"Dönübdür qanə
könlüm şişə içrə..."
FATMA XANIM KƏMİNƏ
On
doqquzuncu yüzilliyin sona çatmasına üç il qalmışdı. 1897-ci il
oktyabrın əvvəlləri idi. Payız dumanı
dağların başına təzəcə ağ
cuna salırdı.
Qızılı yarpaqlar Şuşanın daş
döşənmiş enişli-yoxuşlu küçələrinə
indi-indi rəngbərəng naxışlar düzürdü. Səs-küylü,
nəğməli-musiqili şəhərdə qəribə
bir sakitlik vardı. Şuşa Xan qızı ilə
vidalaşırdı. Qarabağın
sonuncu hakimi Mehdiqulu xanın yeganə övladı, şairə
Xurşidbanu Natəvan dünyadan köçmüşdü.
Bütün zamanlarda, bütün dəfn mərasimlərində
olduğu kimi, burada da həqiqətən kədərlənən,
dost, insan itkisindən sarsılanlarla bir sırada üzünə
kədər maskası taxanlar da az deyildi.
Qarabağlılar tək Xan qızı ilə deyil, həm
də gözəl, səmimi şeirlər müəllifi olan
incə ruhlu bir şairə ilə əbədi
vidalaşdıqlarını bilirdilərmi? Bəlkə də Natəvanın
şeir yazmasından xəbərdar olanlar az
deyildi. Amma onun həqiqi qiymətini verə bilənlər,
itkinin ağırlığını, əvəzedilməzliyini
duyanlar tək-tək idilər.
Natəvanın
ölümünə belə ürəkdən
ağlayanların, yanıb-yaxılanların biri, bəlkə
də birincisi sənət
dostu Fatma xanım Kəminə idi. Şairə rəfiqəsinin
məzarı başında dayandığı o sısqa
günəşli payız günü Fatma xanım tezliklə
amansız xəstəliyin onu yatağa salacağını,
düz bir il sonra özünün də
beləcə bir son bahar günü əbədilik torpağa tapşırılacağını
ağlına gətirmirdi. Həmin gün məclisdəki
qadınların əksəriyyətindən (bəlkə də
hamısından) fərqli olaraq üzü açıq gəzən
bu uca boylu, yaşlaşsa da
cazibədarlığını itirməyən şairənin fikri, xəyalı
rəfiqəsinin yanında idi.
O, vida
anlarında bir də Natəvanlı günlərini
xatırlayırdı. Xan qızının zahirən
dəbdəbəli, parıltılı görünən həyatının
çətin, faciəvi səhnələri Fatma
xanımın gözləri önündən gəlib
keçirdi. Artıq otuz ildən çox
idi ki, onlar biri-biri ilə ülfət tapmışdılar.
Bəlkə də hər ikisi ürəklərinin
dərinliklərində eyni şəhərdə
doğulduqlarına, biri-birlərinə rast gəldiklərinə
görə taleyə dəfələrlə minnətdarlıq
etmişdilər. "Dərd çox, həmdərd
yox..." Belə dövranda dilbilən, söz anlayan ürək
dostu tapmaqdan böyük səadət ola
bilərdimi? Otuz ilin xatirələri Fatma
xanımın yaddaşında sıralanırdı.
O, rəfiqəsinin
birinci əri, knyaz Xasay xanın kəmetinalığını,
Natəvanla Seyid Hüseynin nikahının Şuşada
doğurduğu əks-sədanı, şairənin adı ətrafında
yayılan dedi-qoduları, Xan qızının şeir məclislərinin
daimi iştirakçısı olan Abdulla bəy Asinin mərifətsiz
həcvini, qohumları tərəfindən
qızışdırılan ilk nikahdan doğulmuş oğlu
gənc Mehdiqulu xanın anası ilə daim qovğa
çıxarmasını, sonra isə ondan üz çevirib
birdəfəlik Tiflisə köçməsini, 17 yaşlı Mir Abbasın
ölümünü, şairəyə atılan həyasız
böhtanları, vurulan amansız zərbələri bir-bir
göz önünə gətirirdi.
