Acı taleli qız
(Əvvəli
ötən şənbə sayımızda)
Əsərdə
Südabə xanım və Yusif müəllim kimi nəhəng
intellekt sahiblərinin yer tutduğu, həm də tənqidçinin təklifi nəzərə
alınaraq, sonluqda həmçinin, bəşər tarixinə
də nəzər salmağa ehtiyacın olduğu qənaətinə
gəlindi. Axı bu kitab heç də sadəcə
bir qızın taleyi barədə hekayət olmayıb, əslində,
təsvir olunan böyük elm xadimlərinin hesabına əxlaq,
düşüncə tərzi barədə sintetik, ümumiləşdirici
bir əsər olmalıdır. Oxucu
çox sayda suallara bu kitabda cavab tapmaq istəsə, öz
ümidlərində onun mahiyyəti barədə heç də
yanılmadığı qənaətinə gələcəkdir.
O, bir
neçə gün işlədikdən sonra epiloq xeyli
genişləndi.
İnsanlar daim xoşbəxt olmaq arzusunda olurlar, lakin bu,
çoxlarına qismət olmur. Bədbəxt taleli
insanlar, elə bil ki, hinduizmdəki kastalar kimi cəmiyyətdə
ayrıca zümrəyə, silkə mənsub olurlar. Ona görə də çoxları qismətləri
ilə barışmalı olur, qədim romalıların həyat
prinsipi olan "Carpi diem"ə - bu günlə
yaşamağa üstünlük verirlər. Lakin bədbəxtliyin daşını atanlar da olur,
onlar öz iradələri, çətinliklərə dözmələri
hesabına çiyinlərindəki ağır yükü
atıb, yeni həyata, terra incoqnita adlanan naməlum torpaqlara
ilk dəfə ayaq basan böyük səyyahlar kimi, qədəm
qoyurlar. Beləliklə, insanın öz
taleyinin ağası olması barədəki şübhəli
müddəanın həqiqət olduğuna yeni bir təsdiq də
əlavə edilir. Lakin hər bir adam
üçün bədbəxtlik çuxuruna düşmək
dəhşətli bir şeydir, çünki ondan
çıxmaq ümidi də az sonra ölməyə
başlayır. Lakin qoy əsərin qəhrəmanının
tarixçəsi belə insanlar üçün Dankonun
işıq saçan ürəyi rolunu oynasın.
Ömür sürmək, yaşamaq nə qədər cəzbedici
olsa da, bir o qədər də əzablı, məşəqqətli
olmaqla, mübarizə səhnələri ilə doludur. Çünki onun uğuru
da, uğursuzluğu da var, ingilislərin ifadəsində bu,
bir qədər yuxarı qalxmaq və aşağı
düşmək - ups and downs kimi səslənir. Bədbəxtlik yalnız fərdlərə aid
olsaydı, buna dözmək olardı, bu vaxt qara zolaq heç
də bütün cəmiyyəti əhatə etməzdi.
Lakin bəzən bütöv xalqlar fəlakət girdabına
düşür, ondan çıxmaq üçün
böyük əziyyətlərə qatlaşsa da, heç də
uğurlu nəticəyə malik ola bilmir. Qədim imperiyalar olan Hett, Assuriya, həmçinin,
Aşoka dövləti, mayyalar, atsteklər, inklər
sıradan çıxdılar, tarix səhnəsini birdəfəlik
tərk etdilər. Makedoniyalı
Aleksandrın üç qitəni əhatə edən nəhəng
imperiyasından, onun öz ölümündən sonra iri qəlpələr
qaldı, onlar iki-üç əsrdən sonra isə müstəqilliklərini
itirib asılı əyalətlərə, öz səsi
olmayan ərazilərə, coğrafi anlayışlara
çevrildilər. Qədim Roma
imperiyası elə dağıldı və parçalandı
ki, XIX əsrin ortalarına qədər İtaliya siyasi
varlıq deyil, coğrafi məkan kimi qəbul edilirdi. Romalıların vaxtilə ərazilərini
işğal etdikləri qallar (keltlər) isə yalnız məğlubiyyət
səhnələri ilə yad edilir. Şi
Xuan-dinin bizim eradan əvvəl III əsrin sonunda
yaratdığı Tsin imperiyasını Böyük Çin
səddi də qoruya bilmədi. Çingiz
xan onu işğal etdikdən sonra, nəvəsi Xubilay xan
burada monqolların "yuan" sülaləsini yaratdı.
