Zəngilan hekayətləri - İkinci hissə
Yay kinoteatrı
Rayon mərkəzində Yay kinoteatrı
adlandırılan, təqribən 300-350 yerlik bir kinoteatr
vardı. Səhv etmirəmsə, 70-ci illərin ortalarında
tikilmişdi. Bu kinoteatrda əsasən iyun
aynının əvvəlindən sentyabr ayının sonunadək
olan aralıq dövrdə filmlər nümayiş etdirilirdi.
Kinoteatrın binası bütün ay ərzində
az-az hallarda tamaşaçı ilə dolu olurdu. Əksər
vaxt yarıboş olan salon elə ki, rayona Hindistan filmi (nədənsə
hamı hind filmi deyirdi), gətirildi, dolub-daşır, bəzən
skamyaların arasına qoyulan stollar da filmə baxmağa
axın-axın gələn tamaşaçılara kifayət
etmirdi. Əksəriyyəti ailəlikcə gələn
tamaşaçılar filmə nümayiş edildiyi ilk
günlər baxmaq istədiklərinə görə birinci 3-4
gün bilet tapmaq daha müşkül olurdu.
Çünki nümayişin ilk günləri yaxın kəndlərdən
də filmə baxmaq istəyənlər az
deyildi. Belə günlərdə Yay
kinoteatrının kassasından bilet almaq hər kəsə nəsib
olmurdu. Kassir üzgörənlik edib, biletlərin az qala yarısını rayonun vəzifə
sahiblərinə və ımkanlı adamlarına, qohum-əqrabası
və dost-tanışına satdığına görə
növbə gözləyənlərin əksəriyyəti ya
ümumiyyətlə bilet ala bilmir, ya da 5-6 biletin əvəzinə
biri, ən yaxşı halda ikisi ilə kifayaətlənirdilər.
Bu da çox vaxt ailələrdə
narazılıq yaradır, hind filminə qonşu arvadlardan, yaxud
rəfiqələrindən sonrakı günlər baxan
xanımların heysiyyatına toxunduğundan evin kişiləri
bir neçə gün onların tənəli, hətta qəzəbli
baxışlarından, giley-güzarlarından qurtula bilmirdilər.
İnsafsız qonşular, rəfiqələr də sanki bundan
ləzzət alırmış kimi filmin görməli yerlərini
(bəzən həmin kadrlar az qala
bütün filmi əhatə edirdi) elə heyranlıqla
danışırdlar ki. Üzdə maraqla qulaq asan xanımlar
ürəklərində qan ağlayır, belə gözəl
filmə birincilər sırasında baxmadıqlarına
görə bir neçə gün evin kişilərinə az qala nifrət edirdilər. Bəzi
ailələrdə apogeyə yüksələn
narazılıq dava-dalaş həddinə də
çatırdı.
Əsasən
xanımların can atdığı hind filmlərinin
nümayişi kinotetrın kassasına yaxşı pul gətirdiyindən
kinotetrların rəhbərliyi rayona ayda azı 2 hind filmi gətirməyə
çalışırdı. Bu filmləri rayon
mərkəzindən sonra da kənd-kənd gəzdirib, 5-10
günə aylıq planı doldururdular. Ancaq
camaatı maraqlandıran kimin planı necə yerinə yetirməsi
yox, bu filmlərə kimlərin birinci baxması idi.
Bir də hinduların həyatından bəhs edən, ya
da Avropa ölkələrinin istehsalı olan filmlər
zamanı Yay kinoteatrı, elə o biriləri də
tamaşaçı ilə dolub-daşırdı. Bu filmlərin
əsas tamaşaçıları cavanlar, uşaqlar, bir də
Bakıdan, camaat demiş, şəhərdən rayona gələnlər
idi.
Yay kinoteatrı ilə əlaqəli yadımda qalan əsas
xatirə isə heç də burada nümayiş etdirilən
filmlərlə yox, tamam başqa məsələ ilə
bağlıdır. Bu kinoteatr rayon mərkəzində yerləşən
çox böyük ərazisi, əsasən hündür
şam və akasiya ağaclarından ibarət olan Lenin bağında
tikilmişdi. O vaxtlar rayon mərkəzlərinin və
şəhərlərin əksər böyük
bağları, parkları, meydanları, baş küçələri
sovetlərin bolşevik rəhbərinin adını
daşıyırdı. Lenin bağını az
qala dövrəyə alan bu ağacların əksər
budaqları kinoteatrın divarlarından çox yüksəyə
qalxdığından, bu budaqlarda oturub filmə rahat baxmaq
olurdu. Belə imkanı hansı uşaq əldən
buraxardı ki. Biz də buraxmırdıq.
