Aşıq Ələsgər: bir daha
müəllif fərdiyyəti haqqında
Müəllif
obrazının Aşıq Ələsgər irsindəki yerindən
və rolundan danışarkən iki cəhəti xüsusi fərqləndirməyə
ehtiyac duyulur: a) müəllif obrazının özünəqədərki
aşıq ədəbiyyatından süzülüb gələn
tərəfləri; b) müəllif obrazının
Aşıq Ələsgər şəxsiyyəti və bioqrafiyası
ilə bağlı tərəfləri.
Aşıq Ələsgər irsində müəllif
obrazının ənənədən gəlmə cizgilərini
ayırd etməyə çalışsaq, ilk növbədə,
irfan təlimi ilə səsləşən motivlər, rəmzlər
üzərində dayanmalıyıq. Qeyd etməliyik ki, yazı-pozu bilməyən
və sözü sinədən demək yolunu tutan Aşıq
Ələsgəri
şeirlərində dərin bilik və zəka
sahibi kimi görürük. Məmmədhüseyn
Təhmasibin sözləri ilə desək, "o, şeirlərində
toxunduğu məsələlərin, hətta qədim əsatirin,
dini ehkamların, tarixi hadisə və şəxsiyyətlərin
hamısı haqqında nə demişsə, yerli-yataqlı
demiş, yaşadığı mühitin səviyyəsinə
görə gözəl məlumata malik olduğunu çox
yaxşı nümayiş etdirmişdir. Tək bircə şeirlərində
işlətdiyi çətin söz, ifadə,
istilahlar gözdən keçirilsə, onun səviyyəsi
aydın görünər. Xüsusilə, deyişmələrində,
hərbə-zorbalarında, qıfılbənd və təcnislərində
müxtəlif məqsədlərlə elə sözlər,
elə ifadələr işlətmişdir ki, sözlərin
elə çalarlarından istifadə etmişdir ki, adam heyrət etməyə bilmir. Bəzən
hətta təriqət rəmzlərinə belə müraciət
etmiş, hamısından xəbərdar olduğunu
nümayiş etdirmişdir". Aşıq
Ələsgər yaradıcılığının ideya-bədii
istiqamətlərindən danışarkən görkəmli
folklorşünasın təriqət rəmzlərinə
toxunmasını təsadüfi hal hesab etmək olmaz. Məsələ burasındadır ki, Məmmədhüseyn
Təhmasib hələ Sovet dövründə Azərbaycan
aşıq ədəbiyyatının təriqət rəmzləri
ilə bağlılığına diqqəti yönəltmiş
tək-tək folklorşünaslardandır. Bu baxımdan
belə bir faktı xatırlatmaq yerinə düşər ki, Azərbaycan
dastanları haqqındakı fundamental əsərində Məmmədhüseyn
Təhmasib məcazi məhəbbət dastanlarına xüsusi
fəsil ayırır və "Qurbani"dən məhz təriqət
rəmzlərini əks etdirən bir dastan kimi bəhs edir.
Görkəmli folklorşünas aşıq poeziyasında təriqət
rəmzlərinin bir ənənə olaraq nə qədər
geniş yer tutduğunu vurğulayaraq yazır:
"Sufi-hürufi terminologiyalarından... Aşıq
Ələsgər, Şəmkirli Aşıq Hüseyn kimi...
görkəmli aşıqlarımız da... istifadə
etmişlər. Hətta bu günün
Sovet aşıqları da bəzən heç mənasını
başa düşməyərək, yaxud tamamilə yeni məna
verərək rümuzat işlədirlər". Aşıq ədəbiyyatından, eləcə də
Aşıq Ələsgər yaradıcılığından
bəhs edən tədqiqatçıların sufizm məsələsinə
xüsusi maraq göstərdiyi bugünkü şəraitdə
Məmmədhüseyn Təhmasibin yuxarıda
xatırlatdığımız fikirləri xüsusi əhəmiyyət
daşıyır. Doğrudan da, özündən əvvəlki
Qurbani, Abbas Tufarqanlı, Xəstə Qasım kimi sənətkarların
yolunu davam etdirən Aşıq Ələsgər yeri gəldikcə
sufilik və irfanla bağlı anlayışlara da müraciət
edir. Amma bu, təbii ki, Aşıq Ələsgəri sufi sənətkar kimi təqdim etməyə,
onu hansısa bir təriqətə bağlamağa əsas vermir.
