Nar çiçəkləri
VƏ YA HƏVƏSİN
PSİXOLOGİYASI
Kamal Abdulla "Yarımçıq əlyazma", "Nar çiçəkləri", "Sehrbazlar dərəsi" əsərlərində müəllif sirr adlı psixopoetik obraz yaradıb və bu obraz onun yaradıcılığını motivləşdirib.
Sirrə vaqif olmaq eşqi, həvəsi motivləşdirərək
yaradıcılığı fəallaşdırır. Nəmalumun
varlığı, onu məlum halətinə gətirmək, məlumda
zaman etibarı ilə ərimək və ya onu şərh etmək
həvəsi obrazın hissi zənginliyindən asılı
olaraq ağlın müstəvisinə
çıxarılması həvəsdə toplanmış
psixi enerjinin gücünə baş verir.
Həvəsdə toplaşmış psixi-enerji sirrin
açılmasını ağlın prizmasına yönəldib. Ağ
işıq prizmadan (psixikadan) keçərkən təbiətində
yüklənmiş rənglərin 400-ə qədər
çalarını verə bilir. Sirr
ağıldan keçərkən zamana uyğun məkan
müstəvisində ağılın potensialını da
ehtiva etməklə verdiyi çalarlar yaradıcı
düşüncəyə uyğun anlam dairəsini
proqnozlaşdırır. Postmodernist düşüncə
sirrə tamamlanmaq imkanı vermir, çünki
düşüncə açıq olduğu üçün
sirrin anlamı da açıqdır, həvəs bu qapalı
görsənən sirrə yiyələnmək
üçün qovrulur və o, sirlə qovuşan kimi məhdudlaşır,
amma qısa zaman kəsiyində, həvəs sirrə vaqif olan
kimi anlam təsviri yaradır, zaman qapanır, anlam modern və
postmodern olaraq iki zamanda - keçmişdə və indidə
müxtəlif məna kəsb edir.
Sirrin qapısı zahirən qıfıllıdır,
sirri isə fikrən açıqdır və hərəkətdədir. Sirrin
anlamı bir zamandan, bir məkandan çıxan kimi
ağlın paradiqmasından asılı olaraq
çoxalır, postmodernist şərhdə çox
obrazlılıq yaradır, bir anda zamanda əriyərək yox
olur və ya itir - sirrə gedən, həvəsin
axtardığı itkinin linqvistik forması sirrin zahiri əlamətidir.
Lakin sirrin axtarışına
çıxmış həsrəti sirrin zahiri əlamətlərini
yapışdırmaqla onlar arasında əqli əlaqələr
yaratmır. Yeddi günün sirri, qırx
günün sirrindən fərqlidir. Sirri
zaman etibarı ilə qeyri-stabildir.
Kamal Abdullaya görə, Nar özü bir tam olan müxtəlifdir. Axı
narın içərisində n sayda nar dənəciyi var və
o, tamın müxtəlifliyi, kəmiyyət çoxluğu
olmaqla özünün bütövlüyündən, rəng
çalarından, dadından və onu tamlaşdıran
düyməsindən ibarətdir. Tamda
müxtəliflik və ya tamın təşkilində müxtəlifliyin
harmoniyası narın düyməsində bütövləşir.
İnsan da hisslərini təəssüratdan
keçirərək poetik obrazlarda öz tamlığına
doğru gedir. Müxtəliflikdən tama
gediş özü bir sirdir.
Müəllif öz "Mən"ini həsrətin odu
ilə yandırıb Sirri əritməyə, "Mən"ini
Sirrə köçürmək üçün poetik yolu
uyğun seçib. Nəsrdə Sirrə gedən linqvistik yol
poeziyada koqnisiyanın hesabına daxilə yönlənə
bilir. "Mən"in psixoloji
azadlığı Sirri tapmaq üçün koqnitiv stil
seçir.
Poetik koqnitiv stil sirrə vaqif olmağın Kamal Abdullaya
görə ən qısa yoludur. Sirri sadələşdirməyin
metodik yolu poeziyanın intonativ elementlərini özündə
ehtiva edən idrak fəaliyyəti, səsin
semantikasının fonetik xüsusiyyətlərini koqnisiya cəlb
etməklə həll edir. O, sirrin bir qatını səsin
anlam xüsusiyyətlərinə görə
açmağı daha məqsədəuyğun hesab edir. Biri səsin, biri sözün, biri mənanın, biri
anlamın, biri situasiyanın təzyiqi ilə
yaradılmış dünyanı ikiləşdirən
Sözün dekodlaşması paradoksla müşayiət
olunaraq anlamağa gedən yolu metaforikləşdirir.
