlik, yenilik sorağında olması da, güman ki,
elə buradan gəlirdi, amma bir cəhət də həqiqət
idi: keçmiş həmişə İlyas Əfəndiyevin
içində idi, həmişə onunla birlikdə idi".
Etiraf edim
ki, mən bu məqaləni yazanda və İlyas Əfəndiyevin
şəxsiyyəti və yaradıcılığında
keçmişlə gələcəyin çalkeçid
birliyi haqqında burdakı fikirlərimi qələmə
alanda hələ Elçinin adını çəkdiyim məqaləsini
oxumamışdım, İlyas Əfəndiyevin yeddicildliyini vərəqləməmişdim,
lakin sonra Elçin bəyin geniş ön sözünü
oxuyanda fikirlərimizin üst-üstə düşməsi məni
təəccübləndirdi. Buna görə
Elçinin fikirlərini bura köçürdüm, ancaq
öz sözümü də ixtisar etmədim.
İlyas Əfəndiyev zamanı qabaqlayırdı, onun
xalqımızın mənəvi dünyasına və üzləşdiyi
ədalətsizliklərə, əxlaq məsələlərinə,
azad sevgiyə, qadın taleyinə münasibəti bir çox
cəhətlərdən təkcə öz zamanından yox, elə
bu günlərimizdən də irəlidədir. Ancaq təkcə buna görə
yox, həm də bütövlükdə sənətkar taleyinə
görə o, geridə yox, irəlidədir, yüz ildən,
beş yüz ildən sonra da o, yeni gələn nəsillərin
qarşısına öz gənc ruhu ilə çıxacaq,
onun qəhrəmanları teatrların səhnəsində
öz canlı sevgi və həyəcanları, həyat və
ölümsüzlük haqqında düşüncələri
ilə gələcəyin tamaşalarının həmsöhbəti
olacaq, onun pyeslərinin oynanılması yenə də bədii,
lirik-emosional sözün bayramına çevriləcək...
Böyük yazıçımızın
yaradıcılığına çoxsaylı elmi
araşdırmalar və kitablar həsr olunub. Bu yazıda
onun son dərəcə maraqlı, ləyaqətli ömür
yolu və zəngin yaradıcılığı haqqında
geniş söhbət açmağa imkan yoxdur. Lakin bir həqiqəti
söyləməyə ehtiyac var: o da bundan ibarədir ki, bu
gün, Azərbaycanın müstəqilliyinin otuz yaşı
və işğaldan azad edilmiş Qarabağın yeni həyatı
İlyas Əfəndiyevin yaradıcılığına yenidən,
ayrı bir gözlə baxmaq zərurətini yaradır.
İlk hekayələrindən başlamış bütün əsərlərini
bir daha yada salırıq və hər cür siyasi
basqıların, şirnikləndirici
vədlərin, konyukturanın içindən öz saf milli əqidəsini
qoruyaraq keçən yazarın dəyanətinə və iradəsinə
bir daha heyran qalırıq. Belə yüksək
xarakteri onun demək olar ki, bütün əsərlərində
iz buraxıb. Mən yalnız birinə
toxunmaq istəyirəm. 1960-cı ildə
yazılmış "Körpüsalanlar" povestində o
illər üçün gözlənilməz olan və
qızğın mübahisələr doğuran bir mövzuya
toxunulmuşdu. Səriyyə
körpüsalanların başçısı olan həyat
yoldaşı Adilin etirazına baxmayaraq, fəhlələrə
- "briqadaya" qoşulur və burada onun şöhrət,
vəzifə dalınca qaçan əri ilə sadə fəhlələri,
o cümlədən, buldozerçi Qəribcanı müqayisə
etmək imkanı yaranır. Bir tərəfdə
rahat ev-eşik, təminat, vəzifə - digər tərəfdə
canlı həyat və sevgi. Bir tərəfdə
maddiyyat, digər tərəfdə ruh... Azadlıq
və sevgi İlyas Əfəndiyevin ömrünün sonunadək
müxtəlif şəraitdə, müxtəlif talelərlə
bağlı davamlı olaraq yüksək tutduğu, həyatının
və yaradııcılığının idealı kimi təqdim
etdiyi əsas dəyərlərdir. İlyas
Əfəndiyevin sevgisi və azadlıq eşqi bütün əsərlərindən
keçir. İctimai zümrə və yaş fərqləri,
məsafə, siyasi sistemlər... heç biri nə azadlıq
eşqinə, nə də böyük sevgiyə mane ola bilir.