İrfanla bağlı bu anlayışlar sırasında
Əli kultu xüsusi yer tutur. "Mövladan aldım
muradım" deyən Qurbani kimi, "Mənim ağam
Şahi-Mərdan Əlidi" deyən Abbas Tufarqanlı kimi,
"Mövlanın əlindən badə içmişəm"
deyən Xəstə Qasım kimi, Aşıq Ələsgər
də imam Əliyə üz tutur, "Mövladan dərs
alıb elm tapmışam", "Pir mana göstərdi
Şah məqamını" deyib özünün
şairlik-aşıqlıq gücünü məhz imam
Əlinin adı ilə əlaqələndirir. Sələfləri
kimi ariflər, ərənlər, qırxlar məclisindən,
şəriət, təriqət, mərifət, həqiqət
elminə vaqiflikdən bəhs edən Aşıq Ələsgərin
öz sələflərindən əxz etdiyi ən
mühüm təlimlərdən biri eşq təlimidir.
Eşq təlimi ilə bağlı belə bir cəhəti
yada salaq ki, məhəbbət dastanlarında ilahi qüvvə
tərəfindən verilən buta aşiq üçün
Haqqa can atmağın, Haqq yolunda saflaşıb kamilləşməyin
mühüm vasitəsidir. Əlbəttə, "Ələsgərnən
Səhnəbanı" dastan-rəvayətində aşiq-məşuq
münasibəti bir az fərqli şəkildədir.
Səhnəbanı hansısa uzaq mahalda
yaşamır və hansısa ilahi qüvvə tərəfindən
onun uzaqdan-uzağa Ələsgərə buta verilməsinin
şahidi olmuruq. Səhnəbanı Ələsgərin
doğulub boya-başa çatdığı kənddə
gözlə görüb könül verdiyi bir qızdır.
Amma o da var ki, başqa qızlara qoşulub çeşmədən
su gətirməyə, yal-yamacda pencər yığmağa gedən
Səhnəbanı Ələsgərin gözündə
qeyri-adi bir gözəldir və onu müqəddəs
varlıqlarla müqayisə etmək olar:
Sinən
Kəbə, köynək Kəbə örtüyü,
İzin versən, sürtəm üz köynəyinə.
Yaxın
sinəsini Kəbəyə, köynəyini isə Kəbə
örtüyünə bənzədən, Səhnəbanı
ilə bağlı başqa bir qoşmasında yarını
"Kəbəm, qibləm" adlandıran Ələsgər
yardan uzaq düşməyi din-imanın əldən getməyi
kimi mənalandırır:
İş
sana agahdı, qadir İlahi,
Eşq əlindən itirmişəm izahı.
Ələsgərəm,
budu sözün kütahı,
Yar gedəli din-imanım gedibdi.
Aydın məsələdir ki, məhəbbət
mövzulu şeirlərini Aşıq Ələsgər yalnız
Səhnəbanıya yox, müxtəlif gözəllərə
həsr edib.
Amma bu, heç də ənənədən gələn
eşq təliminin məzmun və mahiyyətini dəyişməyib:
Aşıq Ələsgər vəsf etdiyi gözəli bir
çox hallarda sıradan bir nəfər kimi yox, Tanrı
qüdrətindən yaranmış bir gözəl kimi təqdim
etməyə çalışıb:
Sərv
boylu mələkzada,
Camalından içdim bada.
Camalından nur badəsi içilən və
Tanrı nuru ilə əlaqələndirilən gözəli
ustad sənətkar Quran ayəsi ilə müqayisə etməkdən
çəkinmir:
Həcər
xanım, qaşın, gözün təhrində
Xətt yazsam, Quranda ayə düşərmi?!
Quran ayəsi
ilə, eləcə də Kəbə və qiblə ilə
müqayisəyə yol açan amil - gözəlin ilahi
qüdrətə, "nuri-təcəlla"ya
bağlanması Aşıq Ələsgər şeirlərində
gözəl və Tanrı paralelizmini ənənədən gələn
səciyyəvi xətlərdən birinə çevirir:
Məhəbbət
odundan təam yeyirəm,
Leyli-nəhar "ya Hu!", "ya Hu!" deyirəm.
Eşq oduna yanan aşiqin gecə-gündüz Tanrı
adını zikr etməsi Haqqa gedən yolun məhəbbətdən
keçməsi deməkdir. Məhəbbətdən keçən
bu yolda aşiqin başlıca niyyətlərindən biri
haqqı nahaqdan ayırmaq, doğrunu tapa bilməkdir:
Yeri,
göyü, ərşi, kürsü yaradan,
Adil padşahsan, ədalət eylə.
Könlümün
nöqtəsin çıxart qaradan,
Məni doğru yola dəlalət eylə.
