"Obrazlı mətn üçün
poetik təfəkkür gərəkdir"
"İSTEDADLI
ADAMIN KİMƏSƏ PAXILLIQ ETMƏYƏ EHTİYACI
YOXDUR"
Ədəbiyyat adamlarını başqalarından fərqləndirən
amil onların hadisələrə daha emosional, poetik
yanaşmağı bacarmalarıdır. Bu,
yaradıcı adamların daxili aləmlərinin zənginliyindən
irəli gəlir.
Belə insanlardan biri də bu günlərdə ad
gününü qeyd edən şair Məmməd Tahirdir.
***
- Məmməd
müəllim, gəlin söhbətə ötən illəri
yada salmaqla başlayaq. İlk qələm təcrübənizi
xatırlayırsınızmı? Necə
oldu ki, ədəbi mühitdə tanındınız?
- Ədəbi yaradıcılıqla məşğul
olan hər kəsin ilk qələm təcrübəsi onun
üçün unudulmazdır. Bu, mənim
üçün də belədir. Uşaq
vaxtı bədii ədəbiyyatı, xüsusən, nəsri
çox oxuyardım. Düzünü
deyim, şeiri çox da sevməzdim. Məni
hekayə, povest daha çox cəlb edərdi. Günlərin
bir günü məhlədə uşaqlarla futbol
oynadığımız zaman qəfildən beynimə iki bəndlik
şeir gəldi və mən onu bədahətən dedim. Onda altıncı sinifdə oxuyurdum. Şeir yazmağa belə
başladım. O vaxt Şərur rayonunda çıxan
"İşıqlı yol" qəzeti nəzdində
"Şərur qönçələri" ədəbi dərnəyi
fəaliyyət göstərirdi. O dərnəkdə
tanınmış simalar vardı: Altay Tağızadə,
Əhməd Sədərəkli, Vaqif Məmmədov və
başqaları. Onuncu sinifdə oxuyanda o dərnəkdə
ilk şeirim bəyənildi və çap olundu.
"Şərq qapısı" qəzetində Ədəbiyyat
şöbəsinin müdiri işləyən şair
Hüseyn Razi
şeirlərimi bəyəndi və elə həmin
il qəzetdə çap elədi. 1987-ci ildə
"Ədəbiyyat" qəzetində, 1990-cı ildə
"Ulduz" jurnalında çap olundum. "Vətən,
məni sən qınama" adlı ilk kitabım
"Yazıçı" nəşriyyatının
1990-cı il tematik planına
salındı. Ədəbi həyatım belə
başlandı.
- Şeirləriniz ahəngdardır, əksəriyyəti
də heca vəznindədir. Bir şeirinizdə
"Vəzni pozuq şeir kimi, oxuyanda dilə yatmır"
misralarını da işlətmisiniz. Məmməd
Tahirə görə kamil şeir necə olmalıdır,
yalnız vəzn şərtdirmi?
- Qədim
dövrlərdə bir alim tibbə aid elmi traktatını
şeirlə yazıb. Amma həmin əsər nə
şeirdir, nə poema. Şeirdə hər şeydən əvvəl
poetik hiss, duyğu olmalıdır. Ola bilər
ki, hiss də var, duyğu da, amma poetika yoxdusa, ürəyə
yatmayacaq. "Kamil" sözü
"kamal" sözündəndir. "Kamal"
isə ağıllı deməkdir. Ağıllı
şeir necə olur? Elmli. Demək, kamil şeir
elmli şeir deməkdir. Şeir həm də
obrazlı olmalıdır. Yəni həm
elmli, həm də obrazlı. Elmi öyrənmək
olar, amma mətnin obrazlı olması üçün poetik təfəkkür
gərəkdir. Amma poetik təfəkkür
hamıda eyni olmur. Nizamini XII əsrdən
bu günümüzə gətirən onun poeziyasının
elmli və obrazlı olmasıdır. Qaldı
ki "Vəzni pozuq şeir kimi, oxuyanda dilə yatmır"
ifadəsinə, burada bir obrazlılıq var. Mənim fikrimcə,
şeir ya heca, ya da sərbəst vəzndə olar. Təəssüf ki, indi çoxu şeirin bir hissəsini
hecada, bir hissəsini sərbəstdə yazır. Guya yenilik edirlər. Yenilik istəyirsən,
yeni şeir forması yarat, Məmməd Araz, Məmməd
İsmayıl, Musa Yaqub kimi.
- Bir
sıra kədər motivli şeirləriniz olsa da, ümumi
götürəndə, poeziyanızda gələcəyə
nikbinlik var, yaşamağa, daha xoş günlərə,
günəşin doğmasına ümid var. Bu, həmin
andakı ovqatınızdan asılı olur, ya
yaşantınızın məhsuludur?
