Qu quşunun son nəğməsi
" ...qu
quşunu zalım fələk
son nəğməsindən
tanıyır..."
Ramiz
Rövşən
HƏSƏN
MƏMMƏDOVUN VİDA NƏĞMƏSİ
Mənim taleyimin incəsənətlə, özəlliklə
kino sənəti ilə bağlanmasının əsas səbəbkarı
unudulmaz aktyorumuz Həsən Məmmədovdur.
Bu
sevginin, ülfətin əsası isə düz 50 il bundan əvvəl qoyulub.
1971-ci il idi, televiziya ilə "Axırıncı
aşırım" filmi göstərilirdi. Abbasqulu bəy
rolunu oynayan Həsən müəllimin göstərdiyi
ustalıq, incə psixoloji nüanslar, jest və mimikalar elə
sehrli, qeyri-adi aura yaratmışdı ki, filmin ideyası, məzmunu
keçmişdi arxa plana və
mən heyrətdən ağzımı ayırıb yalnız
Həsən müəllimin oyununa tamaşa edirdim...
Nə idi bu sehr, bu tilsim? Nə
üçün mən gözlərimi ekrandan ayıra
bilmirdim?
Həmin
o anlaşılmaz, qeyri-adi vəziyyətdə beynimin
hansısa bir nöqtəsində bir işıq yandı, sonra
həmin işığın aydınlığında beynimin
başqa bir nöqtəsinə belə bir fikir həkk olundu ki, mən
böyüyüb mütləq sənətdən, kinodan yazan
jurnalist olacam və yazacağım ilk kitab da Həsən Məmmədovdan,
onun yaradıcılığından bəhs edəcək (!).
İşə
bax ki, taleyin bu hökmü düz 20 il
sonra reallaşdı.
Amma mən 1991-ci ildə çıxan "Həsən
Məmmədov" adlı ilk kitabımın sevincini
yaşadığım günləri elə orada qoyub
keçirəm, necə deyərlər, aranın
qarışıb məzhəbin itdiyi 90-cı illərin
ortalarına.
Müstəqilliyini yeni qazanmış Azərbaycanın ən
çətin günləri idi və bu çətinlik
içində boğulanların, sözün birbaşa mənasında
bəzən məhv olanların önündə sənət
adamları, onların önündə isə aktyorlar gedirdi. Həmin o ağır
günlərin birində mən dəfələrlə evində
olduğum, halal çörəyindən kəsib çay
süfrəsi arxasında söhbət etdiyim, nə gizlədim,
kefimizin xoş vaxtlarında yüz- yüz vurduğum Həsən müəllimlə
görüşmək, imkan olsa ondan müsahibə almaq fikrinə
düşdüm. Elə qapıdan içəri daxil olan kimi
anladım ki, indi bu evdə əvvəlki
ab-hava, aura yoxdur, cəmiyyətdəki qeyri-müəyyənlik,
əsəbləri tarıma çəkən gərginlik, dibi
görünməyən boşluq mənim
tanıdığım mülayim xasiyyətli, sadə, həmişə
abır-həyasını gözləyən Həsən
müəllimi də əməllicə sınağa çəkib. Bəli,
kinomuza mürəkkəb xarakterli parlaq şəxsiyyətlərin
obrazlarını bəxş edən bu aktyor həyatda bəzən
uşaq kimi sadəlövh, azdanışan, saf bir insan idi -
yeni dövr isə Hüseyn Mehdiyevin dediyi kimi, icra
başçılarının qapılarını təpiklə
açmaq mədəniyyəti, iş adamlarının qəbul
otaqlarında saatlarla gözləmək səbri və daha nələr...nələr
tələb edirdi ki, bunların da heç biri Həsən
müəllimdə yox idi.
Çox ağır, əsəbi bir söhbətimiz
oldu. Ustad
sistemsiz, qırıq-qırıq danışırdı, ən
başlıcası isə bekarçılıqdan dəhşətli
dərəcədə darıxırdı...
... Nəhayət, sağollaşmaq məqamı
yetişdi. Dəhlizə çıxanda açıq
qapıdan qeyri- ixtiyari
qonşu otağa boylandım və servanta
qoyulmuş qarğı tütəyi dərhal gördüm.
Ayaq saxlayıb soruşdum:
- Həsən
müəllim, bu, nədir? Kolleksiya
yığırsınız, yoxsa sadəcə suvenirdir?
