Ümid
"Bir rəsmin dedikləri" rubrikasının
budəfəki qonağı
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru Elnarə Musayevadır. Elnarə xanımla Corc
Frederik Uottsun "Ümid" əsəri haqqında danışmışıq.
- Əvvəlcə əsər
haqqında qısa məlumat verin.
- Simvolizm cərəyanın
görkəmli nümayəndəsi
Corc Frederik Uottsun 1886-cı ildə
çəkdiyi və
fantastik bir yuxuya bənzəyən bu əsərində əsəs mövzu adından göründüyü
kimi ümiddir. Rəssam
1886-cı ildə əsərin
ilk iki versiyasını
tamamlayıb. Bu mövzunu
daha öncələr
bir çox rəssamlar müraciət
etsə də, Uottsun
"Ümid"i tamamilə
fərqli şərhə
malikdir.
- "Ümid" necə
yarandı?
- XIX əsrdə Avropa incəsənətində sərt
və süni akademizmə, tablolarda solğun qəhvəyi tonlara qarşı çıxan prerafaelitlər
əlvan və təmiz rənglərə,
canlı naturaya üstünlük verirdilər.
Başlanğıcda Bibliyadan
gələn və alleqorik süjetlərə,
daha sonra isə antik mövzulara müraciət
edirdilər. Corc Frederik Uotts
da öz növbəsində simvolizm
cərəyanın nümayəndəsi
kimi çoxmənalı
və gizli simvollara üstünlük
verirdi. O, əsərlərində
yüksək mənəvi
başlanğıc axtarışında
idi. Hələ Uotts həyatdaykən
Avropa mədəniyyəti
ümid konsepsiyasını
şübhə altına
almışdı. Fridrix Nitsşenin
nəzəriyyəsinə əsalanan
yeni fəlsəfi məktəb ümidi mənfi atribut kimi qəbul edirdi. 1870-ci illərin uzun sürən depressiyası
həm iqtisadiyyatı,
həm də Britaniyanın güvənini
qıraraq müasir həyatı daha mürəkkəb və ruhsuz etmişdi. Uotts bu əsərlə həm də inkişaf və varolma konsepsiyasına inanmağa məcbur edilmiş cəmiyyətin
ümidini təsvir göstərməyə çalışırdı.
Uottsla yanaşı, dövrünün
bir sıra rəssamları da ümid mövzusuna müraciət edərək
Bibliya, mifologiya və alleqorik şərhə üstünlük
vermişdilər.
- Əsərdə kifayət
qədər maraqlı
detallar var. O detallar ki, biz onları ilk baxışdan görə
bilmirik. Siz bir peşəkar
baxışı ilə
hansı detalları önəmli hesab edirsiniz?
- Corc Frederik Uottsun
"Ümid" əsərinə
ilk baxdığımızda paltarları islanmış,
tarazlığını hər
an itirə biləcək
bir kürənin üzərində oturub
simləri qırılmış
liranın tək simi ilə çalmağa
çalışan gözləri
bağlı tənha qadın əks olunub. Arxa fon tamamilə boşdur, orada sadəcə bir tək ulduz parlayır. Bütün bu gördüklərimiz
bizi sanki ümidsizliyə qərq edir. Burada Uotts bilərəkdən
simvolikaya üstünlük
verərək ümid
mövzusunun ənənəvi
şərhindən qaçaraq
əsəri gizli mənalara qərq edir. Əsərdə simvolizm cərəyanının
səciyyəvi xüsusiyyətlərindən
olan dumanlı, gizli atmosfer effekti öz əksini tapır. Sanki rəssamın demək istədikləri qatı duman pərdəsi arxasında gizlənib. Su üzərində
yırğalanan və
hər iki tərəfdən qaranlığa
bürünmüş kürə
üzərindəki qadın
istənilən an tarazlığını itirərək
suya düşməklə
həyatın acı həqiqətləri arasında
boğulmaq təhlükəsi
ilə üz-üzə
qalıb. Tamaşaçıda saysız suallar
doğuran bu sirr pərdəsi fonundakı yalnız qadın yaşadığı
bütün uğursuzluqlara
rəğmən, tək
simlə də olsa, əlindəki musiqi alətini dilləndirməyə çalışır.
Bəlkə də, rəssam bununla ümidə ən çox ehtiyacı olan insanların ən ümidsiz insanlar olduqlarını, ümidə ən çox onların layiq olduğunu
vurğulayır.
- Uottsun digər əsərlərində gördüyümüz
rəng texnikası bu əsərdə də var. Bu barədə nə deyə bilərsiniz?
- Corc Frederik Uotts tablolarına xas olan daha
bir xüsusiyyət parıltısız, mat və
dumanlı görüntü
idi. Bunun üçün o, əsəri yaratmazdan öncə yağlı boyanı kağız üzərinə sıxaraq
tərkibindəki yağın
kağıza keçməsini
gözləyirdi. Bununla da
o, istədiyi parıltısız
effekti əldə etmiş olurdu.
- Tablo hazırda harda saxlanılır?
- Bu əsəri əldə etmək istəyənlər
çox olub. Bu səbəbdən də Uottsa tez-tez əsəri satın almaq üçün təkliflər
gəlirdi. 1886-cı ildə Uotts köməkçisi ilə
birgə əsərin
ikinci nüsxəsini işləyirlər. Əsərin birinci və ikinci nüsxəsi arasında bəlli fərqlər var. İkinci
versiyada fiqur kürədən kiçikdir.
Fon daha işıqlı və açıq tonlarda işlənib.
Əsəri bitirdikdən sonra
ilkin versiyası olan orijinal nümunə
xalqın ixtiyarına
verilmək naminə satılır. İkinci nüsxə
isə Cənubi Kensiqton (indiki Viktoriya və Albert) muzeyinə hədiyyə edilir. Bu səbəbdən
də əsərin ikinci versiyası daha çox məşhurluq qazanır.
Əsər hazırda Londondakı
Tate Modern muzeyində saxlanılır.
- Sizcə, "Ümid"
bizə nə deyir?
- Əsərdə simvolizm
cərəyanına xas
olan ikimənalı yanaşma da var. Burada rəssam həm ümidi, həm də ümidsizliyin təmsilçisi
olan tənha qadını göstərir. Ümid isə
sadəcə tabloda əks olunan ümidsizləyə qarşı
olaraq əsərə
verilmiş addır.
Bununla
biz Uottsun ümidlə
ilə bağlı yeni axtarışlarda olduğunu da görürük.
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2021.- 15 iyun.- S.21.