Məhəmməd
Əmin Rəsulzadə "Qafqaz dağlıları"
jurnalının səhifələrində
(Əvvəli 28 may sayımızda)
Nəhayət,
Türkiyə ilə Azərbaycanı təhlükəli
panturanizm meyllərində günahlandıran Xondakaryan və
sözçüsü olduğu Daşnak partiyasının
ermənilərin əsas qüvvə kimi
çıxış edəcəkləri panarmenian birliyi
xülyaları da Məhəmməd Əminin diqqətindən
yayınmamışdı. O, "Droşak" qəzetinin
"erməni mərkəzləri", yaxud
"ocaqları" ətrafında "nəcib farsları,
döyüşkən kürdləri, igid belucları,
çiləkləri", hətta puştunları, əfqanları,
indusları və digər hind-Avropa xalqlarının nümayəndələrini
birləşdirmək çağırışına
münasibət bildirərək yazırdı:
"Bu birliyin məqsədi nədir? Məlum olur
ki, adları çəkilən xalqların birliyi ari irqinin
çoxəsrlik qəddar və barışmaz düşməni
sayılan turanlılara qarşı yaradılır. Həm də başqa bir erməni müəllifi
Eqikyanın yazdığına görə, panarmenian birliyi,
yaxud panarmenian mərkəzində İranın rolu
dağınıq alman torpaqlarının birləşdirilməsində
Prussiyanın oynadığı rola bənzəyəcək.
Daşnak nəzəriyyəçiləri
çevrələrindəki ari xalqlarının birləşməsindən
bəhs edərkən Rusiyanın bu "əzəmətli
plana" necə yanaşacağı barədə bir söz də
deməyiblər. Görəsən,
Xondakaryanın nümayiş etdirdiyi susqunluq Ermənistanın
Rusiyadan uzaqlaşaraq İrana birləşməsi anlamına gəlmir
ki?"
Göründüyü
kimi, M.Ə.Rəsulzadə hələ ötən əsrin
20-ci illərinin sonunda Ermənistanın dövlətçilik
düşüncəsində, xarici siyasətində yer alan və
indi də
reallığını saxlayan mühüm bir məsələyə,
yaxud istəyə toxunmuşdur. Bu da
İranın öncüllüyü ilə irandilli
xalqların Türkiyəyə, Azərbaycana və
bütünlükdə türk dünyasına qarşı
bir araya gətirilməsi niyyətidir. Gözlərimiz
önündə cərəyan edən 44 günlük Vətən
müharibəsi zamanı Ermənistan
ciddi uğur qazana bilməsə də, tarixi İran-Turan
qarşıdurmasından maksimum dərəcədə
yararlanmağa, ölkəmizdə etnik münaqişə
yaratmağa çalışdığını
müşahidə edə bildik.
Məhəmməd
Əminin "Rusiyanın köləliyində" məqaləsinin
sonunda gəldiyi aşağıdakı nəticə də
günümüzlə heyrətamiz dərəcədə səsləşməkdədir:
"Əgər təmsil etdikləri millətdən daha
çox öz maraqları, iddiaları haqda düşünən
bəzi erməni xadimləri birgə yaşamağa məhkum
olduqları qonşularına qarşı sensasiya xarakterli həmlələrində
bir qədər ehtiyatlı davransaydılar, bu, ilk növbədə
öz millətinə münasibətdə ağıllı və
faydalı addım sayılardı".
Təəssüf
ki, regionda cərəyan edən hadisələr XXI əsrdə
də yüz il əvvəlki ssenarinin təkrarlanmasına
göstərilən cəhddən xəbər verir. Aradan
keçən onilliklər revanşist meyllərin əsiri olan
erməni millətçilərin heç nə öyrədə
bilməyib...
Məhəmməd
Əminin Qafqaz birliyi ideyasından bəhs edən silsilə məqalələri mövzunu həm tarixi aspektdə, həm çağdaş dövrün
kontekstində, həm Qafqaz regionunun hüdudları daxilində,
həm də mühacirətdəki Qafqaz təmsilçiləri
arasında araşdırmaq baxımından da kifayət qədər
geniş və zəngin mənzərə açır.