Həsən
müəllim karıxdı və o, cavab verməyə macal
tapmamış dəhlizin o biri başında dayanmış
qızı dedi:
- Yox ey, ata hərdən öz
havalarını ifa edir o tütəkdə.
Bu, göydəndüşmə, hazır fakt idi. Onu əldən
buraxmaqmı olardı?
- Həsən
müəllim çox xahiş edirəm, mənim
üçün də bir şey ifa edin.
Həsən
müəllim razı olmadı:
- Əşi, boş ver. Mən hara, tütək hara?
Amma mən
inadkar olmasaydım Göyçaydakı evimizdə 25 il yol gəlib
bu mənzilə necə düşə bilərdim? Xahiş-minnətlə axır ki, ustadı razı
saldım. Yan otağa keçdik, Həsən
müəllim qapını örtdü və tütəyi
götürüb ötürdüyü sehirli ismarıcı
yalnız sonralar başa düşdüyüm bir melodiya ifa
etdi.
Bu melodiya ötən günlərə həsrət,
indiyə ağı, gələcəyə isə
yalvarış hissləri ilə süslənmişdi.
... Bir
vida nəğməsinə də bənzəyirdi bu melodiya...
Bu, əslində
qu quşunun son nəğməsi imiş...
ƏN
ÇOX QIZINI VƏ PAYIZI SEVƏN AKTYOR
1986-cı
il idi. Görkəmli
aktyorumuz Həsənağa Turabov haqqında "Azərbaycan
gəncləri" qəzeti üçün
oçerk-müsahibə yazmışdım. Həsənağa müəllim demişdi ki, qəzetə
verməmişdən əvvəl əlyazmanı oxusa, pis olmaz
- bəlkə nə isə əlavə elədi. Zəngləşdik
və onun Hökumət Evinin yanındakı çoxmərtəbəli
binada yerləşən mənzilində görüşüb
Həsənağa müəllimin xudmani iş otağında
çay süfrəsi arxasında əyləşdik. Ustad
masanın üstündəki ləbləbi ilə dolu qabı
mənə tərəf çəkib dedi:
- Sən
məşğuliyyət elə, mən də oxuyum.
Həsənağa
müəllim 2 siqaret çəkib yazını oxuyana qədər
mən 3 armudu stəkan çay içdim...
Yazı ustadın xoşuna gəldi, xüsusilə həyatda
ən çox qızını və payızı sevməsi
barədə dediklərini "tutub" yazıya gətirməyim
kefini açdı ("Afərin, yaxşı tutmusan"!). Amma Əbdül Mahmudovla birlikdə
quruluş verdiyi və baş rolu oynadığı
"Atları yəhərləyin" ("Qaçaq Nəbi")
filmində İbişin "Qoyma, Nəbi qağa, namusum əldən
gedir" yalvarışı ilə Nəbinin ayağına
döşəndiyi epizod haqqında yazdıqlarım fikir
ayrılığına səbəb oldu. Aydınlıq
üçün deyim: Mən yazmışdım ki,
İbişin bu iyrənc yalvarışına Nəbinin
reaksiyası onun xarakterinin nə tarixi miqyasına, nə də
bədii məntiqinə uyğun gəlmir. Nəbi belə
miskin, qorxaq, avara, namusunu qorumağı başqa adama tapşıran
(!?) bir gədanı bütöv bir kəndin ağası - kəndxudası
təyin etməklə
əslində onu "yüksəldib"
özünü aşağılayır...və s.
Bu, əslində mənim - 27 yaşlı cavan jurnalistin
Azərbaycan teatr və kino sənətlərində iz
salmış sənətkarın bostanına daş
atmağı, onu dolayısı ilə tənqid etməyi idi. Həsənağa
müəllim isə əslində həqiqəti əks etdirsə
də quruluş verdiyi ilk film haqqında bu fikirlərin məhz
indi, bu yazıda yer almasını istəmirdi.
- Bu fikirləri
nə vaxtsa, ayrı bir yazında yazarsan.
Mən razılaşdım və elə oradaca qələmi
götürüb həmin abzası qaraladım.
Ustad bir az fikirləşib dedi:
- Sağ
ol. Əvəzində yazıya "Yeddi oğul istərəm"
filmi haqqında indi deyəcəklərimi əlavə elə:
"Film elə çəkilməlidir ki, o, 10, 30, 50 il...sonra
da təravətini itirməsin, təzə əsər kimi
baxılsın, sənə təzə nə isə desin. "7 oğul..." da belə filmlərdən
biri, Tofiq Tağızadənin şah əsəridir.
