Postmodern Azərbaycan nəsrində dekonstruksiya: Nizami Gəncəvi
arxetipləri
(I yazı)
Dahi Nizami Gəncəvinin "Xəmsə"si özündən
sonra Azərbaycan və Şərq ədəbiyyatında yeni
və özümlü
bir ənənə yaratmışdır. Ədəbi cameədə
Nizami mövzularında
yaza bilmək ustadlıq imtahanı hesab edilmiş, "Xəmsə" ənənəsi
əsrlər boyu davam etdirilmişdir. Nizami Gəncəvinin xələfləri
olan şairlər, nəzmi-ustadlar böyük
mütəfəkkirin ədəbi
ənənəsini davam
etdirməklə yanaşı,
onun əsərlərindən
gələn mövzu və süjetləri, arxetipləri zaman-zaman yeni qiyafədə təqdim etmişlər.
Orta əsrlərdən gələn
bu ənənə müstəqillik dövrü
Azərbaycan ədəbiyyatında
da davam etməkdədir. Azərbaycan
postmodern ədəbiyyatında arxetiplər, xüsusilə
də şərq arxetipik motivləri
önəmli mövqeyə
malikdir. Bu baxımdan bir sıra postmodern mətnlər məhz Nizami Gəncəvinin məşhur süjetlərinin dekonstruksiyası
əsasında qurulur.
Postmodern Azərbaycan ədəbiyyatında
arxetiplərin dekonstruksiyası
tendensiyası fonunda Nizaminin arxetipik obraz və süjetlərinə
əsaslanaraq yaradılan
əsərlər sırasında
Fəxri Uğurlunun hekayələri xüsusi mövqeyə malikdir. Fəxri Uğurlunun "Tanrı dağları" hekayələr
silsiləsinə daxil
olan 12 hekayədən
üçü
- "Leylinin Məcnunluğu",
"Fərhadın Xosrovu
öldürməsi", "İsgəndərin qanunu"
hekayələri Nizami
süjetləri əsasında
qələmə alınmışdır.
Fəxri Uğurlunun irfani məqamlarla zəngin olan "İsgəndərin qanunu"
hekayəsinin alt qatında
ədəbiyyatımızda Nizami Gəncəvi tərəfindən arxetipikləşdirilmiş
"İsgəndər - ədalətli
hökmdar" obrazının, "Fərhadın
Xosrovu öldürməsi"
hekayəsində Şərq
arxetipləri olan hökmdar və sənətkar obrazlarının
reinterpretasiyası, "Leylinin
Məcnunluğu" hekayəsində
isə məlum arxetip süjetin dekonstruksiyası ilə qarşılaşırıq.
Nizami Gəncəvinin "İsgəndərnamə"
poemasının dekonstruksiyası
əsasında qurulan
"İsgəndərin qanunu"
hekayəsində İsgəndərin
tənhalığı və
darıxması fonunda
insan və dünya, maddi və mənəvi, sevgi və güc
dixotomiyaları bədii
müstəviyə çıxarılır.
Fəxri Uğurlunun yaratdığı
İsgəndər daxilindəki
boşluqdan, mənasızlıqdan
qurtulmağın yolunun kamillikdən, daxilindəki
"mən"i tanımaqdan
keçdiyini anlayır.
Bu hekayədə də
Nizami Gəncəvinin
"İsgəndərnamə"sində
də olduğu kimi İsgəndər elmə, biliyə sığınır, əsərdə
Olimpdə məskən
salan ruhlar kimi təsvir olunan Əflatun (Platon) və Ərəstu (Aristotel) ilə söhbətlər
ona həyatının
anlamını tapmaqda
kömək edir. Bu
postmodern hekayənin alt qatında
Nizami Gəncəvinin
"ədalətli hökmdar"
arxetipi ilə yanaşı, çobanlıq,
çoban qızı
kimi sufi rəmzlərə də istinad olunur.
Nizami Gəncəvinin
"Xosrov və Şirin" poemasında yaratdığı arxetipik
süjet Nizamidən sonrakı ədəbiyyatda
müəyyən qədər
metamorfozaya uğramış,
yeni variasiyalarda Xosrov yox, Fərhad
əsas obraz kimi təqdim edilmişdir. Arif Ərdəbilinin "Fərhadnamə",
Əlişir Nəvainin
"Fərhad və Şirin", Səməd
Vurğunun
"Fərhad və
Şirin" əsərlərində
baş qəhrəman
kimi təqdim edilən Fərhad obrazı ədəbiyyatımızda
nakam aşiq və sənətkar arxetipi kimi tanınır.
Fəxri Uğurlunun "Fərhadın Xosrovu öldürməsi" hekayəsində
isə Fərhad obrazında nakam aşiq və sənətkar arxetipi ilə yanaşı, müdrik qoca arxetipi də əks olunur. Fəxri Uğurlunun Fərhada biçdiyi yeni qiyafə - müdrik qoca arxetipi hökmdar arxetipinin rəmzi olan Xosrov ilə
sənətkar-aşiq arxetipini
təcəssüm etdirən
Fərhadın dialoqu fonunda meydana çıxır, gücün
də, sənətin də müdriklik olmadan xoşbəxtliyə
körpü ola
bilməyəcəyini simvollaşdırır.
Əsərdə ilahi eşqlə
dünyəvi eşqin,
cismlə ruhun, maddi ilə mənəvinin, güclə
sevginin mükaliməsi
fonunda insanın sonsuzluğa, ölümsüzlüyə
gedən yolunun məhz ruhun təkamülündən keçdiyi
vurğulanır.
Fəxri Uğurlunun Nizami mövzularına həsr etdiyi hekayələrdən
sonuncusu "Leylinin Məcnunluğu" adlanır. Şərq və
Azərbaycan ədəbiyyatında
ilahi eşqin simvolu sayılan bu arxetipik süjetin
postmodern variantında hadisələr
cari həyatın fövqündə yox, gündəlik məişət
hadisələrinin fonunda
təsvir edilir. Nizaminin klassik obrazları realist örtüklərə bürünsələr
də, hekayə boyu irfani notlar
özünü büruzə
verir. Məlum arxetipik süjetdən
fərqli olaraq hekayədə ilahi eşqdən ayılan Məcnunu heyvanlar parçalayır və
"məcnunluqda" estafet
Leyliyə ötürülür.
Fəxri Uğurlu hekayədə "Leyli və Məcnun"
(sevgi, ilahi eşq) arxetipindən
"məcnunluq"(divanəlik,
dəlilik) arxetipinə
keçid edərək
fərqli dövrlərdə
yaranan digər mətnlərə istinad nöqtəsi yaradır
("Koroğlu", "Kitabi-Dədə
Qorqud", Cəlil Məmmədquluzadə "Dəli
yığıncağı" və s. ).
Beləliklə, silsilədəki Nizami mövzularına əsaslanan hekayələrin
hər birində arxetipik süjet
dekonstruksiyaya uğrasa
da Nizami
ideyalarının təməl notları qorunub
saxlanılır. Fikrimizcə, arxetipik
süjetlərin postmodern ədəbiyyatda
bu şəkildə - əsas ideya və məğz qorunmaqla
dekonstruktiv təqdimi klassik
ədəbiyyatın, arxetipik süjetlərin
təbliğində və gənc
nəslə çatdırılmasında böyük rol oynayır.
Elnarə
QARAGÖZOVA
Filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, böyük elmi
işçi (AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutu Ədəbi cərəyanlar sektoru)
525-ci qəzet.- 2021.- 31 iyul.- S.18.