Qanadları xeyirxahlıq olanın qisməti
O sözləri
mən uşaqkən Osman Sarıvəllinin öz dilindən
eşitmişəm. Bir televiziya verilişində
çıxış edirdi və həmin məşhur
misraları söylədi:
Hər kim 100 il yaşamasa,
Günah onun özündədir.
Şairin həmin misraları hansı nəcib niyyətə
köklədiyini anlayıram və yeniyetmə, ilk gənclik
çağlarımda o sətirlərin həqiqətinə də
inanan kimiydim.
O mənada ki, hər insan həm də öz həkimi
olmalı, Yaradanın ona əmanət etdiyi canı
qorumalı, daim bədəninin sağlam olmasının qeydinə
qalmalıdır. Amma biliklərim, səriştələrim,
görüb-eşitdiklərim çoxaldıqca, həyatın
sıra-sıra qart sifətləri və
davranışlarına şahid olduqca bunu da dərk etdim ki,
uzun yaşaya bilmək, həm də sağlam,
ağrı-acısız ömür sürə bilmək, təəssüflər
ki, heç də həmişə özümüzdən
asılı olmur. Bir yandan həyat, o biri tərəfdən
çevrəndəki insanlar, üzləşdiyin münasibətlər,
hadisələrin axarı hərdən səni elə məngənələrdə
sıxır, elə sərt aşırımlarla
qarşılaşdırır ki, bəzən saniyələr,
dəqiqələr içində ayları, illəri
yandırmış, yellərə sovurmuş olursan. Ona
görə də əsildən-nəsildən gələn
sağlam vücud, Allahın bəlkə də irəlicədən
səxavətlə müəyyən etdiyi uzun ömür
möhləti hərdən güzəranın kəc
gedişi ilə erkən qısalır, can tab gətirməyib
heysizləşir, həyat sapı vaxtından tez
qırılır da. Həmin səbəbdən də uzun
yaşaya bilmək və üstəlik, ömrün ən
sinli mərhələsinə də gümrah, həyat eşqi
ilə dolu halda çatmaq, qocalıq ahu-zarını, səhhət
böhranlarını yaxına buraxmayaraq hər gün nəsə
yaxşı bir iş görməyə çalışmaq,
müdam qəlbində işıqlı bir istək
daşımaq və ixtiyar çağlarında da dünyadan
ləzzət almaqda davam edə bilmək özü də bir
hünərdir.
"Hünər" sözünün hər iki mənasında. Yəni bu, həm
bir şücaətdir, həm də sənətdir.
Mənim
köhnə dostum Cümşüd Muradov bax belə igid və
hünərli adam idi.
Əslində, mən gözləyirdim, sadəcə
gözləmirdim, elə qəlbən inanırdım da ki, o,
100-nü də qarşılayacaq.
Həm də evində, biraddım-biraddım hərəkət
eləyə-eləyə deyil, elə həmişəki
şuxluğuyla.
Telefonuma zəng çalacaq ki, yoldayam, gəlirəm,
ordasanmı?!
Və
onunçün doğma ünvanda növbəti dəfə qədəm
basacaq, özünün iştirakı ilə həmin
böyük zalımızda, o zalda ki, vaxtilə bir çox
uzaq və yaxın klassiklərimizin yubileylərinə
qatılmışdı, çıxış etmişdi, xatirə
söyləmişdi, özünün 100 yaşını
bayram edəcəyik.
Söz yox, gün gələndə mütləq həmin
bayramı keçirəcəyik.
Nə
acı ki, onsuz - əziz Cümşüd müəllimsiz...
...Müddətlərcə
məşq edərək, öz üzərində
çalışaraq ən güclü pəhləvanın da
dizini yerə vurmaq mümkündür. Lakin Zaman
adlı pəhləvana qalib gəlmək hər oğulun
işi deyil. 90-ı başa vuran
Cümşüd müəllim çətin tarix dövrlərinin
içərisindən adlayaraq Vaxt deyilən Pəhləvanla
tutuşmada uduzmamışdı, büdrəməmişdi və
bu yaşına da qıvraq, onillər öncəki
şaxlığını, təravətini hifz edərək
yetişmişdi.
Bu isə onun özündən daha əvvəl
doğmaları, sevənləri, onu əziz bilənlər
üçün xoşbəxtlik idi.
