Dəyirman
həyətində
Bu da
"Ağdamda nəyim qaldı" romanımda nəyi var, necə
var təsvir elədiyim həyət - Dəyirman həyəti.
Yeddi yaşdan on yeddiyədək yaşadığım məhəllə.
Əslində,
həyət yoxdur, ondan qalan
kol-kos basmış xarabalıq, hər mənzildən bir-iki
divar fraqmenti. Əgər müəllimlər evinin
qalıqları olmasaydı, yaşadığım evin yerini
belə tapmazdım. İndi görürəm, deyəsən,
müəllimlər evinə bitişik divarın rəngi də
tanışdır. Nənəmin hər öskürəndə
qıravat dediyi cır-cır cırıldayan yaylı
çarpayısı bu divarın dibində idi. Hayıf ki,
"qıravat" yox idi, ümumiyyətlə, metaldan
olan heç nə
qalmayıb, hamısı qarət
edilib, satılıb-sovulub. Axı, otuz il müddətində
Tabaki xislətli erməni ac-yalavacları işğal
olunmuş şəhərlərimizdəki evləri qarət
etmiş, metalını, dəmirini, qapı-pəncərəsini,
naxışlı dəmir darvazalarını, evlərin sinklənmiş
gümüşü taxtapuşlarını, taxta döşəməsini,
hətta çuqun kanalizasiya borularını goreşən
kimi çıxarıb
"dostlarımıza" satıblar. Kol-kos basmış bu həyətin
ortasındakı dördkünc hovuzun sağ qalmış
divarları və sonralar Çörək muzeyi kimi məşhur
olan Dəyirmanın dinozavrların skeletini xatırladan
karkası qalmasaydı,
inanmazdım ki, bura mənim xatirimdə özünə
həmişəlik yer eləmiş
Dəyirman həyətidir.
Möhtəşəm
qələbəmizdən, Ağdamın işğaldan azad
olunmasından sonra, Vətənə getmək, Ağdamdan qalan
nə varsa onları görmək, doğulduğum Novruzlu kəndinin
Boccalı məhəlləsinə baş çəkib qədim
olduğu qədər də nəhəng evimizlə
salamlaşmaq, ətəyindən Qarqar çayı axan
yarğanın üstündə qərar tutmuş kənd qəbiristanlığına
baş çəkmək istəyində
idim. Otuz ildir həmin qəbiristanlığa Novruzlu camaatının
ayağı dəymir. Amma necə getməli? İndiki halda ən
çətini də elə bu idi. Bir telefon zəngi istəyimi çox sadə qaydada
reallaşdırdı. ATV-nin əməkdaşı,
istedadlı telejurnalist və bacarıqlı təşkilatçı
Səadət Məmmədova Ağdamdakı məşhur
Çörək muzeyi haqqında sənədli film çəkdiyini
dedi, həmin muzeyin yaxınlığındakı Dəyirman
həyətinin keçmiş sakini kimi verilişdə iştirak etməyimi istədi. Bu, mənə
rahatlıq verməyən arzumun
çin olması demək idi. Mən böyük təşəkkür
hissi ilə razılaşdım
və mayın 28-də Çörək muzeyinin
yaradılmasında Ağdam rayon mədəniyyət
şöbəsinin uzun illər, ta işğala qədər
müdiri kimi yaxından iştirak etmiş Çimnaz xanım
Əliyeva, tanınmış televiziya jurnalisti və
aparıcısı Vüsalə Məmmədova ilə birlikdə
Çimnaz xanımın oğlu Xəyyam bəyin maşınında Ağdama yola düşdüm.
Maşına mindiyim andan özümü guya çoxdan
unutduğum Ağdam mühitində hiss elədim.
Üç-dörd saatlıq yolda çoxdan xəyallarımda
yaşayan köhnə Ağdamın ruhunu, doğma iyini-qoxusunu hiss elədim bu
gözəl insanların əhatəsində. Vətənə,
onun bir parçası Ağdama
olan sonsuz məhəbbətin şahidi oldum. Mən Ağdamdan
şəhərin ən gurşad
vaxtlarında - 60-cı illərdə, dəqiq desəm,
1965-ci ildə çıxmış, dünyanın ən
gözəl, ən munis şəhəri olan Bakıya üz
tutmuşdum. Yol yoldaşlarım isə Ağdamın işğal
gününə qədər şəhərdə olmuş, nələri
varsa Ağdamda qoyub çıxmalı olmuşdular.