Natəvanın
neçə il əvvəl oğlu Mehdiqulu xana müraciətlə
yazdığı
"Ölürəm" rədifli qəzəlinin
kədərli, həzin misraları Fatma xanımın
yaddaşında sıralanırdı:
Varımdı
sinədə dərdü qəmi-nihan, ölürəm,
Fəda olum sənə, gəl eylə imtəhan,
ölürəm.
Bahari-hüsnüm
ara, gör necə xəzanəm mən,
Bahar laləsi tək bağrım oldu qan, ölürəm.
Fəraqdən
tükənib tabü taqətim, billah,
Vüsalə yetməz əlim, zarü Natəvan
ölürəm.
Onda rəfiqəsinin
qəlb fırtınalarına hamıdan yaxşı bələd
olan Fatma xanım taleyin qəribə gərdişi
qarşısında başını itirən, hər tərəfdən
zərbələrə məruz qalan zəif, xəstəhal, həqiqətən
də tavanasız Natəvana üz tutub yazmışdı:
Mərizi-eşqə
əlac eyləməz təbib, ölmə!
Bu dərdə
çarə edər visləti-həbib, ölmə!
Visalə
talib olan aşiqə bəla yetişər,
Fəraqə
səbr elə, sən munca bişəkib, ölmə!
Demə vətəndə
mənə bir ənisü munis yox,
Sənə
ənis qəmi-eşqdir, qərib ölmə!
Natəvan o zaman bəlkə də xəbərdarlıq
edirdi, ömrünün son günlərini
yaşadığını bildirirdi, daima bir-biri ilə
çəkişən ailə üzvləri, qohum və
yaxınlardan heç olmazsa həyatının axır
çağlarında onu rahat buraxmağı xahiş eləyirdi? Bəlkə də bu
misralarla sevimli oğlu Mehdiqulu xanın - gözünün ilk
ovunun ürəyini yumşaltmağa, onu yersiz inadından əl
çəkməyə, anasının qəlb iztirablarına,
yuxusuz gecələrinə son qoymağa çağırırdı?
Gümanlar çox olsa da, artıq hər şey arxada
qalmışdı. Fatma xanımın yeganə ürək
dostu, qəlb sirdaşı daha həyatda yox idi. Həmin
gün özünün də bir il sonra, eyni ilə beləcə
çiskinli bir payız günü çiyinlərdə gətiriləcəyi
məzarlıqdan (xan ailəsi üzvlərinin uyuduqları
Ağdamın İmarət Qərbənd sərdabəsindən
fərqli olaraq Fatma xanım Şuşada, Mirzə Həsən
qəbiristanlığında dəfn olunmuşdu) şairə
nə qədər qəribə olsa da, dünyanın vəfasızlığı,
əcəlin kəmfürsətliyi barədə deyil, öz həyatı,
Azərbaycan və fars dillərində pərakəndə vərəqlərə
yazdığı və bir divan təşkil edəcək
sayda qəzəlləri haqqında
düşünürdü. İndi artıq həmişəlik
vidalaşdıqları Xurşidbanu Natəvanın ata-baba
mülkündə, yay günləri isə
yaraşıqlı bağçasında keçən
şeir məclisləri, Qarabağ şairlərinin əksəriyyətini
bir yerə toplayan "Məclisi-üns"ün
yığıncaqları gözləri önündən
keçirdi.
Fikrən
keçmişlərə qayıtdıqca maraqlı
şeirli-nəğməli məclisləri, Nizaminin,
Füzulinin, Nəvainin bir beyti ətrafında
qızışan aramsız mübahisələri
xatırlayırdı. Yadına Natəvanın dənələtdirib
buzxanaya qoydurduğu və "Məclisi-üns"ün
yığıncaqlarına gətiriləndə şam
işığı altında yaqut kimi bərq vuran
qızılı nar dənələri düşürdü və
həmin nar dənələri kimi parıldayan isti göz
yaşları sifətini yandırırdı. Natəvanın,
Fənanın, Növrəsin, Həsənin, Məxfinin, Təbibin,
Aşiqin və başqa Qarabağ şairlərinin iştirak
etdikləri müşairələri xatırlayırdı.