90-ı arxada buraxaraq 100-ə doğru irəliləyən
və bütün varlığı bir cavan ovqatla ləbələb
atanın oğlu-qızı da, nəvə-nəticəsi də,
aydın məsələdir ki, bu cür ağsaqqalın
yanında özünü uşaq, yeniyetmə, əslində
olduğundan qat-qat gənc sayırdı.
Cümşüd
Muradovla biz Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyasının Nizami
Gəncəvi adına Azərbaycan Ədəbiyyatı
Muzeyində uzun illər birgə işləmişdik.
1970-ci illərdən, hələ tələbəlik
çağlarımdan tanışlığımız
vardısa da, yaxınlığımız 1980-ci illərin
sonlarından, Nizami muzeyində birgə işlədiyimiz
vaxtlardan başlandı.
Bizi bütün başqa səbəblərdən
savayı, yaxınlaşdıran bir mühüm amil və
körpü də ixtisasca şərqşünas
olmağımız idi. Həmişə söhbətləşəcəyimiz
ortaq mövzular vardı.
Muzeydəki əksər cavanlardan həm ruhca, həm
peşəkar qabiliyyətlərinə görə daha cavan
olsa da, muzeyin köhnə rəhbərliyi ki, əslində,
Cümşüd müəllimin çox
yaxşılığını da görmüşdü,
kişini göndərdi təqaüdə.
Cümşüd
müəllim vüqarlı adam idi, elə
təklif olunan kimi də ərizəsini yazmışdı və
hətta onun işdən çıxmasından da bir neçə
gün sonra, özü camaatla xudafizləşməyə gələndə
xəbər tutduq.
Muzeyə gedib-gəlmirdi, ancaq təqribən hər
gün zəng vururdu, köhnə əməkdaşlarla
danışırdı və ürəyi muzeylə idi.
Muzeyin direktorluğuna başlayan kimi ilk dəvət
etdiklərimdən biri Cümşüd müəllim oldu.
Dedim ki,
qayıdın əvvəlki vəzifənizə. Güldü.
"Əvvəlki
vəzifəmə qayıtmaram, amma əvvəlki muzeyimə
qayıdıram", - söylədi.
Əlavə
etdi ki, sənə iş lazım deyil? Birgə nə deyirsən
edək, mənim maddi ehtiyacım yoxdur, həmin ştat əgər
boşdursa, ora da bir başqa layiqli alimi qəbul elə, bu da
olsun ayrı bir savab iş.
Beləcə, Cümşüd müəllim təqaüdçü
ola-ola çevrildi muzeyin ən fəal əməkdaşlarından
birinə.
Ürəyi muzeyə o qədər bağlı idi ki,
xüsusi səbəb oldu-olmadı, mütləq bura baş
çəkirdi.
Bir tərəfə baxanda xüsusi səbəb də
vardı. Xüsusi səbəb cazibə idi. Bir ahənrüba kimi onu bu ünvana ürəyi,
yaddaşı, məhrəm xatirələri cəlb edirdi.
Muzeyin qədimi binası da, bu göyçək
binanın hər otağı da onunçün əziz idi.
Həmin
otaqlara daxil olanda Cümşüd müəllim yalnız həmin
anda orda olanları görmürdü ki!
Unudulmaz simsarlarının, keçmiş həmkarlarının
həniri onunçün həmin otaqlarda yenə diri idi.
Ədəbi məclislərimizin, mərasimlərimizin əksərində
Cümşüd müəllim yenə bizimlə idi.
Həm də hər dəfə cavanlığını
bir daha nümayiş etdirərək maşınını
özü sürərək gəlirdi.
Hər cür imkanı Allah qismət etmişdi. Ailənin
başqa maşını da, sürücüsü də var.
Amma sükan arxasında oturaraq, çox illər qabaq
olduğu kimi, doğma şəhərin küçələrindən
keçmək də Cümşüd müəllimə
xüsusi zövq verirdi.
Cümşüd müəllim bir dəfə mənə
1997-ci ilin yazında baş vermiş əhvalatı nəql elədi.
Ömrü
Vətən həsrəti ilə qürbətlərdə
bitmiş Almas İldırımın 90
yaşının qeyd edildiyi bir məclisdə mərhum
jurnalist Hacı Hacıyev tədbirə qatılan
ağsaqqallara üz tutaraq deyir: "Hörmətli
yaşlı nəsil! Ömrə etibar yoxdur, nəyiniz
var qoyun gedin, özünüzlə aparmayın!"