Sözün həqiqi mənasında qaçqın həyatı
yaşamışdılar. Onlar da işğaldan sonra mənim
kimi birinci dəfə doğma şəhərə, Vətənə
qovuşacaqdılar. Həyəcan dolu xatirələr,
tanıdığım və daha çox tanımadığım
insanlar - ağdamlılarla bağlı əhvalatlar, rəvayətlər,
nağıla dönmüş günlər haqqında nisgil
qarışıq söhbətlər bitmirdi. Yaşa dolduqca təzə adamlarla
tanış olmaq istəyim yoxa doğru gedir. Bu səfərdə
isə uzaqdan tanıdığım Çimnaz xanıma yaxından bələd oldum,
Vüsalə xanımın verilişlərində qonaq kimi
iştirak etsəm də, elə bir tanışlıq
olmamışdı, Xəyyam bəyi isə birinci dəfə görürdüm. Bir yerdə
olduğumuz iki gündə
onların hər üçünü ürəkdən
sevdim. Xəyyam bütün varlığı,
danışığı, davranışı, comərdliyi, xeyirxahlığı,
qayğıkeşliyi və tərbiyəsi ilə əsl ağdamlı arxetipi idi. Onun dini
baxışları da mənim üçün gözlənilməz,
eyni zamanda, qiymətli idi.
İndi
isə, dediyim kimi, artıq Dəyirman həyətindəyəm.
Dəyirmanın yerində o zamankı Sovetlər birliyində
yeganə olan Çörək muzeyi Səadət
xanımın telelayihəsinin əsas
motivi idi. Muzeyin yaranma tarixindən Çimnaz xanımın,
Ağdamla, o cümlədən, Çörək muzeyi ilə bağlı silsilə tədqiqat
işlərinin müəllifi Vüqar Tofiqlinin, muzeyin fasadında bəzi fraqmentləri
salamat qalmış mozaikanın müəllifi rəssam Zakir bəyin
xatirələri lentə alındı. Mənim
üçün isə muzeydən çox, məhz dəyirmanın
və dəyirman həyətinin əvvəlki həyatı
maraqlı idi. Əslində, bu layihədə iştirakım
da elə bunula bağlı idi.
Həyat
nə qəribədir? Yaş artdıqca bunu daha yaxşı
qanır, daha dərindən anlayırsan. Nə vaxtsa
ağlıma gələrdimi, on yeddi yaşımda birdəfəlik
tərk etdiyim bu həyət, bu evlər, Qarabağın ən qüdrətli şəhəri Ağdam
düşmən tərəfindən işğal ediləcək,
otuz il soyğuna, qarətə,
nəhayət, sözün həqiqi mənasında işgəncələrə məruz
qalacaq, sinəsində dərin şırımlar, yarğanlar
açılacaq, ürəyinə çalın-çarpaz
dağlar çəkiləcək
və əlli beş ildən sonra bu həyətin
xarabalıqları qarşısında dayanıb yurd yerimin keçmişi
haqqında xatirələrimi söyləyəcəm televizionçulara.
Axır vaxtlar tez-tez işlətdiyim fantastika sözü gəlir
ağlıma.