Belə
maraqlı şeir axşamlarının birində Xurşidbanu
həmişəki kimi, ilkin sözə başlayıb
"Kaş əzəldən gəlməyəydim, ey fələk,
dünyaya mən" misrasını söyləmişdi. Məclis iştirakçıları şairəyə
eyni vəzndə, oxşar qafiyə və ruhda cavab verməli
idilər. Hamının nəzərləri
Natəvanın sağ tərəfində oturan Fatma xanıma
zillənmişdi. Şairə gözünü şamın
titrək şöləsi altında rəngdən-rəngə
düşən buzlu nar dənələrindən çəkmədən
bir an fikrə getmiş və rəfiqəsinin
ümidsizlik dolu fəryadına "Gəldiyim gündən əsirəm
bir quru sevdayə mən" cavabını vermişdi.
Sanki ürəyinin dərinliyindən gələn bu
misra ilə o, şairə bacısının kədərinə,
qüssəsinə şərik
çıxdığını bildirmişdi. "Məclisi-üns"ün
daimi katibi Mirzə Rəhim Fəna ilə Mirzə Ələsgər
Növrəs (sonralar Növrəs Natəvanla qohum olacaqdı
- qızı Fatimə bəyim şairənin oğlu Seyid Həsənlə
ailə quracaqdılar) biri-birinin ardınca "Vermişəm
dil, bağlayıb bir vəfasız dilbərə",
"Salmışam, billah, bəlasız başımı
qovğaya mən" misralarını deyərək
müşairənin axarını tamam fərqli səmtə
yönəltməyə çalışsalar da, həmin gecə
Natəvanın dilindən eşitdiyi və hər ikisinin
ürəyindən səs verən o ağrılı, kədərli
kəlmələr uzun müddət Fatma xanımın
yaddaşından silinməmişdi.
"Məclisi-üns"ün iyirmi illik başçısı, maddi və mənəvi dayağı Xurşidbanunu itirdikləri il Fatma xanımın 57 yaşı tamam olmuşdu. 1840-cı ildə "Qafqaz qitəsinin Şirazı mənziləsində" (F.Köçərli) olan Şuşada, şeir, sənət aşiqi Mirzə Bəybaba bəyin (1787-1867) ailəsində dünyaya göz açmışdı. Atası Şuşa ziyalılarından idi. Gözəl xəttat kimi tanınırdı. Mehdiqulu xanın yanında katib olmuşdu. Fəna təxəllüsü ilə (Mirzə Rəhim Fəna ilə qarışıq salmamalı!) şeirlər yazırdı.
Fatma xanım Kəminə | Can Azerbaycan
Fatma xanım ailənin yeganə qız övladı idi. Adı şeirlərindən nümunələrlə birlikdə ilk dəfə "Məclisi-fəramuşan"dakı həmkarı, Şuşanın elmi-mədəni həyatının salnaməçisi Mirmöhsün Nəvvabın "Təzkireyi-Nəvvab" əsərində çəkilmişdi. Firidun bəy Köçərli onun barəsində "Azərbaycan ədəbiyyatı tarixi" kitabında yazırdı: "Fatma xanım Kəminə Qarabağın üçüncü şaireyi-möhtərəmisidir. Kəminə onun təxəllüsüdür. O, təlim və tərbiyəni Şuşa qalasında alıbdır. Fatma xanım öz fitri kəmaləti-zehni və fərasətilə çoxlarını heyrətə gətirirdi və müasirləri içərisində özünə artıq şöhrət və hörmət kəsb etmişdir. Mirzə Fatma xanım türk və fars dilində yaxşı savad əldə edib, hər iki dildə gözəl şeirlər yazardı. Onun təxminən 400-500 şeir və qəzəli vardır. Fatma xanımın qəzəlləri bir-birindən gözəldir".