1933-cü
ilin fevralında 1917-ci il oktyabr çevrilişindən
sonra bölgənin idarəçiliyi ilə bağlı məsuliyyəti
üzərinə götürən və Qafqaz
xalqlarının təmsilçiliyi əsasında
formalaşan ilk seçkili qanunverici qurumun - Zaqafqaziya Seyminin
15 illiyi tamam oldu. Məhəmməd Əmin
çoxlarının yadına düşməyən, Sovet
İttifaqında isə yerli-dibli unutdurulan mühüm
ictimai-siyasi hadisə ilə bağlı "Qafqaz
dağlıları" jurnalında "Bir tarixin mənası.
(Zaqafqaziya Seyminin on beş illiyinə")
adlı məqalə çap etdirmişdi. Yaxın tarixi
keçmişə yalnız azərbaycanlı siyasi xadimin deyil,
həm də ümumqafqaz hərəkatının liderlərindən
birinin münasibəti şəklində təqdim olunan məqalənin
hazırlanmasında tarixi qaynaqlarla yanaşı, əvvəldən
sona qədər
prosesin fəal iştirakçılarından biri
kimi özünün xatirə və təəssüratlarından
da yetərincə istifadə edilmişdi. Müəllif
Zaqafqaziya Seyminin üç ay davam edən mövcudluq tarixini
hər hansı milli-məhəlli məqsəd və meyllərə
uymadan obyektiv şəkildə işıqlandırmağa diqqət
yetirmişdi.
M.Ə.Rəsulzadə çarizmin devrilməsi və
inqilabi dəyişikliklərin bərqərar olması
uğrunda mübarizə aparan qüvvələri şərti
olaraq iki yerə ayırırdı. "Universal ideya"
tərəfdarları əsas etibarı ilə rus
liberal-demokrat və sosialist cəbhəsini təmsil edirdi.
Onlar xalq kütlələrini sosial-siyasi sistem
kimi rejim əleyhinə mübarizəyə səsləsələr
də, imperiyanın mövcud sərhədlərinin dəyişməsini
yolverilməz sayırdılar. Başqa
sözlə desək, qeyri-rus xalqların istəklərini nəzərə
almadan "vahid və bölünməz Rusiya"
ideyasını dəstəkləyirdilər. Və bu mənada mütləqiyyət tərəfdarları
ilə həmfikir idilər. Lakin hakim millətin
təmsilçilərindən fərqli olaraq müstəmləkə
asılılığındakı qeyri-rus xalqların
nümayəndələri inqilaba ilk növbədə
milli-azadlıq mübarizəsi kimi yanaşırdılar.
Yəni köklü dəyişiklik onların nəzərində
hər şeydən əvvəl milli müstəqilliyə
qovuşmaq idi. Bu isə Rusiyanın
vahidliyi və bölünməzliyi prinsipini yerli-dibli istisna
edirdi. Əslində, başqa alternativ yox
idi. Yalnız imperiyanın süqutu nəticəsində
ikiqat zülm altında yaşayan milli ucqarlar öz taleyinin həqiqi
sahibi ola bilərdi. Heç
şübhəsiz, M.Ə.Rəsulzadə ikinci qüvvənin
təmsilçilərindən və ideoloqlarından idi.
Ona
görə də bu sözləri yazmaq üçün
özünü həm siyasi və mənəvi cəhətdən
tam haqlı sayırdı: "Əgər "universalistlərin"
fikrincə, rus inqilabının obyektiv rolu yalnız imperiya
hüdudları daxilində sosial-siyasi islahatların həyata
keçirilməsi idisə, milli ideoloqların nəzərində
məqsəd imperiyanın dağılması, müstəmləkə
boyunduruğu altındakı xalqların azadlığa
çıxması idi" .