Rəhmətlik
Hacı müəllim dünyagörmüş adam
idi, "Özünüzlə aparmayın!" deyəndə,
əlbəttə ki, var-dövləti nəzərdə
tutmurdu və sərvəti-filanı onsuz da lap istəsən
belə, Axirətə daşımaq iradəmizdən kənardır.
"Özünüzlə aparmayın!" deyəndə
qəsdi edə biləcəyiniz yaxşılıqlar,
bölüşə biləcəyiniz təcrübə,
danışa biləcəyiniz xatirələrdi.
Cümşüd
müəllim söz adamı idi və onun könlünü
ram etməyin, qəlbinə məhrəm olmağın ən
qısa yolu elə təsirli söz idi.
Bir tərəfdən
Almas İldırımın o gün oxunan yanıqlı
şeirləri, göynəkli qürbətlərdə
başından keçmiş sərgüzəştlər barədə
söylənənlər, bir tərəfdən də Hacı
müəllimin o çağırışı
Cümşüd müəllimi necə riqqətə gətirirsə,
ləngimədən elə ertəsi gündən xeyirxah bir
işi görməyə qərar verir. Başlayır
doğma Qala və Şüvəlan kəndlərini məhəllə-məhəllə,
ev-ev dolaşaraq soraqlaşmağa. İki
böyük siyahı tərtib edir. Hər
ikisi nəcibliklə dolu. Birincisi
1935-1938-ci illərdə repressiya qurbanı olan - həbs və
sürgün edilmiş, güllələnmiş həmyerlilərinin
60 nəfərlik siyahısı, ikincisi də 1941-1945-ci illərdə
həlak olmuş 372 nəfərin adlarının
yazıldığı vərəqlər.
İlk dəfə Cümşüd müəllim həmin
siyahıları mənə göstərəndə dərhal
diqqətimi çəkən bir hürufiyana əlamətə
təəccüblənmişdim və niyəsini soruşmuşdum.
İş
ondadır ki, hər ad, ata adı, soyaddan sonra "13 hərf",
"19 hərf", "27 hərf", "30 hərf"
... yazılmışdı və birinci siyahının
axırında "1181 hərf", ikincisinin sonunda isə
"8604 hərf" qeydi gözə dəyirdi.
Sən demə, Cümşüd müəllimin bu
canayatan axtarışları, tərtib etdiyi siyahılar alicənab
bir məramın gerçəkləşdirilməsindən
ötrü sadəcə hazırlıq mərhələsiymiş. Məqsədi
bu siyahıları tərtib edərək hansısa arxivə təhvil
vermək deyilmiş.
Çıxardı qoydu qabağıma bir memarlıq
kompleksinin hazır layihəsini və əlavə də etdi
ki, bunu hazırlatdırdım, apardım Memarlıq və
İnşaat Universitetinə, rektor Gülçöhrə Məmmədovaya
təqdim etdim.
O da baxdı, bəyəndi.
Cümşüd
müəllim köks ötürərək davam etdi: "Bu
repressiya qurbanları da, İkinci Dünya müharibəsində
həyatını itirənlər də, 1990-cı ilin 20
Yanvarında da, Qarabağ müharibəsində həlak
olanlar da hamısı şəhidlərdir.
"Şəhidlər ölməz" deyiblər, insanlar
inanıblar, iman gətiriblər ki, şəhidlərin yeri cənnətdir.
Mən də istəyirəm bu abidə
ucalsın, hərflərin miqdarı da onunçün
hesablanıb ki, həmin məsum insanların
hamısının adlarının o kompleksin divarlarına həkk
olunmasını arzulayıram. Gül-çiçəyə
bürünəcək bu şəhidlər abidəsinə
öz aləmimdə elə "Behişt" adı
vermişəm. Qoy bu müqəddəsləşmiş
insanların əbədi yeri olan cənnət yalnız o
dünyada deyil, elə öz kəndlərində, Abşeron
torpağında da insanların gözü
qarşısında daim ucalsın".
Ömründə
bircə dəfə olsa belə ümumi mənafeyə xidmət
edən hansısa iş görmüş adam
yaxşı bilir ki, bundan ötrü nə qədər zəhmət
çəkmək, arzulanan nəticəyə yetişməkçün
nə qədər inadkar, ardıcıl olmaq lazımdır. Artıq icra edilmiş bir əməl haqqında
ağızdolusu, ya dodaq büzərək danışmaq, o
işdə nəyəsə qulp qoymaq asandır. Müşkül olan daşı daş üstə
qoyaraq kimsənin sənə qədər etmədiyini etməkdir.
