35 yaşlı möhtəşəm imza -
Muğanna
Muğanna imzası Azərbaycan ədəbiyyatında yeni bir səhifənin açılması, müəllifin, İsa (Hüseynov) Muğannanın yaradıcılığında yeni dövrün başlanğıcı oldu.
Məlum olduğu kimi, müəllif Muğanna
imzasını götürənə qədər Azərbaycan
ədəbiyyat tarixində xüsusi önəm kəsb edən
əsərlər yazmışdı. Ədibin İsa
Hüseynov imzası ilə yazdığı son əsəri
tarixi fəlsəfi əsər olan "Məhşər"
romanı idi ki, bu ədəbi nümunədə xəlqilik və
bəşərilik vəhdətdə təqdim olunurdu. İsa Muğanna "İdeal" əsərinin
yazılması ilə Muğanna imzasını qəbul etdi.
Bu imzanın götürülməsi təqribən
1985-ci ilin sonu - 1986-cı ilə təsadüf edir. 1986-cı ildən başlayaraq ədib bütün əsərlərini
Muğanna imzası ilə qələmə alıb.
İmzanın götürülməsi ilə bağlı
Aslan Aslanov 1988-ci ildə yazıçıya
yazdığı təbrik məktubunda diqqət çəkən
bir məqamı qeyd edir: "Əziz qardaşım İsa. Səni 60 illiyin və 2 yaşın münasibəti
ilə Xalq yazıçısı kimi şərəfli ad
almağınla əlaqədar səmimi qəlbdən təbrik
edir, cansağlığı, yeni-yeni yaradıcılıq
nailiyyətləri arzulayıram. Səni
öpürəm. Qardaşın: Aslan Aslanov". Muğannanın arxivindən olan bu məktub göstərir
ki, yazıçı 1986-cı ildən Muğanna imzası ilə
ədəbiyyatda qələmini işlətmişdi.
Yazıçının Muğanna imzasını
götürməsi də təsadüfü deyildi. Nasirin öz xatirələrində
yazdığına əsasən, atası Mustafa Hüseynov
danışıbmış ki, onların ulu babaları Rey
şəhərində yaşayıb, ordan Muğan
düzünə köçüb gəlmiş, oradan da Qazax
qəzasının Padişahlıq kəndinə
köçmüş, daha sonra Muğanlı kəndini salaraq
bu kənddə məskunlaşmışlar. İsa
Muğannanın da bu imzanı qəbul etməsi
yaşadığı yerin və şəcərələrinin
adı ilə bağlıdır. İsa Muğanna bu
imzanı qəbul etməklə yalnız özünü
deyil, şəcərələrini də əbədi
yaşatmış oldu.
Muğanna imzası müəllifə və Azərbaycan
ədəbiyyatına bir sıra töhfələr bəxş
etdi. İsa
Muğanna "İdeal" əsərini "Yanar ürək"
və "Eşq dəlisi" adları ilə dəfələrlə
çap etdirmişdi. Lakin İsa Muğanna
imzası və "İdeal" adı ilə çap olunan əsər
əvvəlki variantlardan xeyli fərqlənir. Nasir "İdeal"ı yazmaqla Azərbaycan ədəbiyyatında
yeni ideaların yaranmasına səbəb oldu. "İdeal" həyatı əhəmiyyətli,
taleyüklü, bəşəri idealarla zəngin fəlsəfi
baxışlara söykənən ilk oxunuşdan dərk edilməsi
çətin olan, cəmiyyətdə rezonans yaradan ədəbi
tənqidə tuş gəlməyən bu günün
özündə də böyük tədqiqat tələb edən
Muğanna imzasının ilk və böyük uğurudur.
"İdeal" romanı dövrün mənzərəsini
yaratmaqla yanaşı, ziddiyyətli məqamları da oxucuya təqdim
edirdi. İnsanların tutduğu vəzifə
və mövqedən asılı olaraq cəmiyyətə olan
münasibətini göstərən bu əsər bəşəri
ideyalarla zəngindir. Roman mübahisə,
mülahizə və müzakirələrə geniş meydan
verən irihəcmli əsər olmaqla yanaşı, dərin
düşünməyə sövq edən gərəkli ədəbi
nümunədir. Ədib Muğanna imzasını qəbul
etdikdən sonra 1988-ci ildə Xalq yazıçısı fəxri
adına, 1998-ci ildə Ümummilli lider
Heydər Əliyev tərəfindən "İstiqlal"
ordeninə layiq görüldü. Ustad sənətkara
2012-ci ildə "Nəsimi" mükafatı verildi. Muğanna imzasının bu uğurları ədibin
işgüzarlığı, bacarığı, istedadı və
elminin nəticəsi idi. Yazıçı Muğanna
imzası ilə "İdeal", "Qəbiristan",
"İsahəq, Musahəq", "GurÜn", "Cəhənnəm",
"Türfə" romanlarını, "İlan dərəsi",
"Qırx kisə qızıl", "Söz
yarası" povestlərini, "Həyatımdan səhifələr"
adlı avtobioqrafik yazısını neçə-neçə
hekayə, məqalələrini qələmə alaraq ədəbiyyat
tariximiz üçün əhəmiyyətli və
sanballı bədii ədəbiyyat nümunələri olaraq ədəbiyyat
sevərlər üçün miras qoymuşdur.