Aşıq Pəri və Natəvandan sonra "Qarabağın üçüncü şaireyi-möhtərəməsinin" yüksək mənəvi və insani keyfiyyətləri də ilk ədəbiyyat tarixçimizin diqqətindən yayınmamışdı. F.Köçərli Fatma xanımı şəxsən tanıyanların sözlərinə istinadən təsdiq edirdi ki, o, "həqiqətdə çox gözəl və zərif bir can idi və zahiri gözəlliyinə müvafiq batini və mənəvi tərəfdən dəxi əxlaqi-həsənə (gözəl əxlaq) sahibəsi olub, ziyadə xoşxülq, mülayimə və xoşrəftar bir nadireyi-zəmanə idi ki, onun vəfatı cümlə şüara və ürfan Qarabağa bir yas oldu".
Müasirlərinin hərtərəfli bilik və savadına görə Mirzə Fatma xanım adlandırdıqları bu qadın əsl-nəcabəti, ağlı və açıqfikirliliyi ilə Şuşada böyük nüfuz qazanmışdı. Kişilərin iştirak etdiyi məclislərdə təkcə üzüaçıq oturmaqla kifayətlənməzdi, həm də yeri gələndə fikrini deyir və mövqeyini sonadək qətiyyətlə müdafiə edə bilirdi. Ondakı cəsarətə, sərbəstliyə bəzən Xan qızı da heyran qalırdı. Natəvan kimi Fatma xanım Kəminənin də evinin qapıları həmişə ehtiyacın pəncəsində sıxılanlar, dara düşənlər üçün açıq idi. Əri Mirzə Sadıq bəy Sultanov dövlət qulluğunda çalışırdı. Əşrəf və Rəşid adlı oğulları, Tubu, Humay və Qumru adlı qızları vardı. Ənvər Çingizoğlunun araşdırmalarında Fatma xanımın və ərinin soy-kökü, eləcə də bu nəslin törəmələri barəsində ətraflı məlumat verilib. Tahirovlar nəslinin Fatma xanıma qohumluğu çatırdı.
Müasirlərindən Şaxis adlı bir nəfər bu mərd qadının əliaçıqlığını, ürəyi genişliyini vəsf edən mənzum məktubunda yazırdı:
Mehri-lütfün füqəranın başına sayə salıb,
Əzhəri-şəmsdi bu, mən necə inkar qılım?
Zindəəm ta nə qədər vasif olum sərkara,
Şad edim dustləri, düşmənini xar qılım.
Vəsfi-sərkar Kəminə ola məzkur əgər
Yerü göy dəftər ola, mən ona tumar qılım.
Süleyman adlı başqa bir poeziya həvəskarı isə Fatma xanımın gözəl insan olmaqla yanaşı, həm də incə ruhlu söz adamı kimi də müasirlərinin ehtiramını qazanmasına işarə edərək şairəyə ünvanlanmış qəzəlində yazırdı:
Ey şairə, ərbabi-süxən, ismi Kəminə.
Fəxrüşşüərasan, sənə yox burda qərinə.
Əşari-şəkərbari ləzizin genə salmış
Ey mah, nə əcəb qülqülə bu çərxi-bərinə.
Gördüm neçə əşarını çox türfədir, əlhəq,
Həqqa ki, dəyər hər biri min dürri-səminə.
Təkcə Qarabağ şairləri yox, Azərbaycanın digər guşələrindəki sözsevərlər, şeir həvəskarları da Fatma xanımı yaxşı tanıyır, onun qadın qəlbinin dərinliyindən süzülüb gələn zərif, ruh oxşayan qəzəllərini bayazlarına, cünglərinə köçürürdülər. Gəncəli şair Fani Fatma xanımın və "Məclisi-üns"ün digər üzvü Rəhimbəy Fənanın eyni mövzuda yazdıqları şeirləri müqayisə edərək
Şeiri-Kəminə çün əsəli-şəhdi-xoşgüvar,
Durmuş Fəna kəlamı müqabildə çün məkəs -
yəni Kəminənin şeirləri nəfis baldır, Fəna kəlamı isə onun müqabilində milçəkdir.