Yazıçı öngörüsü İlyas Əfəndiyevin
bütün əsərlərindən keçən və bu əsərlərin
ictimai, milli dəyərini artıran əsas əlamətlərdən
olmaqla yanaşı, müəllifin özünə də ədəbiyyat
tariximizdə özəl bir status qazandırır.
Azadlıq, müstəqil dövlət idealı ilə
yaşayan yazıçı, eyni zamanda,
maddiyyatçılığın, bürokratiyanın vəzifə
ehtirasının insanlığın bəlası kimi zamandan
zamana adladığını, getdikcə daha ciddi fəlakətə
çevrildiyini də görmüş və göstərmişdi. Bu mənada onun əsərləri
zaman anlayışını donuq -irəliyə doğru
axın təsəvvüründən qoparır, onun nəsri
və dramaturgiyasında zaman bir çay deyil, çoxlu
axınları olan, keçmişdən gələcəyə,
gələcəkdən keçmişə axan, nəsillərin
birləşdirib bir
bütövə çevirən, siyasi xəritələrin,
siyasi hakimiyyətlərin cizgilərini pozan, ilahi qüvvələrə
bağlı, daim hərəkətdə olan, mənəvi dəyərlərin
unudulmasına imkan verməyən bir sistemdir, bir
ümmandır.
Yazıçının yaddaş körpüləri
çox sağlamdır, bəzən yaxın sahilləri, bəzən
də əsrlik məsafələri birləşdirir.
İlyas Əfəndiyev haqqında hələ onun
sağlığında yazdığım məqalələrin
birini "Özümüzdən böyük
sözümüz" adlandırmışdım. Sonralar ədəbiyyat
məsələlərinə həsr olunmuş
kitabımın adını da bu cür
adlandırmışdım. Sözümüzün,
İlyas Əfəndiyev sözünün sərhədləri
vətənimizin sərhədlərindən çox
böyükdür, bunu bilirik, lakin sözümüz həm də
zaman ölçülərinə sığmaması ilə
böyükdür və inanıram ki, bu söz
çox-çox yüzillər sonra da
böyüklüyünü saxlayacaq.
İlyas Əfəndiyevin ədəbi
yaradıcılığı onun parlaq şəxsiyyətinin
güzgüsüdür. Daha doğrusu, onun ədəbi kimliyi ilə şəxsiyyəyi
bir-birini tamamlayır
və bu tamlığı ilə o, bütün
oxucuları kimi mənə də çox doğmadır. Bu
gün Müstəqil Azərbaycanın otuz illik yolundan,
İlyas müəllimin ən böyük
rahatsızlığı olan Qarabağın vətənin
isti ağuşuna qaytarılmasından sonra sonsuz görünən
Sovet mühitində o mühitə uyuşa bilməyən,
daha doğrusu, o mühitdə də mənəvi
azadlığını, sözünün
azadlığını qoruya bilən İlyas Əfəndiyevin
o rejimdən nələr çəkdiyini təsəvvür
etmək daha asandır. O, ölkədə nə olayların
baş verdiyini bilirdi, Azərbaycanın
başının üstünü almış qara buludllar
onun ləyaqətinə, yüksək heysiyyətinə toxunurdu, elə bil "Geriyə
baxma, qoca" romanı, "Xurşidbanu Natəvan",
"Mahnı dalarda qaldı", "Hökmdar və
qızı" pyesləri, Qarabağ həyatından
alınmış son povestləri
də sanki Qarabağın coğrafi, mədəni və mənəvi
xəritələrini çəkmək və tarixi həqiqətlərin
unudulmasına yol verməmək üçün
yazırdı. Və nədənsə Qarabağ haqqında
son povestlərinin toplandığı kitaba da mənim ön
söz yazmağımı istəmişdi...
İlyas Əfəndiyevin adı Sovet
yazıçılarının sırasında getsə də,
o, Sovet yazıçısı deyildi, əsərləri Sovet
ideologiyasının çərçivələrinə
sığmırdı. Bunun əzabını da çəkmişdi, vəzifə
dalınca qaçmamışdı, Kommunist partiyasına
üzv olmamışdı, lakin əsərlərinin yüksək
sənətkarlığı və xalq arasında məhəbbətlə
qarşılanması onu hər dəfə repressiyaya bərabər
ideoloji basqılardan salamat çıxara bilmişdi... "Kənddən məktubları" ilə o, xalq
həyatını nə qədər dərindən bildiyini,
sadə adamların unudulmaz obrazlarını necə məharətlə
yaratdığını nümayiş etdirməklə
yanaşı, öz emosional, romantik bir gözəlliklə
cilvələnən bədii dilli və lirik-psixoloji üslubu
ilə diqqəti cəlb etmişdi.