Muğanna imzası ilə yazılan "Qəbiristan"
romanı "İdeal"ın davamı hesab edilir. "İdeal"da
baş verən hadisələr "Qəbiristan"
romanında davam edirdi. Eyni zamanda, əsərdə
Azərbaycanda 90-cı illərin əvvəlindəki vəziyyət
müəyyən mənada əks olunub. Əsərin
əsas idealarından biri odur ki, insanlar cəhalətdən
uzaq durmalı, elmə və həqiqətlərə istinad edərək
yaşamalıdır. İsa Muğanna əvvəlki əsərlərində
olduğu kimi, "Qəbiristan" romanında və ondan
sonra yazdığı əsərlərdə də
özünün taleyindən məqamları(avtobioqrafizmləri) qələmə alırdı.
Muğanna imzasının Azərbaycan ədəbiyyatına
bəxş etdiyi əsərlərdən biri də
"İsaHəq, MusaHəq" romanıdır. Nasir bu ədəbi nümunəni
İsa Hüseynov imzası ilə "Doğma və yad
adamlar" adı ilə qələmə alsa da, daha sonra
müəyyən əlavələr edərək əsərin
adını dəyişib 6 cildliyə daxil etmişdi. Romanda milli kimlik məsələsi diqqət mərkəzində
idi. İsa Muğannanın
"İdeal" və sonrakı əsərlərində bəşəri
idealar ön mövqedə dayansa da, xəlqilik prinsipləri
milli şüurun inkişafı məsələsi
mühüm istiqamət olaraq qalırdı. Əsərdə ustad sənətkarın portretindən
məqamlar da əks olunur. Rəşid Fətullayev
obrazı müəllifin avtobioqrafik surətidir. Ədib bu surətin timsalında öz tale və
xarakterinin müəyyən nüanslarını oxucuya təqdim
etmişdi. Əsərdə yer alan Fətullayev
obrazı təhsilini Bakıda davam etdirir və eyni zamanda,
"Sağ" adlı əsər yazır. "Sağ"
adlanan bu ədəbi nümunə Muğannanın
"İdeal" romanı ilə müəyyən
uyğunluq təşkil edirdi. Yazıçı
bu romanı yazmaqla SafAğ elminin təbliğini də davam
etdirirdi. Əsərdə Canbalayevlərin,
Rəşid Fətullayevə olan münasibəti və təbəqələşmə
məsələsi diqqət çəkən məqamlardandır.
Nalə kasıb ailənin qızı
olduğundan Canbalayevlər oğulları Vahidin onunla ailə
qurmasını istəmir, buna hər vəchlə mane
olmağa çalışır, sonda istəklərinə
nail olurlar. Təbəqələşmənin
də kökündə milli özünüdərkin
durduğunu göstərən Muğanna bu kimi insanlarda
şüurun inkişaf etmədiyinə işarə edirdi.
Muğanna imzasının ərsəyə gətirdiyi əsərlərdən
biri də "Söz yarası" povestidir ki, ustad sənətkar
bu əsəri 2012-ci ildə qələmə alıb. Əsərdə
ermənilərin Azərbaycanın milli mədəni sərvətlərinə
sahib çıxmağa çalışması məsələsi
göstərilir. 13-14 yaşlarında olan
Tahirə ermənilərin bizim olan "Sarı gəlin"
mahnısını ifa etdiyini görüb mənfur
düşmənin olduğu tədbirdə Azərbaycana məxsus
olan bu əsəri səsləndirir. Tədbirdə
çoxluq təşkil edən ermənilər yeniyetmənin
ifasına mane olmağa çalışsalar da, Tahirə
"Sarı gəlin" mahnısını ifa edib bu əsərin
Azərbaycana məxsusluğunu bir daha göstərmiş olur.
Povestdə yeniyetmənin belə vətənpərvər
olması təqdir edilir, yenə də ermənilərin namərd
xisləti əsərdə qabardılıb. Yazıçı istər İsa Hüseynov, istərsə
də İsa Muğanna imzası ilə yazdığı əsərlərində
milli kimlik və milli dəyərlər ilə bağlı məsələləri
daim ön mövqedə tutub. Ədib
Muğanna imzası ilə bir neçə şeir də qələmə
almışdır ki, bu ədəbi nümunələrdə
də müəllifin öz həyatı və SafAğ elmi ilə
əlaqəli məqamlar əks olunub.
Muğanna imzası ədəbiyyatımıza
sanballı əsərlər bəxş etməklə bərabər,
sahibinə rəğbət və bir qədər də heyrət
qazandırdı. Ustad sənətkar Muğanna
imzasını götürdükdən sonra bildirdi ki, əsərlərini
Ün eşidərək yazır. Yazıçının
Ün eşidərək əsərlərini qələmə
alması oxucularını, tədqiqatçıları təəccübləndirdi.