"Sabit" təxəllüsü ilə tanınan qazaxlı Axund Molla Hüseyn də həmin özünəməxsus poeziya müsabiqəsində Fatma xanım Kəminənin tərəfində idi:
Şeiri-Kəminə xatiri-əhbab tək əziz,
Şeiri-Fəna vəsavəsi-şeytan kimi nəhs.
Bəlkə də bu şairlər, vaxtı ilə Firidun bəy Köçərlinin də yazdığı kimi, bir qədər mübaliğəyə yol veriblər. Digər tərəfdən, Fatma xanımla Rəhim bəy Fəna arasında heç bir qarşıdurma olmamışdı. İstər "Məclisi-üns" daxilində, istərsə də Şuşa miqyasında həmişə bir-birinin şəxsiyyət və yaradıcılığına hörmətlə yanaşmışdılar. Əksinə, Rəhimbəy özü şeirlərinin birində şairədən Şuşanın mənəvi həyatına yaraşıq verən bir "nur sifətli huri" kimi söz açmışdı:
Huriyü-şəmi Şişə olub cəm bəzminə,
Guya pəridi, Şişə ara yoxdu bir nəfəs.
Fatma xanım Kəminə poetik dəsti-xəttini klassik Azərbaycan, fars və cığatay (özbək) poeziyasının ənənələri əsasında formalaşdırsa da, yaradıcılığa daha çox Füzuli şeirinin təsiri altında başlamışdı. Onun qəzəllərinin məzmun və formasının müəyyənləşməsinə fəal üzvlərindən olduğu "Məclisi-üns" və "Beyti-fəramuşan" ədəbi məclislərinin, bu məclislərdə söz, sənət işığına toplaşan Xurşidbanu Natəvan, Mir Möhsün Nəvvab, Mirzə Rəhim Fəna, Məmobəy Məmai, Abdulla bəy Asi və digər Qarabağ şairlərinin mühüm rolu olmuşdu.
Həmin sənət adamları arasındakı sıx yaradıcılıq əlaqələri, maraqlı müşairələr bütünlükdə şeir məclisində hökm sürən sağlam tənqidi ruh Fatma xanımın poetik zövqünün və yaradıcı dəsti-xəttinin aydınlaşmasına, büllurlaşmasına təsirsiz qalmamışdı. Şairə müxtəlif qəzəllərində sənət dostlarını daim minnətdarlıq hissi ilə yad edir, onlarla keçirdiyi dəqiqələri ömrünün ən məsud anları adlandırırdı. Natəvanın şeir və rəsmlərinin toplandığı "Gül dəftəri" adlı albomu görəndən sonra rəfiqəsinin incə zövqünə vurulan Fatma xanım heyranlıqla yazırdı:
Bulub Xurşid ruyin feyzini gülrəng tutalım,
Çu fəyyazi-zəmansan, natəvan olma, təvana gəl.
Tikib bu
cild pürnəqşi nigari Natəvan, bəh-bəh,
Əgər görsən nə bağ istə, nə
gül axtar, nə dünya gəz.
Çox
güman ki, ömrünün son illərində
yazdığı başqa bir şeirində isə o, artıq
bəziləri qocalıb əldən düşmüş, bəziləri
dünyadan köçmüş sənət
dostlarının coşqun, atəşli gənclik illərini
xatırlayır, zamanın baxışlara, yaddaşlara
vurduğu qocalıq möhüründən acı-acı
şikayətlənir, özü "binəva" olsa da,
"Məclisi-üns"dən, "Beyti-fəramuşan"dan
tanıdığı söz vurğunlarına həyat sevinci
və xoşbəxtlik diləyirdi:
Müsahib
Natəvan olmuşdu hər dəm mən kimi zarə,
Düşübdür nuridən Xurşid boylə kəmziyasanmış.
Baxıb
mehrü vəfa görməz, olub məyus ariflər,
Olur diltəng aləmdə olubdur çox xətasanmış.