Nədir doğru yol, aşiq hansı yolu tutmaq istəyir? Bu sualın da sələflərdən
gəlmə ümumi cavabı var: nəfsi öldürüb
şeytan felindən uzaq olmaq. Nəfs məsələsini
gözəllərə münasibətdə izləmək istəsək,
ilk növbədə, onu qeyd etməliyik ki, Aşıq Ələsgər
irsində lirik qəhrəmanı biz həyat eşqi
aşıb-daşan zövqü səfa əhli kimi
görürük:
Dura
qulluğunda canı baş ilə,
Nazü qəmzə
ilə, gözü qaş ilə,
Gah
yalvarmaq ilə, gah savaş ilə,
Köysünü
açmağın nə damağı var!
Könül
verdiyi nazlı yarla bir yerdə olmağın hər anı, hətta
yar əlindən papiros alıb çəkdiyi dəqiqələr
belə lirik qəhrəman üçün unudulmazdır:
"Quşnarov"
tütünlə "Ananov" kağız,
Bükə paprosunu bir növrəstə qız.
Bir o ola, bir sən, bir otaq yalqız,
Deyib-danışmağın
nə damağı var!
Yarın yaxasını açmaqla bitən bu cür
zövqü səfa ovqatını Aşıq Ələsgərin
başqa gözəllərə münasibətində də
axtarmaq mümkündürmü? Axı başqa gözəllərə
həsr etdiyi bir çox şeirlərində də ustad sənətkar
böyük şövqlə ağlı başdan
çıxaran büllur bədəndən, al yanaqdan, qoşa
nardan bəhs edir, "Zənburam, sızıldaram
dodaqlarının balına" deyir. Bəli,
elədir, amma diqqət etsək, görərik ki, öz
halalı ilə birgə keçirdiyi və yaxanın
açılması ilə tamamladığı zövqü səfa
anlarını aşıq heç də başqa gözəllərə
aid etmir. Təsadüfi deyil ki, ustad sənətkar vəsf
etdiyi gözəli neçə-neçə şeirində
"bacı" adlandırır:
Həm bu
dünyada bacımdı, həmi qiyamətin günü,
Lənət gəlsin o kəslərə - söyləyə
böhtan Giləyə. ("Giləyə")
Mən sana "bacı" dedim, xalq düşməsin
kəc xəyala,
Ələsgərdən
incik olma, gözlərin qurbanı, Həcər. ("Həcər")
Misal gətirdiyimiz
birinci şeirin başqa misralarında qaymaq dodaq və gül
yanaqdan, ikinci şeirdə isə sinədə "baş
göstərən" qoşa "turunc"dan bəhs edilməsi
gözəli "bacı" adlandırmaqla ziddiyyət
yaratmırmı? Bizcə, heç bir ziddiyyət
yaratmır. Məsələ burasındadır ki, zahiri
görkəmin "qaymaq dodaq", "qoşa nar" şəklində
təsviri daxili aləmin "dil bilən", "dərd
anlayan" şəklində təsviri ilə bir yerdə
"şeytanı öldürüb, nəfsi yandırmaq"
mətləbinin ifadəsinə xidmət edir. Əlbəttə,
bu mətləb məhəbbət mövzulu şeirlərlə
məhdudlaşmır və ustad sənətkarın bir
sıra başqa şeirlərini də əhatə edir.
Aşıq Ələsgərin müxtəlif mövzulara həsr
olunmuş neçə-neçə şeiri var ki, həmin
şeirlərdə nəfsi öldürməyin başlıca
əlaməti kimi səxavət nişan
verilir. Ustad sənətkar "Mal-dövlətə
baş endirən əfsanə baş endirir" deyib səxavət
sahiblərinə xüsusi hörmət və ehtiram göstərir.
Dəli Alı belə səxavət sahiblərindən
biridir. Maraqlıdır ki, ustad sənətkar
səxavətli olmağı Dəli Alının timsalında
əliaçıqlıq göstərmək kimi sıradan bir
məziyyət hesab etmir. "Səxavət əhlini
yandırmadı nar" deyən sənətkar səxavətin
- Hatəmə bənzərliyin də kökünü ilahi
qüdrətə bağlılıqda axtarır:
Pirim
Şahi-Mərdan verib muradı,
Artırıb şövkəti, şanı Dəli
Alı.
("Dəli Alı")
Ata, baba
iyiddilər, bəyənmişəm əsli-zatın,
Doğruluğun səbəbinə Mövlan veribdi
baratın.
("Kimi")
Bura qədər
dediklərimizdən və çəkdiyimiz misallardan aydın
görmək olur ki, Aşıq Ələsgər Şahlar
Şahı və Şahi-Mərdanla daha çox üç sərvəti
əlaqələndirir: a) özünün
aşıb-daşan təbini; b) gözəllərin camal və
kamalını; c) müxənnəsliyə qarşı
çıxanların mərdlik və səxavətini. Axtarsaq, bu cür mənəvi dəyərlərin
ilahiləşdirilməsini müəyyən qədər
Aşıq Ələsgərdən əvvəlki ustad
aşıqların da yaradıcılığında tapa bilərik.