Mənim kimi yəqin əksər
yaşıdlarım da bu imkandan necə məmnuniyyətlə
istifadə etdiyimizi, bir çox filmləri pulsuz izlədiyimizi
xatırlayırlar. Bəzən ərgən
oğlanlar, hətta yaşı 30-u haqlamış tək-tük
həvəskarlar da bizə qoşulurdular. Düzdür,
Yay kinoteatrının müdiri Muradxan kişi
bizdən daha çox filmləri pulsuz izləmək həvəsinə
düşmüş yaşlılara qəzəblənir,
onları ağacdan düşürmək üçün
hamının eşidəcəyi tərzdə təhqiramiz
ifadələr işlədir, bu təsir etmədikdə isə
hətta söyüşə keçirdi. Bunlar
alınmayanda isə belələrini milislə hədələyirdi.
Həmin vasitələr biz uşaqlara təsir etmədiyindən
kassirin bizi ağacdan düşürmək səyləri
çox vaxt nəticəsiz qalırdı. Yalnız
hansısa cavan oğlanın nəyinsə
qarşılığında məsələyə
qarışıb, biz uşaqları ağacdan endirməsinə
qədər filmə baxırdıq. Müdirin
bizə qışqıra-qışqıra "it
uşağı, havayı kino var? Hamınızı
tanıyıram, qaçmaqla canınız qurtarmayacaq. Onsuz da pulunu atalarınızdan alacam. Görərsiniz, sabah məktəbə gəlib dərsinizi
verdirəcəm" kimi hədə-qorxuları da nəticə
vermirdi. Onu xüsusi qeyd edim ki, ağacdan filmi seyr edən
uşaqların arasında ataları vəzifə sahibi olanlar,
imkanlı ailələrdən çıxanlar da az deyildi. Düzdür, biz o vaxt
kimin hansı ailədən olduğuna elə də əhəmiyyət
vermirdik, elə əksər ailələr də buna adi hal kimi
yanaşırdılar. Bəzi istisnalara gəlincə
isə, həmin dostlarımız öz hərəkətləri
ilə bizlərdən fərqlənmədiklərini
nümayiş etdirməkdən sanki həzz alır, bununla
qürrələnirdilər. Yəni
"bir baxın, filmə baxmağa kifayət qədər
pulumuz olsa da, özümüzü sizlərdən
ayırmırıq".
Yay kinoteatrının divarlarını əhatə edən
ağacların sayı çox olsa da, onların yalnız
5-6-sından filmi rahat izləmək mümkün idi. Hər
ağacda da ən çoxu 10-12 uşaq özünə yer eləyə
bilirdi. Bu da varlı, yaxud
kasıblığından asılı olmayaraq, ən fərasətlilərə
və qorxmazlara qismət olurdu. Fərasətli
və qorxusuz uşaqlar rayonda ən maraqlı filmlərin
birinci izləyiciləri arasında idilər. Bəzən ağaclarda yer tutmaq uğrunda
uşaqcasına mübahisələr ciddi davaya çevrilir, hətta
söz-söhbət ailələrə qədər gedib
çatırdı. Belə davalarda daha
çox zərbə alanlar bir neçə həftə
gözə dəymir, filmləri pulsuz izləmək həzzindən
məhrum olurdular. Ancaq bu davalar heç nədən,
ən adi səbəblərdən başladığı kimi
tez də unudulur, uşaqlar arasında ağaclarda yer tutmaq
yarışları davam edirdi. Rayonun
azı 2 nəsil uşaqları Yay kinoteatrında
nümayiş etdirilən filmləri beləcə pulsuz izləyə
bildilər.
"Niyə
əziyyət çəkirdin..."
