"Mənə fəlsəfənin tarixi yox, tarixin fəlsəfəsi
maraqlıdır"
Tarixin canlı
şahidlərinin var olması insanlar, xüsusən də, gənclər
üçün çox əhəmiyyətlidir. Təcrübə
hər zaman öz sözünü deyir.
Həyatın
qanunauyğunluqları, cəmiyyət, dünyada baş verən
hadisələr, keçmiş və bu gün haqqında dərin
mülahizələri yaşlı və intellektual nəslin
şərhində dinləmək çox maraqlı və bir
o qədər də lazımlıdır.
Bugünkü
müsahibimiz jurnalist, politoloq, filosof, ictimai-siyasi xadim, Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin üzvü Hüseynağa Qəniyevdir.
Hüseynağa Qəniyev
26 aprel 1941-ci ildə Lənkəran rayonunun Separadi kəndində
anadan olub. 1948-1958-ci illərdə orta təhsil alıb. 1964-cü
ildə ADU-nun jurnalistika fakültəsini və 1973-cü ildə
Ali Partiya Məktəbini fərqlənmə diplomu ilə
bitirib.
Əmək fəaliyyətinə
1964-cü ildə "Leninçi" (indiki "Lənkəran")
qəzetində başlayıb. Müxtəlif illərdə
bir çox yüksək vəzifələrində
çalışıb.
"Ətirli
çay", "Ömrün mənası",
"Yarışan tərəvəzçilər",
"Zolaqlı yollar", "Soüioloqiçeskaə slujba
v Azerbaydjane", "Müstəbid", "O lji,
iskuşenie, sudbe...", "Zəka və xarakter"
kitablarının müəllifidir.
Hüseynağa
müəllimlə şahid olduğu hadisələr və həyatın
özü, onun mahiyyəti barədə həmsöhbət
olduq.
***
- Hüseynağa
müəllim, karantinin hökm sürdüyü bu günlərdə
nə ilə məşğul olursunuz? Həyat necə gedir?
- Karantin
dövründə çalışmışam ki,
özümü qoruyam, insanların sıx olduğu yerlərə
getməyəm. Bu müddətdə şair, jurnalist
Əbülfət Mədətoğlu haqqında bir yazı
yazmışam. Mütaliə edirəm, internetdə bəzi məsələləri
araşdırıram. Mənim istiqamətim elmdir.
Dünyanı izah eləməyin müxtəlif yolları var, ələlxüsus
dövrlərə bölərək: premodern, modern və
postmodern. Dünyaya hərə öz gözü ilə
baxır, mən də bu bölgüyə daha çox
üstünlük verirəm. Premodern müasirlikdən əvvəlki
dövrdür - müqəddəs, dini dövr. Dinin hökm
sürdüyü dövlətlərdə qanunlar bu meyara əsaslanırdı.
Bu, XVII əsrə qədər belə davam etdi. XVI əsrdə
Qaliley meydana gəldi. O, renossansın son, yeni dövrün ilk
mütəfəkkiri idi. O, böyük kəşflər elədi.
Qaliley deyirdi ki, göylərdə heç nə yoxdur, nə
mələklər, nə cinlər var. Yerin altında da
heç nə yoxdur. İnsanlar yerin üstündə gəzirlər
və kainatda daim mübarizə gedir. Yəni həyat
özü bir mübarizədir. Biz də indi o mübarizənin
içindəyik. Bizim atomlarımız da, tükümüz də
mübarizədədir. Qocalırıq da... Dünyaya qaliblərlə
məğlubların mübarizəsi lazımdır və
dünya qalibləri sevir.
- Sovet dövrü
yaddaşınıza necə həkk olundu, gələcəklə
bağlı gözləntiləriniz nə idi?
- Əsas aruzumuz o
idi ki, Azərbaycan müstəqillik qazansın. Artıq vaxt
idi, proses yetişmişdi. Fransız alimi Dekart deyir ki, sokral
dövrün hər şeyini şübhə altına almaq
lazımdır. Yerdə nə qalır - insan və onun zəkası.
Üç böyük ideologiya olub: liberalizm, faşizm,
kommunizm. Marksizm deyirdi ki, proletar sinifi qalib gələndən
sonra bütün xalqların azadlığını verəcək.
Amma verə bilmədi. Hitler də deyirdi ki, biz üstün
millətik, bütün dünyanı tutacayıq və sonra
onlara azadlıq verərik. Burada da, kollektivlik var. Liberallar
deyirdilər ki, bizdə kollektivlik yoxdur. Biz hər kəsin
azadlığını şəxsən özünə vermək
istəyirik. Liberallar kommunistlərlə birləşib
faşizmin belini qırdılar. Sonra da təklikdə
qalmış kommunizmin də belini qırdılar. İndi də
tək qalıblar. Bu məsələ uğrunda XVII əsrdən
mübarizə aparıblar. Rusiya liberalizmin müəyyən
qolunu mənimsədi, amma çox eybəcər şəkildə.