Ötən əsrin qırxıncı illərindən
başlayaraq İlyas Əfəndiyev nəsr və dramaturgiya
sahəsində yanaşı çalışmağa
başladı.
"Atayevlər ailəsi"nin ilk
tamaşasından dramaturgiyamıza yeni bir üslubun, yeni bir həyatın
gəldiyini göstərdi.
İkinci
Dünya müharibəsi alovlarının dünyanı
bürüdüyü və qarşı-qarşıya
dayanıb milyonlarla insanın qanını tökən ölkələrin
yazıçılarının bir hissəsinin faşizmin, digər
hissəsinin antifaşizmin ruporuna çevrildikləri və hər
iki tərəfdə istər-istəməz dövlətlərin
və liderlərin, ölkə başçılarının
tərənnümü əbədi olan insanlıq dəyərlərini
unutdurub ədəbiyyatın əsas mövzusuna çevriləndə
İlyas Əfəndiyev İnsanlığın xilası və
böyüklüyü haqqında öz lirik-romantik
nağıllarını və nəğmələrini
yazırdı: "Apardı sellər Saranı", "Qəhrəman
və bülbülün nağılı",
"Yarımçıq qalmış portret haqqında
mahnı" , "Qarı dağı" və s.
"Qarı dağı" əfsanəsi
sonralar "Geriyə baxma, qoca" romanında da davam
etdirilir.
Dünya
tarixçilərinin əsas mövzusu hökmdarların həyatı
və müharibələrdir,
deyirlər. İkinci Dünya müharibəsinə
və Faşizmə qarşı Sovet dövlətinin
apardığı müharibəyə yüz cildlərlə
kitablar həsr olunub. İlyas Əfəndiyev
qəhrəmanlığın əfsanə və
nağıllarını yazır, çünki
nağıllaşmış qəhrəmanlıqlar zamanın
sınağından çıxmış qəhrəmanlıqlardır.
Onun nəğmələri Stalin və Kreml
haqqında deyildi, onun nəğmələri, öz dediyi kimi,
"əzəli və qadir məhəbbətin bitmək bilməyən
əfsanələrindən danışır"dı. Diqqətlə baxanda görürük ki, İlyas
Əfəndiyev bu yolla haqqın şər üzərində
qələbəsinə daha çox kömək edib,
çünki qəhrəmanlığın mənəvi
qidası şüarlar və ya quru ideoloji təlqinlər
deyil, qan yaddaşından gələn
mifik güc və ağızdan-ağıza
ötürülən əbədi sevgi və mərdlik xatirələridir.
Bu
yazını yazarkən ötən yüzildə görüb
tanış olduğum böyük
ziyalılarımızın surətləri gəlib
gözümün önündən keçir və indi həyatla
vidalaşmış bu insanların
yaradıcılığını və talelərini
düşünərkən ürəyim dağa dönür.
Hər on beş-iyirmi ildən bir millətin
seçmə insanlarının südün üzü kimi
yığıldığı illəri düşünürəm,
ağıllı, qeyrətli ziyalıların səsini
boğmaq, xalqı başsız qoymaq istəyənlərin
düşmən niyyəti iki əsr Azərbaycanın
başının üstündən Damokl qılıncı
kimi asılıb. Buna baxmayaraq, xalq bərəkətli
torpaq həvəsiylə yeni istedadlar yetişdirib, yeni nəsillərin
gəlişi ilə millətin içindəki xof
dağılıb, azadlıq, milli birlik eşqi güclənib,
ictimai şüuru basqı altında saxlayan yalanlardan və
qul zehniyyətindən xilas olmuşuq.
Bu prosesdə
İlyas Əfəndiyevin nəsr və dramaturgiyası
xüsusi rol
oynayıb.
İnsanın ictimai-siyası, milli azadlığı
onun daxili azadlığı, öz ləyaqətini qoruya bilmək
gücü ilə bağlıdır. İlyas Əfəndiyevin
qəhrəmanları belə insanlardı. Bəyindən
sadə kənd adamına, zənginindən yoxsuluna, xan
qızından elat gözəlinə kimi hamı bəlli bir mənəvi
enerjinin, gözəlliyin
daşıyıcılarıdır... Birlikdə
tarixin ən çətin dönəmlərində də
milli kimliyin unudulmadığını göstərirlər.