Cümşüd müəllimin dincələn, nəvə-nəticəylə
əylənən, keçmişlərdə taleyindən
ötüb-keçənlərdən xatirələr söyləməklə
vaxt keçirən əyyamı idi. Amma dinc otura bilmirdi!
Elə Vətən oğullarının xatirələrini
əbədiləşdirmək yolundakı təkcə bu layihə
ilə bağlı nə qədər əziyyətə
qatlaşdı, qapılar döydü, dəfələrlə
kənddən şəhərə maşın sürdü.
Bunlar elə duyğular, elə həvəslər, elə
təşəbbüskarlıqlardır ki, onları insana
öyrətmək olmur. Bunlar gərək qanda, canda ola.
Və
Cümşüd Muradovu, o qəbildən olan digər
özü şux, qaməti şax ağsaqqalları
görüb belə cavanqalmanın sirri ilə maraqlananlara mənim
həmişə bir cavabım olub: xeyirxahlıq və xeyir əməllər
naminə vaxtını da, malını da, canını da əsirgəməməyə
hazır olmaq, belə nəcibliklərdən feyz ala bilmək!
Göydəki
Kişi, başı nə qədər qarışıq olsa
da, bəndələrinin belə səylərinin birini də nəzərindən
qaçırmır və ədalətlilərin ədalətlisi
olduğundan bütün bunları nəzərə də
alır.
Pərvərdigar insana möhlət də, güc də,
daha artıq şövq də verir ki, düz yolunu, haqq yolunu
uğurla davam etdirsin, xeyirxahlıqlarında başacan olsun və
qocalmazlığı, cavanqalmaqlığı ilə də
yan-yörədəkiləri heyrətləndirsin.
ONUN dilindən
qopduğuna inanılan "Səndən hərəkət, məndən
bərəkət!" deyimi təsadüfən yaranmayıb
ki!
Mənə çox əziz olan, Cümşüd müəllimə
də doğma olmuş Nizami muzeyinin binası XIX yüzilin
ortalarında inşa edilib və oçağki birmərtəbəli
tikili indiki gözəlliyindən çox uzaqmış. Bakı şəhərinin
baş memarı olmuş Qasım bəy Hacıbababəyovun
(1811-1874) layihəsi ilə 1860-cı ildə həmin görkəmsiz
binanın boyu bir mərtəbə də artır və
çevrilir karvansaraya.
1915-ci ildə
isə mülki mühəndis Aleksandr Andreyeviç Nikitinin 1 il öncə çəkilmiş layihəsi ilə
bina bir az da yaraşıqlanır. Olur
üçmərtəbəli və çevrilir
"Metropol" hotelinə. Binanın
ovaxtkı sahibi, xalq arasında Hachacağa kimi tanınan
Hacı Hacıağa Dadaşov mülkü verir icarəyə.
İkinci mərtəbədə mehmanxana və
restoran, birinci mərtəbədə xeyli get-gəlli, bol
müştərili müxtəlif mağazalar işləyirmiş.
Fərhadzadənin
cürbəcür parçalar satılan "Hacı, bəri
bax" mağazası, Hacı Ağabəy Əliyevin camaat
arasında "Fransız mağazası" kimi tanınan
qarışıq mallar dükanı, zərgərlik məmulatları
satılan digər mağaza...
Kimlər
gecələməyib o "Metropol"da, kimlər qonaq
olmayıb "Metropol"un dillər əzbəri
restoranında!
Hacı Hacıağa Dadaşov sahibi olduğu binanın
icarə haqqını cibinə qoymurmuş, yönəldibmiş
kasıb-kusubun, yetim uşaqların nəfinə xeyriyyə cəmiyyətlərinə.
1918-ci ilin sentyabrında Bakı bolşevik və ermənilərdən
azad edildikdən sonra Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
Nazirlər Kabineti də Gəncədən Bakıya
köçür. "Metropol" verilir onların ixtiyarına və bura
olur həm hökumət üzvlərinin iş, həm də
yaşamaq yeri - ta Sovetlər gələnəcən.
1920-1930-cu illərdə burada Azərbaycan Həmkarlar
İttifaqı yerləşir və o çağın
kreslo-stullarından biri də indiyəcən muzeydə
qalmaqdadır.
