Aşıq
sənəti tariximizin Xaltanlı Tağı səhifəsi
Qubalı
Fətəli xanın Dərbənd şəhərini Quba
xanlığının mərkəzinə çevirməsi sonrakı dövrdə
ədəbi mühitin Quba-Dağıstan ərazisini əhatə
etməsinə təkan vermişdi.
Bu ərazidə yaşayan azsaylı xalqların bir-biri
ilə ünsiyyət vasitəsi olan Azərbaycan türkcəsi,
Lermontovun dediyi kimi, Qafqazda əsas ünsiyyət vasitəsi
idi. XIX əsrin birinci yarısında Quba-Dağıstan ədəbi
mühitinin formalaşmasında və inkişafında Azərbaycanın
ensiklopedik biliyə malik alimi, şair və ictimai xadim Abbasqulu
ağa Bakıxanovun da əməyi olub. 1835-ci
ildə Qubada yaradılmış "Gülüstan" ədəbi
məclisi bu ərazidə vətənpərvər,
xalqının dərdləri ilə yaşayan, yaradıcı
insanların bir araya gəlməsinə, bir-birləri ilə əlaqə
saxlamalarına, tanınmalarına kömək edib. "Gülüstan"
məclisinin yaradılmasında Dağıstanda mədrəsə
təhsili almış Əmir Əli əfəndi və Quba
qazisi Molla Abdulla da rol oynayıb. Hər iki
şəxs Bakıxanovla həmfikir, həmsöhbət,
söz xiridarı olduğundandır ki, 1846-cı ildə
birlikdə Həcc səfərinə yollanıblar.
"Gülüstan"ın işığına
yığışan söz sərraflarının
yaradıcılıq nümunələri yaşadıqları
ərazidən kənara da yayılır, onları
tanıdırdı. Qazaxlı şair Kazım ağa Salik o vaxtı
yazırdı:
Kəmalü-rifəti-Şirvan
məlum,
Maarif mədəni xaki-Qubadır.
Neçə
əhli-bəlağət var onda,
Biri
Ağabəyü Mirzəbabadır.
Biri
"Qüdsi" ləqəb Abbasqulu bəy,
Diyari-nəzmü şerə padşadır.
Yaxud "Gülüstan" məclisinin üzvü
Hacı Qubalı Qubadan çoxlu yaxşı şair
çıxdığını yazır. "Gülüstan"
ədəbi məclisinin təsiri ilə Xürrəmi, Nalan,
Tuğra xanım, Qızyetər kimi şairlər
yetişmişdi.
Quba-Dağıstan
ədəbi mühitinin formalaşmasında
"Gülüstan" ədəbi məclisinədək
Müşkürlü İbrahim, Seyid Əhməd,
Müşkürlü Mustafa, Miskincəli Fəqir,
Xınalıqlı Əmin, Tahircanlı Əmir Əli, Vəlikəndli
Fətəli, Qubalı Hacı, Ehraqlı Aşıq Rəcəb,
Qazi Əfəndi, Mahin, qubalı Mirzə Möhsin Xəyali, Səid
Əfəndi əl-Xaçmazi və bu kimi sənətsevərlər
iştirak edərək ümumilikdə Azərbaycan ədəbiyyatına
öz töhfələrini veriblər.
XIX əsrin əvvəllərində öz istedadı ilə
diqqəti cəlb edən Xaltanlı Tağının təhsil
illəri və yaradıcılıq dövrü Rusiyanın,
Azərbaycanın şimalını ışğal etdiyi
dövrə düşür. Bu zamanlarda Azərbaycanın
şimalında , Dərbənddən Xaltanadək
dağlıq ərazilərdə yaşayan, müxtəlif
dillərdə danışan azsaylı xalqların savadlı,
ziyalı, yaradıcı nümayəndələri öz əsərlərini
ana dili kimi bildikləri Azərbaycan türkcəsində
yazır, bu dilin ətrafında birliklərini ifadə edir,
ümumilikdə Azərbaycan ədəbiyyatını
inkişaf etdirirdilər. Nəticə etibarı
ilə bu xalqları dil, din və vətən birləşdirirdi.