Görüm
Nəvvab, Abış, Baki, həmi Xan Qaradaği,
Həmişə şadi-dil, leykən, Kəminə, binəvasanmış.
Kəminənin poetik irsi əsasən qəzəllərdən
ibarətdir.
Amma Vaqif ədəbi məktəbinin təsiri altında qələmə
alınmış və çox təəssüf ki,
yalnız bir-iki nümunəsi günümüzə gəlib
çatan xəlqi ruhlu
qoşmaların da müəllifidir. Azərbaycan və
fars dillərində qələmə aldığı qəzəllərdə
şairə klassik Şərq poeziyasının ənənəvi
mövzu dairəsindən kənara çıxmasa da, hiss və
duyğularını bütün kövrəkliyi ilə ifadə
etmiş, təkrarsız qəlb dünyasının
obrazını yarada bilmiş, hər
qəzələ şəxsiyyət və mənəvi
dünyasının möhürünü vurmuşdu.
Fatma xanım Kəminənin qəzəllərində məhəbbət
və gözəllik tərənnüm olunur. Şəxsiyyəti yüksəldən,
ucaldan hiss və duyğular - həqiqi sevgi, dostluq, insanpərvərlik,
sədaqət, etibar, ədalət, insaf vəsf edilir.
Az-çox təmin olunmuş bir həyat yaşasa da, zəmanənin
çətinliyini, adamların bir parça çörək
üçün bəzən vicdanları ilə alver
etdiyini görən şairənin əsərlərində bu
yaramaz, ikiüzlü zəmanədən şikayət motivlərinə
də sıx-sıx təsadüf olunur.
Fatma xanım dəqiq təsəvvürünə gətirə
bilməsə də, içində yaşadığı aləmdən
tam fərqli, yeni və ədalətli bir dünya həsrətində
idi. Elə
bir dünya ki, orada
Nə
töxmi-hicr əkilsin, nə səmər versin,
Dirəxti-vəsl, ilahi, həmişə bar versin.
Yaşadığı
mühit, şahidi olduğu kədərli hadisələr, ruhi
tənhalıq anları bəzən şairəni dünyadan
küskünlüyə gətirib çıxarır, ümumən
nikbin ab-hava üzərində
köklənmiş poeziyasında şikayət motivləri
nəzərə çarpırdı.
Cövri-zəmanə
qıldı məni zari-xəstədil,
Yox bir ənisü
munis edə şad könlümü -
deyə
təklikdən, bütün zamanların sənət
adamlarının taleyinə yazılan anlamaq bəlasından gileylənən
şairə bəzən inkarçı mövqe tutur,
dünyadan əl üzməyə, hər şeyi unutmağa və
unudulmağa səsləyirdi:
Nə dam
olaydı, nə danə, nə zülf olaydı, nə xal,
Nə mürği-dil düşüb ol dam içrə
bipər olaydı.
Nə
zülf olaydı, nə ariz, nə mehr
olaydı, nə dil,
Salıb nə boynuna zünnarı Şeyx kafər
olaydı.
Nə
hökm olaydı, nə hakim, nə hübb, nə məhbub,
Nə hökmü-eşqə Kəminə, habelə, kəmtər
olaydı.
Natəvanın "Nə mən olaydım, ilahi, nə
də bu aləm olaydı. Nə də bu aləm
ara dil müqəyyədi - qəm olaydı" mətləli
qəzəlinə yazdığı bu nəzirədə Fatma
xanım sanki daim səbr və dözüm təlqin edən
Şərq poeziyasının çoxəsrlik kanonlarına
qarşı çıxır, hər şeyi kökündən
dəyişdirməyə can atırdı. Həm həyatda,
həm də poeziyada tamamilə yeni, səmimi münasibətlər arzusu ilə
yaşayırdı. Fatma xanımın qəzəllərində
qadın gözəlliyinin və bütünlükdə
estetik anlam kimi gözəlliyin tərənnümü əsas
yer tutur. Həm də bu zaman şairə istər klassik
Şərq şeirinin ənənəvi epitet və müqayisələrindən,
istərsə də bədii təxəyyülünün məhsulu
olan orijinal təşbih
və bənzətmələrdən
istifadə edirdi:
Hilal əbrulərin,
meh arizin, xurşid rüxsarın,
Urar hər ləhzə min tənə on dörd gecəlik
ayə.