Məhz elə həmin dövrlərdə muzeyin
bayır divarında daha bir yenilik diqqətləri cəlb edir.
Köhnə bakılıların yadında olar. Vaxtilə
İstiqlaliyyət küçəsinin bitəcəyində,
Nizami muzeyi binasının divarlarından iri bir saat
asılmışdı.
O zamanlar
həmin saatın altı görüş təyin etməkçün,
şəhərə nabələdlərin bir-birini rahat
tapmasından ötrü ən münasib yerlərdən idi.
Muzeyin 1927-ci ilə aid fotosunda o saat divardadır.
1920-ci illərin əvvəllərində bu səmtdə
yaşamış görkəmli maarif xadimi Pənah
Qasımovun qızlarından xəbər almışdım. Söyləmişdilər
ki, bizim 1920-ci ildən İstiqlaliyyət küçəsində
mənzilimiz vardı, o vaxtdan da həmin saatı divarda
görmüşük.
1939-cu ildə Nizami Gəncəvinin yaxınlaşan 800
illiyi münasibətilə bina verilir qurulması haqda qərar
çıxarılan gələcək muzeyə.
Saat qalır yerində və 1960-cı illərdə
üçsiferblatlı bu saata Nadir Əliyev və
İsmayıl Həsənov adlı iki saatsaz qulluq edirmiş.
İsveçrənin "Borel" saatçılıq
şirkətinin 1850-ci ildə istehsal etdiyi və bir zamanlar
bütün Sovet İttifaqı ərazisində təklərdən
olan həmin saat 1970-ci illərdən sonra oradan yoxa
çıxır.
Həmin saat ikinci mərtəbədə muzey direktorunun,
- indi mənim də oturduğum, - kabinetinin axırıncı
pəncərəsinin yanında idi və hər səhər
saatsazlar gəlib onun mexanizminə nəzarət edirmişlər.
Deyir, guya bu mütəmadi get-gəllər ovaxtkı
muzey direktorunu çox narahat edir və "işləməyə
mane olur" deyə saat "cəzalandırılır".
Çünki bayır divardakı saatın mexanizmi - kəfkiri,
zənciri, çəki daşı direktor kabinetindəki
xüsusi qutuda yerləşirmiş.
Kim çıxarır, hara aparır o qutunu və
saatı, "bilirəm" deyən tapılmır. Lakin bunu da dəfələrlə
müşahidə etmişəm ki, ahıl, qocaman
bakılılar Nizami muzeyinin bir zamanlar saat asılmış
tinindən keçəndə həmişə istər-istəməz
başlarını qaldırıb saatın olduğu yerə
baxırlar.
Sən demə, bu xiffət elə Cümşüd
Muradovda da varmış.
Bir gün Cümşüd müəllim qayıtdı
ki, gəl axtaraq görək o saat hardadır, bərpa edək,
asaq köhnə yerindən.
Cümşüd müəllimin içərisində tədqiqatçı
damarı da vardı. Bir fikir beyninə yerləşdimi, onun
ardınca axıradək olurdu, bütün təfərrüatları
araşdırırdı.
Saatın taleyini soraqlaşa-soraqlaşa illərcə
onun xidmətində durmuş İsmayıl Həsənova
müraciət etmişdi.
Elə
saatsaz İsmayıl kişi də
Cümşüd müəllimə sözarası söyləyibmiş
ki, biz hər dəfə saata baxmağa gələndə
direktor deyinirdi, yəqin, saat elə onun da güdazına getdi.
Buna da Cümşüd müəllim deyərlər.
Bir
neçə il saatı arayıb tapa bilməyəndən
sonra da soyumadı.
Günlərin
birində yenə telefonun dəstəyini qaldıranda onun tanış, bu dəfə bir az həyəcanlı
səsi gəldi: "İşdəsən? Xəbər
var, gəlirəm".
İndi də
fəaliyyətdə olan "Borel" şirkətinə
ünvanlanmış məktub və saatın müxtəlif
illərə aid şəkillərini, köhnə Bakı
açıqcalarını gətirdi: "Sən rəsmi
adamsan, bunu imzala, muzeyin adından yollayaq İsveçrəyə,
qoy əvvəl hesablasınlar haqqı nə qədər edir,
sonra eynən həmin saatdan bizə təzəsini düzəltsinlər.
Hamampulu mənim boynuma".
Məktubu
yolladım, oradan cavab gözləyirdik...