Onun əsərlərinin oxucular arasında
xüsusi məhəbbət qazanmasının bir səbəbi
saf və mərdanə sevgidirsə, başqa bir səbəbi
budur; Azərbaycan insanında özünə sayqı
duyğusunu yüksəltmək bacarığıdır.
İlyas
Əfəndiyevi ən çox tənqid hədəfinə
çevirən qadın qəhrəmanları
qızlarımızın, qadınlarımızın taleyi baxımından
maraqlı olduğu qədər də, müəllifin
daxili azadlıq duyğusunu və Azərbaycan folklorunun ruhunu dərindən
mənimsədiyini göstərir. 1939-cu ildə
yazılmış "Gözlənilməyən sevgi"
hekayəsindəki Gülaradan tutmuş, 1996-cı ildə
yazılmış "Xan qızı Gülsənubərlə
tarzən Sadıqcanın nağılı" povestinədək
İlyas müəllimin nəsr və dram əsərlərindəki
qadın qəhrəmanların demək olar ki, hamısı cəmiyyətdə
zərif cins haqqında formalaşdırılmış
yanlış təsəvvürləri dağıdan, əxlaqı yalançı sədaqət
kateqoriyasından vicdan kateqoriyasına keçirən,
yalançı xoşbəxtlik çərçivələrindən
çıxıb əsl xoşbəxtliyə qovuşmaq istəyən
güclü, azad insanlardır. Bu baxımdan böyük
yazıçımızın qadın qəhrəmanları
birbaşa Dədə Qorqud boylarındakı,
dastanlarımızdakı cəngavər ruhlu qadınların
davamçılarıdır... "Geriyə baxma, qoca"
romanında atasının intiqamını alan Fatmanın,
öz eşq etirafı ilə tarzən Sadıqcandan daha
güclü görünən xan qızı Gülsənubərin
zamanından başlayan bu xətt
"Körpüsalanlar",
"Söyüdlü arx", "Sarıköynəklə
Valehin nağılı" kimi
nəsr əsərlərində və İlyas Əfəndiyevin,
demək olar ki, bütün pyeslərində davam etdirilir...
Azərbaycan-türk
tarixinin parlaq şəxsiyyətləri və önəmli mərhələləri
haqqında (Nəriman Nərimanov, Hüseyn Cavid, Cəfər
Cabbarlı, Səməd Vurğun), maarifçilik və tənqidi
realizm ruhundan doğan komediya və faciələrdən
(M.F.Axundzadə, N.B.Vəzirov, Cəlil Məmmədquluzadə),
yeni həyat tərzinin çeşidli problemlərinə
toxunan (Cəfər Cabbarlı, Mirzə İbrahimov, Sabit Rəhman)
dramlarından sonra İlyas Əfəndiyev səhnəni xalqa
bir az da yaxınlaşdırdı, nəzərlərini
yanaşı yaşadığımız insanlara yönəltdi,
səhnəyə onların mübarizələrini, sevgi və
iztirablarını, ictimai- psixoloji durumunu gətirdi. Bu cəhətdən o, müasirlərinə yox, Mirzə
Fətəli Axundzadəyə bənzəyirdi və ya ona daha
yaxın idi.
Buna
görə də onun hər yeni səhnə əsəri təkcə
teatrda deyil, bütövlükdə Azərbaycan həyatında
ciddi bir mədəni olaya çevrilirdi... "Sən
həmişə mənimləsən", "Unuda bilmirəm"
tamaşalarının yaratdığı ab-havanı
xatırlayaq.
İlyas Əfəndiyevin pyesləri Azərbaycan
dramaturgiya tarixinin əbədi yaşayacaq qızıl fonduna
daxildir.
Çağdaş teatr sənətimizin inkişafında, bir
çox gənc aktyorun tanınması və
tamaşaçıların sevimlisinə çevrilməsində
onun səhnə əsərləri və ya pyesləri əsasında
hazırlanmış televiziya tamaşaları əvəzsiz
rol oynadı, bəzi aktyorları onun əsərlərində
oynadığı rolların adıyla tanımağa başladılar...
