Öləcəyik, cənablar!..
Markesin "Patriarxın
payızı" əsərində
bir yer var. Deməli, patriarxın özü yox, oxşarı ölür, hər kəs elə bilir ki, patriarx ölüb. Patriarx isə
özü öz dəfnində (əslində,
onun adı ilə dəfn edilən oxşarının
dəfnində) iştirak
edir və gördüyü mənzərədən
dəhşətə gəlir.
Dünyaya meydan oxuyan bu
qəhrəman elə
zənn edir ki, o, ölsə, onsuz hər şey başqa cür olacaq. Ancaq o, zənn
etdiyinin əksini görür. Görür ki,
bir neçə şəxsdən savayı,
onun ölümü heç kimin vecinə deyil. Bax, onda patriarx
dəli olur, qəbul edə bilmir ki, onun
ölümündən sonra
da həyat qaldığı yerdən
davam edir...
Əslində, bunu nəinki Markesin patriarxı, insanların bir çoxu qəbul etmir. Məsələn, elə siz.
Heç
ölümünüzü, ölümünüzdən sonra
doğmalarınızın sizsiz necə yaşayacağını, həyatın
necə olacağını
düşünmüsünüzmü?
Mən əminliklə
deyə bilərəm
ki, özünü heç kimə lazım hesab etməyən adam
da elə bilir ki, o, öləndən
sonra nəsə dəyişəcək. Amma dəyişmir.
Həyat
qaldığı yerdən
davam edir. Bəlkə, ən doğmalar üzülür,
bir müddət, ya da lap elə
ömürlərinin axırına
qədər bu acını hiss edir, amma bu acı
ilə yaşamağın
yolunu da tapırlar. Əlbəttə, doğmasının itkisinə dözməyib intihar edənlər də var. Mən bunu qəhrəmanlıq hesab eləmirəm, lakin mühakimə etməyə də ixtiyarım yoxdur. Hər kəsin həyatının
ixtiyarı öz əlindədir. Bir sözlə,
bu istisnaları çıxsaq, əksərən
ölənlə ölürlər.
Hamı birtəhər yaşamağın
yolunu tapır. Elə sənsiz yaşaya bilmərəm deyənlər
də.
Lev Tolstoy "Anna Karenina" romanında
Annanı öldürəndən
sonra davam edən həyatı göstərməklə annasevərləri
Annanı öldürməkdən
daha çox incidir. Axı, Anna özünü öldürməklə Vronskiyə
dərs vermək istəyirdi. Sanki Tolstoy Annasız həyatı təsvir etməklə ondan ikinci dəfə
intiqam alır. Ümumiyyətlə, ədəbiyyatda da, kinoda da
belə məqamlar çoxdur. Götürək elə "Ölsəm,
bağışla" filmində
müharibədən neçə
ilə sonra qayıdıb onu ölmüş bilən sevgilisini məzəmmət
edən Yusifi. Yusif də qəbul edə bilmirdi ki, sevgilisi onun
ölümünü bu
qədər tez qəbul edib həyatına qaldığı
yerdən davam edir.
Həyatda biz Yusifdən də, Annadan da daha
təsirli nümunələr
görürük bəzən
hətta bunu yaşayırıq da. Yoxluq təkcə
ölümlə olmur
axı. Bir dəfə
bir dostum danışırdı ki,
səhərdən axşama
qədər işləyib
canını qoyduğu
işi tərk edəndən sonra elə düşünürmüş
ki, işdə onsuz bacara bilməyəcəklər.
Beş-altı ay köhnə
iş yerindən xəbər almaması onu narahat edir
və o, içindəki marağın
səsi ilə yollanır elə köhnə iş yerinə. Orda öz yerinə
gələn təzə
işçini görəndə
başa düşür
ki, o, işdən çıxandan sonra dünya dağılmayıb.
Bir tərəfdən
bu həqiqəti anladığı üçün
sevinir, bir tərəfdən də,
o iş üçün
bir işçidən
artıq etdikləri üçün pis olur. Hələ bunun insana əmək verib peşman olanı da var. O, daha ağır olmalı.
Bəli, bunu qəbul etmək asan deyil, ancaq qəbul
edəndən sonra gətirdiyi rahatlıq duyğusu möhtəşəmdir. Bir yerdə təxminən belə bir cümlə
oxumuşdum: "Öləndən
sonra nə qədər sürətlə
unudulacağınızı bilsəydiniz, başqalarının
sevgisini qazanmaq üçün bir dəqiqənizi belə sərf etməzdiniz".
O qədər haqlı və doğru fikirdir ki. Harada
başqaları üçün
yaşayan, eqosunu bununla təmin edən, sanki hamıya özünü sevdirmək kimi bir məsuliyyəti olduğunu düşünən
insan görsəm, bu cümləni qulağına pıçıldamaq
istəyirəm. Bəli, cənablar,
öləcəyik, hamımız
öləcəyik. Uzağı ən
yaxınlarımız üç-beş
gün ağlayacaq, uzaqlarımız yas mərasimimizdə qeybət
qıracaq, məzarımızın
üstündə alaq
otları bitəcək.
Bir sözlə, torpaq olub gedəcəyik. Bunu hamımız bilirik, ancaq bir çoxumuza
ölüm o qədər
uzaq gəlir ki, doyunca yaşamaq
da yadımızdan çıxır. Ən əsası
da özümüz üçün yaşamaq
yadımızdan çıxır.
Biz öləndə isə yaşamadan yaşanan illərə ömür deyib yazırlar başdaşına.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2021.- 5 iyun.- S.23.