Onlarda fərdi azadlıq yox idi. Ona görə də, liberalizm
hamıya qalib gəldi. Bizə də ömür boyu lazım
olmayan şeyləri öyrədiblər: Marksizm, Lelinizm fəlsəfəsi,
elmi kommunizm və s. Mənim ixtisasım jurnalistika idi, amma
boş-boş şeylərdən danışırdıq.
- Bilirəm ki, dil
mövzusunda çox həssassınız. Dilin insan
üçün vacibliyi hansı amillə bağlıdır?
- Alimlər deyir
ki, çoxlu insan növləri olub. Neandertal fiziki cəhətdən
çox güclü olub, amma onun qırtlağı inkişaf
etməyib. Ona görə də Homo Sapienslər onlara qalib gəliblər.
İnsanları əmək yox, dil yaradıb. Dil insanları təmasa,
birgə mübarizəyə gətirir. Min nəfərin
yüzünü ümumiləşdirib bir qüvvəyə
çevirə bilər. Amma vacibdir ki, ana dilindən başqa
dilləri də mənimsəyəsən.
- Siz vaxtilə Azərbaycan
dilinin statusunun müəyyənləşdirilməsinə
dair keçirilən müşavirədə iştirak
etmisiniz, həmin çıxışınız indi də
yaddaşlardadır.
- Bu haqda çox
yazılıb, internetdə video da var. Buludxan Xəlilov bu barədə
yazı da yazıb. Tarixilik baxımından bizim dilimiz türk
dilidir. Müasirlik baxımında bizim dilimiz elə Azərbaycan
dilidir. Əvvəllər bir elm var idi: Fəlsəfə. Fəlsəfə
tarixlə, astronomiya və s. ilə məşğul olurdu.
Daha sonra qollara ayrıldı. Əvvəllər aşıq
özü yazırdı, özü ifa edirdi. Sonralar sənətin
digər sahələri yarandı. Millətlər də belədir.
Dini baxımdan götürsək, Adəmlə Həvvadan
törəmişik. Amma sonralar dil ailələri yaranıb,
müstəqil dillər yaranıb. Ural-Altay qrupu da türk
dilinin babasıdır. Bu nəhəng və möhtəşəm
xalqlara məxsusdur. Özbək öz dilinə özbək
dili deyir, amma dili türk dillərinə aiddir. Bizim də
kökümüz, babamız oğuzdur, amma sonra genişlənmişik,
böyümüşük. Əgər doğrudan da, o vaxt Azərbaycan
dilinə türk dili desəydik, dünya tədqiqat
institutlarında Azərbaycan dilinin tədqiqatı kənara
atılardı. Hər bir adamın azadlığı
olduğu kimi, hər bir xalqın da müstəqilliyi
olmalıdır. Bizim dilimiz ləhcə deyil, müstəqil, sərbəst
dildir. Məsələn, ad sözü, bizim öz
sözümüzdür. Sonra Türkiyədən
"isim" sözünü eşidiblər, hansı ki, ərəb
mənşəlidir. Soruşanda deyirlər ki, "ismin nədir?"
Elə deyin ki, "adın nədir?" Biz dilimizə ögəy
münasibət bəsləmişik. "Hə" deyəndə
deyirlər tərbiyəsizsən, "bəli" de. Mən
öz dilimdə danışanda tərbiyəsiz oluram?! Filankəs
"öldü", "keçindi" deyirik. Deyirlər
"yox, rəhmətə getdi". Heç kim bilmir ki, o rəhmət
haradır. Bizim təhtəlşüurumuzu korlayıblar.
- Mir Cəfər
Bağırovu nə vaxtsa görmüsünüz?
- Mən məktəbdə
oxuyanda Mir Cəfər Bağırovu görmüşəm.
Güclü diktator olub, amma xəyənatkar olmayıb. O
dövrdəki satqınlığı xəyanət hesab etmirəm.
Çünki insanı o günə qoyurdular ki, adam
özü özünə iftira atırdı. Elə cəza
tətbiq edirdilər ki, öz üzünə dururdun. Bizim
adamların hamısı müti olmayıb, rejim çox
ağır olub. O, bacardığı qədər insanları
qoruyub, amma səhvləri də olub.
- Ümummilli lider
Heydər Əliyev xatirənizdə necə qalıb?
