"Qalalıyam, qalalı!"
Behbudəli
kişi dünyasını dəyişəndən
sonra bir bölük külfətin bütün
qayğıları oğlu Məcidin üstünə
düşdü.
Uşaqlıqdan fərli-başlı bir sənətə
yiyələnmədiyindən o, məcburiyyət
qarşısında qalıb, varlı bir tacirin
mallarını satmaqla başsız qalmış ailəsini
dolandırmağa başladı. Məcid bu tacirin
uzaq-yaxın Şərq ölkələrindən alıb gətirdiyi
müxtəlif çeşnili, allı-güllü, rəngbərəng
parçaları boğçasına yığar, ağacdan
düzəldilmiş xan arşınını da kəmərinə
keçirərək məhəlləbəməhəllə,
küçəbəküçə, evbəev
düşüb, xırıd eləyərdi. Bu yaraşıqlı arşınmalçı
oğlanı Şuşada artıq yaxşı
tanıyırdılar. Küçələrdən
keçərkən "ay arşın malı
alan!" - deyib, xoş avazla oxuması isə
hamını məftun edər, heyranlıqda qoyardı. Müştərilər bu səsə elə aludə
olmuşdular ki, Məcid hər dəfə onların
qapısının ağzında oxuyarkən bu
arşınmalçı oğlanı evlərinə dəvət
edər, oxutdurub, səsindən xüsusi zövq və ləzzət
duyardılar. Öz növbələrində
də ondan nəsə bir şey alardılar və Məcidin
alveri həmin gün o biri günlərə nisbətən
qat-qat yaxşı olardı.
Allah-təala bütün şuşalılar kimi, Məcidə
də gözəl səs əta eləmişdi. Onun zil, şaqraq, büllur
kimi saf avazı, xüsusilə, din xadimlərinin diqqətindən
yayınmamış və Məcidi Yuxarı Gövhər
ağa məscidində minacat verməyə dəvət eləmişdilər.
O, həm də məhərrəmlik təziyədarlığında
burda növhə oxuyar, şəhərdə böyük təmtəraqla
keçirilən şəbih tamaşalarında
çıxış edər, müxtəlif rollar
oynayardı. Həmyerlilərinin gözəl səsi
olduğunu eşidib-bilən qalalılar artıq onu bir xanəndə
kimi özlərinin toy və kef məclislərinə, tez-tez
keçirilən el şənliklərinə, musiqili-ədəbi
yığıncaqlara da dəvət edərdilər. Bütün bunlar isə gənc xanəndənin səsini
get-gedə açır, cilalayır, püxtələşdirirdi.
Məcid özü də hiss eləmədən xanəndəlik
sənətinin çətin, enişli-yoxuşlu
cığırları ilə irəliləyirdi. Lakin arşınmalçılıq onun çörək
ağacına çevrildiyindən bu sənətin dalına
daş qoya bilmirdi.
Günlərin
bir günü, adəti üzrə, Məcid yenə də
arşın malı satmaq üçün
oxuya-oxuya şəhərin məhəllələrini gəzib-dolaşırdı.
Bu dəfə xoşbəxt taleyi onu hərləyib-fırlayıb,
böyük bir imarətin qabağına gətirib
çıxartdı. Sən demə, həmin
vaxt bu evin sahibi övladının xeyir işinə
hazırlıq görürmüş. Uzaqdan
toya gələcək bəzi qonaqlar isə məclisə bir həftə
qabaq təşrif buyurmuşdular. Arşınmalçının
məlahətli səsini eşidən evin xanımı
darvazanı açıb, onu içəri dəvət elədi.