Rusiya üç əsrə yaxın
monqolların əsarətində oldu.
Əlavə məkan əldə etmək, öz ərazisini
qonşuların torpağı hesabına genişləndirmək
həvəsi əsrlər ərzində nəinki itmədi, hətta
uzunmüddətli və viranqoyucu müharibələrin getməsinə
səbəb oldu. İngiltərə ilə Fransa
arasında XIV-XV əsrlərdəki Yüzillik müharibə,
fransızların ingilisləri, çox kiçik istisna nəzərə
alınmasa, öz ərazisindən qovması ilə nəticələndi.
XVII əsrdə gedən Otuz illik müharibə əsasən
Müqəddəs Roma İmperiyasının torpaqlarında
getsə də, Fransanın Burbon sülaləsi,
İspaniyanın Habsburq sülaləsi və Müqəddəs
Roma İmperiyası arasında Avropada liderliyi əldə etmək
məqsədini güdürdü. XVIII əsrdəki
Yeddiillik müharibədə isə Prussiya, Fransa, Avstriya,
Rusiya və Britaniya iştirak edirdi. Britaniya
imperiya uğrunda Fransaya qarşı mübarizədə qalib
gəldi, onun Şimali Amerikadaki və Hindistandakı
torpaqlarına nəzarəti ələ keçirdi. Göründüyü kimi, müharibə
Avropanın sifətinin cizgisinə çevrildi. Müharibələrin getdiyi müddət əsrlər
keçdikcə azaldığı halda, onların səbəb
olduğu itkilər və viran qoyma xüsusiyyətləri
xeyli böyüməkdə davam edirdi.
XX əsr dünyaya
böyük fəlakətlər bəxş etmiş iki
dünya müharibəsinin zaman beşiyinə çevrildi.
Alman nasistləri daha azğın qaydada Napoleon və
Bismark siyasətini davam etdirərək, Avropanı öz əsarəti
altına almağa cəhd etdi və ilk illərdə,
müharibədə dönüş yaranana qədər buna əsasən
nail oldu. Onlar bir sıra xalqları məhv
etmək və qula çevirmək kimi quduz bir məqsəd
güdürdülər. Militarist Yaponiyası isə
Havay adalarındakı ABŞ-ın Pyorl-Harbor hərbi
bazasına ağır zərbə vurduqdan sonra Sakit okean və
Asiya hərbi teatrında əsasən amerikanlara və ingilislərə
qarşı vuruşaraq, nəhəng Asiya qitəsində
hökmranlığa can atdı. 1945-ci ilin mayında Hitler
Almaniyası, yarım il sonra isə Yaponiya
qeyd-şərtsiz məğlubiyyətə boyun əyməli
oldu. Bütöv xalqlar ayrı-ayrı fərdlərin
bədbəxtliklərini daha geniş miqyasda yaşamalı
oldu, həmin müharibələrdə on milyonlarla insan həlak
oldu, aclıqdan, soyuqdan və xəstəliklərdən
öldü. Ölkələr viran
qaldı, nisbətən normal həyat sürən xalqlar dəhşətli
ehtiyacla üzləşməli oldu. İki
dövlətin insanlığa nifrətə əsaslanan siyasəti
dünyanı bəşəriyyət üçün qəssabxanaya,
milyonların qanından yaranan dənizə çevirdi.
Əlavə yaşayış məkanı əldə etməyə
can atan iki dövlətin özü işğala məruz
qaldı. Almaniya dörd qalib dövlətin nəzarətində
olan ərazilərə bölündü, amerikanlar isə
altı ilə qədər Yaponiya hökumətinin səlahiyyətlərini
icra etdi.
Lakin sonralar onların hər ikisi yaralarını
sağalda bildi, dünyanın iqtisadi cəhətdən ən
güclü dövlətlərindən birinə çevrildilər,
Almaniya əsrin sonuna yaxın birləşib, yenidən
müharibədən əvvəlki tək, vahid dövlətə
çevrildi.
