Qarabağ dastanı
30 il
düşmən əsarətində yaşayan,
"yaşadıqca" sökülən, dağılan,
daşı daş üstə qalmayan,
soydaşlarımızın goru çatladılan,
Xarıbülbülü açmayan Qarabağımız 44
gün ərzində öz anasına - Odlar yurduna qovuşdu.
Elə o
44 gün ərzində də, böyük Zəfərdən
ötən dövrdə də söz-qələm sahiblərimiz
bu şərəfli tariximizi İlahi Sözün qüvvəsilə
həm də ədəbiyyatımızın mirasına
çevirdilər - bu proses təbii ki, bu gün də davam
edir, sabah da davam edəcək. Ona da şübhə etmirəm ki, ədəbiyyatımızda
bu dövr illər sonra bir mərhələ kimi öyrəniləcək,
44 günlük azadlıq mücadiləsinin ədəbi salnaməsi
söz sənətimizin qızıl fonduna çevriləcək.
Qısası, sentyabrın 27-dən başlayaraq bu
günə kimi yüzlərlə şeir, poema, hekayə,
publisist məqalələr yazılıb, kitablar nəşr
olunub. Bu ədəbi nümunələrin hər biri zaman
üçün qısa, mahiyyət etibarilə böyük əhəmiyyət
daşıyır; çünki onlar xalqımızın
birlik, bütövlük, azadlıq tarixini özündə
yaşadır. Həm də gələcək
nəsillər üçün yaddaş kitabıdır,
dünəni unutmamaq, düşməni tanımaq
kitabıdır.
Şair, ədəbiyyatşünas,
pedaqoq Xanəli Kərimli Qarabağa həsr etdiyi
"Bayrağını uca qaldır, ana Vətən!"
lirik poeması ilə
artıq dərdini yox, qalib Qarabağ sevincini,
bütün könlünü Vətənsevərlərə,
Qarabağsevərlərə, yurdsevərlərə
açıb. Şair hələ 1998-ci ildə
qələmə aldığı "Təbil"
poemasında yazırdı ki, ulu dağlarımız
sabahın üzünə dik baxmaq üçün illərdir,
həyəcan təbili çalır. Bu təbil
çox çalındı, beynəlxalq tribunalara gedib
çıxdı, amma bu tribunalar haqq səsimiz nəinki
eşidilmədi, erməni vandallarına arxa duranlar daha da ağ etdilər, illərlə ATƏT-lərin-matətlərin
əlində bu xalqı oyuncağa çevirdilər.
Şair
odu-ocağı sönən, külü qaysaq bağlayan, o
vaxtlar nəinki odu, hətta közü də sinə
dağlayan yurd yerinin bu gün azadlığa
qovuşmasından əvvəl keçilən tarixi yolun poetik
xəritəsini cızır:
Ana Vətən!
Sən günəşli ölkə kimi
var
olsan da yaranışdan,
Başın
heç vaxt açılmadı nə borandan,
nə
şaxtalı, qarlı qışdan.
Onu qeyd edim ki, poemada, fikrimcə, əsas baş obraz
böyük hərflərlə yazılan HAQdır. Poemanın
süjet xəttindən bu sözün ifadə etdiyi məna və
dəyər qırmızı xətt kimi keçir. Xanəli Kərimli çox düzgün olaraq
HAQQı ulu Türklə yanaşı işlədir.
Kimsə
şairə türkü ulu Yaradanla yanaşı
qoymağı irad tuta bilməz; şair gəldiyi qənaətində
əlahəzrət tarixə söykənir: bu tarix ulu
Türkün şərəf kitabıdır. Bu
kitabın hər səhifəsindən bizə,
bugünümüzə nələr boylanır? Türkün böyüklüyü, əzəməti,
qəhrəmanlığı, möhtəşəmliyi
görünür o səhifələrdən. Kitabı vərəqləyən hər kəs orada
ucalıq görür, bütövlük görür, dünənə
bağlılıq, ehtiram görür, türkün
keçdiyi yolda özünə və nəticə etibarilə
haqqa, ədalətə inam görür. Türkü
yaşadan, türkü böyük edən də bu inam və
ədalətə söykənməkdir. Ədalətə
söykənmək isə HAQQa söykənməkdir.
Ancaq
HAQQın gücü də gec eyləyir,
güc
eyləyir el demişkən,
Bir
güc var ki, HAQdan gəlib, HAQQı deyir
həm
yenilməz, həm döyüşkən.
