Layiqli ədəbiyyatşünas və
tənqidçi ömrü...
Qurban Bayramov-75
Görkəmli
ədəbiyyatşünas, tənqidçi, publisist, filologiya
üzrə fəlsəfə doktoru, dosent, müasir ədəbi
prosesin ən fəal və parlaq simalarından Qurban Fərman
oğlu Bayramovun bu günlərdə 75 yaşı tamam olur.
Qurban Bayramovun
həyatı, fəaliyyəti,
bioqrafiyası Ədəbiyyatda
yaşanan bir ömürdür. Görkəmli alim haqqında
danışarkən, sözü
adətən ordan başlayırlar ki, Qurban müəllim ədəbiyyatda və elmdə xidmətləri olan Bayramovlar nəslinin nümayəndəsidir.
Qurban Bayramov Sovet dönəmi ədəbiyyatının ən
sanballı simalarından
Xalq yazıçısı
Bayram Bayramovun və Azərbaycanda sosial psixologiya fənninin əsasını
qoyanlardan biri, professor Əkbər Bayramovun
ədəbiyyatda və
elmdə layiqli davamçısıdır.
Bəlkə də belə bir ziyalı ailə mühitində yetişməsinin nəticəsidir
ki, Qurban Bayramov ədəbiyyata doğru-dürüst yerdən
qədəm qoymuş
və bütün fəaliyyəti boyu təqib qıldığı
yolda heç zaman büdrəməmişdir. Q.Bayramov ədəbiyyatın
tədqiqinə köklü
bir məqamdan - Səməd Vurğun poeziyasından başlayıb.
S.Vurğun şeirindən keçmək
müasir ədəbiyyatı,
XX əsr poeziyasını
bütün əhatəsi
ilə anlamağa-bilməyə
bərabərdir. 1970-1974-cü illərdə Nizami Gəncəvi adına
Ədəbiyyat İnstitutunun
aspiranturasında təhsil
alan Q.Bayramov 1979-cu ildə "Səməd Vurğun poeziyasında lirik qəhrəman problemi" mövzusunda dissertasiya müdafiə etmiş və ömrünü birdəfəlik
ədəbiyyata və
Ədəbiyyat İnstitutuna
bağlamışdır. "Vurğun poeziyası"
(B., Elm, 1976), "Lirik qəhrəman
və zaman (Səməd Vurğun poeziyasında lirik qəhrəman problemi)"
(B., Elm, 1986) adlanan ilk kitabları
da S.Vurğun şeirinin poetikasına həsr olunub. Qeyd etmək lazımdır ki, həmin kitablar bugün də önəmini saxlayan, S.Vurğun şeiri haqqında yazılmış ən dürüst tədqiqat əsərlərindəndir.
Qurban Bayramovun
monoqrafiyaları S.Vurğun
yaradıcılığına 1960-1980-ci illər ədəbiyyatşünaslığının
rakursunu ifadə edir və vulqar
sosiologizm qalıqlarından
tam təmizdir. S.Vurğun şeirinin ideya-qayə
etibarilə başlıca
olaraq Azərbaycançılıq
üzərində durduğunu
təsbit edir və ilk addımlarından
müdrik çağlarınacan
pillə-pillə, mərhələ-mərhələ
bu qayəni lirik qəhrəman problemi müstəvisində
izləyir və çözür. Şairin qəhrəmanı
eyni zamanda milliliyin dar çərçivələrinə sığmır, daha böyük ideallarla yaşayır, bütünlükdə
əsri və zamanı məşğul
edən problemlərlə
çarpışır. Q.Bayramov S.Vurğun şeirində millilikdən, Vətənpərvərlikdən,
Azərbaycançılıqdan ümumbəşəriliyə, müasir insani dəyərlərə gedən
yolu təfərrüatlı,
faktiki, konkret elmi yanaşma əsasında çözə
bilir. Heç bir pafosa və konyuktur-populist şüarlara uymadan.
Dövrə xas cüzi ictimai-siyasi atributları çıxmaqla,
zənnimcə, bu, S.Vurğun
irsinə ən doğru yanaşmadır. Bəzən müşahidə olunduğu
kimi, S.Vurğun irsini öz zamanının mürəkkəb
kontekstindən ayırıb,
yalnız millilik konsepti çərçivəsində
çözmək, təkcə
şairin nəhəng
yaradıcılıq miqyasını
kiçiltmək deyil,
ümumən Azərbaycanı
XX əsr proseslərindən
qoparmaq demək olardı. S.Vurğun öz cahanşümul
ideallarında bugün
də bizdən irəlidədir.