Məcid həyətə girəndə
qarşısına on yeddi-on səkkiz yaşlarında bir
qız çıxdı. Qızın gözəlliyi
gözlərini qamaşdırdı, az
qaldı özünü itirsin. Qız
nağıllarda, əfsanələrdə təsvir olunan
gözəlləri xatırlatdı ona, elə
nağıllarda deyildiyi kimi, bir könüldən də min
könülə vuruldu bu qıza. Bura nə
üçün gəldiyi də yadından
çıxdı, dili topuq vurdu, ağzını
açıb, bir kəlmə də söz deyə bilmədi,
lal-dinməz geri dönüb, küçəyə
çıxdı, evlərinə sarı addımlamağa
başladı. Deyəsən,
axtardığını tapmışdı Məcid. Gecəni də heç yata bilmədi, elə bil
yerinə qor dolmuşdu. Nə isə, səhəri
birtəhər açıb, ertəsi gün
axşamüstü yolunu yenə həmin səmtə
saldı. Evin qarşısından keçərkən
gur bulaq kimi çağlayan səsini cilovlaya bilmədi, yenə
də məlahətli və yanıqlı bir səslə
"ay arşın malı alan!" - deyə zilə çəkdi. Həyətin
darvazası dünənki kimi onun üzünə taybatay
açıldı. Məcid özünü ələ
alıb, içəri keçdi, yenə də arşın malı gətirdiyini bildirdi və qızlarla əsl
arşınmalçı dili ilə danışmağa
başladı. Amma gözü dünən
gördüyü elə həmin qızda olduğundan
neçə arşın parça ölçdüyündən
də xəbəri olmadı.
Məcid
hələ adını bilmədiyi və ürəyində
gizli məhəbbət bəslədiyi qızı görmək
üçün arşın malı satmaq
bəhanəsilə bir neçə dəfə də bu həyətə
gəldi. Adını, kimlərdən
olduğunu öyrənəndə qız da hər şeyi
duydu. Üstəlik, özü də bu sadə
arşınmalçı oğlana vuruldu. Məcid cəsarətlənib,
ürəyindəkiləri sevgilisinə bəyan elədi, evli
olduğunu da gizlətmədi...
Alışıb-verişdilər, ümumi
razılığa gəldilər. Amma qız varlı zadəgan
nəslindən olduğu üçün bilirdi ki, atası
onu hansısa bir arşınmalçıya ərə verməyəcək.
Ona görə də özündən on altı yaş
böyük olan bu tacirə qoşulub-qaçmağa
razılıq verdi. Məcid
də yaxşı bilirdi ki, ailəsini atıb, başqası
ilə evlənəndən sonra burda qalmağa dəyməz.
Axı bura Şuşa qalası idi! Nəhayət,
qızın ailəsinin qonaq gəldiyi ev
sahibinin uşağının toyunun ertəsi günü Məcid
sevgilisini də götürüb, Qarabağdan uzaq bir məmləkətə
- Tiflisə üz tutdu. Və bununla da,
arşınmalçılığın daşını birdəfəlik
atıb, xanəndəlik sənətini özünə həmişəlik
yol yoldaşı seçdi.
Bu əhvalat çörəyi qulaqlarının dibində
yeməyən qalalıların söhbətlərinin uzun
müddət mövzusuna çevrildi, Şuşada Məcid
Behbudovla qonşuluqda yaşamış gələcəyin dahi
bəstəkarı Üzeyir bəy Hacıbəyovun da yaddaşına
həmişəlik həkk olundu və sonralar yazacağı əsərlərin
birinin süjet xəttinə çevrildi. O, doğulub boya-başa
çatdığı doğma şəhərinin həyat və
məişətinə həsr elədiyi növbəti əsərini
yazmaq fikrinə düşəndə, ilk növbədə,
uşaqlıq və gənclik dövrünün unudulmaz xatirələrini
gözləri önündə canlandırdı və
dünya şöhrətli "Arşın mal alan"
operettasını qələmə aldı. Əsərin
qəhrəmanı tacir Əsgərin timsalında Məcid
Behbudovun obrazını yaratdı. "Arşın mal alan" 1913-cü ildə Peterburq
konservatoriyasında oxuduğum zaman yazılmışdır. Bu əsər revolyusiyadan qabaq yazılmış
sonuncu əsərimdir. Onun süjeti
Qarabağın Şuşa şəhərinin həyatından
alınmışdır" (Üzeyir bəy Hacıbəyov.
Seçilmiş əsərləri, "Arşın mal alan" haqqında qeydlərim", Bakı,
"Yazıçı" nəşriyyatı, 1985, səh.
216.). Sonralar
Üzeyir bəy belə yazırdı.