- Heydər
Əliyevlə şəxsən görüşmüşəm,
onda mənim 32 yaşım var idi. Bizim Lənkəran partiya təşkilatı
çox nümunəvi idi. Birinci katiblərin
seminarının yekunu Lənkəranda təşkil
edilmişdi. Biz orada öz işimizi onlara göstərirdik. Mən
onda təbliğat və təşviqat şöbəsinin
müdiri idim. Orada şüarların mövzusunu dəyişmişdim.
Nizamidən çox sitatlar gətirmişdim.
Düşünürdüm ki, birdən xoşlarına gəlməz.
Amma Heydər Əliyev bunu çox yaxşı qəbul elədi.
Mən Lənkəranda ideoloji mərkəz
yaratmışdım. Bununla bağlı Heydər Əliyevə
1 saat məruzə eləmişəm. Bu, gələcəkdə
mənə çox kömək oldu. Heydər Əliyev
çox böyük şəxsiyyət idi. İnsanları
çox yaxşı tanıya bilirdi. Heydər Əliyev qətiyyəti
və əzmi sayəsində hamıya qalib gəldi.
- Gəncliklə
qocalıq sanki mübarizədədir. Gənclərlə
bağlı fikirləriniz nədir?
- Mən sonuncu
kitabımda bütün yaş hədlərinin xüsusiyyətlərini
izah etmişəm. Gənclik gücdür, enerjidir. Qocalıq
isə, müdriklikdir, təcrübədir. Bunlar ikisi bir-biri
ilə birləşməsə, heç nə etmək olmaz.
Folklora nəzər salsaq, görərik ki, fəlakətləri
dəf etmək üçün gəncləri göndərirlər.
Lakin həmin gənclər ağsaqqalların məsləhətləri
ilə qalib gəlir. Ona görə də bu iki nəsil həmişə
təmasda olmalıdır. Məncə, bu, bizdə kifayət
qədər formalaşmayıb. Mütləq bu barədə
düşünmək lazımdır. Təkcə ədəbiyyatı
öyrənməklə yaxşı ədəbiyyatçı
olmaq olmaz. Gənclik fəlsəfə ilə tanış
olmalıdır. Yaşlı nəsil öz gələcəyini
yaxşı hazırlamalıdır.
- Daha çox
hansı istiqamətdə yazmağı sevirsiniz? Sevimli
janrınız hansıdır?
- Mənə fəlsəfənin
tarixi yox, tarixin fəlsəfəsi maraqlıdır. Esselərimi
də bu istiqamətdə yazıram. Mən esse yazmağı
sevirəm. Çünki sərbəst janrdır. Sovet
dövründə buna çox da əhəmiyyət vermirdilər.
Çünki esselər azad düşüncə məhsuludur.
Bu janrda yazmaq mənim üçün rahatdır.
- Həqiqəti dərk
eləmək üçün nə lazımdır?
- İnsan o vaxt təyinatı
üzrə fəaliyyətdə olur ki, həqiqəti dərk
edir. Əgər sən həqiqəti dərk eləməsən,
onun nəticəsi də yalan olar. Azadlıq həqiqəti dərk
eləmək üçündür.
- Bəs azadlıq
nədir?
- Azadlıq bir məsuliyyətdir,
bütün hamiliklərdən imtina etməkdir. Fərdlərin
hər birinin dairəsi digəri üçün sərhəd
olmalıdır. Başqasının haqqına girmək olmaz,
Azadlıq dərk olunmuş gerçəklikdir, həqiqətdir,
məsuliyyətdir.
- Bunları dərk
etmək üçün nə lazımdır?
- İnsanın əsas
düşüncə tərzi məntiqlə
bağlıdır. Həqiqəti tapmağın metodu məntiqdir.
Qədim yunanlar həqiqətə çatmağın
metodologiyası barədə düşünüblər. Ona
görə də onlar sillogizm yaradıblar. İnsan həqiqəti
bilməsə, azad ola bilməz.
- Məsuliyyət
olmasa, digər sadalanan məqamlar əhəmiyətini itirir?
- Bəli. Məsuliyyət
odur ki, sən yetişirsən, kamilləşirsən, yeniyetmə
qalmırsan, hami axtarmırsan, öz hərəkətlərinin
məsuliyyətini öz üzərinə götürürsən.
Məsuliyyətsizlik ancaq kölədə olar. Çünki
o, ancaq tapşırıq yerinə yetirir.
- Hüseynağa Qəniyev
üçün ən qiymətli şey nədir?
- Həyatda ən
dəyərli şey enerjidir. Onu geri qaytarmaq mümkün
deyil. Əbədi xoşbəxtlik yoxdur, insan özü enerjiyə
çevirilir. Kosmosu enerji idarə edir. Ona görə də
enerjinin qədrini bilmək lazımdır.
Nadir RZALI
525-ci qəzet.-2021.-4 iyun.-S.10