Q.Bayramov gözəl tarixi poetika araşdırıcısıdır. S.Vurğunun lirik
qəhrəmanının bizim romantizm ədəbiyyatından
və canlı həyatdan necə təkamül etdiyini məharətlə üzə
çıxarır. Yaxud başqa
bir - "M.Ə.Sabir ənənələri və
Azərbaycan ədəbiyyatı"
tədqiqatında izlədiyi
Sabir-C.Cabbarlı əlaqələri
bunu sübut edir. Sabirin Cabbarlıya təsirinin
"Babayi-Əmir" şeirlərindən
daha dərin olduğu, Cabbarlının
pyeslərində tipikləşdirmə
və fərdiləşdirmə
üsullarında üzə
çıxdığını ilk olaraq məhz Q.Bayramov tədqiq etmişdir.
Q.Bayramovun alim üslubu Azərbaycan ədəbiyyatşünaslığının
intensiv inkişaf dövründə formalaşmış
və o, bu zəngin xəzinəni bacarıqla əxz etmişdir. Alimin tənqidşünaslıq bilikləri
bütün genişliyi
ilə qızı Jalə Qurbanqızı ilə birgə yazdığı "Yaşar
Qarayev: Milli yaddaş təlimi - Azərbaycançılıq" (2001) və "Xalq yazıçısı İlyas
Əfəndiyevin yaradıcılığı
ədəbi tənqiddə"
(2014) monoqrafiyalarında üzə
çıxdı. Y.Qarayev haqqında
hər təzə söz, məqalə, yazı meydana çıxarkən, elə
bilirsən ki, daha deyilməmiş söz qalmamışdır.
Q.Bayramovun əsəri
böyük alim, unudulmaz Yaşar Qarayev haqqında ikinci, həm də ən sanballı monoqrafiyadır.
Burda müəlliflər Yaşar
Qarayev fenomeni haqqında fərqli söz deyə bilir; ilk dəfə diqqəti ideoloji faktora - Sovet ideologiyasına rəğmən,
ədibin yetişdiyi və eyni zamanda,
yaradıcılığı boyu yetirdiyi milli yaddaş təliminə cəlb edirlər.
Bütün bunlardan başqa,
Q.Bayramovun geniş, hərtərəfli ədəbiyyatşünaslıq
potensialını üzə
çıxaran: "Müasir
Azərbaycan poeziyasında
üslubi meyllər",
"Azərbaycan ədəbiyyatında
tarixilik və müasirlik", "M.Ə.Sabir
ənənələri və
Azərbaycan ədəbiyyatı",
"Səməd Vurğun
dünən, bu gün və sabah", "M.H.Şəhriyar
poetik üslubu",
"Qarabağ ədəbi
mühiti - uzaq keçmişdən bu günümüzə qədər"
kimi maraqlı tədqiqat işləri
var. Və bu tədqiqat işlərinin
əsas məğzi-qayəsi
alimin XX əsr klassikasını dərindən
mənimsəyərək, müasirliyin,
müasir ədəbiyyatın
xidmətinə yönəltmək
cəhdləri, ehtiraslarında
görünür. Ümumən Qurban Bayramovun dövri və elmi mətbuatda 300-dən çox məqaləsi, altı monoqrafiya və kitabı çap olunub. Amma çap olunmamış tədqiqatları daha çoxdur.
Qurban Bayramovun ilk tədqiqat işlərindən başlayaraq,
ədəbiyyatşünas istedadını görkəmli
alimlərimiz yüksək
qiymətləndirmiş: akademiklər
M.Cəfər, K.Talıbzadə,
B.Nəbiyev,
Xalq şairi B.Vahabzadə, Xalq yazıçısı Elçin,
professorlar Əkbər
Ağayev, Yəhya Seyidov, Kamran Məmmədov, Mirzağa Quluzadə, Cəlal Abdullayev, Şamil Salmanov və onlarla digər alimlərimiz haqqında dəyərli fikirlər söyləmişlər. Eyni zamanda,
Q.Bayramovun adekvat olaraq görkəmli alimləri dəyərləndirməsi,
haqqında yazıları,
fikirləri, deyimləri
mövcuddur. Ümumən XX əsr ədəbiyyatımızda
yeri olan elə bir imza
tapmaq çətindir
ki, bu və
ya digər şəkildə Q.Bayramovun
tənqidçi qələmindən
yan ötsün.
Müstəqillik illərində Qurban Bayramovun yaradıcılığının
ikinci dövrü başlayır. Bu mərhələdə
o, ədəbi fəaliyyətinin
əsas predmetini - müasir ədəbiyyatda,
missiyasını isə
tənqidçilikdə tapır.