- Poetik
hiss əslində, yaşantı deməkdir. Bu
yaşantı bir anlıq olarsa, iz qoymadan keçib gedər,
yox, əgər uzun müddətli olarsa, poetik lövhəyə
çevrilə bilər. Burada bir məqam da var:
yaşantı şəxsi xarakter sahibinə də aid ola bilər, kütləyə də. Kütlə ona aid yaşantını daha çox rəğbətlə
qarşılayır. Bizim ədəbiyyatda
elə simalar var ki, varlı təbəqəyə mənsub
olub, amma kasıb kütlənin yaşantılarını
yazıb. Çevrəmiz bizi
duyğulandıran əsas cazibə qüvvəsidir. Yaxşı məqam xoş, xoşagəlməz məqam
kədərli əhval yaradır. Amma
bütün hallarda yolumuz günəşə sarıdır.
Həmişə düşünmək
lazımdır ki, "bir azdan günəş doğacaq".
- "Səmimiyyətin poeziyası" kitabında
haqqınızda yazılmış məqalələr
toplanıb.
Bu yazıları oxuduqca iç dünyanıza səyahət
etmək mümkün olur. Bir qələm
adamı hörmət qazanmaq üçün, sizcə, ilk
növbədə nələr etməlidir?
- Əslində, bunun vahid bir etalonu yoxdur. Sadəcə
hər kəs özü olsa yetər. Məşhur bir
fikir var, ya göründüyün kimi ol, ya olduğun kimi görün. İnsanın şəxsi keyfiyyəti necədirsə,
yaradıcılığı da onu əks etdirir. Musa Cəlil Moabit həbsxanasında balaca
quşcuğazın azadlığına qibtə edir. Çünki özü azad deyildi. O anlar
şairi yalnız azadlıq hissləri
düşündürürdü. Xəlil Rza da
həbsxanada azadlığı qram-qram istəmirdi, istəyirdi
ki, zəncirləri qırsın. Şair
hansı əhvaldadırsa, şübhəsiz, o halını
yazacaq. Özünü yazmaq səmimi
alınır. Səmimiyyət isə hər
zaman hörmət gətirir.
- Mərhum
tənqidçi Arif Əmrahoğlu sizin haqqınızda deyib
ki, Məmməd Tahir ədəbiyyatın və ədəbi
prosesin yaşamasında rolu olanlardandır. Şairin
ədəbi prosesə töhfəsi yalnız şeir
yazmaqdırmı, ya başqa vacib amillər də var?
- Allah rəhmət
eləsin, Arif Əmrahoğlu bu sözləri yazanda Azərbaycanda
başqa bir ədəbi mühit var idi. Onda kim
yaxşı yazırdısa, o, çap olunurdu,
tanınırdı. İndi başqa bir mühit
var. Hər bir qələm sahibi hər şeydən əvvəl
vətəndaş olmalı, gördüklərini
doğru-düzgün qiymətləndirməyi
bacarmalıdır. Şairlik deyə bir
peşə yoxdur. Hər kəs bir yerdə
çalışır. Ədəbi proses şərti
anlayışdır. Bu gün bu prosesi
doğru-düzgün qiymətləndirəcək bir meyar
yoxdur. Biri əlinə bir siyahı alıb şairləri
ucdantutma qiymətləndirir və istədiyinə istədiyi balı verir, başqa birisi siyahı tutub imza
atdırmaqla başqa birinə ad verdirmək istəyir, digər
biri də münsiflərə ağız açıb filankəsə
müsabiqədə yüksək yer verilməsini xahiş
edir. Belə ədəbi proses olmaz.
- İndiki cavan nəsil, gənc ədiblər
üsyankardılar, bəzən özlərindən əvvəlki
nəsli qəbul etmirlər. Amma sizinlə söhbətdə hiss
olunurdu ki, klassiklərə, özünüzdən əvvəlki
ədəbi nəsillərin nümayəndələrinə
böyük ehtiramla yanaşırsınız. Siz
də gənclik vaxtı üsyankar olmusunuzmu? Yoxsa bu yanaşma elə gənclik vaxtlarından
formalaşıb?
- Dedim
axı, bu gün başqa bir ədəbi mühit var.
Tanınmağın, məşhurlaşmağın
yollarından biri də elə budur. İstedadlı
adamın kiməsə paxıllıq etməyə, onun-bunun
arxasınca danışmağa ehtiyacı yoxdur. Dünənimiz bütün pis-yaxşı tərəfləriylə
bizimdir. Onu istər tərifləyib göyə
qaldır, ya da tənqid edib yerdən-yerə çırp,
heç nə dəyişməyəcək. Rəsul Həmzətovun
yaxşı bir fikri var: Dünənimizə güllə atsaq,
gələcək bizi topa tutar.
- Xeyli
müddət mətbuat sahəsində
çalışmısınız. "Şərq
qapısı" qəzetində və Naxçıvan
televiziyasında işləmisiniz, "Azərbaycan" qəzetinin
xüsusi müxbiri olmusunuz. Bu fəaliyyətiniz
qələminizə, emosional yaddaşınızın
inkişafına töhfə veribmi? O illəri necə
xatırlayırsınız?
- "Şərq qapısı" qəzetində
işləmək mənim üçün bir məktəb
olub. Əməkdar
incəsənət xadimi, şair Hüseyn Razi,
teatrşünas Cəlil Vəzirov, yazıçı
Möhsün Möhsünovla həmin qəzetdə
çiyin-çiyinə çalışmışıq. Mən onlardan öyrənmişəm.