Qurucuları sırasında yer aldığı
Zaqafqaziya Seymi də ilk növbədə həmin məqsədə
xidmət edirdi. Lakin Seym həqiqətən də səlahiyyətlərini
xalqdan alan və həyati qabiliyyətə
malik bir orqan idimi? Mürəkkəb şəraitdə
qarşısına qoyulan son dərəcə çətin və
mürəkkəb vəzifələri yerinə yetirməyə
imkanları vardımı?
Məhəmməd
Əmin 9 aprel tarixli iclasda "universalistlərin" nümayəndəsi,
rus əsilli deputat Semyonovun xəbərdarlıq xarakterli
sözlərini xatırlayırdı: "Bu sürüşkən
yolu tutmaqla siz yalnız Zaqafqaziyanı Rusiyadan
ayırmırsınız, ardınca özünüz də
ayrı-ayrı dövlətlərə
parçalanacaqsınız. Sonra isə
ayrı-ayrı qəzalara və feodal əyalətlərə
bölünəcəksiniz. Və bölünə-bölünə
son nəticədə tarixinizin Rusiya imperiyasının tərkibinə
daxil olan dövrdəki vəziyyətinə
qayıdacaqsınız". Müəllif rus həmkarının
bu "uzaqgörənliyinin" həqiqətə müəyyən
dərəcədə uyğun olması fikri ilə
razılaşmaqla bir sırada ortaya haqlı sual da qoyurdu:
"Doğrudanmı Seymin süqutu Qafqaz xalqlarının birləşmək
təşəbbüsünün uğursuzluğa
düçar olması kimi nəzərdən keçirilməlidir?"
Məhəmməd Əminin fikrincə, Seym Qafqaz
xalqlarının iradəsinin məhsulu kimi, kütlələrin
tələbi ilə "aşağıdan"
yaranmamışdı. Sadəcə regionda anarxiya və xaosun
qarşısını almaq, Fevral inqilabının
uğurlarını qoruyub saxlamaq, idarəçilik mexanizminin
tamam sıradan çıxmasına yol verməmək
üçün "yuxarıdan" - siyasi dairələrin
istəyi ilə təşkil olunmuşdu. Bu mənada
lideri olduğu "Müsavat" partiyası Seymi sadəcə
müəssislər məclisi tipli müvəqqəti orqan
hesab edirdi. Bu orqan Qafqaz xalqlarının
qarşılıqlı münasibətlərini, idarəçilik
və birgəyaşayış prinsiplərini müəyyən etməli
idi. Lakin məhz xalq iradəsinə əsaslana
bilmədiyinə, gündəlik işində
ayrı-seçkiliyə yol verdiyinə, tərəfsiz hakim
kimi çıxış etmək vəzifəsinin öhdəsindən
gəlmədiyinə görə fəaliyyəti uğurlu
olmadı.
Seym iflasa uğrasa da, Məhəmməd Əmin onu
tamamilə uğursuz tarixi təcrübə hesab etmirdi. Əksinə, keçilməsi
faydalı, hətta zəruri bir mərhələ
sayırdı: Müəllif Qafqazda birgə idarəçilik
ideyasının lehinə və əleyhinə olan fikirləri
nəzərdən keçirərək yazırdı: "Seymin
süqutu əvvəldən də güman edildiyi kimi,
ümumqafqaz ideologiyasının məğlubiyyətə
uğraması sayıla bilməz. Milli
respublikaların yaranması ilə bu ideya yenidən yaşamaq
hüququ qazandı. Seymin iclaslarında
tez-tez Rusiya ilə federasiya haqda təkliflər eşidilirdi.
Milli Qafqaz respublikaları isə bu bədnam
çağırışların qarşısını
alaraq onların düşüncələrdən həmişəlik
silinməsinə zəmin yaratdı və Qafqaz
Konfederasiyası ideyasını ön plana
çıxardı. Bu istiqamətdə ilk
addım kimi Azərbaycan və Gürcüstan respublikaları
arasında müdafiə ittifaqı barəsində saziş
imzalandı".