Demək
lazımdır ki, köhnə ədəbi prosesin kökündən dağılıb, yenisinin
hələ kifayət
qədər oturuşmadığı
müstəqillik illərində
ədəbiyyatın ən
çətin sahəsi
- tənqidlə məşğul
olmaq heç də asan məsələ
deyil. Ədəbiyyatın, ədəbi dəyərlərin
qarşısında böyük
məsuliyyətlə yanaşı,
bu, həm də tənqidçidən
cəsarət tələb
edir. Həqiqəti üzə demək
cəsarəti; təkcə
ədəbiyyat həqiqətlərini
yox, həm də ədəbi mühit həqiqətlərini,
bəzən üzdə
olmayan, amma ədəbiyyatın inkişafına
ciddi əngəl olan pərdəarxası kluar həqiqətlərini.
Qurban Bayramovun istər xarakterində, istərsə
də qələmində
sözü birbaşa
demək, həqiqətin
keşiyində durmaq üstünlüyü var. Bunu
tənqidçinin yazıları
təsdiq edir. Habelə Q.Bayramov haqqında yazan, söz deyən hər bir kəs bunu
tənqidçiyə yaraşan
ümdə cəhət
kimi vurğulayır.
Digər bir çətinlik ondan ibarətdir ki, klassikadan, bədii təsdiqini tapmış dəyərlərdən
yazmaq həmişə
uduşludur; yarımçıq,
hələ başa çatmamış proseslərdən
söz açmaq, zamanın sınağından
çıxmamış predmetləri,
həqiqətləri çözmək
barədə isə bunu demək olmaz. Bununla belə, Q.Bayramovun klassik tədqiqatları ilə yanaşı, "Əli İldırımoğlunun yaradıclıq
yolu: milli-mənəvi
dəyərlərin bədii
salnaməsi" (B., "Nurlan",
2009), "Poeziyanın sirri:
... şair Şahməmmədin
poeportreti" (B., "MBM", 2009) kimi monumental və mini-monoqrafiayalarının da adını çəkmək
lazım gəlir.
Qurban Bayramovun ədəbiyyatşünas maraqları kimi, tənqidçi erudisiyası da genişdir. Ədəbi prosesi ardıcıl izləyən, dövrümüzə xas çoxçeşidliyi, çoxsəsliliyindən baş açan tənqidçi icmal-yazılarında yeri gəldikcə ümumiləşdirmələr aparır, dəyərləndirmələr verir, əsl poeziya bilicisi kimi ədəbi istiqamətləri müəyyənləşdirir. Müasir ədəbiyyatda qabartmağı lazım bildiyi ayrı-ayrı imza sahibləri haqqında portret yazılarla çıxış edir. Və bu zaman bir qayda olaraq Q.Bayramov poetik həqiqətin mövqeyində durur. Bədiiyyata çevrilməmiş, bədii dəyər kəsb etməmiş fakt onu məşğul etmir. Klassik dəyərlərin məcrasından çıxmış tənqidçi müasir ədəbi prosesdə ənənənin yerini bildiyi kimi, modern tendensiyaları da görür və dəqiq qiymətləndirir.
Heç təsadüfi deyil ki, uzun illər ərzində Ədəbiyyat İnstitutunda ilin ədəbi yekunları üzrə Q.Bayramovun hazırladığı poeziya icmalları Azərbaycan ədəbiyyatında son on ilin poetik mənzərəsini görməyə, analitik süzgəcdən keçirməyə tam imkan verir. O da əlamətdardır ki, Qurban Bayramov akademik İsa Həbibbəylinin ideya rəhbərliyi və baş redaktorluğu ilə N.Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun hazırladığı "Müstəqillik dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı" ikicildliyinin (Bakı, Elm və təhsil, 2016) əsas müəlliflərindən olmuş, poeziya icmalları və portret oçerklərin yazılmasında yaxından iştirak etmişdir.
Qurban Bayramov ədəbi yaradıcılığında olduğu kimi, ictimai fəaliyyətində də həmişə fəal və diqqət mərkəzində olmuşdur. Bir çox mükafatlara, o sıradan, Azərbaycan MEA-nın "Fəxri fərman"ına və "Tanınmış Vurğunşünas alim" fəxri diplomuna layiq görülmüşdür.
Qurban Bayramov
AMEA Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat
İnstitutunun ən qocaman
əməkdaşlarından olub, Müstəqillik
dövrü Azərbaycan ədəbiyyatı
şöbəsində çalışır. İnstitutda da, şöbəmizdə
də Qurban müəllimin böyük hörməti var.
Hamımız onu sevir,
qədrini bilir, bilik və
təcrübəsindən bəhrələnməyə
çalışırıq. Qurban Bayramov bugün
müdrik çağlarının
cavanlığını yaşayır, əvvəlki şövq və əzmlə qələm
işlədir, müasir ədəbiyyatımızın
qarşısında duran problemləri
çözməkdə davam edir. 75 yaşınız mübarək, Qurban müəllim!
Tehran
ƏLİŞANOĞLU
AMEA-nın müxbir üzvü
525-ci qəzet.- 2021.- 5 iyun.- S.21.