Musiqi xəzinəmizin Cahangir Cahangirov inciləri
BÖYÜK
BƏSTƏKARIN 100 İLLİYİ TAMAM OLUR
Azərbaycan mədəniyyətinin parlaq simalarından biri, görkəmli bəstəkar,
Xalq artisti, professor, dirijor və ictimai xadim Cahangir
Cahangirovun 100 illiyi tamam olur.
Dahi Üzeyir Hacıbəylinin
ənənələrinə, yaradıcılıq irsinə
arxalanan C.Cahangirovun
"Azad" və "Xanəndənin
taleyi" operaları,
"Sabir" və
"Hüseyn Cavid"
oratoriyaları, "Füzuli"
və "Nəsimi"
kantataları, "Arazın
o tayında" vokal-simfonik
poeması, "Durnalar",
"Ana", "Alagöz", "Ağ şanı, qara şanı" kimi mahnıları və digər əsərləri bu gün də yüksək qiymətləndirilən
musiqi inciləridir. Bəstəkarın kinofilmlərə yazdığı musiqi və mahnılar da xalq arasında
çox sevilir, dəyərli ifaçıların
repertuarına daxil edilir. "Yenilməz
batalyon" filmindən
"Teymurun mahnısı",
"Dəli Kür"
filmindən "Ana Kür"
və başqaları
buna nümunədir. "Füzuli" kantatasının "Şəbi-hicran"
hissəsi dillər əzbəridir. Onun musiqisi
insan hisslərinin ən zərif nöqtələrinə toxunur,
musiqisevərlərin ruhunu
oxşayır. Bu da təsadüfi deyil. Məlum olduğu kimi,
bəstəkarın əsərlərinin
hər bir parçası Azərbaycan
xalq musiqisinə, bilavasitə muğamlara əsaslanır. Eyni zamanda,
daim yaradıcılıq
axtarışlarında olan
bəstəkar dünya
klassik ənənələrinə
əsaslanaraq, özünün
novator prinsiplərini fərdi yaradıcılıq
ilə üzvi surətdə uzlaşdırmağa
nail olub.
Cahangir Cahangirovun
ilk bəstəkarlıq təcrübəsi
mahnı janrına və xor musiqisinə
müraciəti ilə
başlayıb. O, Azərbaycanda
xor musiqisinin inkişafında böyük
nailiyyətlər əldə
etmiş bəstəkardır.
Bu sahədə fəaliyyəti, müxtəlif
ansambl və kollektivlərə rəhbərlik
etməsi, xor üçün çoxsaylı
əsərlər bəstələməsi
və Azərbaycan Dövlət Konservatoriyasında
"Xor dirijorluğu"
kafedrasının müdiri
olaraq yeni nəsil tələbələrin
yetişdirməsi müstəsna
əhəmiyətə malikdir.
C.Cahangirov 1940-cı ildə Azərbaycan Dövlət Filarmoniyası xorunda ifaçı olaraq çalışmağa başlamış,
daha sonra mahnı və rəqs ansamblının xor qrupuna rəhbərlik
etmişdi. 1944-cü ildən,
15 il ərzində
Azərbaycan Dövlət
Radio Komitəsinin xor kollektivinin dirijoru və bədii rəhbəri vəzifəsində
çalışmışdı. 1945-ci ildə Ümumittifaq
Mədəni Əlaqələr
Cəmiyyətinin tapşırığı
ilə C.Cahangirov Cənubi Azərbaycandakı
mədəni quruculuğa
kömək üçün
oraya göndərildi və qısa zamanda xor, instrumental ansambllar və xalq çalğı alətləri orkestri yaratdı. Bəstəkarın bu səfərinin
təəssüratları ona
yeni şöhrət gətirən, Azərbaycan
musiqisinin yüksək
nailiyyətlərindən olan
"Arazın o tayında"
vokal-simfonik poemasında
öz əksini tapıb. Əsər 1949-cu ildə Azərbaycan
bəstəkarlarının yaradıcılıq baxışında
ilk dəfə səsləndirilib
və 1950-ci ildə Dövlət Mükafatına
layiq görülüb.