Mənə elə gəlir ki, Milli Dram
Teatrımızın müəllif lojası elə İlyas
Əfəniyev üçün yaradılmışdı. Sakitcə, bəzən
xəbərsiz gəlib orda yerini tutar, sanki
tamaşaçı salonunu unudaraq, əli çənəsində
tamaşaya baxardı; səhnədə canlandırmaq istədiyi
həyat onu alıb aparırdı. Alqışlar
altında səhnəyə çıxanda bir ayağı irəli,
biri geri olardı; harasa tələsirmiş kimi... Elə bil,
demək isəyirdi ki, buyurun, mən sözümü dedim, nəticə
çıxarmaq, ibrət götürmək sizin işinizdir.
Mən sonralar da doğma teatrımızın səhnəsində
müxtəlif müəlliflərə məxsus xeyli
tamaşaya baxmışam, ancaq nədənsə mənə
elə gəlib ki, lojaya baxanda yenə İlyas Əfəndiyevi
görəcəyəm. Çünki bu yer ən çox ona
yaraşırdı.
Böyük yazıçımızı mənə
sevdirən, aramızda səmimi bir ünsiyyət yaradan cəhətlərdən
biri də onun yüksək vətəndaşlıq duyğusu
idi. Sovet rejimi onun xəyalındakı və xatirəsindəki
Bütöv Azərbaycan xəritəsini yaralaya bilməmişdi.
Nəsr əsərləri bir yana, Güney
Azərbaycanın azadlıq mübarizəsini, Araz həsrətini,
Borçalı mövzusunu səhnəyə də gətirmişdi.
Bu mövzuları və ya epizodları qlavlitdən
keçirmək üçün çəkdiyi əziyyətlər
barədə söhbətləri də yadımdadır.
"Unuda bilmirəm" tamaşasında səslənən
"Araz! Araz!" harayı tamaşaçıları sehirləyirdi.
Müəllifin böyük ustalıqla dilə gətirdiyi bütövlük həsrəti
o vaxtın teatrlarının həyatında inqilabi hadisə
idi və böyük cəsarət istəyirdi.
Ermənistanın Qarabağ iddiasından sonra Bakıda
başlanan Milli-azadlıq hərəkatını diqqətlə
izləyirdi. Görüşəndə hadisələrin
gedişatı ilə, bu hərəkatda ziyalılardan kimin
iştirak etdiyi ilə maraqlanırdı. Sovet
ordusunun Bakıda və Qarabağda törətdiyi cinayətlərə
baxmayaraq, hadisələrin sonuna ümidlə baxır və mənə
ürək-dirək verirdi.
İlyas Əfəndiyevin sevmədiyi insanlara münasibətini
bilmirəm. Lakin bəyəndiyi, ürəyinə yatan adamlara
son dərəcə səmimi və diqqətli idi.
İlyas Əfəndiyev gözəllik aşiqi idi. Onun
lirik-psixoloji nəsri və dramaturgiyası Azərbaycan ədəbiyyatının
humanizm, yurd sevgisi, xeyirxahlıq, mərdanəlik ideyaları
ilə yanaşı, böyük sevgi xəttini də davam
etdirirdi. Bu, sosialist-realizminin ədəbiyyatın
bütün açıq-gizli güşələrini zəbt
etdiyi bir dövrdə onun əsərlərinə qeyri-adi,
gözlənilməz bir romantik ovqat gətirirdi. İlyas Əfəndiyevin hətta müasir problemlərə
həsr etdiyi əsərlərdə belə əbədi
folklor havası gətirməsinin səbəbi toxunduğu məsələləri
günün cari kontekstindən qoparıb əbədi olan,
yüz ildən-yüz ilə adlayan sevgi və qəhrəmanlıq
süjetlərinə qatmaq istəyindən irəli gəlirdi.
Eyni zamanda, bu qisimdən olan əsərlərinin
üslubu və dili də məhz müasir mövzuları
nağıla, mahnıya çevirirdi. Bu
mahnılar əbədiyyət mahnılarıdır; rənglər,
iqlimlər, hakimiyyətlər dəyişilir, lakin insan
sevgisinin mahiyyəti dəyişilmir, dünyanın əvvəlindən
başlanan bu nağıl dünyanın sonunadək davam edəcək.
Bu nağıl və ya mahnı əslində,
insanın həyat ağacının daim canlı və
yamyaşıl olmasıdır. Bu mahnı səslənirsə,
deməli, yol davam edir, insanlıq öz inkişafında və
ali məqsədinə doğru irəliləməyindədir.
İlyas Əfəndiyev humanizmi məhz bu əbədiyyət
yoluna, şəkli dəyişilsə də, mahiyyəti dəyişilməyən
böyük sevgiyə bağlılığı ilə səciyyəvi
və bənzərsizdir.