Misgər
Məmmədov: “ADU-nun məzunları cəmiyyətin
bütün səviyyələrində özünü doğruldub”
149 səhifədən
ibarət poetik düşüncəsində, insana humanistik
meyllərlə dolu olan "Nar çiçəkləri"
kiçik şeir parçalarından ibarət olsa da, əslində,
o mətnə xarakterik olan psixoloji xüsusiyyətləri
özündə ehtiva edən insanın ətrafının
şüurlu qavranılmasından, aksentuasiyaya
uğramış psixi hisslərin zaman daxilində şərhindən,
anadangəlmə potensialın yenidən təkmilləşməsinə
olan həvəsin şəxsiyyətin subyektiv
dünyasının koqnitiv təcrübəsidir.
Qayıtmışam
sağ - mənəm,
Əvvəlki heç mən deyildim.
Müəllifin subyektiv, tamamilə şəxsi təcrübəsi
onun poetik fəallığına təsir edərək xatirələrini
mirvari tək düzüb, lakin bu subyektiv təcrübə
obyektləşə bilir və bu xatirə də kimlik qismində
eyniləşərək anlaşılır. Xatirəni insana çevirmək
cəhdi onun anlanılmasından irəli gələn cəhdidir...
"Yenə qallam təkcə
özüm-özümlə" deyən müəllifin
daxili dünyası onun davranışına əməlli təsir
edərək "Bir az da yaxşı baxsanız, görərsiniz
məni üzünüzdə" deyir. Müəllif
təklik, tənhalıq subyektiv etalonları içərisində
insanın poetik gerçəkləşməsi
üçün xüsusi psixoloji mövqe sərgiləyir.
Müəllif təkliyin yaratmış
olduğu emosional zərbənin nəticəsini dərdi
bölüşməyə insan tapa bilmədiyini əbəs
axtardığını, itirmədikləri qənaətinə
gəlib.
Mənə
deyən gərək nə olub axı,
Nə
çabalayırsan, söylə, nə xəbər,
Sən
çətin tapasan axtardığını,
Sən axtardığını itirməyiblər.
Kamal Abdulla "Dədə Qorqud poetikasının
xüsusiyyətləri haqqında" əsərində təkrarın
poetik tipologiyasını verib. "Əvvəlki
heç mən deyiləm" ideyası bu həvəsdən
sonra yaranan təkrar deyil. Bu yeni zamanda
öz ölçüləri ilə təkrardan kənar
mövcudluq forması - postmodernist mövcudluğun
anlamıdır.
Həvəsdən doğan təkrarsız təkrarın
məqsədini zaman dəyişir, o, köhnə formanın
yeni poetik mənzərəsidir və zamana görə yeni
mahiyyətin daşıyıcısıdır. Leksik formaların
saxlanmasında poetik fəallıq dilin sərt prinsiplərinin
təzyiqinə dözsə də, poetik mətndə resipasiya
davranışı poetik reallığı təfəkkür
dilinin (ladının) üzərinə qoyur və postmodernist
fəlsəfənin predmeti olaraq hadisələr ağlın
ixtiyarına verilir və ya
Ölərik
-
Ayılıb görərik ki, varıq.
Poetik təkrar vasitəsi ilə həvəsin yeni
yaranışa, dəyişmələrə olan cəhdi bəzən
əkslik kimi, canlının inkar təbiəti ilə ifadə
olunur.
Soldu nar
çiçəkləri
İndi
nar yetişəcək!
Təfəkkürü yeni fəallığa
stimullaşdıran həvəs, özünün
çoxobrazlılığı ilə həyata olan eşqi
artırır.
Həyata olan eşq daxilən yaşamağa
olan cəhdin nizaminin pozulmasının qarşısını
alaraq var olmağının səbəbini Allahdan arzulayır.
Sən məni
görməzsən,
yüksəkliyindən
yer
üstə yeriyib kiçilmişəm mən.
Elə
qaçarsan ki, gərəkliyindən
Hamı şübhə edər varlıqsanmı sən?
Allahım,
sən mənim
Ürəyimdəsən!..