Xor, solistlər və simfonik orkestr üçün bəstələnən
poemada (Cənubi Azərbaycan şairləri
Mədinə Gülgün
və Əli Tudənin sözlərinə)
xalqın azadlıq uğrunda mübarizəsi
mövzusuna müraciət
olunub. Bəstəkar soydaşlarımızın həyəcanlarını, mübarizəsini
və gələcəyə
inamını musiqisinin
təsirli epik-nəqledici
xüsusiyyətləri ilə
təqdim edir. Ümumiyyətlə, epik-nəqledicilik - yəni musiqi fikrinin tədricən açılması (proqramlı
məzmundan irəli gələrək) C.Cahangirovun
bəstəkarlıq üslubunun
əsas xüsusiyyətlərindən
biridir. Bunu biz bəstəkarın opera yaradıcılığında daha qabarıq şəkildə görürük.
1950-ci illərin sonunda
yaratdığı "Azad" operası XX əsrin ortalarında Cənubi Azərbaycanda baş verən hadisələrə,
xalqın azadlığı
uğrunda mübarizəsi
mövzuna həsr olunub və Hüseyn Hüseynzadənin
librettosu əsasında
yazılıb. Burada Mirzə İbrahimovun
"Azad qız" dramının
və "Gələcək
gün" romanının
motivlərindən istifadə
edilib. Operada aparıcı rol
oynayan xalqın obrazı bəstəkar tərəfindən məşhur
xor nömrələrinin
təqdimatında təsvir
olunur. Onların mərkəzində, musiqi tariximizə ilk muğam tipli, muğama əsaslanan "Çahargah" xoru durur. Bu xor
Cahangir Cahangirovun, nəinki bəstəkarlıq
ustalığının, eyni
zamanda, milli təfəkkürü, daxildən
gələn xalq musiqi ruhunu nümayiş
etdirmək bacarığının
bariz nümunəsidir.
"Azad" operası ilə C.Cahangirov Azərbaycan opera sənətində
"nikbin-faciə" janrını
təsdiq etmiş oldu.
Cahangir Cahangirovun
bu sahədə ikinci uğuru "Xanəndənin taleyi"
operasıdır. Bəstəkarın xalq musiqisinə,
muğamlara olan məhəbbəti və
XX əsrin əvvəllərinin
məşhur muğam
ifaçısının - bakılı xanəndə
Seyid Mirbabayevin faciəvi taleyi onda bu operanı
yazmaq fikrini oyadıb. Əsər 1979-cu ildə tamaşaya
qoyulub, əsas rolları Baba Mirzəyev və Gülnarə Əhmədova ifa edib. Libretto müəllifi
Kərim Kərimov
1964-cü ildə "Bakı"
qəzetində çap
olunan "Restorandakı
qoca" hekayəsinə
əsaslanıb. "Xanəndənin taleyi"
operasında C.Cahangirov
klassik opera janrının,
Üzeyir Hacıbəyli
ənənəsinin, müzikl
və müasir musiqili teatr xüsusiyyətləri ilə
sintezinə nail olub.
Operanın baş qəhrəmanı
xanəndə olduğu
üçün bəstəkar
onun partiyasını məhz muğam ifaçısına tapşırıb.
Beləliklə, muğam ənənəsi
bu operada bir daha inkişaf
etdirilib. Lakin Ü.Hacıbəyli
tərəfindən təməli
qoyulan muğam operalarından fərqli olaraq, bu operada
muğam parçasından
yalnız bir dəfə - əsərin
epiloqunda istifadə edilib. Operanın bütün digər
nömrələrində bəstəkar
muğam intonasiyalarından,
muğamın xarakterik
inkişaf vasitələrindən
geniş istifadə edərək, özünün
muğamvari musiqi nümunəsini yaradır.
Əsərin daha bir maraq doğuran
cəhəti ondadır
ki, məzmuna uyğun olaraq bəstəkar Amerika caz ifaçılarının,
Avropa estrada
musiqisinin səslənməsindən
istifadə edib.
Cahangir Cahangirov
yaradıcılığında vokal-instrumental əsərlərə
və kütləvi mahnı janrına xüsusi yer verilib. 1959-cu ildə dahi Azərbaycan şairi Məhəmməd
Füzulinin 400 illiyi münasibəti ilə bəstəkar "Füzuli"
kantatasını bəstələyir.
Əsərdə Füzulinin
"Söz", "Ney kimi",
"Məni candan usandırdı", "Ol
pərivəş..." qəzəllərindən,
"Leyli və Məcnun" poemasının
bir hissəsindən və Rəsul Rzanın Füzuliyə həsr olunmuş şeirindən istifadə
olunub.