Ağdamın
qızmar günəşi başıma döyüb gözlərimi
göynətsə də,
canımda bir titrəyiş var. Məni üşüdən
qəfil gələn xatirələr selinin yaratdığı
həyəcandır. Qulağımda əlli beş il
qabağın səsləri, sözləri, gülüşləri,
zarafatları, Ağdam şivəli
latayır ifadələri, yumor
qarışıq şirəli söyüşləri cingildəyir. Səadət Məmmədovanın
"Əli müəllim, Siz bu həyəti
tanıdınızmı?" sualına cavab verirəm, nəsə
danışıram, maraqlı nələrisə yada
salmağa çalışıram,
içimdəki mən isə tamam özgə şeylər
haqqında düşünür. Qarşısında
dayandığım, suyu çoxdan, otuz il qabaq qurumuş, divarları
qaralmış, uçmuş-sökülmüş kiçik
hovuzun içində necə çimdiyimi, indi bir az aralıda
kölgə axtaran, qocalıqdan və xəstəliklərdən
kəhildəyə-kəhildəyə nəfəs alan, buna
baxmayaraq ömrünün və səhhətinin bu gərgin
vaxtında köhnə məhəlləni ziyarətə gəlmiş
dəyirmançı Məhəmmədin dəcəl-ərköyün
kimi yadımda qalmış oğlu Rizvana baxır, onunla suya
necə "lastoşka" vurduğumuzu xatırlayıram. O
vaxtlar bizim üçün
çox böyük olan bu hovuzun demə heç iki metr uzunu
yoxmuş. Çimirəm, uşaqlara qoşulub suda oyun
çıxardıram, hərdən Nənəmin
"Üstünə ot tökülsün, Əli,
çıx o sudan, söyux dəyər ölərsən"
xəbərdarlığını, dalınca da uzundərə
öskürəyinin səsini eşidirəm.
-
Əli müəllim, bəs bu nə tikilidir? - Səadət
xanım nisbətən salamat qalmış birmərtəbəli
evin xarabasını göstərir.
-
Hansı tikili? - Könülsüz xəyal-xatirələrdən
ayrılıram. - Hə, bu
tikiliyə o vaxt bizi yaxın buraxmazdılar. Qapısı-pəncərəsi bağlı olduğundan çox sirli-müəmmalı
görünürdü. Lap sonralar, onu bir vaxtlar çox
mürəkkəb taleyi olmuş
prokurorun hansı səbəbdənsə yetim qalmış uşaqlarına mənzil
kimi vermişdilər. Qəribədir, İki bacı və bir
qardaşdan ibarət olan o
yetim ailəni Dəyirman həyəti
heç vaxt doğması kimi qəbul eləmədi. Nəhayət, bu evin həmişə
bağlı olan qapısı açıldı... Bu mərasimdə mən
qarışıq bütün məhəllə
uşaqlarının yaxından iştirak etməsi başa
düşüləndi. Biz həmişə maraqla onun içərisini
görmək istəyirdik. Gördük də.
Demə,
bu tikili 1948-ci ilə qədər
mövcud olmuş Ağdam
dövlət musiqili dram teatrının ambarı imiş. Burada teatrın
rekvizitləri, tamaşaların dekorasiyaları, aktyorların
kostyumları, hətta dəmir-dümürdən, rəngli
şüşələrdən hazırlanmış bəzək
əşyaları da saxlanırmış.
On ildən çox idi teatr yox idi, bağlanmışdı,
amma bu tikilidə olan əmlakı hansı ümidləsə
mühafizə edib saxlamışdılar. Onda mən ilk dəfə
teatr rekvizitləri gördüm, mahiyyətinə vara bilməsəm
də, sirli bir aləmlə tanış oldum. Bir vaxtlar
ağdamlı tamaşaçıları sehirləyən
rekvizitlər, ekzotik kostyumlar, butafor döyüş
sursatları - taxta
qılınc-qalxan, qadın və kişi bəzəkləri lazımsız şeylər kimi
çölə töküldü, bizim oyuncaqlarımıza
çevrildi. Bir vaxtlar bu teatrın aktyoru olmuş dayım, məni
oğulluğa götürdüyü üçün ona Papa
deyirdim, teatrdan çoxdan ayrılsa da, qəribə kədər
və təəssüf hissi ilə baxırdı o rekvizitlərə.
Bəlkə onun çox əziz xatirələri, lap elə
zaman özü bir vaxtlar məşhur olmuş Ağdam
teatrının bu əşyalarında
maddiləşmişdi. "Leyli-Məcnun"da Nofəli oynayanda bu qılıncı özüm
düzəltdirmişdim. Rejissora dedim mən, Mamed
Əmirov səhnəyə taxta
qılıncla çıxmıyajam". Papam
qılıncı əlində janqlyor kimi fırladıb mənə
uzatdı. "Ala, dava-dava oynayanda belinə taxarsan". Dalınca da bir siqaret
yandırıb tüstüsünü "Mən Qacar nəsliyəm,
şahlar şahıyam, Mən də yer üzünün bir
allahıyam" sözləri ilə ağzından-burnundan
buraxıb ədalı yerişi ilə uzaqlaşdı. Mən
də xatirələrdən uzaqlaşıb kameranın
gözünə baxıram.