İnsanın
meydana gəlməsinin, onun ayaq üstə gəzməsinin iki
milyon il bundan əvvəl baş verməsi
güman edilir. Afrikanın şimal-şərqində
ilk insan nəsli yaranmışdı. Oradan
miqrasiya başlamış, ibtidai insan iri qitələrə
yayılmağa başlamışdı. Avropanı və
Asiyanı məskunlaşdırandan sonra, Mərkəzi Asiyadan
adamlar o vaxtlar quru keçid olan Berinq boğazı ilə
Şimali Amerikaya köç etmiş, əsrlər ərzində
cənuba doğru hərəkət edərək, Cənubi
Amerika qitəsini də məskunlaşdırmışdılar.
Təsəvvür etmək çətindir ki,
indi təyyarə ilə uçuşun da xeyli vaxta başa gəldiyi
bir məsafəni bu insanlar yüz illərlə piyada şəkildə
qət etməyi bacarmışdılar. Çünki
hər iki Amerikada nə məhsuldar, nə də qoşqu
heyvanları yox idi. Şimali Amerikadakı
hindular əsasən bizonları, hinduşkaları ovlamaqla,
bataqlıqlarda bitən yabanı düyü kolunun bəhrəsini
yığmaqla, dəniz məhsulları ilə, eskimoslar və
digər Şimal xalqları isə balina, morj əti ilə
qidalanırdılar. Cənubi Amerikada isə hindu tayfaları əkinçiliyə
böyük maraq göstərdiklərindən, çox
mühüm nəticələrə nail olmuşdular. Xristofor
Kolumb 1492-ci ildə Şimali Amerikanı, səkkiz il sonra isə
Pedro Kabral Cənubi Amerikanı kəşf etdi, Kolumb
Hindistanı tapmaq məqsədini güddüyündən, məhz
həmin ölkəyə gəlib
çıxdığını güman etmişdi, ona görə
də yerli əhali hindlilərin adına uyğun qaydada hindu
adlanmışdı.
İbtidai insan bizim təsəvvür edə bilmədiyimiz
çətinliklərdən keçməli olmuşdu. Son 40 min ildə
bəşər övladı öz yaşayışında
inqilabi dəyişikliklər etmişdi, axı ağır
şəraitdə yaşayır, mağaralarda məskunlaşır,
bitkilərin meyvələrini və köklərini toplamaqla və
ov etməklə, əlinə keçən vasitələrlə
qidalanırdı. Sonralar müşahidəsi hesabına
o, yabanı dənli bitkiləri mədəniləşdirə,
vəhşi heyvanları, xüsusilə otla
qidalananlarını əhilləşdirə, ev
heyvanları edə bildi. Ehtiyat üçün
saxladığı yığdığı dənlər
cücərdikdə, o, bunları torpağa səpməyi təcrübədən
keçirib, əkinçiliyin bünövrəsini qoydu.
Otla qidalanan vəhşi heyvanların
balalarını tutub gətirəndən sonra, onların
böyüdüyünü və bala vermək xüsusiyyətini
görüb, onları özlərinin yaşadıqları
yerdə saxlamağa başladı və beləliklə,
heyvandarlığın rüşeymi meydana gəldi. İlk əhilləşdirilən heyvan isə məhsul
verməyən it olmuşdu, iribuynuzlu və xırdabuynuzlu
mal-qaranın olmadığı ərazilərdə, məsələn
Meksikada, həmçinin, Koreyada və Vyetnamda it əti qida
növü idi. Mərkəzi Amerikadakı, Meksikadakı
mayyalar ot bitkisi, üstündə
iki-üç dəni olan qarğıdalı üzərində
əsl seleksiya əməliyyatı aparıb, müasir
qarğıdalı növünün icadına nail oldular. Əkinçilikdə onların nailiyyətləri
ağlasığmaz idi. Onlar
qarğıdalı ilə yanaşı, çox sayda
paxlalı bitkiləri, kartofu, pomidoru becərirdilər, bu ərzaq
bitkiləri Kolumbun kəşfindən sonra Avropaya, sonra isə
digər ölkələrə ayaq açdı. Mayyaların, asteklərin əsrlər boyu zəhməti,
yəqin ki, daim uğurlu getmirdi. Quraqlıq onları cana yığırdı, iqtisadi həyatda
büdrəmələr də baş verirdi. Lakin
onların bu işləri bəşəriyyətin nəhəng
addımlar atmasına gətirib çıxardı. Hindular özlərinin yüksək əkinçilik
mədəniyyətləri ilə dünyanı bitkiçilik
məhsullarının, qida maddələrinin qıtlığından
xeyli dərəcədə xilas etdilər.