Təkliyi və tənhalığı ilə
özü-özündə qalmağı müəllif
düşüncəsində ona, buna dönüb itməyinə
elə də heyfislənmir, çünki
özü-özü ilə qalan həyat yorucusu
başqasına dönərək ağlayan gözlərdə,
sevən ürəklərdə yox olan, çoxalan hər
şeyi əzəli olan, bir ovuc torpaqdır. Həyat yorucusu
düşüncəsində tək və tənha deyil,
"Mən"i onun can sirdaşıdır.
Nar
çiçəkləri by Kamal Abdulla
Müəllif
asanlıqla özündən "Mən"ə, oradan da
"qeyri-Mənə" çox asan keçidlər
tapır, yaşamağa həvəs, həyati orientirləri bəşəri
olanın qorunub saxlanmasında, insanın kədəri, sevinci
"Sən sev deyir, Sən yaşa deyir".
Psixopoetik
obrazların zənginliyi insanın iç
dünyasının axtarışına
çıxmış, beyinlərini "Ürəklərdə"
tapır.
Lakin xatirələrin kölgəsi yaddaşına dəymədiyinə
görə Ulu tanrı onun tənhalığına göylərin
qapısını açmağa məcbur olur. Çünki
tənhalıq xatirələri üfürüb gah yanan, gah
sönən közə döndərə bilir.
Onun poetik obrazları yaradıb anladığı poetik
dünyasında əriyərək sanki yox olur, qəflətən
var olaraq çoxalır, başqa ağılla digərinə
çevrilir.
Poetik dünyasında yaratdığı
yaşam dəyərləri ümiddən, diləkdən
keçir, dünya boyda ələkdən keçir. Daxili poetik yaradıcılığının
çoxrəngli prizması onun dünya dərkini buz
dağlarına çevirərək isti dənizlərdən
keçirir, isidir, əridir, şirini duzluya
qarışdırır, anlam dünyasını
ölümün şərikliyi ilə olumda qapayır. Buludlardan enib gələn ölümü şeytan
özü doğma mələk kimi göydən yerə
endirir.
Yır-yığış
etmək vaxtıdı,
Dur
ayağa, getmək vaxtıdı,
Dünyadan
itmək vaxtıdı,
Bu vaxt bir də ələ gəlməz.
Psixoanalitik mövqedə olum və ölümə olan həvəs
eyni instiktiv davranışlardır. Lakin yaşamağa
olan həvəs deyir ki, "Bu dünya hər şeyin sonu
deyil".
Kiçik həcmli şeirlər toplusunda kontekstə
görə poetik obrazlar dinamik və tamdır. Yaradıcılığın
həvəs dolu fəallığı şairin sözdən
obraza olan idraki istiqamətini hissin instiktiv deyil, əqli təəssüratların
zənginliyi ilə doldurmuşdur. Babil
qülləsini tikib, yüksəlməyə çatmaq
arzusunu qabıqaltı şüurda
sıxışdırılmış istəklərdən
ayıraraq "Yağışla göyə iməklərik
biz" deyə arzunu təzələyir. Əqli
istəyin fiziki istiqamətin üzü yuxarı "dərgaha"
ismarlanmış yağış tamamlayır. Həvəs, istək, dərgaha sarı
düzülmüş arzular və ondan doğan həzz
keçmiş və gələcək arasındakı indidə
ağlın gücünə aktuallaşır, həyatın
fəlsəfi dərki şəxsiyyətin subyektiv
anlamında indidə özünü gerçəkləşdirir.
Həvəsdən alınmış həzz
yaradıcı məqama malikdir. Həvəsin gətirdiyi
həzz təkrarın həzzi deyil, cansızlıqdan yeni
doğulan canlının yeni zamanda müvazinəti yarada biləcək
şüurun yaranmasına cəhddir.
Yeni yaranmış şüurlu anlamın, kollektiv
şüurdan informasiya dayaqları var və onun yeni
yaranışda zaman etibarı ilə subyektiv ömrü
qısadır.