Amma məsələnin incə tərəfi
burasındadır ki, ənənəyə sıx bağlı
olan Aşıq Ələsgər şeir-sənətdə
öz fərdi aləmini yüksək bədiiliklə əks
etdirməyin də əvəzsiz nümunəsini göstərir.
Bu fərdi aləmi yuxarıda
xatırlatdığımız və
xatırlatmadığımız mövzuların hər biri
üzrə izləmək heç də çətin deyil.
Fərdiyyət
məsələsini Mövladan dərs alan sənətkar
obrazında axtarsaq, qeyd etməliyik ki, bu obraz "Şahi-Mərdan
sayəsində elm içində ümmanam",
"Əhli-irfan məclisində gövhərmisaldı
yüküm" kimi ənənəvi ştrixlərlə məhdudlaşmır
və Aşıq Ələsgər bioqrafiyasından gələn
bir çox cizgilər bu obraza özünəməxsus məzmun
verir. Aşıq Ələsgər
bioqrafiyasının səciyyəvi cizgilərindən biri
ustad sənətkarın saz-söz adamları ilə
qarşılaşması, bəzi hallarda isə
toqquşmasıdır. Şair Nağı
ustad sənətkarın toqquşduğu saz-söz
adamlarından ən "məşhur"udur. Şair Nağının Şəmsəddindən
Göyçəyə hədyan dolu şeir yazıb göndərməsi,
təbii ki, Aşıq Ələsgəri hövsələdən
çıxarır və ustad sənətkar bir neçə
şeirlə Şair Nağıya cavab verməli olur. Həmin
şeirlərdən birində - dillər əzbəri olan
"Şair Nağı" rədifli qoşmada bir bənd
belədir:
Göyərib
kicirtkən, baş verib çaşır,
Doldur dağarcığı, Göyçəyə
aşır.
Elə
billəm, qoca çaqqal ulaşır,
Olsa sənin
kimi yüz Şair Nağı!
Ustad sənətkarın qəzəbi göz
qabağındadır və bu qəzəbi göstərən
detallardan biri qəbahət sahibinin çaqqal timsalında təqdim
edilməsidir.
Aydın məsələdir ki, rəqibi
çaqqal timsalında dinləyiciyə çatdırmaqla
ustad aşıq özünün aslan gücündə
olmasına da işarə etmiş olur. Bunun, həqiqətən,
belə olmasını ustadın başqa bir qoşması
açıq-aydın göstərir:
Alçaqda
dayan ki, çıxasan başa,
Tülküsən, aslanla girmə savaşa.
Gəl
yapışma gücün çatmayan daşa,
Götürə bilməzsən, zora düşərsən.
Yarımçıq və lovğa adamlarla
toqquşmasını tülkü-aslan savaşı
adlandıran ustadın qəzəb hissi bir çox başqa
şeirlərində ayrı-ayrı şəxslərə
yox, müxtəlif sosial zümrələrə, məsələn,
qayda-qanundan uzaq çinovniklərə, insaf-mürrüvətdən
uzaq bəylərə, dindən-məzhəbdən uzaq
mollalara qarşı yönəlir. Söz yox ki, siyasi
güc sahibi olan adamlarla toqquşmaq nə qədər çətin
idisə, şəriət pərdəsi altında
şeyitbazlığını gizlətməyi bacaran adamlarla
üz-üzə gəlmək ondan da çətin idi. Aşıq Ələsgər bu çətinliyə
dərin etiqadı və özünəməxsus xarakteri sayəsində
sinə gərə bilir.
Ələsgər
əl çəkməz etiqadından,
Yerdə
xəbər verir göy büsatından -
deyən
sənətkar üçün adamlara qiymət verməyin,
onların əməllərini saf-çürük etməyin
başlıca meyarı Haqqa bağlı olub-olmamaq, qəlbində
axirət xofu daşıyıb-daşımamaqdır. Sənətkar, mollaları nədə təqsirləndirib,
nədə günahkar bilir? "Həmdini
dürüst bilməyə-bilməyə" camaatı öz
təsiri altına salmaqda, yoxsulun malını yeməkdə,
sələmi halal buyurmaqda, fitnə-fəsad törədib
qadınları yoldan çıxarmaqda, bir sözlə,
"şeytani-ləindən mətləb diləmək"də.
Aşıq Ələsgər lirikasında ətraf aləmə
tənqidi münasibətdən danışarkən bir məsələyə
toxunmadan ötüşmək olmur. Bu, müəllifin
özünə tənqidi yanaşması məsələsidir.