Onun təbiət
lövhələrində də dünyanın dəyişilə-dəyişilə
yenidən özünə dönüşünə, ilahi
mahiyyətini itirməyəcəyinə sonsuz bir inam var; burada
insan taleyi ilə təbiət bir-birini tamamlayır, "Körpüsalanlar"da
təbii fəlakət sevgisiz bir mühitdə sona kimi
aldanış içində yaşamağın
qarşısını alır. Təbii fəlakət
insanlıq fəlakətinə mane olur. Buna
bəzər bir hadisə də Xan qızının
Cıdır düzündə öz sevgisini tarzən
Sadıqcana açması səhnəsində baş verir.
Sevgi etirafı bir tufan kimi, sel-su kimi gəlir, cəmiyyətin
donuq, ehkamlaşan etiketlərini yuyub aparır, təəssüf
ki, tufan keçir və heç nə dəyişilmir.
Halbuki müəllif ilk yazılarından başlayaraq həmişə
bu ehkamları yıxıb-dağıtmağa
çalışır...
Diqqəti cəlb edən cəhətlərdən biri də
İlyas Əfəndiyevin əsərlərindəki etnoqrafik zənginlik
və dəqiqlikdir. Üstündən az qala bir əsr
vaxt keçəndən sonra o, elat-tərəkəmə həyatının,
yaylaq aran yollarına bağlı talelərin bütün
cizgilərini son dərəcə dəqiqliklə çəkir,
tarixi bu günə, bu günü tarixə qovuşdurur, bir
daha zamanın şərti anlayış olduğunu təsdiqləyir...
Həm də ən maraqlı cəhət budur
ki, o, bu köç həyatına bəsitlik,
geriqalmışlıq kimi baxmır, əksinə, bu həyatın
kübarlığını, əsilzadəliyini, gözəlliyini,
zənginliyini də üzə çıxarır.
İlyas
Əfəndiyevin əsərlərinin ümumi ruhu Azərbaycanın
şimal hissəsinin, qanlı savaşlar sonucu, Çar
Rusiyasına birləşdirilməsinə, vətənimizin
parçalanmasına və xalqımızın
aşağılanmasına, geriqalmış, cahil, hər
zülmə dözən, müqavimət gücü tükənmiş,
muzdur, qul, dini fanatizm girdabında boğulan obrazının
yaradılmasına etiraz ruhu idi. Buna görə
də, onun qəhrəmanları öz yüksək mənəvi
keyfiyyətləri ilə seçilən, zənginliyi,
aristokratlığı, əsilzadəliyi öz xarakter və
şəxsiyyətlərində qoruyan, nümayiş etdirən
insanlardır.
İlyas Əfəndiyevin əsərlərinin bədii dili də bu mənada yüksək estetikası, gözəlliyi ilə seçilir. Üslub istedadın əsas əlamətlərindəndir, deyirlər. Əslində, İlyas Əfəndiyev öz həyat tərzində də bu estetikanı qoruyurdu. Ruh aləmində də, geyim-keçimində də bir nizam, səliqə-sahman vardı. Gözəllik aşiqi olması onun milli-mənəvi gözəlliklərin qoruyucusuna çevirmişdi.
Yadıma gəlir, "Ədəbiyyat və incəsənət"ə hekayə göndərəndə öz şəklini xüsusi diqqətlə seçərdi. Bu, oxucu qarşısında məsuliyyət duyğusundan gəlirdi.
Bütövlükdə baxanda, o, gəncliyindən ixtiyar yaşına kimi, ömrünün heç bir mərhələsində sözün və sənətkarın böyük borc və məsuliyyətini unutmadı. Buna görə də, zamanın rüzgarlarına əyilmədi, masa arxasında bir qəhrəman ömrü yaşadı. Hətta proletariat hakimiyyəti, sinfi ayrı-seçkilik də onu əsl bəylik, ucalıq məğrurluğundan qopara bilmədi. Axına qoşulmadı, axına qarşı üzdü. Müstəqilliyimiz möhkəmləndikcə, müharibə yaraları sağaldıqca İlyas Əfəndiyevin həm şəxsiyyətinin, həm də yaradıcılığının dəyəri daha da artacaqdır. O, daima bizdən irəlidə, bir örnək olaraq yaşayacaqdır...
16.07.2021
Sabir
RÜSTƏMXANLI
525-ci qəzet.- 2021.- 28 iyul.- S.14-15.