Onu da qeyd
edək ki, Məhəmməd Əminin Zaqafqaziya Seyminə,
Qafqaz Konfedrasiyası ideyasına, bütünlükdə
Qafqaz xalqlarının birliyi məsələsinə
münasibətində müəyyən siyasi romantika meylləri,
bəzi hallarda prosesləri reallıqda olduğu kimi deyil,
arzularında yaşatdığı kimi göstərmək
istəyi də gözə çarpır. Məqalənin
mühacirətdə yazıldığını, mühacir nəşrində
işıq üzü gördüyünü nəzərə
alsaq, burada qeyri-adi bir şey yoxdur. Təbii ki, Seymin Azərbaycan
türklərinə ögey münasibəti, Bakıda
daşnak-bolşevik işğalı ilə bağlı
heç bir əməli addım atmaması, gürcü və
ermənilərin (ən çox da sonuncuların!) müzakirələr
zamanı, necə deyərlər, közü öz
qabaqlarına çəkməsi Məhəmməd Əmin bəyin
diqqətindən yayına bilməzdi. Zamanında
bu hallara kəskin münasibətini bildirmiş, prinsipial
mövqedən geri çəkilməmişdi. Lakin siyasi
mühacir kimi yaşadığı Türkiyə, yaxud
Polşada yenidən keçmişi qurdalamaq əslində,
odun üstünə benzin tökmək kimi bir iş
olardı. Mühacir həyatı vətənlə
bağlı proseslərdəki pozitiv meylləri, ümidverici
və ruhlandırıcı amilləri ön plana çəkməyi,
gələcəyə istiqamətlənən səy və istəkləri
qabartmağı zərurətə çevirirdi. Bu mənada Məhəmməd Əmin də partiya mətbuatının,
partiya təbliğatının tələblərinə əməl
edərək hazır klişelərdən yararlanmaq məcburiyyətində
qalırdı.
Amma istənilən
halda aşağıdakı sözlərin ürəyin dərinliyindən
gəldiyinə və səmimiliyinə şübhə ola bilməzdi:
"Yaşadığımız dövrdə Qafqaz
Konfederasiyası şüarı sadəcə mühacir
fikrinin bəhrəsi deyil. Yox, oradan, vətəndən
gələn xəbərlər də qəti şəkildə
sübut edir ki, Qafqaz xalqlarının mübarizəyə
qalxan oğulları tam şəkildə bu ideyanın təsiri
altındadır.
Şübhə yoxdur ki, rus imperializminin müstəmləkə
boyunduruğundan xilas olub milli respublikalarını yaradan Qafqaz
xalqları qırmızı imperializmin süqutu ərəfəsində
də üsyan bayrağı qaldıraraq bu dəfə
müttəfiq respublikalar kimi Qafqaz Konfederasiyası çərçivəsində
birləşəcəklər".
Bu tarixi
nikbinliyin və gələcəyə inamın təsiri
altında müəllif Zaqafqaziya Seyminin 15 illiyinə həsr
olunmuş məqaləsini geniş yayılmış məlum
ifadənin təkrarından ibarət aşağıdakı
şüarla yekunlaşdırmışdı: "Əgər
Zaqafqaziya Seymi ölübsə, elə isə qoy
yaşasın Qafqaz Konfederasiyası!"
Məhəmməd
Əminin "Qafqaz dağlıları" jurnalında
çap olunan "Qafqazın birliyi şüarı
altında", "Diqqətəlayiq hadisə" kimi məqalələri
əsas etibarı ilə Sovet mətbuatının
materiallarına istinadən yazılmışdı. Təbii ki, bu materiallar geniş oxucu kütləsi
üçün açıq idi və özündə
heç bir dövlət sirri ehtiva etmirdi. Amma
o da gizli deyildi ki, bir tərəfdən Sovet rejiminin mahiyyətinə
və təbliğat metodlarına, digər tərəfdən
isə yerlərdəki situasiyaya yaxşı bələd olan
siyasi mühacirət nümayəndələri sətirlər
arası həqiqətləri oxumağı bacarırdılar.