Bəli, Mövladan dərs
aldığını bildirib, döyüş meydanına
sazla, sözlə atılan, "Ələsgərdi Xeybər
kimi bir qala"; "Tökərəm hörməti,
götürrəm sazı, Şişər başın bu
mahala sığışmaz" tərzində sözlər
deyib döyüşdən həmişə qalib
çıxan ustad sənətkarın hərdən
öz-özü ilə baş-başa qaldığı məqamlar
da var və həmin məqamların misralarda ifadəsini
görmək çətin deyil. Saz-söz
meydanında "Dərsi azlar Ələsgərdən dərs
alsın" deyən sənətkar sual-siratdan, kəlmeyi-şəhadətdən,
əli çəngəlli Əzrayıldan bəhs etdiyi
"Dünyada" divanisində "Şəyirdlikdə can
çürütdüm, hərgiz ustad olmadım" deyir.
Və yaxud "Mənəm"
qoşmasında "Ağıldan kəm, huşdan
çaşqın, dildən küt, Naqabil, kəlməsi bisəmər
mənəm" deyir. Əslində, "Dünyada"
divanisindən gətirdiyimiz misrada özünütənqiddən
daha çox mütəvazelik hissinin ifadəsi var. "Mənəm"
qoşmasından gətirdiyimiz misralarda isə
özünütənqid fikrin kinayəli ifadəsi ilə
qaynayıb-qarışır: müəllif qədir-qiymətinin
bilinmədiyini nəzərə alıb məhz ironik şəkildə
özünü "naqabil, kəlməsi
küt" adlandırır. Yeri gəlmişkən
xatırladaq ki, klassik aşıq şeiri üçün o qədər
də səciyyəvi olmayan kinayə ifadə formasından
Aşıq Ələsgərin yeri gəldikcə istifadə
etməsini ustad sənətkarın bir çox başqa
şeirlərində də görmək mümkündür:
Şirin
ləhcə, xub yazıbsan kalamı,
İnsaf məqamında "bəyənər"
hamı.
Nizami,
Füzuli, Firdovsi, Camı...
Nə həddi
var, sana barabar olsun. ("Olsun")
Sərgərdan
qalmışam mən bu hesaba,
Fələk
qurğusuna əhsən, mərhəba! ("Olacaqdı")
"Olsun"
qoşmasından gətirdiyimiz nümunədə Aşıq
Ələsgər Nizamilərdən "üstün"
saymaqla özündənrazı, yarımçıq şairə,
"Olacaqdı" qoşmasından gətidiyimiz nümunədə
isə "əhsən, mərhəba" deməklə
bimürvət fələyə kinayəli münasibət
bildirir. Kinayə öz yerində. Amma biz
özünütənqid notları ilə bağlı fikrimizi
davam etdirib bildiririk ki, bu notlar ustad sənətkarın nəfs
və eşqdən bəhs etdiyi məqamlarda daha çox
gözə dəyir:
Nəfs
aldatdı, hər yetənə xan dedim,
Bihudə
kollara gülüstan dedim. ("Görmədim")
Dolandım
bihudə, gəzdim əfsana,
Tabe oldum nəfsə, uydum şeytana.
Xeyr əməlim
yoxdu mərdi-mərdana,
Günahkar, günahkar, günahkar mənəm. ("Mənəm")
Eşq ilə
nəfs məni dolandırır bəhri-bəri,
Dilimdə ahi-canan, sərimdə zəhmətin təri. ("Deyin")
Əlbəttə, nəfsə aldanmağı etiraf etmək
nəfsi daxilən öldürüb kamilləşməyin nə
qədər çətin bir yol olduğunu bir daha diqqətə
çatdırmaq üçündür. O ki qaldı eşq yolunda səhvlərin
etirafına, bu məsələyə aydınlıq gətirmək
üçün Aşıq Ələsgərin bəzi
başqa misralarını yada salmaq lazımdır. Məsələn,
bu misrasını:
Kor oldu gözlərim, yapışdım dula. ("Düşmüşəm")
"Xəbərin varmı", "Salamatdır"
qoşmaları da göstərir ki, Aşıq Ələsgərin
öz ömür-gün yoldaşı haqqındakı
şeirlər zarafat üstündə söylənmiş
şeirlərdir. Bir misrasını misal çəkdiyimiz
"Düşmüşəm" qoşması da yumoristik
ovqatdan uzaq deyil. Məsələyə digər bir tərəfdən
yanaşıb xatırlatmalıyıq ki, Aşıq Ələsgər
bir neçə şeirində dula (demək, ilk növbədə,
öz ömür-gün yoldaşına) dərin hüsn-rəğbət
və məhəbbətini bildirir:
Qabiliyyətsiz,
mərifətsiz qızların
Yüzü
bir dərdimənd dul ola bilməz.