C.Cahangirov kantata janrına 1973-cü
ildə yenidən müraciət edərək
İmadəddin Nəsiminin
xatirəsinə həsr
olunmuş "Nəsimi"
kantatasını bəstələyib. Kantatanın finalı
Nəsimi haqqında himn kimi səslənir.
Bəstəkarın vokal-instrumental musiqi yaradıcılığı
onun "Sabir" və "Hüseyn Cavid" oratoriyaları
ilə də təmsil olunur. Hər iki əsərdə dahi şəxsiyyətlərin
obrazları hərtərəfli
şəkildə əks
etdirilib.
Məlum olduğu kimi, Cahangir Cahangirovun mahnı janrında nailiyyətləri musiqi mədəniyyətimizin nadir inciləridir. Burada bəstəkar
lirik, vətənpərvər,
qəhrəmani-patriotik, əmək-məişət
və satirik janrlara müraciət etmişdir. Lirik mahnıların mövzu
dairəsi olduqca genişdir. Məsələn:
"Alagöz", "Nazənin",
"Zəriflik", "Gözlərin",
xor üçün
"Qəzəl" adlanan
mahnılarda sevgi lirikası, "Aylı gecələr", "Çiçəklər",
"Bahar nəğməsi"
kimi mahnılarda təbiətin gözəlliyi
təsvir olunur. Eyni zamanda, Cahangirovun
"Ana yurdum", xor
üçün "Kərəm
kimi" mahnılarında
emosional hisslər,
"Buludlar", "Dan ulduzu,
bir də mən" mahnılarında
xəyalpərəst lirika
hakimdir.
Çoxşaxəli yaradıcı şəxsiyyət
olan Cahangir Cahangirov dram tamaşalarına
və kinofilmlərə
də misilsiz musiqilər bəstələyib. Onun məşhur
rejissor Hüseyn Seyidzadə ilə işbirliyi üç filmin çəkilişi ilə bağlıdır.
Bunlar "Koroğlu"
(1960), "Yenilməz batalyon"
(1963) və "Dəli
kür" (1969) filmləridir.
Burada C.Cahangirovun musiqisi ilə kinokadrlarının
professionallıqla üst-üstə
düşməsi kino
musiqisinin inkişafının
yüksək mərhələsi
kimi qəbul olunur. Qeyd etmək lazımdır
ki, hər bir filmdən gözəl və məşhur mahnı nümunələri indi də çox sevilir və ifa olunur.
C.Cahangirovun Ə.Məmmədxanlının "Od içində" (1950-ci illər), N.Xəzrinin "Sən yanmasan" (1974) və "Mirzə Şəfi" (1982), H.Cavidin "Xəyyam" (1970), Ə.Əylislinin "Quşu uçan budaqlar" (1978), C.Məmmədquluzadənin "Dəli yığıncağı" (1978) əsərlərinin tamaşalarına yazdığı musiqilər yüksək yaradıcılıq nümunələridir.
Azərbaycan bəstəkarlıq məktəbinin layiqli nümayəndəsi olan Cahangir Cahangirov milli mədəniyyətimizin inkişafında, təbliğində böyük nailiyyətləri olan sənətkardır. Onun xor musiqisi sahəsində apardığı işi, müxtəlif kollektivlərə rəhbərlik etməsi və pedaqoji fəaliyyəti xüsusi əhəmiyyət kəsb edir.
Bəstəkarın yaradıcılığını tam nəzərdən keçirərək belə bir nəticəyə gəlirik ki, onun musiqisi birbaşa xalq musiqisindən bəhrələnən, yaddaşlarda qalan, ürəklərə yol tapan səmimi hissləri əks etdir. Həmçinin, novator bəstəkar olaraq özünəməxsus üslub və fərdi bəstəkarlıq xüsusiyyətləri ilə fərqlənən əsərləri ilə o, özünməxsus üslub - Cahangirov dəst-xəttini yaradıb. C.Cahangirov musiqisi öz müəllifini əbədi olaraq yaddaşlarda, könüllərdə yaşadacaq ilahi təsir qüvvəsinə malikdir.
Leyla QULİYEVA
Azərbaycan Milli Konservatoriyasının
kafedrasının dosenti, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə doktoru
525-ci qəzet.- 2021.- 17 iyun.- S.12.