Mesopotamiyada yaşayanlar ilk dəfə yer üstündə
evlər tikməyə, şəhərlər salmağa
başladılar. Şumerin şəhərləri ilk şəhər-dövlət
nümunəsi idi və burada tikilən dini məbədlər
insanları birləşdirməyə xidmət edirdi. Bu ərazidə ilk dəfə ən böyük
texniki kəşf sayılan təkər icad edildi, əvvəlcə
dulusçuluqda işlədilən təkər nəqliyyatın
inkişafına yol açdı. İbtidai
insan əvvəllər nə yaradırdısa, onu göy
cisimlərinə bənzədirdi, ona görə də hər
şeyə bir həndəsi forma verirdi. Təkər
kimi nə insan, nə də heyvanlar hərəkət edirdi,
onlar iki və ya dörd ayağın köməyi ilə məsafəni
qət edirdi. Təkər isə dairəvi,
kürə şəklində olmaqla, fırlanmaqla hərəkət
edirdi, qoşqu heyvanlarından və təkərdən istifadə
hesabına insan özünün qaçışından da
üstün olan sürətlə hərəkət etməyi
də əyani şəkildə öyrəndi. Şumerlilər heroqliflərdən, bu da
piktoqrammanın bir növü idi, fərqli olan, səsləri
ifadə edən işarələr, hərflər meydana gətirməklə,
indi bəşəriyyətin, çinlilər, yaponlar və
koreyalılar istisna olmaqla, bütünlüklə istifadə
etdiyi yazı sistemini yaratdılar. Qədim
misirlilər isə heroqliflərdən istifadə edirdilər.
Yazını daha çox işarələr
hesabına inkişaf etdirən isə finikiyalılar oldu, onlar
bütün səsləri hərflərdə təsvir etməyə
başladılar. Onların təcrübəsi
əsasında qədim yunanlar öz yazılarını tərtib
etdilər və bu, Romaya, oradan isə bütün Avropaya
keçdi. Şumerlilərin ilk mixi
yazıları mühasibat haqq-hesabını aparırdı,
lakin bu mixi yazısında bədii nümunələr də
öz əksini tapdı.
Sonra ticarətin
tələbatı sahəsində pullar və rəqəmlər
meydana gəldi, pullar əvvəlcə sikkə şəklində
metaldan hazırlanırdı, bizim eranın III əsrində
kağız icad edildikdən sonra Çində "uçan
pullar" adlanan kağız pullar meydana gəldi və IX əsrdə
Bağdadda kağız istehsal edildikdən sonra, çinlilərin
kağız pul təcrübəsi də tədricən
başqa ərazilərdə yayılmağa başladı.
Lakin uzun əsrlər boyu metal pullar dövriyyədə
qalmaqda davam etdi. Pula hərislik isə qədim
dövrlərdən sonrakı minilliklərə keçdi, pul
əldə etmək üçün ticarət xeyli genişləndi,
bütün vasitələrdən istifadə məqbul
sayıldı. Bizim eranın II əsrinin
ikinci yarısındakı Qədim Roma imperatoru Vespasianın
"Pulun iyi yoxdur" ifadəsi var-dövlət əldə
etməkdə ən eybəcər vasitələrin istifadəsinə
haqq qazandırdı. O, Romada ilk dəfə ictimai
ayaqyolularından istifadədən ötəri haqq vermə
sistemini yaratdı, oğlu, gələcək imperator Tit bunu
biabırçılıq hesab etdikdə, Vespasian sikkənin
çıxarıb, ona verdi ki, iylə
gör sidik iyi gəlirmi?
(Ardı var)
Telman
ORUCOV
525-ci qəzet.- 2021.- 12 iyun.- S.22.