Firuzə xanım əslən Qazax qəzasının
Salahlı kəndindən - məşhur Vəkilovlar ailəsindən
olan rus ordusunun polkovniki Abbasqulu bəy Vəkilovun (1844-1927)
qızı idi. O, Tiflisdə Müqəddəs Nina Qızlar
Gimnaziyasını bitirmiş, rus və fransız dillərinə
mükəmməl yiyələnmişdi. Firuzə xanım
teatrı, musiqini də çox sevmiş, rus və Avropa ədəbiyyatına
dərindən bələd olmuşdu...
Məcidlə Firuzə Tiflisin azərbaycanlılar
yaşayan Havlabar adlı məhəlləsində yerbəyer
oldular və bu şuşalı gənc gələcək həyatını
bu şəhərlə bağladı. O, burda yaşayan həmyerli
musiqiçiləri tapdı, onlarla birlikdə toylara, el şənliklərinə
getdi, az bir zamanda musiqisevərlər
arasında tanındı, böyük nüfuz və hörmət
qazandı. Görkəmli aktyor və xanəndə,
respublikanın əməkdar artisti Cəlil bəy Bağdadbəyov
öz xatirələrində yazır: "1906-1907-ci illərdə
Məcid rəsmi xanəndəliyə getdi. Tiflis
şəhərində yaşayırdı. Məcidin səsi zil səs idi. "Segahi
Mirzəhüseyn" və "Şüştər"i
yaxşı oxuyardı. Tiflisdə xalq
arasında hörmətli idi. Məcid
savadlı olduğundan qəzəlləri düzgün
oxuyardı. İrəvanda isə xüsusilə,
Naxçıvanda geniş xalq arasında yaxşı hörməti
vardı..." (Cəlil bəy Bağdadbəyov.
"Xatirələr və etnoqrafik qeydlər", Bakı,
2002-ci il, səh. 39.)
Məcid Behbudov sənət dostları - əzəmətli,
şirin çalğısı ilə məşhur olan tarzən
Məşədi Zeynal Haqverdiyev və Rzabala ilə Tiflisdən
tutmuş Zaqafqaziyanın, demək olar ki, bütün şəhər
və kəndlərində toy məclislərində
iştirak edirdi. Müasirlərinin dediyinə görə,
bir neçə dil bilən və həmin dillərdə
qüsursuz oxuyan xanəndə tez-tez gürcü və digər
millətlərin məclislərini aparmaq üçün də
dəvət olunurdu. Onun ən çox
oxuduğu yer isə Tiflisin "Dvoryanski klub"u idi. Artıq iyirminci yüzilliyin ilk onilliyində Məcid
Behbudov Gürcüstanda gözəl bir xanəndə kimi
şöhrətlənmişdi.
1910-cu ildə
rəngarəng və geniş repertuara malik olan Məcid
Behbudov səsini vala yazdırmaq üçün
"Qrammafon" cəmiyyəti tərəfindən tarzən
Məşədi Cəmil Əmirov, qarmonçalan Kərbəlayı
Lətif Əliyev, Malıbəyli Həmid, Malıbəyli
Əsgər, Seyid Mirbabayev kimi xanəndələrlə birlikdə
Riqa şəhərinə dəvət olundu. Görkəmli
tarzən və xanəndə Məşədi Cəmil
Əmirovun müşayiəti ilə bir neçə
muğam, xalq mahnısı və təsnifi vala
yazdırdı. Ümumiyyətlə, həmin
illərdə o, səsini vala yazdırmaq üçün dəfələrlə
bir çox Avropa ölkələrinə dəvət
almışdı və bu səfərlərdə xanəndəni
rus və fransız dillərini gözəl bilən həyat
yoldaşı Firuzə xanım müşayiət edirdi.
Ustad xanəndə o dövrün bir çox
musiqiçiləri kimi opera səhnəsində də fəaliyyət
göstərirdi. O, 1911-ci il martın 6-da Saşa Oqanazeşvilinin
Bakıda "Nikitin qardaşlarının teatrı"nda
tamaşaya qoyulan "Fərhad və Şirin"
operasında Xosrov rolunda çıxış etmiş, 1915-ci
ildə Gəncədə Məşədi Cəmil Əmirovun
"Seyfəl-mülk" operasının ilk
tamaşasında Ələsgər Abdullayev və o vaxtlar hələ
çox gənc olan Bülbül Məmmədovla tərəf-müqabil
olmuş, Üzeyir bəy Hacıbəyovun opera və
operettalarında müntəzəm olaraq müxtəlif rollar
oynamışdı. O dövrün mətbuatında xanəndə-aktyorun
səhnə fəaliyyətinə də yüksək qiymət
verilmişdi.