Hətta qələbə raportlarının
arxasında da problem və ziddiyyətləri, insan faciələrini
görə bilirdilər. Digər tərəfdən
1930-cu illərin əvvəllərinə qədər "dəmir
pərdə" rejimi tam bərqərar olmadığından
ölkə daxilindən bəzən "Ezop dili" ilə
yazılmış xəbərlər və korrespondensiyalar da
almaq imkanı da mövcud idi. Aşağıdakı sətirlər
də ilk növbədə həmin məlumatların təsiri
altında yazılmışdı: "Qoy Moskva radiosu
bütün dünyanı aldatsın. Qoy hər
gün xəbər yaysın ki, bolşeviklər azadlıq gətirib,
xalqları sərbəst və müstəqil ittifaqda birləşdirib.
Lakin baş verən hadisələr bu riyakar xəbərləri
təkzib edirlər. Bolşevik yalanları
hər gün faş olunur".
"Zorla
Sovet İttifaqının tərkibinə qatılan Azərbaycan"
(M.Ə.Rəsulzadə) və digər Cənubi Qafqaz ölkələrinin
yalan üzərində qurulmuş fərəhsiz həyatından,
tarixi vətəndə milli ruhun əzilməsindən, şərəf
və heysiyyətin tapdamasından, ölkənin bütün
sərvətlərin Moskvaya daşınmasından, bolşevik
şüarları altında yeni müstəmləkəçilik
siyasətinin həyata keçirilməsindən bəhs edən
müəllif "Bəs çıxış yolu
haradadır? İnsanlar tarixdə indiyə qədər bu
görünməmiş bu əsarətdən necə xilas ola bilərlər? " -
deyə soruşur və kütlələrə
ünvanlandığı suala özü cavab verirdi:
"Yalnız bir çıxış yolu var: Milli müstəqillik
uğrunda qırmızı imperializmə qarşı
mübarizə bayrağı qaldırmaq!"
M.Ə.Rəsulzadə Azərbaycanın və digər
Qafqaz respublikalarının Sovet rejimi şəraitində
üzləşdiyi siyasi, tarixi, mədəni, mənəvi, hətta
iqtisadi problemləri bolşevik idarəçilərdən
yaxşı bilirdi. Ona görə də rus həyat tərzi,
mənəviyyatı, əxlaqı, idarəçilik və təsərrüfat
fəaliyyəti ilə bağlı şablonların mexaniki
şəkildə milli ucqarlara köçürülməsinin
yaxşı nəticə verməyəcəyi barədə əvvəlcədən
xəbərdarlıq edirdi. Xüsusən 1930-cu il Nuxa (Şəki) üsyanının təsiri
altında yazılan "Qafqazın birliyi şüarı
altında" məqaləsində qəzəb və hiddətini
gizlətmirdi. "Qafqazda heç zaman icma əkinçiliyi
olmayıb. Bu, rus həyatı
üçün səciyyəvi xüsusiyyətdir. Digər tərəfdən, icma əkinçiliyi ilə
bağlı eksperiment 70 faizdən çoxu qeyri-azərbaycanlılardan
ibarət Sovet məmurlarının əli ilə
aparılır. İnqilabın məcburedici
gücü isə Rusiyanın işğalçı
Qırmızı ordusudur".
Azərbaycanın Sovet İttifaqı üçün
xammal bazasına çevrilməsi, ölkənin neft və kənd
təsərrüfatı məhsullarının cüzi qiymətə,
əksər hallarda isə müftə Rusiyaya
daşınması bir vətənpərvər kimi Məhəmməd
Əmini hiddətləndirirdi. O, respublika miqyasında siyasi rəhbərliyin
və idarəçiliyin yad əllərə
tapşırılması, Azərbaycan türkünün vətənində
hüquqsuz vəziyyətə salınması, qısa
ömürlü Cümhuriyyət dövrünün məqsədyönlü
şəkildə "müsavatçılıq" kimi
damğalanması hallarını Stalinin milli məsələ
ilə bağlı vədlərinin puçluğu ilə əlaqələndirirdi.