Şirvan aşıq şeirinin görkəmli nümayəndəsi
kimi tanınan Xaltanlı Tağı 1798-ci ildə anadan olub. Fitri istedada
malik Tağının elmə marağını görən
atası onun təhsil almasına qayğı göstərib.
Xaltanlı Tağı "Vücudnamə"sində deyir:
"On yaşa yetəndə oxudum "Quran". Görünür ki, kənddə aldığı təhsil
onu qane etməyib deyə Quba əyalətinin (indiki Qusar
rayonunun) Tahircal kəndinə gedib. Azərbaycanin
şərqində həmin dövrün ziyalı təbəqəsinin
yaranmasında kürdəmirli Mövlanə İsmayıl
Siracəddindən dərs almış Molla Məhəmməd
Yaraqlının böyük əməyi olub. Tağı Tahircalda olduğu illərdə
Tahircallı Əmir Əlı Dağıstanda Məhəmməd
Yaraqlının mədrəsəsində dərs alıb.
Tağı orada Əmir Əli ilə
görüşmüş, söhbətləşmiş, onda
təhsilini davam etdirməyə maraq oyanmışdı.
Şeirlərdəki fikirlərə əsaslanıb
demək olar ki, Tağı Tahircalda təhsilini başa vurub
Xaltana qayıtmış, bir, ya iki ildən sonra təhsilini
artırmaq üçün Dağıstana getməli
olmuşdu. Sevgilisi Güllünün dilindən belə
deyilir:
İnsafın
yoxdurmu, ey bimürvət yar,
Eşitmişəm Dağıstana gedirsən?
Məgər
qurtarıbmı bu yerdə alim,
Qəsd
eyləyib şirin cana gedirsən?
Məlumdur ki, mədrəsəyə qəbul 16
yaşdan başlanırdı. Deməli, bu, təxminən
1814-cü ildə olub. Mədrəsədə tələbənin
qavramasından asılı olaraq, təhsilin 10-15 il çəkdiyini nəzərə alsaq,
Tağının 9 ildən sonra, 1825-ci ildə Xaltana
qayıtdığı aydın olur. Tağının
tez qayıtmasına 1825-ci ildə Molla Məhəmməd
Yaraqlının həbsi səbəb olub.
Qeyd edim
ki, Xaltanlı Tağı ilə bağlı mənbələr
sırasında Firidun bəy Köçərlinin "Azərbaycan
ədəbiyyatı" əsəri, "Poetik məclislər",
"Azərbaycan aşıqları və el şairləri"
adlı toplular, Ş.Fərzəlibəyli və N.Əhmədlinin
"Quba tarixi" kitabı və başqa nəşrlər
xüsusi əhəmiyyətə malikdir.
Bildiyimizə
görə, Tağı Xaltana qayıtdıqdan bir il sonra ailə qurub, 1827-ci ildə Sədi
adlı oğlu dünyaya gəlib. O, oğlunun da təhsili
qayğısına qalaraq bələd olduğu insanlara
tapşırıb, Sədi də Dağıstanda təhsil
alıb, şeirə maraq göstərib və iki şeiri bizə
məlumdur.
Tağının yaşadığı dövrdə təhsilli
şəxsləri "molla" deyə
çağırmışlar. Mükəmməl dini
təhsil almış Tağının şairliyi
üstün olduğundan onu "molla"
adlandırmayıblar. Mollalıqla
aşıqlıq bir-birinə əks olsa da, Tağı elmli, əxlaqlı
din xadimlərinə hörmətlə yanaşıb.
Bir əlimdə
sazdır, birində qələm,
Haqqın
dərgahında günah eylərəm
- deyən aşıq ehtiyac üzündən
aşıqlıq etdiyini bildiririr:
Ehtiyac
qoymayır tərgidim sazı,
Baxmayaraq daim qıllam namazı.