("Ola bilməz")
Bivəfa
qızlardan əlim üzüldü,
Eylərəm canımı, dul, sənə qurban. ("Sənə qurban")
Bu
misralardakı müsbət münasibəti, həmçinin,
"Xəbərin varmı" qoşmasında tənqidi
münasibətin zaraf üstündə qurulmasını
unutmadan xatırlatmaq lazım gəlir ki, qəlbində Səhnəbanı
nisgili yaşadan Aşıq Ələsgərin neçə-neçə
şeirində yardan yarımamış aşiq obrazı var və
bu obrazın müəyyən qədər ustad sənətkarın
özü ilə, öz tərcümeyi-halı ilə
bağlı olmasını inkar etmək çətindir:
Yaxşı
can yetişsə yaxşı canana
Həm günü xoş keçər, həm ay-il eylə. ("Həmayıl eylə")
İki
könül bir-birini tutmasa,
Alan da yazıqdı, gələn də yazıq. ("Yazıq")
İstər həcvlərində və hərbə-zorbalarında,
istərsə də nisgilli məhəbbətdən və ailə
dramından bəhs edən şeirlərində real həyatdan
gələn bioqrafik detallar ustad sənətkarın öz
portreti barədə təsəvvürümüzü
genişləndirir. Məlum olur ki, nisgilli məhəbbətdən və
örtülü ailə dramından, evliliyin gizli
ağrı-acısından danışarkən Aşıq
Ələsgər həm də Səhnəbanılardan, bu
qızların ər evindəki acınacaqlı taleyindən
danışır:
Gözəl,
sən də muradına çatmadın,
Bənna olub sınıq könül yapmadın.
Tərlan
idin, öz tayını tapmadın,
Getdi, qismət
oldu sara zülflərin. ("Zülflərin")
Bir mərdi
sevəydin, sirdaş olaydın,
Könlün istəyənə peşkaş olaydın.
Ya da
quruyaydın, bir daş olaydın,
Bəzənib bu evə gələndə, yazıq. ("Yazıq")
Ustad sənətkarın
nəzərində Səhnəbanıların bir nisgili
könül vermədiyi, sirdaş ola bilmədiyi
adama qismət olmağıdırsa, ikinci nisgili bu dərdi
heç kimə açıb danışa bilməməsi,
ürəyində gizli çəkməsidir. "Dalbadal"
şeirində "Sirlər Haqqın yanında, kim kimin dərdin
bilir" deyən sənətkar "Gəda" şeirində
"Qədər sənlə gəzəcəkdi, istər gir
dəryada gəz" deyib, bir etiqad sahibi kimi, qismətdən
qaçmağın mümkün olmaması qənaətinə
gəlir və bu qənaəti əslində, "Zülflərin",
"Yazıq" rədifli şeirlərdə də
dolayı şəkildə izləmək mümkün olur.
Aşıq Ələsgərin öz portreti haqqında təsəvvürümüzü
genişləndirən şeirlər sırasına, heç
şübhəsiz, Mirzə Bəylər və Dəli Alı
ilə bağlı şeirlər də daxildir. Sıx ünsiyyətdə
olduğu Mirzə Bəylər kimi ziyalı, Dəli Alı
kimi igid barədə dediyi sözlər Aşıq Ələsgərin
öz xarakterini bir az da yaxından
tanımağa kömək edir.
Maraqlıdır
ki, Dəli Alı haqqındakı şeirlərdə
şücaət və rəşadəti vəsf etmək
başlıca mətləb olduğu halda, müəllif
böyük həvəslə insaf, mürüvvət, mərifət
məsələlərindən danışır, Dəli Alının
silahdaşlarından birinin dərin elm sahibi olmasını
xüsusi diqqətə çatdırır:
Balçı
Kalvayı Əli cavan bir oğlan kimidi,
Şəriətdən mətləb qanır, təriqətdə
xan kimidi.
("Deyin")
Maraqlıdır
ki, Mirzə Bəylər haqqındakı şeirdə elmi,
biliyi, huşyarlığı vəsf etmək başlıca mətləb
olduğu halda, müəllif birdən-birə silah-sursat məsələsinə
keçir:
Markiz,
mavzer, süzən, aynalı, birdon...
Səhv düşdüm sayında, doqquzdu, ya on.
Meşoğ
ilə patron, qutuyla piston,
Yox kimsədən ehtiyatı Bəylərin.