Sənin əbrulərin
qövsü-qüzehdir, ya hilali-nov,
Heyifdir mən bənzədim qaşların taqi-kəlisayə.
Buradakı bənzətmələr ümumən ənənəvi
səciyyə daşısalar da, şairə onları məharətlə
vahid fikir ətrafında birləşdirmiş, yaraşığı,
lətafəti ilə dünyaya meydan oxuyan bir gözəlin
yaddaqalan romantik portretini yaratmışdı.
Kəminəni zahiri cazibə, parıltı cəlb
etmirdi. Gözəllik anlayışına o, daha geniş
yanaşırdı. Bu anlayışla bağlı yeri gəldikcə
yalnız estetik
deyil, etik tələblərini, yaxud istəklərini
də irəli sürüb əsaslandırırdı. Fatma xanımın məhəbbət lirikası hisslərin
təbiiliyi və dərinliyi, arzuların romantik vüsəti
və intəhasızlığı ilə yaddaşa hopur.
Qəzəllərindəki vüsal həsrəti, insan istəyini
zəncirləyən mənəvi buxovları qırmaq,
lüzumsuz yasaqları aradan qaldırmaq çağırışı
onların müəllifinin coşqun təbiətli,
üsyankar ruhlu bir sənətkar olduğunu göstərir.
Bəlkə də rəssam Natəvanla yaxınlıq,
ya da Şuşanın füsunkar təbii gözəllikləri
Fatma xanımı həm də təbiət aşiqinə
çevirmişdi. Onun bir sıra şeirləri, habelə qəzəllərindəki
ayrı-ayrı beytlər, parçalar həssaslıqla
müşahidə edilən və poetik əksini parlaq boyalarla
tapan peyzaj lirikasına nümunə ola bilər.
Şairə bir qayda olaraq təbiətlə
insan xarakteri arasında bağlılıq, daxili əlaqə
görür. Ömrün sevincli, məsud dəqiqələrindən
danışarkən şeirlərində baharın göz oxşayan xoş
ovqatı duyulur. Zəmanənin ağırlığından,
dostların etibarsızlığından, ömrün vəfasızlığından
bəhs edən poetik parçalarda isə sanki payızın
darıxdırıcılığı, monotonluğu və
bozluğu hər kəlmə başı nəzərə
çarpır:
Oldu bahar,
açıldı gül, cənnətə döndü
gülüstan,
Bülbüli-xoşnəva yenə şövq ilə
oldu nəğməxan.
Bahar
sevinci ilə dolu bu sətirlər "Xəzani - ömr
yetmiş, həm ümidi-vəsl bitmiş,
Tökülmüş ləşkəri-qəm könlümə
kim, gör nə talandır" - beytindən
yalnız deyim tərzi, ritmikası və ifadə etdiyi fikirlə
deyil, həm də rəng çalarlarının müxtəlifliyi,
təzadı ilə fərqlənir. "Xəzani-ömr"
və "tökülmüş ləşkəri-qəm"
ifadələri istər-istəməz payız fəslini,
ağaclardan düşən yarpaqları xatırladır.
İnsan həyatı qürub çağına yaxınlaşanda ömürdən
günlər də beləcə sarala-sarala qopub
tökülür...
Kəminənin
səmimi kədərlə dolu həzin misraları bəzən
ani bədbinlik
üçün də əsas verir. Bütövlükdə
isə müasirlərinin əksəriyyətindən fərqli
olaraq şeirlərində
həyata, insana inamdan doğan nikbin
ruh üstünlük təşkil edir.
Fatma xanım klassik poeziyaya yaxşı bələd idi.
Qəzəllərində təsadüf
edilən adlar, simvollar, Şərq müəlliflərinin ədəbi
irsi ilə bağlı paralel və assosiasiyalar onun maraq dairəsinin
genişliyi haqda müəyyən təəssürat
yaradır.