Məhəmməd Əmin Moskvanın atdığı sərt
addımların Sovet imperiyasının labüd məhvini
sürətləndirən amillər sayırdı:
"Baş katibinin zəfərlərdən sərməst
olmasına baxmayaraq, kommunist diktaturasının süqutu,
şübhəsiz, əvvəlki sürətlə davam etməkdədir.
Sovet dövlətinin vücudunu daxildən
parçalayıb dağıdan ziddiyyətlər
günü-gündən güclənməkdədir".
Müəllifin qənaətinə görə,
ifrat mərkəzləşdirmə ilə milli hərəkatın
qüvvətlənməsi bu ziddiyyətlərin iki
barışmaz qütbü idi və onların
qarşılaşması mütləq rejimin kollapsı ilə
nəticələnəcəkdi.
Təbii ki, Məhəmməd Əminin "Qafqazın
birliyi şüarı altında" məqaləsində gəldiyi
bu qənaət ilk baxışdan inandırıcı
görünmürdü və tarixin gedişi ilə də
inkar olundu. Onun, habelə bir sıra digər tanınmış
siyasi mühacirət liderlərinin anonsunu verdikləri kollaps həqiqətə
çevrilmədi. Lakin 1930-cu illərin
başlanğıcından, xüsusən də S.M.Kirovun qətlindən
sonra Sovet İttifaqının böyük bir həbs
düşərgəsi halına gəldiyini yada saldıqda,
M.Ə.Rəsulzadənin öz proqnozlarını
ucsuz-bucaqsız QULAQ üçün deyil, az-çox normal
siyasi və iqtisadi qanunlara əsaslanan quruluş
üçün verdiyi verdiyi və bu mənada mülahizələrində
tarixi obyektivliyə əsaslandığı fikri ilə
razılaşmaq lazımdır.
1933-cü
ildə Parisdə Cümhuriyyət Parlamentindən
yaxşı tanıdığı həmkarı, Versal
Sülh konfransında Azərbaycan nümayəndə heyətinin
üzvü Miryaqub Mehdiyevin (Mir Yaqub) "Le Probleme de
Caucase" ("Qafqaz problemi") kitabı çapdan
çıxanda M.Ə.Rəsulzadə mövzu
baxımından öz publisist yaradıcılığı
üçün də səciyyəvi olan əsərə
laqeyd qalmamışdı. Tezliklə "Qafqaz
dağlıları" jurnalında geniş resenziya ilə
çıxış etmişdi. Bundan əvvəl
isə həmkarının "Beynəlxalq siyasətdə
petrol" kitabına ətraflı müqəddimə
yazmışdı.
Qafqaz
problemini "tarixin çox mühüm məsələlərindən
biri" adlandıran resenzent mövzunun dörd Qafqaz dövlətinin
milli münasibətlərinin tənzimlənməsi və
müxtəlif sivilizasiyalar - Şərqlə Qərb
arasında əlaqə yaratmaq, bununla da dünyaya unikal dəyərlər
təqdim etmək baxımından əhəmiyyətini
xüsusi vurğulayırdı: "Mir Yaqubun kitabının
dəyəri bir də ondadır ki, Qafqaz probleminin qeyd etdiyim həmin
cəhətlərini işıqlandırmaqla Avropa oxucusuna bilməsi
zəruri olan son dərəcə gərəkli məlumatlar
çatdırır". Özünün də
ardıcıl tərəfdarlarından olduğu Qafqaz
Konfederasiyası ideyasını inadırıcı şəkildə
təbliğ etməsi də Məhəmməd Əminin nəzərində
soydaşının əsərinə siyasi aktuallıq və
sanbal qazandıran keyfiyyətlərdən idi.