Tüfəng, sursat mövzusuna tək bu şeirdə
yox, Aşıq Ələsgərin bir çox başqa
şeirlərində də rast gəlmək
mümkündür. Belə bir faktı xatırlatmaq yerinə
düşər ki, Aşıq Ələsgərin
bağlamalarından biri - "Yetər" divanisi məhz
tüfəngə həsr olunub. Və faktlar belə qənaətə
gəlməyə əsas verir: "Can deməklə candan can əskik
olmaz" deyib insanları ülfətə səsləyən
Aşıq Ələsgər müxənnət zəmanənin
"Əkməz kotan kimi xama çəkməsi"
müqabilində silah-sursata əl atmağın vacibliyini də
yaddan çıxarmır, rəşadəti məhəbbətə
yol açan bir dəyər sayır.
Şeirlərinin
möhürbəndində "atam Alməmməddi,
Göyçə mahalım" deyib nəsil-nəcabətini,
yerini-yurdunu nişan verən, özünü "eşq
içində qala", "gözəlliyin məddahı",
"elm içində ümman", eləcə də
"qul", "işi müşkül", "füqəra",
"bəxtiqara", "günahkar" və s.
adlandıran və şeirlərini həmin adlara uyğun bir
ovqatda quran Aşıq Ələsgər bəzən daxili
süjetdən istifadə edir və özünü həmin
süjetin iştirakçılarından biri kimi qələmə
verir. Dəli Alı haqqındakı "Kimi",
"Deyin" müxəmməslərində müşahidə
etdiyimiz daxili süjet elementlərini daha qabarıq şəkildə
"Eləyib" müxəmməsində
görürük: Yaylaqda toydur. Toya bədəncə
xırda, amma çox güclü olan, Aşıq Ələsgərin
də yaxşı tanıdığı Əli adlı bir pəhləvan
gəlib çıxır. Çoxlarını
şil-küt edən, Molla Hümməti "bir dəstə
reyhan" kimi götürüb göyə tullayan pəhləvanın
bir bədbəxtlik törədəcəyindən ehtiyat edən
Aşıq Ələsgər araya girməli olur:
Meydanalı
şövq elədi, üstüncə bəylər yeridi,
Seyistandan
Rüstəm qalxıb, Maliki-Əjdər yeridi,
Dərya
kimi cuşa gəlib, şir kükrəyib, nər yeridi,
Gördü,
bəylər qafil olub, Aşıq Ələsgər yeridi,
-
Amandı, girmə meydana, çoxların peşman eləyib!
Göründüyü kimi, Meydanalını pəhləvanla
güləşməyə qoymayan Aşıq Ələsgər
hadisənin iştirakçılarından biridir. Belə
iştirakçı olmağın klassik tipinə "Dədə
Qorqud" eposunda rast gəlmişik. Boyları
düzüb-qoşan Dədə Qorqudu eposun bir neçə
yerində, xüsusən "Bamsı Beyrək" boyunda qəhrəmanlar
sırasında görürük. Yeri gəlmişkən
qeyd edək ki, "Dədə Qorqud"la səsləşməni
Aşıq Ələsgər irsində bir çox başqa məqamlarda
da görmək mümkündür. Qorqud Atanın dilindən
söylənmiş "Qarı düşmən dost olmaz"
atalar sözünü "Qarı düşmən bir də
gəlib dost olmaz" ("Üzhaüz") şəklində
Dədə Ələsgərin dilindən eşidirik. "Dədə
Qorqud"un "Müqəddimə"sində tanış olduğumuz evə-eşiyə
baxmayan məzəli qadın obrazları Dədə Ələsgər
şeirlərində ("Xəbərin varmı",
"Uzaq vilayətdə qız sevən oğlan") yenidən
qarşımıza çıxır. Dədə Qorqudun
düzüb-qoşduğunu alp ozanlar eldən-elə
yaydıqları kimi, Dədə Ələsgərin də sinədən
söylədiklərini onun şəyirdləri ölkədən-ölkəyə
yayırlar:
Dəli
Alının vəsfini yazmışam dastana, - deyin!
Afərin,
şəyirdlərim, gedəndə hər yana
deyin!
Eşidib
Göyçə mahalı, külli-İrəvana deyin!
Addayın
Şahtaxtından, Təbrizə, Tehrana deyin!
Üz
tutun Alosmana, Qarsa, Qağızmana deyin! ("Deyin")
Şəyirdlərin, həmçinin, neçə-neçə
başqalarının ifasında səslənən şeirlərdə
Aşıq Ələsgər mətnindən kənara
çıxma halları qaçılmazdır. Bu gün
Aşıq Ələsgər şeirlərindən hər
hansı birinin yüzə-yüz ustadın söylədiyi
şəkildə bizə çatdığını iddia etmək
mümkün deyil. Amma
toplayıcıların və tərtibçilərin,
xüsusən də İslam Ələsgərin gərgin zəhməti
bahasına ortaya-ərsəyə gələn Aşıq
Ələsgər irsi ustad sənətkar barədə söz
deməyə kifayət qədər əsas verir. Deyəcəyimiz sözlərdən biri bundan ibarətdir
ki, Aşıq Ələsgər irsində müəllif
obrazı, bəlkə heç bir aşıqda görmədiyimiz
şəkildə canlı və çoxcəhətlidir.