- Bu
həyətdə kimlər yaşayırdı, məşhur
adamlardan?
-
Ölkə üçün deyə bilmərəm, Ağdam
üçünsə xeyli tanınan adam vardı,
hamısının da özünəməxsus ayaması. Biri
elə mənə atalıq eləmiş dayım artist Mamed.
Bayaq dediyim kimi, 1948-ci ilə qədər Ağdam teatrında
aktyorluq edib, artist ləqəbini ömürlük
qazanmışdı. Teatrdan sonra bir sıra yüksək vəzifələrdə
işləməsinə baxmayaraq, "artist" ayaması
qalmışdı üstündə. Sonralar, 1967-ci ildə yenidən Ağdamda
dövlət teatrı yaradılanda Papamı direktor təyin
etdilər. Ömrünün sonuna qədər, düz iyirmi il
teatra rəhbərlik elədi, hələ məşhur Qacar
rolunu da oynadı. Bütün ömrü boyu teatrsız da bu
rolu oynayırdı içində,
bəzən talesiz hökmdarın monoloqlarını ucadan
deyirdi. Məhəlləmizdə dəli-dolu xarakterli kinomexanik
Kərəm də seçilən adam idi. Kinomexanik olmaqdan
başqa, əla fotoqraf idi. O zamanlar "Arşın mal
alan" filmi ilə məşhurlaşmış Azərbaycan
gözəli Leyla Bədirbəylinin, "Avara" filminin qəhrəmanları
Nərgizin və Rac Kapurun şəkillərini
çoxaldıb Ağdam bazarında satdırırdı.
Ən maraqlısı bu idi ki, o, kinomexanik işlədiyi mədəniyyət
evindən kinoqurğunu evinə gətirib pulsuz kino göstərirdi. İndi
də təəccüb edirəm, on altı kvadratlıq otağa
uşaqlı-böyüklü
iyirmi-otuz adam necə
sığışırdı, ümumiyyətlə, o, nə
zamandı, nə münasibətlərdi, necə
davranışlar idi. İndi başa düşmək, anlamaq
çətindir. Bayaq adını çəkdiyim
"Avara", "Cənab 420" filmlərinə mən Kərəmin
özfəaliyyət kinoteatrında baxmışdım. Hələ
"Xleb, lyubov i fantaziya" filmi?! Rus dilində olan italyan
filminin Kərəm kimi dəli-dolu
sinxron tərcüməçisi, onun çox vaxt qurşaqdan
aşağı improvizələri və həyət
arvadlarının ciyərdən qopan zənguləvari qəhqəhələri.
Bu qəhqəhələr içərisindən Nənəmin
harsın dediyi yüz iyirmi kiloluq erməni Knarikin səsi
xüsusi şaqqıldayırdı.
Mən
bunları danışıram, o cingiltili, bəzən ədəb-ərkandan
uzaq qəhqəhələr bir müddətdir ağır
eşidən qulaqlarımda tam
gücü ilə səslənir.
-
Daha kimləri xatırlayırsız?
-
Calal müəllim var idi, tarçalan, arvadı Barat müəllimə.
Musiqi məktəbinə direktor təyin olunandan sonra Calal müəllim
beş baş külfəti ilə təzə evə
köçüb getdi, yerinə bir erməni ailəsi gəldi.
Evin kişisi erməni olsa da, abırlı adam idi. Ağdam
kimi bir şəhərin ticarət müəssisələrini
birləşdirən idarənin, gərək ki "Raypo"
deyirdilər, baş mühasibi
idi. Yeri gəlmişkən, Ağdamda yeganə bir yəhudi
ailəsi vardı, Faynşteynlər, yaşlı ana və iki
qız. O boyda Ağdamda qızların böyüyü bankın, kiçiyi isə su idarəsinin baş mühasibi
idi. Yəqin əlavə şərhə
ehtiyac yoxdur.