Məcid Behbudov sənətinin səsi-sorağı
İrana da gedib-çıxmışdı. O, Məşədi Zeynal
Haqverdiyevlə birlikdə dəfələrlə Arazın o
tayına toy məclislərinə dəvət edilmiş, cənublu
tamaşaçıların da hüsn-rəğbətini
qazanmışdı. Bununla bağlı maraqlı bir epizodu
oxucuların nəzərinə çatdırmaq burda yerinə
düşər: "Xanəndənin oğlu Rəşid
Behbudov 1942-ci ilin yazında İranın Xoy şəhərində
qastrol səfərində olarkən vilayətin
adlı-sanlı əyanlarından Analı xan onu evinə qonaq
dəvət edir. Məclisdə Rəşidin məlahətli
səslə oxuması hamıdan çox xanın
arvadını heyrətə salır. Rəşid
oxuyub qurtarandan sonra xanın arvadı böyük bir
sandığı açıb, uzun illərdən bəri
qoruyub-saxladığı cavan bir oğlanın şəklini
və bir ədəd qrammafon valını Rəşidə
göstərir. Bu şəkil Məcidin şəkli
idi... Analı xanın arvadı Rəşidə
deyir ki, mən Naxçıvanda anamla bir məclisdə olanda
Məcid elə gözəl oxudu ki, anam onu İrana - Xoy şəhərinə
mənim toyuma dəvət elədi. Toy şənliyindən
sonra Məcid şəkillə valı mənə yadigar verdi. Bu əhvalat 1912-ci ildə
olmuşdu" (Firudin Şuşinski. "Azərbaycan
xalq musiqiçiləri". Bakı,
"Yazıçı" nəşriyyatı, 1985-ci il, səh. 218.).
Gürcüstanda Sovet hakimiyyəti qurulandan sonra Məcid
Behbudov musiqi, Firuzə xanım Vəkilova isə maarif sahəsində
çalışmağa başladılar. Görkəmli
xanəndə yeni hökumətin həyata keçirdiyi
bütün mədəni-kütləvi tədbirlərin fəal
iştirakçısına çevrildi.
O,
Tiflisin, eləcə də Gürcüstanın azərbaycanlılar
yaşayan rayonlarının, demək olar ki, bütün teatr
və konsert salonlarında çıxış edir, zəhmətkeşlərə
mədəni xidmət göstərir, əhali arasında xalq
musiqimizi və muğamlarımızı təbliğ edirdi. Firuzə xanım isə şəhərin Azərbaycan
məktəblərində rus və fransız dili dərslərini
deməklə yanaşı, əsl ziyalı kimi Tiflisin mədəni
və ictimai həyatının da fəal
iştirakçısı idi. O, Nəriman Nərimanovun
təşəbbüsü ilə yaradılmış Klara
Setkin adına Türk Qadınlar Klubuna rəhbərlik
edirdi. Bu ziyalı qadının səyi və
çalışqanlığı sayəsində klubun nəzdində
tikmə, biçmə, musiqi, dram və sair dərnəklər,
uşaq bağçası yaradılmış, savad
kursları açılmışdı.
Firuzə xanım Vəkilovanın (1889-1933) cavan ikən
həyatdan vaxtsız köçməsi onun sevimli ərinin
belini qırdı. Bu itkidən bir müddət özünə
gələ bilmədi, vəfalı ömür-gün dostunun
xoşbəxt gələcəyə gedən yolda onu tək-tənha
qoyması, ona "bivəfa" çıxması gen
dünyanı başına dar elədi, dünyanın
puç olduğunu bir daha xatırlatdı.