Mir Yaqubun yeni kitabı ilə bağlı fikirlərini
bölüşərkən Məhəmməd Əmin
Türkiyədə bəzən özünün də
iştirakçısı olduğu mübahisəli məqama
da toxunmuşdu. Qardaş ölkədə bəzi hallarda
azərbaycanlı siyasi mühacirləri qınayırdılar
ki, onlar Qafqaz birliyi ideyasına böyük önəm verməklə
əslində, türkçülükdən
uzaqlaşırlar. Bu iradlara çağdaş türk
siyasəti ilə bağlı müqayisəli təhlillərlə
cavab verən Məhəmməd Əmin yazırdı:
"Cümhuriyyət Türkiyəsinin siyasi və dövlət
xadimlərinin fəaliyyətini nəzərdən keçirərkən
bir daha inandıq ki, bu məsələdə (Qafqaz
Konfederasiyası nəzərdə tutulur - V.Q.) Türkiyə
bizim konsepsiyaya rəğbət bəsləyir. Əgər
Türkiyə milli-azadlıq mübarizəsi illərində
barışmaz düşməni olan Yunanıstanla dostluq
paktı imzalayırsa, əgər Türkiyədə Balkan
federasiyası haqda həyati əhəmiyyətə malik
vacib layihə kimi
danışılırsa, o zaman Azərbaycan nə
üçün aralarında heç vaxt kəskin ziddiyyətlər
olmayan Gürcüstanla anlaşmasın, nə
üçün ölkənin Qafqaz Konfederasiyasına
qoşulmaq niyyətinə mənfi qiymət verilsin? Əgər
Türkiyə gündəlikdə dayanan Balkan federasiyasına
daxil olmaqla "türklük ideyasına qarşı cinayət
işləyirsə", eybi yox, qoy o zaman Azərbaycan da belə
bir "cinayətdə" yer alsın".
Məhəmməd Əmin
"türkçülüyün həqiqi
dostlarını" əmin edirdi ki, Azərbaycan milli hərəkatı
heç zaman ümumtürk dəyərlərinə arxa
çevirməyəcək. İlk baxışdan
sanki türkçülükdən uzaqlaşma təəssüratı
yaradan Qafqaz Konfederasiyası ideyası isə hər vasitə
ilə bölgənin Türkiyəyə
yaxınlaşmasını əngəlləyən
qırmızı rus imperializminin regiona təsir
gücünü zəiflətmək üçün əl
atılan vasitələrdən biridir. Eyni
zamanda, onun da fərqində idi ki, "Rusiyaya meyldən xilas
olmaq istəməyənlər, yaxud bacarmayanlar hələ də
bu fikirlə barışa bilmir və özlərini Qafqaz
birliyi ideyasından kənarda qoyurlar".
Şübhəsiz, Məhəmməd Əminin nəzəri-polemik
xarakterli qeydləri həmkarı Mir Yaqubun "Qafqaz
problemi" kitabının Qafqaz siyasi mühacirət dairələrində
və qafqazşünaslar arasında geniş yayılmasına
müəyyən təkan vermişdi.
Azərbaycanlı müəllifin "Qafqaz
dağlıları" jurnalında çap etdirdiyi məqalələr
arasında mövzusunun fərqliliyi, qeyri-ənənəviliyi
ilə seçilən bir maraqlı yazı da var. Söhbət
"Türkiyə və Avropa" adlı məqalədən
gedir.