Aşıq sənətinin yazılı sənətdən
götürdüyü bir cəhət - mətndə müəllifin
bəlli olması Aşıq Ələsgər
yaradıcılığında daha çox hiss edilən və
daha tez gözəçarpandır. Görünür,
Aşıq Ələsgərin bir sənətkar kimi qüdrətini
göstərən çoxsaylı amillərdən biri məhz
bu nöqtədə axtarılmalıdır.
"Qanadlanıb Qafdan Qafa uçan" sənətkar və
gündəlik qayğılar içində yaşayan sənətkar
- bu iki obraz Aşıq Ələsgər poeziyasında
yan-yanaşıdır. Ustad sənətkarın könül quşunu pərvaza
gətirən, ilk növbədə, gözəllərdir:
Gözüm
gördü, könlüm qəmdən ayıldı,
Çıxdınız
qarşıma dəstə gözəllər!
Camalın
şöləsi nuri-təcəlla,
Görsə
şəfa tapar xəstə, gözəllər!
Həm
vüsalı, həm də hicranı ilə insanın
yaşayıb-yaratmaq şövqünü artıran gözəllər
aşığa qoca vaxtında belə qol-qanad verirlər, onun
ruhunu təzələyirlər:
Məni
qoca gördü, rübəndin açdı,
Ala gözlərinə gözüm sataşdı.
Huş
başımdan getdi, xəyalım çaşdı,
Mürği-ruhum asimanlar dolanır.
Ustad sənətkarın
könül quşunu pərvaza gətirən həm də təbiətdir
- türfə gözəllərin əyilib su içdiyi
çeşmələr, ayaq basdığı yaylaqlar,
dağlardır:
...Mürğ
tək balü-pər açdım, oxudum döndüm
bülbülə,
Bir
gözəl keçdi qarşıdan gözlərindən
gülə-gülə,
Dağıtdı
ömrüm qəfləsin, nə çoxdu yağın,
Şah dağı!
...İstanbulun
al qumaşı, Bağdadın xurması gəlir,
Oxuyur
türfə gözəllər, kəklik tək sədası gəlir,
Aşıq
üçün cənnət qoxur daşın,
torpağın, Şah dağı!
Qanad açıb bülbülə dönməkdən, türfə gözəllərin kəklik kimi səs-səsə verib oxumasından, daşın, torpağın cənnət qoxusu verməsindən danışan məqamda ustad aşığın həm də İstanbul qumaşı və Bağdad xurmasından bəhs etməsi tamamilə təbiidir və Aşıq Ələsgər poeziyasında idealla realı yan-yanaşı əks etdirmək prinsipinin eyni şeir daxilindəki təzahürüdür.
"Kişi gərək zəhmət çəksin, tər salsın" deyən, yaz-yay aylarında əkin-biçin işləri görən, gün-güzəran naminə bir vaxt dəyirmançılıq da edən, xeyirdə-şərdə həmişə el-oba ilə bir yerdə olan Aşıq Ələsgər üçün ən xırda məişət detallarından tutmuş ömür-günün ən müxtəlif səhnələrinə, ən incə məqamlarına qədər hər şey şeir mövzusuna çevrilə bilir. Bu cür mövzu rəngarəngliyi və həyatın dibinə enmək meyli Aşıq Ələsgər şeirində incə təbəssüm və xəfif yumorun başlıca mənbəyi kimi özünü göstərir:
Yar xəttiylə
yazılıbdı a tarıx,
Mehtər bivec, əstər kökdü, at arıx.
Gözəllər
fövcünə qürə atarıx,
Baxtım kora, şilə, ha lala çıxar.
Zərif zarafat üstündə
"xırda" məişət qayğılarından bəhs
edən bu təcnisdə, həmçinin, neçə-neçə
başqa şeirdə Aşıq Ələsgərin sənətkarlıq
qüdrətindən, sözü muma döndərib bədii
dil möcüzəsi göstərmək hünərindən
bəhs etmək olar. Amma biz sözümüzü burada
yekunlaşdırıb həmin məsələlərin
araşdırılmasını başqa yazılara
saxlayırıq.
Muxtar
KAZIMOĞLU
525-ci qəzet.-
2021.- 9 iyun.- S.18-19;23.