Məcid Behbudov Firuzə xanımın ölümündən
sonra Tiflisdə qərar tuta bilməyib, İrəvana üz
tutdu, Ermənistan İncəsənət İşçiləri
İttifaqının Şərq orkestrində işə
düzəldi, bir müddət burda çalışdı. Lakin istəkli
arvadının ruhu daim başı üzərində
dolanır, onu geriyə - Vətənə səsləyirdi.
Ona görə də Firuzə xanımın ruhunu intizarda
qoymamaq üçün geri döndü, lakin Tiflisə yox,
sevimli Firuzənin iyini-qoxusunu almaq üçün onun Vətəni
Qazaxa gəldi, rayon mədəniyyət evində
çalışmağa başladı.
Yaşamaq həvəsindən, ruhdan düşmüş qocaman sənətkar, necə deyərlər, günlərini sayırdı. Digər tərəfdən isə yolunu ləyaqətlə davam etdirən övladlarının, xüsusilə də, ortancılı Rəşidin qazandığı sənət uğurları onu fərəhləndirir, yaşamağa səsləyirdi. Oğlunun dünya şöhrətli "Arşın mal alan"da baş rola çəkilməsi və atasının gənclik obrazını yaratması onu sanki qanad açıb uçmağa həvəsləndirirdi. Amma... Amma filmin çəkilişi başa çatmağa az qalmış düşmənləri - ermənilər çəkilişə mane olmaq, Rəşidin uğurlarının qarşısını almaq, onu ruhdan salmaq üçün teleqram vurdular ki, bəs atan rəhmətə gedib, durma gəl. Özünü başılovlu Qazağa çatdıran Rəşid evlərinin həyətinə girəndə atasının artırmada oturub, çayladığını gördü. Ata-bala sarmaşıq kimi bir-birinə sarıldı. Və məlum oldu ki, bu, düşmən işidir. Rəşid atasına "eyb etməz, ata, qoy bildiklərini eləsinlər, bu, əksinə, elə sənin ömrünü uzatmaq deməkdir", - deyib, vidalaşaraq Bakıya çəkilişə qayıtdı. Ancaq oğlunun dediyi kimi olmadı. Dərd-qüssə içərisində qovrulan görkəmli sənətkar Rəşidlə son görüşündən az sonra mənalı ömrünü başa vurdu. Şuşa uzaq olduğu üçün onu Qazaxda torpağa tapşırdılar.
Məcid Behbudovun (1873-6.IX.1945) ailəsində üç övlad doğulub, boya-başa çatdı. RSFSR-nin ilk azərbaycanlı xalq artisti, görkəmli rejissor Ənvər Behbudov, SSRİ xalq artisti, Sosialist Əməyi Qəhrəmanı Rəşid Behbudov, respublikanın əməkdar artisti, teatr və kino aktrisası Nəcibə xanım Behbudova bu ocaqdan pərvazlandılar, bu evə başucalığı gətirdilər. Xanəndənin nəvəsi, müğənni Rəşidə xanım Behbudova isə bu gün öz nəslinin şöhrət bayrağını başı üzərində ləyaqətlə gəzdirir.
Görkəmli muğam ustası alnına
yazılmış ömür payını layiqincə və
mənalı yaşadı, bir xanəndə kimi adı musiqi
tariximizə həkk olundu, Allah-təalanın verdiyi o gözəl
səsi bizə yadigar qoyub getdi. Xanəndənin
səsi yazılmış onlarca val indi ən məşhur
muzeylərdə və şəxsi kolleksiyalarda, o cümlədən,
Böyük Britaniyanın məşhur Kral kitabxanasında
qorunub saxlanılır. İyirminci əsrin əvvəllərində
İngiltərənin "Qrammafon-Rekords" şirkəti tərəfindən
buraxılmış qırxdan artıq valın içərisində
"Şuşa təsnifi"nin öz xüsusi yeri,
xüsusi çəkisi var. Bu vala yazılmış
"Qalalıyam, qalalı" xalq mahnısı isə
böyük sənətkarın doğma yurdu Şuşaya,
onun insanlarına olan sonsuz məhəbbətinin və
ehtiramının ən gözəl nişanəsidir.
Vasif
QULİYEV
525-ci qəzet.- 2021.- 11 iyun.- S.10;15.