2019-cu il yanvarın 20-də 93 yaşında
Cümşüd müəllimin ömür saatı
dayandı.
...Cümşüd
müəllimlə ilk tanışlığım o zamanlar
Bakı Dövlət Universitetinin Şərqşünaslıq
fakültəsinin yerləşdiyi binada - indiki İstiqlaliyyət
küçəsində, İqtisadiyyat Universiteti ilə
Əlyazmalar İnstitutunun aralığında olmuşdu.
Müəllimim professor Rəhim Sultanovla söhbət
edirdilər.
Rəhim müəllim deyəsən, harasa gedirdi, tələsik
işi vardı, Cümşüd müəllimlə də elə
girəcəkdə qarşılaşmışdılar.
Rəhim müəllim məni gendən görüb
çağırdı.
Dedi, tanış ol, Cümşüd Muradov bizim
köhnə tələbələrdəndir, Nizami muzeyində
işləyir, o, buranı bitirəndə hələ sən
heç anadan olmamışdın. İranda
işlədiyi vaxtda bir əlyazma alıb gətirib, indi təzədən
hazırlaşır ki, xaricə getsin, hər şey
yaxşı olsa, Əfqanıstana tərcüməçi gedəcək.
İstəyir bu əlyazmaya baxım, əgər
dəyərli əsərdirsə, Kabulda olanda da imkan
düşdükcə bu müəllifin başqa əlyazmalarını
axtarsın.
Apar qoy kafedrada masamın üstünə, yuxarı
binaya, ordan da Akademiyanın nəşriyyatına baş
çəkib, 1-2 saata qayıdıram.
Cümşüd
müəllimə sarı çevrildi: "Əlyazma ilə
tanış olum, gələrsən bir müfəssəl
söhbət edərik".
Sonralar
artıq bir yerdə çalışdığımız
dövrlərdə şahidi oldum ki, farscanı mükəmməl
bilməyinin, ərəb əlifbalı əlyazmalara, müxtəlif
xətt növlərinə yaxşıca bələdliyinin nə qədər səmərəli
bəhrələri oldu.
Yalnız özünə deyil, klassik ədəbiyyatla məşğul
olan cavanlara da.
Çünki Cümşüd müəllimin
kömək üçün uzanan əli həmişə
hazır idi.
Bu qabiliyyət və bacarıqlarından həm də
xalqına dəyərli kitablar ərməğan etməkçün
yararlandı.
Bizim maarifçi amallarla yaşayan, millət təəssübü
çəkən Mirzə Məhəmməd Axundzadə
(1875-1923) adlı qiymətli bir ziyalımız olub.
Gəncədə
otura-otura Mirzə Cəlilin "Molla Nəsrəddin"i ilə
əməkdaşlıq etmişdi, jurnalın səhifələrində
bir neçə gizli imza ilə yazıları dərc
olunmuşdu, zəmanəsinin görkəmli ictimai-siyasi xadimləri,
sənətkarları Nəriman Nərimanov, Əbdürrəhim
bəy Haqverdiyev, Sidqi Ruhulla, Əli Nəzmi kimi şəxsiyyətlərlə
mehriban ünsiyyətləri, dostluq əlaqələri
varmış.
Hələ
1909-cu ildə Nizami Gəncəvinin dağılmaqda olan məqbərəsini
təmir və bərpa etmək təşəbbüsünü
qaldıran, bu münasibətlə ardıcıl iş aparan,
tələb olunan vəsaitin toplanmasına əlavə kömək
olsun deyə Gəncədə "Şeyx Nizami" adlı
ayrıca kitabça yazaraq nəşr etdirən də Mirzə
Məhəmməd idi.
Cümşüd
Muradov Mirzə Məhəmməd Axundzadənin bir
çoxlarına heç bəlli olmayan və kitabxanalarda belə
nüsxələri tapılmayan o kitabçasını ərəb
əlifbasından latın qrafikasına
köçürmüş, müqəddimə və şərhlərlə
nəşrə hazırlamışdı. Fəqət
bununla ürəyi soyumamışdı. Mirzə
Məhəmmədin hər kəsə gərək olan
masaüstü kitaba çevriləsi "Məclis
yaraşığı" adlı əsərini də eyni
qaydada unuduluşdan xilas edərək hazırlamış, hələ
2010-cu ildə nəfis şəkildə nəşr
etdirmişdi.