1950-60-cı illərdə rayon mərkəzində cəmi
bir foto emalatxana varmış və orada da Mehdiqulu adlı bir
fotoqraf işləyirmiş. Mehdiqulu, əslində,
foto çəkməyi əsgəri xidmətdə öyrənmiş
həvəskar fotoqraf imiş. Deyilənə
görə, sona qədər də belə qalmış, bu
peşəni yaxşı mənimsəmiş xələflərindən
nəsə öyrənməyə cəhd göstərməmişdi.
Necə deyərlər, qabında olanla kifayətlənmişdi.
Foto çəkdirmək üçün yaxın
rayonlara getməyə vaxtları, həvəsləri, bir
çoxunun həm də imkanları olmadığından
rayonun əksər adamları Mehdiqulunun xidmətindən
istifadə etmək məcburiyyətində
qalıblarmış. Təcili sənəd şəkli çəkdirmək
lazım olanda isə Mehdiqulunun yeri xüsusi
görünürmüş. Bunu
yaxşı başa düşən, necə çəkməsindən,
ümumiyyətlə, keyfiyyətindən asılı olmayaraq,
işinin qəbul ediləcəyinə əmin olan bu həvəskar
fotoqrafda arxayınçılıq yaranıbmış.
Mehdiqulu onun işindən narazı qalan
sifarişçilərin deyinməyinə, giley-güzarına
alışdığından belə şeylərə
artıq əhəmiyyət vermir, hətta şəklini
götürməyə gələnlərdən kimsə
heç nə demədən, nəyəsə mız qoymadan
gedəndə təəccüblənirmiş. Yaxşı yumor hissi olan
Mehdiqulu belə vaxtlarda: "Görünür,
özünü tanımadı, yoxsa şəkli dinməz-söyləməz
cibinə qoyub getməzdi", deyərmiş.
Camaat Mehdiqulunun çəkdiyi şəkillərin keyfiyətinə,
Mehdiqulu da onların giley-güzarına
alışa-alışa artıq vərdişkar
olublarmış. Bunu, camaat arasında indi də
xatırlanan bir deyim də təsdiqləyir. Mehdiqulu onun
yanına uzaq kəndlərdən gələnlərə, xəstəlikdən
əziyyət çəkənlərə, bir də vaxtın
azlığından şikayət edənlərə: "Niyə
özünü əziyyətə salırdın, sifariş
yollayaydın şəklini çəkib, göndərədim"
deyirmiş.
Əvvəl-əvvəl bunu bir zarafat sayan adamlar sonralar
Mehdiqulunun zarafat eləmədiyi, dediyi kimi də fikirləşdiyinə
əmin olmuşdular. Ancaq onların qənaəti nəyisə
dəyişmədiyindən çəkdiyi şəkillərin
keyfiyyətinə özü də şübhə edən bu
şəxsin yanına gəlməkdə davam etmişdilər.
Mehdiqulunun fikirində yumorla yanaşı, bir həqiqət
payı da yox deyildi. Çünki Mehdiqulu rayon
adamlarının hamısını yaxşı
tanıyırdı və illərlə həmin insanların
özlərinin, oğul-uşaqlarının şəklini
çəkmişdi. Onun arxivindən rayon sakinlərindən
yaşı 16-dan yuxarı kimin şəklini desən, tapmaq
mümkün idi. Tam olmasa da, özlərinə
oxşayan bu şəkillər isə həmin adamlar
üçün indi daha əzizdir. Çünki artıq nə
həmin fotoqraf var, nə də onun rayon mərkəzindəki
məşhur bağda yerləşən fotoemalatxanası.
Mehdiqulunun arxivi də hələ rayonun işğalından
illər əvvəl dağılıb getmişdi.
Yaşayan isə yalnız onun barəsindəki təkəmseyrək,
yumor dolu xatirələrdir. İndi bu xatirələrə rayon
sakinlərinin şəxsi albomlarında saxlanan şəkillər
şahidlik edirlər. Əksəriyyəti xatirəyə
çevrilmiş saralmış şəkillər. Bu gün həmin
şəkillərdəki doğmalarının əksinə
maraqla baxanların çoxu bu saralmış şəkilləri
kimin çəkdiyini yəqin ki, bilmi
Lətif ŞÜKÜROĞLU
525-ci qəzet.- 2021.- 3 iyun.- S.13.