Televiziyada şairlərdən Adil Qasımlı, Muxtar
Qasımzadə, Asim Yadigar, yazıçı Bayram İsgəndərli
və başqaları ilə birgə işləmişəm.
"Azərbaycan" qəzetində Sabir Rüstəmxanlı,
Şakir Kərimov, Rüstəm Behrudi, Mirşahin Ağayev və
digərləri ilə bir il birgə fəaliyyət
göstərmişik. Xalq yazıçısı Bayram
Bayramovun qayğısını hiss etmişəm. Bütün bunlar, şübhəsiz, izsiz keçib
gedə bilməzdi. Bu illər mənə çoxlu dost
qazandırdı. İndi də onlarla isti əlaqələrim
var. Həmin illərim çoxlu xatirələrlə
bağlıdır. 1989-cu ilin son payız
günləri idi. Naxçıvan rəhbərliyi
Şahbuz rayonunun Şada kəndində erməni nümayəndələri
ilə görüşürdü. Məqsəd
erməni əsirini təhvil verib, əsir
düşmüş şahbuzlu çobanı almaq idi. O
görüş zamanı mən Şada camaatı ilə
söhbət edərkən onlar şikayətləndilər
ki, ermənilər hər gün bizim kəndi atəşə
tuturlar, amma biz atanda bizim sərhəddə duran rus əsgərləri
buna imkan vermirlər. Biz rus əsgərlərinə
"Onlar bizə atır" deyəndə, cavabları bu
olurdu ki, ermənilər atmır, bu, hava gurultusudur. Həmin vaxtlar belə bir xəbəri heç bir
respublika qəzeti çap etməyə cəsarət etmədiyi
halda, "Azərbaycan" qəzeti o xəbəri çap
etdi.
- İllərdir ki, müəllimlik edirsiniz, neçə-neçə
şagird əlinizdən su içib. Müəllimlik fəaliyyətinizin
mənəvi aləminizdə yeri haradadır?
-
Dünyanın ən ideal yeri sinif otağıdır. Burada adam özünü çox rahat hiss edir. Bilirsən ki, burada oturanlar hələ həyatın
yalanlarına bulaşmayıblar, saxta təbəssüm
göstərməyə alışmayıblar. Onda burdakı təmizlik, ülvilik səni də
öz ağuşuna alıb aparır.
Mən
sinfə girəndə könlüm açılır,
Gülür gözlərimdə elə bil aləm.
Gözümdən
gün doğur, şəfəq saçılır,
Sanki çiçək açır əlimdə qələm.
Təəssüf ki, uzun illər Azərbaycan cəmiyyətində
müəllimi saxtakarlıqda günahlandırdılar,
rüşvət almaqda suçladılar. Azərbaycan
müəllimi bütün bu deyilənlərə rəğmən,
inadla öz peşəsinə sədaqətli oldu, layiqli vətəndaş
yetişdirdi. Həmin vətəndaşlar
44 günlük Vətən müharibəsində müəllim
əməyinin dəyərini sübut etdilər.
- Məmməd
müəllim, sizə vermədiyimiz hansı sualı
özünüzə ünvanlayardınız?
- Millətimizin
taleyi həmişə məni düşündürüb. Çox şükür, bu gün hər şey
durulur, aydınlanır. Artıq hər kəs
milli kimliyini dərk edir, anlayır. Millət
özünə qayıdır. Özünə
dönən millət isə böyük olur. Allah millətimizi qorusun, dövlətimizi qorusun.
***
Alqış, böyük sərkərdə...
Daha
gözlərimin kökü saralmır,
Dilimi göynətmir acı qəhər də.
Gecə
yurd həsrəti yuxumu çalmır,
Alqış, alqış sənə, böyük sərkərdə.
Açıb
nəzərlərdə yaz çiçəkləri,
Hamı bir-birinə daha xoş baxır.
Bəs nədən
ATƏT-in kor təlxəkləri
Bu böyük zəfərə yarıxoş baxır?
Belini dikəldir,
qalxır Qarabağ,
Qurumuş dilini isladır torpaq.
Bakirə
ruhuyla dönür üzüağ,
Dönür
alnıaçıq o od, o ocaq.
Qazilər
döyüşür çiyin-çiyinə,
Şəhidlər çiynini verib qaldırır.
Çəkib
qılıncını bu kor düyünə,
İgidlər atlını atdan saldırır.
Çıxır
əsirlikdən yurd qarış-qarış,
Minalı çöllərin teli daranır.
İtiyi
itmişə dönüb yol-yoxuş,
Hər qaya aranır, hər daş aranır.
Dönür
tozanağa ismi qaralar,
Qürurum, qeyrətim qızıl yəhərdə.
Torpaq pıçıldayır ana dilində -
Alqış, alqış sənə
böyük sərkərdə.
Nadir YALÇIN
525-ci qəzet.- 2021.- 12 iyun.- S.21.