İllər keçdikcə köhnələn, dəyərini
itirən film məzmunsuz, darıxdırıcı adam kimi bir şeydir".
... Həsənağa
müəllim çox sağlam, xarizmatik kişi
idi. Amma oğul dağı onu sarsıtdı, qəddini əydi
və vücudu az qala qranitdən
yonulmuş heykələ bənzəyən bu kişi gündən-
günə şam kimi əriməyə başladı, ürək
xəstəliyinə tutuldu...
Onunla son dəfə Azdramanın arxasındakı
kiçik həyətdə görüşdük. Ustad əlimi əlinin
içinə alıb bir müddət buraxmadı.
Əvvəllər görüşəndə onun dəmir kimi
barmaqları əlimi elə sıxırdı ki, az
qalırdı " Qafqaz əsiri"
filminin məlum personajı kimi qışqıram. Bu dəfə
isə onun heysiz əli mənim barmaqlarım arasında
quş kimi çırpınır, xəstə ürəyi
qarışıq, nizamsız ritmlə sanki ovcumun içində
döyünürdü və mən anladım ki, bu ürəyin
sahibi artıq ömrünün qürub
çağını yaşayır..
Allah qəni-qəni rəhmət eləsin.
BİR
HƏSRƏTİN TARİXİ
Hamlet Xanızadənin teatrdan "küsüb"
kinostudiyaya getdiyi vaxtlar idi. Onda gənc
jurnalist kimi hər şeyə maraq göstərdiyimdən
xüsusi bir inadkarlıqla aktyorla görüşüb
bu "baykotun" səbəblərini öyrənməyə
can atırdım.
Nəhayət, bulvardakı çayxanalardan birində
görüşdük.
Hamlet müəllim həmişəki kimi əsəbi,
narahat görünürdü. Bir siqaret yandırıb soruşdu:
- Məndən
nə istəyirsən? Sənə nə
lazımdır axı?
Dedim:
- Teatrdan
getməyinizin səbəbini bilmək istəyirəm.
Hamlet
müəllim lap coşdu:
-
Əşi, mən nəinki teatrdan, ümumiyyətlə, incəsənətdən
getmək istəyirəm...Mən indi başqa şey istəyirəm...
Bu cavabdan
sonra başa düşdüm ki, məsələ mən
düşündüyüm qədər də sadə deyil -
ötən illər ərzində səhnədə
yaratdığı obrazların, qazandığı
uğurların Hamlet müəllim üçün indi bir
qara qəpik qədər də qiyməti yoxdur və bu məqamda
sənətə həsr olunmuş ömrün romantikası,
nə bilim , sənətin böyüklüyü barədə
danışmaq mənasız məşğuliyyətdən
başqa bir şey deyil. Ona görə də soruşdum:
- Nə
istəyirsiniz ki, Hamlet müəllim?
Hamlet müəllim qayğılı gözlərini məchul
bir nöqtəyə zilləyib xeyli susdu. Sonra dedi:
- Bir
parça torpaq istəyirəm, gedib orda ağac əkim,
nazını çəkim...Torpaq istəyirəm, qardaş,
torpaq...
Aman Allah,
bu sözləri deyən dəmdə Hamlet Xanızadənin
ayaqları sanki yerdən üzülmüşdü və o,
durduğu yerdən - yerlə göyün arasındakı
boşluqdan təkrar yerə enməyə çalışan
zəif bir məxluqa bənzəyirdi...
Bir az da
dünyanın gərdişini kədər qarışıq təəssüflə
seyr edən, dünyanın sirləri qarşısında
öz gücsüzlüyünə acıyan əzabkeşə
oxşayırdı o və mənim yaddaşımda həmişəlik
elə bu cür də qaldı.
Fələk
onu həsrətində
olduğu bir parça torpağa tez qovuşdurdu, aktyora "Qətl
günü" filmində yaratdığı 3 obrazı heç səsləndirməyi
də qismət eləmədi. Qanlı Yanvar
qurbanlarının 40 mərasimi günü Şəhidlər
Xiyabanında halı qəfil pisləşən aktyor 49
yaşında vəfat etdi və doğulduğu Şağan qəbiristanlığında həsrətində
olduğu həmin o bir parça torpağa qovuşdu.
Allah rəhmət eləsin.
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2021.- 10 iyun.- S.16.