Bu da həqiqətdir ki, İsa Muğannanın
"İdeal" və "İdeal"dan sonrakı əsərlərinə
yanaşma eyni deyildi. Ədəbi nümunələrdə
yer alan OdƏr dili və SafAğ elmi əsərlərin
oxunmasını bir qədər çətinləşdirir. Ancaq yazıçının "İdeal"la
başlayan dövr yaradıcılığında həyat əhəmiyyətli
fikirlər, bəşəri ideyalar, fəlsəfi
düşüncələr yer aldığından maraqlı
oxucu üçün çətinlik arxa plana keçir.
Nasirin "İdeal" və sonrakı əsərləri
o, ədəbi nümunələrdəndir ki, bir yox, bir
neçə dəfə oxunduqdan sonra daha yaxşı dərk
edilir. Bu əsərlərdə
yazıçının bədii təxəyyülü ilə
bərabər, real gerçəklik və elmlərin vəhdəti
əks olunur. Bu baxımdan da Muğanna
yaradıcılığına diqqət edən şəxs
bütün elmlərdən məlumatlı olmalıdır.
Bunu deməyə əsas verən odur ki,
yazıçının "İdeal" və sonrakı əsərləri
ilə bağlı mötəbər alimlər, akademiklər
T.Hacıyev, İ.Həbibbəyli, N.Cəfərov elmi fikirlər
söyləmiş və məqalələr yazmışlar.
İsa Muğanna hər iki imza ilə yazdığı əsərləri 2009-cu ildə altıcildliyində Muğanna imzası ilə çap etdirib oxuculara təqdim etdi. Görünür, ədib ədəbiyyat tarixində Muğanna imzası ilə qalmağı daha məqbul hesab etmişdi. Zaman etibarı ilə Muğanna imzası hələ Hüseynov imzasını üstələyə bilmir. Müəllif İsa Hüseynov imzası ilə 37 il yazıb-yaratmış sonuncu imza isə 35 ildir ki, böyük ədəbiyyatın səhifələrində görünməkdədir. Əminliklə söyləmək olar ki, Muğanna imzasının yaşı, Hüseynov imzasından dəfələrlə böyük olacaq.
Ustad sənətkar imzasından asılı olmayaraq zəngin, rəngin və gərgin yazıçılıq fəaliyyəti ilə məşğul olub. Muğannanın yazdığı əsərlərdə estetik, poetik güc obraz yaradılışı hər bir zaman öz zənginliyi ilə xüsusi yer tutub, mövzuların çoxşaxəli olması cəmiyyətin ruhuna, xalqın istəyinə uyğunlaşması ədibin yaradıcılığının rənginliyindən xəbər verirdi. Müəllifin gərginlik keçirməsi ondan irəli gəlirdi ki, ədib yaratdığı obrazları sanki özü yaşayırdı. Müəllifin yaradıcılığının böyük bir hissəsi Sovet rejiminə düşmüş, realist bir yazıçı üçün senzuranın tətbiq edildiyi bir şəraitdə ədəbi nümunələr yaratmaq son dərəcə gərgin idi. Bütün çətinliklərə baxmayaraq, İsa Muğanna ədəbi nümunələrdə real cizgiləri sətiraltı ifadələrlə ədəbiyyat nümunəsinə çevirməyi bacarırdı.
Bir önəmli fakt da ondan ibarətdir ki, yazıçının Muğanna imzasını götürüb yeni imza və yeni düşüncə ilə yazdığı əsərlər ədəbiyyatşünaslar tərəfindən lazımınca dəyərləndirilməsə də, İsa Muğanna imzasına və düşüncələrinə sadiq qaldı. Müəllifin imzasına olan sədaqəti bu gün və gələcəkdə də imzasının ona sadiqliyinin nümunəsidir.
Ustad sənətkar Muğanna imzası ilə Azərbaycan müstəqillik qazandıqdan sonra yazdığı əsərlərdə düşüncələrini azad və çərçivələrə rast gəlmədən yaza bilirdi. Muğanna imzası yazıçının ruhuna və qələminə azadlıq bəxş etməyi ilə də sahibinə ən böyük uğurlardan birini qazandırdı. İsa Muğanna yaradıcılığı bütövlükdə Azərbaycan ədəbiyyatı üçün əhəmiyyətli olduğu halda Muğanna imzası ilə qələmə aldığı əsərlər yalnız ədəbiyyatımız üçün deyil tarix, fəlsəfə, psixologiya, dilçilik elmləri üçün əhəmiyyətlidir. Bu da onu göstərir ki, İsa Muğanna yalnız ədəbi şəxsiyyət yox, həm də tarixi şəxsiyyətdir.
Azərbaycan Respublikasının Medianın
İnkişafı Agentliyinin maliyyə dəstəyi ilə
çap olunub
Ülvi
AYDIN
Bakı
Dövlət Universitetinin doktorantı
525-ci qəzet.- 2021.- 19 iyun.- S.21.