Sədi təhsilini bitirdiyi vaxtlarda xəstəliyə
tutulur. Cavan oğlunun yataq xəstəsinə çevrilməsi
Tağının həyatını pozur. Tağı
ehtiyatını görüb xəstə oğlu ilə
İrana üz tutur. Həmin dövrdəki ovqatı onun
şeirlərində öz təsirli ifadəsini tapıb:
Ey
ağalar, yüz min bəlaya düşdüm,
Deyin, mənim
üçün ellər ağlasın.
Oğlunun
ayaqları tutulduğu üçün şair yazırdı:
Bu dərdi
dərd bilməz canı sağ olan,
Tamamən şikəstlər, şillər
ağlasın.
İranda aparılan müalicələrin qismən təsiri
olur. Tağı oğlunu evləndirir. Güman etmək olar ki, Tağı 1870-ci ildə vəfat
edib. Sədinin yeni doğulan ilk övladına
babasının adı verilir, "bala Tağı" deyərək
çağırılır. Ailənin
ağırlığı tək qalan xəstəhal Sədinin
üzərinə düşür və təxminən
1873-cü ildə o da vəfat edir.
Qeyd edək ki, Tağının
yaradıcılığında qoşma, gəraylı,
qıfılbənd, deyişmə, qəzəl və müxəmməslərə
rast gəlirik.
Başqa aşıqların
yaradıcılığından fərqli olaraq
Tağının şeirləri öz həyatındakı
hadisələrlə daha sıx bağlıdır. Lakin aşığın
yaradıcılığı tam əldə edilmədiyindən,
əldə edilənlərin də bəzilərinin natamam
olması səbəbindən oxucuya qaranlıq qalan cəhətlər
çoxdur. Amma məlum şeirləri əlaqəli
şəkildə götürüb bəzi mətləbləri
aydınlaşdırmaq mümkündür.
Məhəmməd
Yaraqlıdan dərs alanlar içərisində 1830-cu ildə
birinci imam olmuş Qazi Məhəmməd və 25 il Dağıstan xalqlarının Rusiya əsarətinə
qarşı mübarizəsinə rəhbərlik etmiş imam
Şeyx Şamil də olub. Xaltanlı
Tağının Qazi Məhəmməd Əfəndi ilə
deyişməsi, imam 1831-ci ildə öldürüldükdə
"Getdi dünyadan" rədifli qoşması var.
1838-ci ildə
böyük ilahiyyatçı alim Məhəmməd
Yaraqlı vəfat edəndə Tağı yazır:
Bu gün
əldən o ruhani atamız getdi,
Bizə zülm eylədin, ey çarx, səfamız
getdi.
Cümlə
islam batıb yasa qaralar geysin,
Dəstəmizdən bizim ol kani-səxamız getdi.
Şeyx Şamillə bağlı iki şeiri,
Xınalıqlı Eminlə deyişməsi və onun
ölümünə yazdığı şeir, Məhinlə
mənzum məktublaşması, Şeyx İzzəddinin vəsfi
və digər şeirləri aşığın həyat
yolunu işıqlandırır.
Tağının şeirlərinin bir çoxu Xaltandan kənarda
olarkən söylənilənlərdir. Ona görə də
aşıq tez-tez qürbətdən şikayətlənir:
Yazılanlar
gəlir bu qərib başa,
Həsrət qoyur məni qohum-qardaşa.
Sual oluna
bilər: Tağının ailəsi, qardaşı, qohumu, hətta
ata-anasının qəbri Xaltanda ola-ola,
niyə qohum-qardaşa həsrət qaldığını
desin? Güman ki, bu şeir də İranda olarkən,
Sədinin müalicəsi vaxtı, ayrılıq,
kasıblıq sıxıntıları içərisində
olarkən yazılmışdı. Aşıq
üçün Xaltandan kənar yer qəriblik hesab olunub.
Hətta Qudyalda (Qubada) özünü qərib bilən
aşığa Dağıstanda oxuduğu vaxt məktub yazan
Güllü də ona "Qərib eldə qalan yarım" -
deyə müraciət edir.
Tahir
HƏSƏNLİ
525-ci qəzet.- 2021.-
30 iyun. S. 18.