301 qısa, amma son dərəcə oxunaqlı, hikmətli
3-4 cümləlik hekayətlərin sırasında bir beləsi
də var.
Birisi təsbeh çevirə-çevirə "la
sübhanəllah", "la sübhanəllah"
deyirmiş.
Adətən, "Sübhanəllah" deyərlər,
"la" isə ərəbcədə inkar şəkilçisidir
ki, sözlərin əvvəlinə artırılaraq bir
şeyin yoxluğunu bildirər.
Ona görə də eşidənlər həmin
kişinin bu qəribə tərzdəki zikrinə heyrətlənərək
soruşurlar ki, niyə belə edir?
Bu təhər
cavab verir: "İstəyirdim ki, otuz üç dəfə
"sübhənallah" deyim, səhv eləyib qırx dəfə
demişəm. İndi çalışıram
yeddisini geri qaytarım".
Bu cür ya cahillikdən, ya xislətinin naqisliyi
ucbatından etdiyi yaxşı əməldən peşman olan,
dürüst işlərini də yanlış
addımlarıyla ovsanadan çıxaran adamlara da rast gəlinir,
ötüb keçmiş vaxta hansısa
yaxşılıqları yerinə yetirməyə macal
tapmadığına görə heyifsilənlərə də.
Ağsaqqal dostlarımın qəlbən ən cavanı
Cümşüd Muradov isə həyatı boyu necə
olmuşdusa, ömrünün sonunacan da o cür qaldı.
Hər qocaman, taleyindən sıra-sıra insanlar, nəsillər,
hadisələr keçmiş bir şəxs kimi təbii
olaraq o da yeri düşdükcə dünənlərə
dalırdı, xiffət çəkdiyi məqamlar olurdu, arxada
qalan vaxtı qaytarmaq istəyi də ürəyindən
keçirdi.
Fəqət bir çox başqalarından fərqli olaraq, Cümşüd müəllim ötmüş vaxtı sadəcə həsrətlə yada salmaq hisslərindən uzaq idi. O, keçmişlərə ona görə dalırdı ki, cavanlıqda qaçırdığı hansısa yaxşılıq etmək fürsətlərini Allahın əta etdiyi ömür illəri və Taleyin yaratdığı imkanlardan istifadə edərək indi gerçəkləşdirsin. Yaxşılıqlar edə bilmək, millətəxeyir yeni əməllərə imza ata bilmək girəvəsini özü ilə aparmasın.
Və Cümşüd müəllimin muzey divarındakı saatı yenidən həmin yerə qaytarmaq cəhdi də yalnız şəhərimizin gözəlliyinə daha bir gözəllik əlavə etmək arzusundan doğmurdu.
Bəlkə bununla Cümşüd müəllim o saatın yanından keçib gedəcək, istər-istəməz nəzərləri həmin saata dikiləcək hər kəsə uzun həyatın ona Vaxtla bağlı aşıladığı bir ibrəti də xatırlatmaq istəyirmiş: zamanı nə tutub saxlaya biləcəksiniz, nə onu geri qaytarmağı bacaracaqsınız. Yaxşılıq elə bilmək fürsətlərini özünüzlə aparmayın, xeyirxahlıq edin!..
Cümşüd müəllim söyləyirdi ki, hələ lap gənc ikən, 1943-cü ildə Rostov aviasiya texnikumunun Bakıdakı filialına qəbul edilibmiş, 2 il sərasər həvəslə təyyarəçilik oxuyubmuş. Ancaq texnikum Rostova köçəsi olur və Cümşüd müəllimin bu təhsili yarımçıq qalır.
Di gəl, ilk gəncliyindən könlünə qonmuş o uçmaq eşqi həmişə Cümşüd müəllimlə qaldı.
Həmişə bütün ruhuyla sözün-sənətin fəzasında uçdu, ömrü uzunu müdam elə buludları yaran təyyarələr kimi yolunu özü açaraq irəlilədi, daim qanadları nəcib, savab əməllər oldu.
Orta çağda, əski türkcədə "Cənnət"ə "Uçmaq" deyirdilər.
Unudulmaz Cümşüd müəlimin yolu elə əvvəldən o səmtə imiş: Uçmağa - Cənnətə doğru!..
Həyatı boyu xeyirxahlıqdan qanad taxan
insanın ayrı nə qisməti olar ki!
Rafael
HÜSEYNOV
Akademik
525-ci qəzet.- 2021.- 24 iyun.- S.12-13.