1931-ci ildə Sovet rəhbərliyinin təkidli xahişləri
nəticəsində siyasi fəaliyyəti üçün hər
baxımdan münasib sayılan Türkiyədən
çıxarılmasına baxmayaraq, Məhəmməd
Əmin proseslərin pərdə arxasına yaxşı bələd
olduğundan heç zaman nə Türkiyə rəhbərliyindən,
nə də türk xalqından incimişdi. Əksinə,
siyasi mühacir kimi yaşadığı Polşa, Almaniya və
Rumıniyada qardaş ölkənin qeyri-rəsmi təmsilçisi,
onun maraq və mənafelərinin ardıcıl müdafiəçisi
kimi çıxış etmişdi. Türkiyənin
ölkə daxilində və beynəlxalq aləmdə
uğurlarına hamıdan çox sevinmiş, problem və
çətinliklərinə həqiqi türk vətənpərvərlərindən
az kədərlənməmişdi. Türk
dünyası üçün əvəzsiz itki ilə səciyyələnən
1938-ci ildə isə "Şimali Kafkasya" jurnalında
"Kamal Atatürkün ölümü münasibəti ilə"
adlı məqalə dərc etdirib türk dahisini böyük
siyasi şəxsiyyət və
öndəri olduğu Qurtuluş savaşı ilə dünya
xəritəsini dəyişən əzmkar lider kimi dəyərləndirmişdi.
"Tarixin qəribə hadisəsi sayıla bilər: - deyə Atatürkün düşüncə tərzinin və siyasi iradəsinin qeyri-adi gedişlərindən söz açan M.Ə.Rəsulzadə yazırdı: - Siyasi mövcudluq haqqını Avropaya qarşı mübarizədə əldə edən bu Şərq cümhuriyyəti öz sosial və mədəni-mənəvi həyatının əsaslarını qurarkən ənənəvi surətdə "Avropa mədəniyyəti" kimi tanınan müasir ideyaların tətbiqi yolunu tutdu.
Kamalizm çoxlarının qabaqcadan güman etdikləri kimi, özünü Qərbə nifrət bəsləyən "fanatik Şərq" deyil, əksinə, Şərqin köklü şəkildə avropalaşdırılması məqsədi güdən inqilabi hərəkat şəklində ortaya qoydu" .
1932-ci il iyulun 18-də Türkiyə Cümhuriyyəti dünya miqyaslı beynəlxalq qurumun - BMT-nin sələfi rolunu oynayan Millətlər Liqasının tamhüquqlu üzvü olmuşdu. Çağdaş Türkiyənin xarici siyasətindəki bu mühüm addım Məhəmməd Əminin diqqətini ilk növbədə Ankaranın tədricən Rusiyanın nüfuz dairəsindən uzaqlaşması və Qərbə yaxınlaşması baxımından çəkmişdi. Onun fikrincə, Türkiyə-Avropa münasibətlərinin intensiv xarakter alması Qafqaz respublikalarının siyasi gələcəyinə, hətta Qafqaz Konfederasiyasının reallıq kimi gündəmə gəlməsinə də müsbət təsir göstərə bilərdi. Dünya birliyinə, ilk növbədə demokratik təsisatların və qabaqcıl texnologiyanın cəmiyyət həyatında önəmli yer tutduğu Avropa ilə yaxınlaşma M.Ə.Rəsulzadənin fikrincə, Türkiyə kimi ənənəvi Şərq ölkəsinin çağdaş dəyərlər əsasında yenidən qurulmasına və müsbət mənada dəyişməsinə zəmin yarada bilərdi. Türkiyə tarixinin sonrakı mərhələləri Məhəmməd Əminin qardaş ölkənin gələcək inkişaf yolunu və strateji seçimini uzaqgörənliklə proqnozlaşdırdığını söyləməyə əsas verir.
"Qafqaz dağlıları" və
"Şimali Kafkasya" jurnallarındakı məqalələri
M.Ə.Rəsulzadənin günümüzün
reallıqları ilə səsləşən, tarixi əhəmiyyətini
itirməyən yetkin siyasi publisistika nümunələri kimi
diqqəti cəlb edir. Bu yazıların ana dilinə
tərcüməsi, müəllifin əsərləri
külliyyatına daxil edilməsi və dövrün kontekstində
daha təfərrüatlı şəkildə
araşdırılıb öyrənilməsi tarixçi və
politoloqlarımızın qarşısında duran vəzifədir.
Vilayət
QULİYEV
525-ci qəzet.- 2021.- 5 iyun.- S.16-17.