- Deməli,
Dəyirman həyəti beynəlmiləl məhəllə
olub?
-
Özü də necə beynəlmiləl?! Dörd erməni,
bir yəhudi ailəsi, yeddi-səkkiz də
özümüzkülər. Hə, Kərəmin arvadı da
çox yaraşıqlı, sünbül saçlı əsl
rus gözəli idi, gərək ki podmoskoviyadandı, əsgərlikdən
gətirmişdi özü ilə.
Səadət
xanımın suallarına cavab
verə-verə
düşünürəm: niyə ömrümün on
yeddisinə qədər olmuş bu hadisələrdən,
yaşanmış günlərdən, çoxdan
dünyasını dəyişmiş insanlardan ibarət xatirələr
məndən əl çəkmir? Axı, bütün
bunları mən "Ağdamda nəyim qaldı"
romanımda yazmışam, özü də bütün təfərrüatları ilə,
çılpaqlığına qədər, ləzzətlə.
Doğrudan da, adam xatirələr danışmağa
başlayırsa, deməli, qocalır. Bəlkə də elədir,
amma indi məni dilləndirən qocalıq deyil, çoxdan
keçmişə qovuşmuş Dəyirman həyətidir.
O dəyirman həyəti ki, axırıncı dəfə
1986-cı ildə görmüş və
ayrılmışdım. Papam haqq dünyasına qovuşanda
mən də Dəyirman həyətindən ayrıldım,
özü də birdəfəlik.
İndi
2021-ci ildir. Hamı kimi mən də möhtəşəm qələbəmizin
gətirdiyi fərəh ovqatını yaşayıram.
Harda? Ağdamın Dəyirman həyətində! Olmayan Dəyirman həyətində.
Çünki bura heç Dəyirman həyəti deyil, mənim
xatirələrimdə yaşayan Dəyirman həyəti, həmin
həyətin adını çəkdiyim və çəkmədiyim
sakinlərinin hər biri indi
çox da böyük olmayan bir kitabda yaşayır. O
kitabın adı:
"Ağdamda nəyim qaldı?"
Burda
Ağdamla, Dəyirman həyəti ilə otuz ildən sonra
baş tutmuş görüşüm haqqında təəssüratlarımı bitirmək istədim, amma...
Ağdama gəlib Cümə məscidini ziyarət etməmək
mümkün deyil. Çünki Ağdamın bütün
küçələri məscidin
önündə kəsişirdi,
başqa sözlə, Ağdamda bütün yollar səni
müqəddəs məbədə sarı aparırdı,
otuz il bundan qabaq da, bu günün özündə də. Daşı-daş üstdə
qalmamış şəhərin təkcə məscidinin
salamat qalmasında da bir hikmət var. Bu gün Ağdamın
tanınmaz hala salınmış küçələrini,
evlərini, meydanlarını məscidin durduğu məkanla müqayisədə tapmaq, təxmin
etmək mümkündür. Bax, burdan düz gedəndə 1
nömrəli məktəbin üstünə
çıxacaqsan, sola getsən, Ağdam teatrından salamat qalmış
üçtağlı fasadı görəcəksən, arxa
küçədə isə mehmanxana və İzinin
apteki, bir az irəlidə,
Qobunun üstündə
poçtun köhnə binası ilə
rastlaşacaqsan... Otuz il qabaq da, indi də müqəddəs
Cümə məscidi yol göstərən, istiqmət verəndir.
Şəhər yenidən qurulacaq, artıq qurulur
da, proses başlayıb, mən
bunun şahidi oldum.
Gördüyüm layihələrdən məlum oldu ki,
Ağdam ultra müasir meqapolisə çevriləcək,
Cümə məscidi isə bərpa edilib əvvəlki
görkəmini alacaq və yenə də şəhərin
bütün küçələri orada kəsişəcək.
Bax, onda biz itirdiklərimizi
heç vaxt unutmayacaq, qazandıqlarımızın isə qədrini biləcəyik.
Əli
ƏMİRLİ
525-ci qəzet.- 2021.-
30 iyun. S. 12.