Sənətkarlıq
dərslərini Nizami Gəncəvi, Füzuli, Nəsimi, Nəvai
kimi poeziya korifeylərindən alan Fatma xanımın
yaradıcılığında oxucunu sözün sehri ilə
əfsunlamaq, söz vasitəsi ilə yaddaqalan lövhələr çəkmək
istəyi çox güclüdür:
Zülfün
düşəndə kəc üzə əsla əcəb
deyil,
Gənc üzrə pasiban qoyulur şahmardan.
Bu lakonik beytdə şairə orijinal təşbehlər vasitəsi ilə yaddaqalan lövhə yaradır. Gözəlin sifətinə düşən teli xəzinə üstündə yatan ilana bənzədilir. Şairə heyrətlə oxucusuna üz tutub soruşur ki, axı burada qəribə nə var? Dövri-qədimdən həmişə xəzinə (gözəllik) yanında şahmar ilan (zülf) keşikçi qoyulub.
Gözəllər içrə gözüm düşdü bircə alə gözə,
Görüm, ilahi, o göz gəlməsin zəvalə, gözə.
Gözüm o gözdən olalı sirişki-al tökər,
Tökəydi yaşı o qədri kim, qan çıxaydı üzə.
Bu beytlər isə Fatma xanımın poetik dilə dərindən yiyələndiyini, sözün bədii ifadə imkanlarından ustalıqla bəhrələndiyini göstərir. Zahirən Nəsimi poeziyası ilə səsləşən misralarda şairə "g", "z" səslərinin alliterasiyasından və "göz" kəlməsinin sinonimliyindən məharətlə istifadə etməklə bərabər, klassik poeziyaya xas dəruni poetik lövhə yaratmağı da yaddan çıxarmır.
Natəvanın "Getmə", "Sənsiz" rədifli qəzəllərinə yazdığı nəzirələr Fatma xanımın hər cəhətdən rəfiqəsinə tay bir sənətkar olduğunu göstərir. XIX əsrdə Qarabağın ədəbi-bədii mühitinə yön verən bu iki şairəni oxuduqca istər-istəməz keçən əsrin sonlarındakı Şuşa fenomeni haqqında düşünməli olursan.
O vaxt Azərbaycan qadını heç yerdə dini ehkamlar və xurafat üzərində Şuşadakı kimi üstün olmamışdı. Səsi heç yerdə Şuşadakı kimi eşidilməmişdi.
Cahanı tərk eləməz kim ki, aşiqi-candır,
Həyatdan üzüb əl eyləməz cahan tərkin -
deyə bütün zülm və cəfalarına baxmayaraq, həyatı sevməyə səsləyən Natəvan da,
Dönübdür qanə könlüm Şişə içrə, çox zəifhaləm,
Buna şahid ruxi-zərdü du çeşmi-əşkbarımdır-
beyti ilə bəzən mühitdən, şəraitdən şikayətlənən Fatma xanım Kəminə də Şuşa yüksəkliyindən bütün Azərbaycana görünə bilmişdilər.
Bir il fərqlə hər ikisi iyirminci əsrin astanasında həyatdan
köç etmişdilər. Lakin Xurşidbanu
Natəvan da, Fatma xanım Kəminə də təravətini
heç zaman itirməyən şeirləri ilə, qadın qəlbinin
məhəbbəti və oduyla
isinən nəğmələri ilə iyirminci əsrin
söz və sənət dünyasına da ayaq basdılar.
Bu əsrin övladlarının ürəyində yer
tapdılar. İndi onların yolu iyirmi birinci və sonrakı əsrlərədir.
Xalqımızın, söz sənətimizin, mədəniyyət
beşiyi gözəl Şuşanın mövcudluğunun, bizə
məxsusluğunun əbədi
davam edəcəyi sonsuz qərinələrədir.
Vilayət
QULİYEV
525-ci qəzet.- 2021.- 31 iyul.- S.14-15.