Bu gün
bütün məzlumların, qaçqınların
haqqın
tutan ULU TÜRKDÜR,
Onun
sözü, onun gücü TANRI qədər
çox
ötgündür, çox böyükdür.
Şair inanır ki, bu yurdun döyüşü, qalibiyyət
mübarizəsi hələ öndədir; kişilər
öz sözlərini deyəcəklər.
Bunu anasından ayrı düşmüş
Qarabağın özümüzə qovuşacağına
böyük inam hissləri də təsdiq edir. Poemada
Qarabağın da bir obraz səviyyəsinə
qaldırılması Xanəli Kərimlinin ədəbi
priyomudur. Uğurlu priyomdur.
Şair
tarixi vərəqləməkdə davam edir: Nuh babamızla
yaşıd olan bu yurd yerinin hələ Zəngəzuru var, Dərələyəzi
var, Mehrisi var, bir ucu dünyanın o başında olan ərazilərinə
"ünümüz yetsə də, əlimiz yetmir":
Başı
uca olan Vətən, ucalardan ucadasan
dünəninlə, bu gününlə,
Bir
azadlıq məktəbisən həm sağınla,
həm solunla, hər yönünlə.
Onsuz da
bir canda idik, indi də
bir
can olmuşuq - Qarabağlı,
Həm
Göycəli, Zəngəzurlu,
İrəvanlı,
Naxçıvanlı, Qarabağlı...
Şair
tarix kitabımıza düşmüş itkilərimizdən
danışır; bu itkilər az deyil, ona görə də
itirdiklərimizdən xəcalət çəkməyimizi
etiraf edir, qoç Koroğludan, Babək qeyrətindən
bol-bol danışmağımızı da dilə gətirir,
bununla sözü abırdan salmağımızdan Yaradanın
utanıb xəcalət çəkməsini də etiraf edir. Bir vaxtlar etdiklərimiz yaxşılıqların
qarşısında üzləşdiklərimizin
xalqımızın ürəyiyumşaqlığından,
humanizmindən irəli gəlməsini dönə-dönə
dilə gətirir. Niyə belə
olmalıydı sualının qarşısında qalır.
Qarabağım!
Sənin qara bəxtin üçün
günahkarıq
biz hamımız,
Biz
özümüz özümüzə qənim olub,
qurban
dedik canımızı.
Özgələrə,
gəlmələrə, çörəyi də
dizi
üstə olan şeytan ölkələrə.
Qonaqladıq,
qaraladıq, süfrəmizi
paraladıq
ac-yalavac alçaqlara,
Qucaq
açıb yerləşdirdik şeytanları,
iblisləri
isti ocaq-ocaqlara.
Və ömrü boyu yol yoldaşı olduğumuz
ümidini də itirmir, qəvi düşmənin
qarşımızda diz çökəcəyini, əsir
aldığı torpaqlarımızdan "it kimi
qovulacağını", bizim o əzəli
torpaqlarımıza qayıdacağımızı
görür; erməni deyilən bu zatı-kökü olmayan həyasız
millətin "böyük Ermənistan" barədəki səfsəfələrinin
heç bir həqiqətə
sığışmadığını isə çoxdan
bilir. Bilir ki,
özünü qədim tarixi olan bir dövlət kimi təqdim
edən hansı "böyük Ermənistan"dan söhbət
gedə bilər ki, birinci yüzillikdə Romanın Ermənistan
üzərində qələbələrinin şərəfinə
Roma pullarının üstündə "böyük Ermənistan"
rüsvayçılıqla Roma imperatorunun dizi altında
oturmuş qadın obrazında itaətkar öküz, imdad diləyən
erməni döyüşçüsü təsvir
edilmişdir. O necə "böyük Ermənistan"dır
ki, birinci əsrin 30-50-ci illərində onu İberiya
şahzadələri idarə etmişlər. Şair
onu da bilir ki, o şərəfsizlərin bərkdə əli yoxdur,
qan gördüsə qaçacaq. Bunun üçün
zamana ehtiyac var:
Ancaq zaman
inad ilə səbr dedi,
dözüm
dedi bizə bir az,
Bu
haqsızlıq, şərəfsizlik ömrü boyu
belə
getməz, belə qalmaz...
Bu da bəlkə
bizim üçün bir imtahan,
bir
yazıymış sınaq üçün,
Dostumuzla
düşmənimi ayırd edib
seçmək
üçün, qınaq üçün.