Anlamın, şüurun yaranması cəhdində
rolu keçəridir, o, kontekstdən asılı olaraq itəcək,
çoxalacaq, tapılacaq, yox olacaq, amma əqli fəaliyyətin
nəticəsi olaraq izi qalacaq ki, növbəti fəallıq
üçün rabitə rolu oynasın. Qərbi
Avropa fəlsəfəsinə görə, müasir fəlsəfənin
predmetini ağıl, idrak təşkil edir. Bu fenomen davranışda dəyərlərlər
kimi yenidən yaradıla bilir, xarici təyinedici səbəblər
(şəxsiyyətin azadlığının
determinantları) zaman kontekstinin təsiri altında dəyişdiyindən
o, daha cəlbedici, təəccüb doğuran və anlama
üçün çətin olan düşüncə tərzidir.
Oxucuya elə gəlir ki, bu həvəs ona tanışdır,
leksik stimullar müvafiq refleksiv davranışlar verir, az qala, keçidi dərk etmədən
stereotipləşən düşüncənin təsirinə
düşə bilirsən. Fikir səni
boğur. Axı burada hər şey əvvəlki
kimidir. Amma yox, "Mən də Sizin
biriniz. Bir az fərqli, bir az çox".
Poetik təfəkkürdə stereotiplik postmodernist davranışa
yaddır, hisslərin konservativliyi fəlsəfənin predmetinə
yeni baxışı zəiflədir. Dərketmə və
ağılın məhsulları həmişə zamanın və
məkanın təsiri ilə şərh olunanda
anlaşıqlı olur. XXI əsr rəqəmsal
və ağıl əsəridir. Səbəb
nəticə əlaqələri XVI-XX əsrə xas
düşüncə tərzi idi. İndi
yandırılmış körpüləri kommunikasiya ilə
tikmək olur. "Nar çiçəkləri"ndə
saysız-hesabsız "Mən"ə istiqamətlənmiş
bu məzmunlu suallar var. Bu, sualdan çox cavabdır və
"Mən" sualda əritmək həvəsdir, indiki
postmodernist fəlsəfənin nəzəri əsasını
kommunikativ anlama təşkil edir, çünki Sözün
hakimiyyəti hələ güclüdür.
Bu həvəs postmodernist olaraq ağlın,
düşüncənin nəzarətçisinə
çevrilir, onu əvvəlki yoldan sapdırır. Paradoksla
müşayiət olunan düşüncə, həm də həvəsin
enerjisinin mexanizmidir.
Yeni nizami dərk etmək həvəsi onu sirrə olan
marağını artırır "min bir gecə kimi"
sonsuzluğa çəkir. "Axı mən niyə
bu qədər sirr dəlisiyəm". Əgər
poetik düşüncənin intizamını izləyə
bilsək, dərkin istiqamətinin həvəs, həsrət,
hərislik və ləzzətdən ibarət yaradıcı fəallığın
motivlərində görərik.
"Nar çiçəkləri" əsəri
Freydin dili ilə desək, təkcə Erosun məskəni
deyil, həm də Tanatos üçün bir poetik yoldur. Hər iki
dünyaya yol açan həvəsin idraki istiqaməti Erosun (Həyatın)
saxlanılmasına və onda sevincin, kədərin təəssüratdan
keçirilməsinə yönəlib. Həyat
yolçusu "Nar çiçəkləri" əsərində
"İşıq məni səsləyirdi ana tək" deməklə
yaşamaqdan aldığı həzzin insanın psixi həyatını
istiqamətləndirdiyi fikrinə gəlir. Ananın isti qucağında işığın həyatda
yaşamağı motivləşdirməsi ruhi fəallığın
prinsiplərindən birinə çevrilir. Ruhən rahatlıq anlamadan keçir, o isə ana
qucağındadır.
Allaha
sevgi, Mən və Qeyri-Mən arasında rabitənin poetik bərpası
hesabına ruhi fəaliyyəti prinsipə çevirmək, həyatı
problemlərə məsuliyyətli yanaşma, bəşəri
dəyərlərin poetik obraz vasitəsi ilə fərdiləşdirmək,
sosial toplumun təzyiqi ilə davranışın poetik həlli
və kollektiv şüursuzluqdan irəli gələn
davranışlar "Nar çiçəklərində"
insan taleyi kimi rəngli ilmələrdən toxunub. "Nar çiçəkləri" psixopoetik
davranışın məhsulu olmaqla şəxsiyyətin
strukturunu bütün elementlərini zaman daxilində dərkin
predmetinə çevirib.
Misgər MƏMMƏDOV
Əməkdar mədəniyyət
işçisi, Azərbaycan Dillər Universiteti HİK-nın
sədri
525-ci qəzet.- 2021.- 11 iyun.-
S.12;15.