Şair yenə əlahəzrət HAQQa tapınır, hər
qaranlıq gecənin bir işıqlı gündüzü
olacağına inanır. İnanır ki, bu
xalqın damarlarında Sara xatunun, Tomris ananın qanı
axır. Bu xalqın Koroğluları, Babəkləri
olub axı! Onların qılıncları qında bu qədər
pas ata bilməz axı! Dəli Domrul, Qaraca Çoban nə
vaxt halay tutub yallı gedəcəklər bəs? Qara zurnanın səsi ucalıq mücəssəməsi
olan başı qarlı dağlarımızı nə vaxt
yerindən oynadacaq? Cıdır düzünü ot basıb axı. Qarabağ
atlarından ötrü burnunun ucu göynəyir - nə vaxta
qədər belə olacaq?
Poema boyu
şairin hər bir ittihamı əsərin bədii təsir
qüvvəsini gücləndirməklə, həm də
tarixdir, pozmaq mümkün olmayan tarix:
Baş kəsməklə,
qan tökməklə yaşayarsan
beşcə
günlük, bir həftəlik,
Ondan sonra
bükəcəklər dizlərini
olacaqsan
əldə ənik.
Tarixlərdən
xəbərsizsən, çünki özün
soysuz-köksüz,
tarixsizsən,
Tarixlərə
yamaq olan zatı,
kökü
bilinməyən bir iblissən.
Şair
öz ittihamlarında çoxlarına bəlli olmayan erməni
xislətini ortaya qoyur, illərdir ki, bu xislətlə onlar bəşər
övladının adına ləkədir,
formaca insan, mahiyyətcə iblis, qaniçən, oğru,
yalançı... və hər şey olan bu varlıq qarayara
kimi kəsilib atılmalıdır ki, dünyaya görk olsun.
İllərdir ki, bəşəri problemə
çevrilmiş erməniliyin fitnə-fəsadları
bütün dünyaya yayılıb. Ancaq niyə dünya
buna susur. Bu, nə vaxta kimi davam edəcək?
Axı insanoğlu ona verilmiş zaman
üçün çox qısa olan ömür payını
insan kimi yaşamaq istəyir. Bu istək
onun haqqıdır. Bu haqqa ədalətlə
də, dava ilə də çatmaq olar. Ədalətlə
çatmaq üçün daxilən böyük olmaq
lazımdır. Bu susqunluğun fonunda şair
xalqımızın böyüklüyünü
xatırladır:
Qarı
düşmən yaxşı görüb,
yaxşı
görür qüdrətini, cürətini,
Yaxşı
bilir canındakı,
qanındakı
heyrətini, qeyrətini.
O heyrətdir,
o qeyrətdir
səni
daim uca tutan, ana Vətən!!!
O heyrətdən,
o qeyrətdən doğulubdu
sənin
üçün şəhid düşən!..
Ölkə
Prezidenti cənab İlham Əliyev müsahibələrinin
birində dedi: "Biz nəyi nə vaxt edəcəyimizi
yaxşı bilirik". Və o zaman gəlib
yetişdi - nəyi nə vaxt etmək zamanı.
"Dəmir yumruq" ətrafında birləşən xalq sübut etdi ki, onun tutduğu yol HAQQ yoludur; bu yoldan heç kim onu qaytara bilməz.
İndi qalxıb ayağa, bil Haqq savaşlı
Turan eli - Haqqın güclü vuran əli
Silkələyib
oturdur o, öz yerində
Haqqa
dönük "millətləri", "ölkələri".
Şair "Bayrağını uca qaldır, ana Vətən"də
yüksəkliyə ucalmağı, bayrağı da yüksəkliyə
ucaltmağı bu xalqın mənəvi haqqı sayır;
çünki bu Vətən ulu Tanrının
yaratdığıdır. Ulu Tanrının
yaratdığı isə bu dünyanın qanunudur. Bu
qanundan heç kəs qaça bilməz:
Bayrağını
uca qaldır, ana Vətən,
indi
meydan, söz sənindir.
Sən
Tanrıdan yaranmısan,
Tanrı köklü
bütün Turan Vətənindir!
Bu gün
7 ay keçir o Böyük Qələbədən. Şair də
bu xalqın böyük hərflərlə yazılan bir vətəndaşı
kimi HAQQın öz yerini tutmasına, ƏDALƏTin qalib gəlməyinə
sevinir:
İndi
daha ruhun gülür, qəlbin gülür,
gözün
gülür, üzün gülür,
Görüşünə
əli güllə, çiçək dolu
dəstə-dəstə
ellər gəlir, illər gəlir.
Muxtar MƏMMƏDOĞLU
"Şərq qapısı" qəzetinin məsul
katibi
525-ci qəzet.- 2021.- 11 iyun.- S.13.