O,
tamam fərqli bir sənətkardı...
Xalq rəssamı
Salam Salamzadənin yaradıcılıq yoluna dair qeydlər
Azərbaycan təsviri sənət aləmində
özünəməxsus yeri var Onun. Təsviri sənətin
dəzgah rəngkarlığı sahəsində fəaliyyət
göstərib, yaddaqalan əsərlər müəllifi kimi
tanınıb və həmçinin, incəsənət
istiqaməti üzrə uğurlu ictimai fəaliyyət
göstərib. Haqqında söhbət
açdığım şəxs Xalq rəssamı Salam
Əbdülqasım oğlu Salamzadədir (1908-1997).
S.Salamzadə Bakı şəhərində dünyaya
göz açıb. O, sənətin sirlərinə Azərbaycan Dövlət
Rəssamlıq Texnikumunda yiyələnib və sonra Azərbaycan
Dövlət Pedaqoji İnstitunda təhsil alıb. Hələ tələbə ikən "Şərq
qadını" və "İnqlab və mədəniyyət"
jurnallarında bədii tərtibatçı işləyib,
illüstrasiyalar çəkib. Rəssam
yaradıcılığı boyu süjetli tablo, portret, mənzərə
və natürmort janrlarında maraqlı, məna və məzmun
yükünə malik sənət əsərləri
qalereyası ərsəyə gətirib. S.Salamzadənin
Bakı (1959), (1962), (1974), Moskva (1969), (1974) və Kiyev (1974)
şəhərlərində əsərlərindən ibarət
fərdi sərgiləri təşkil olunub. Rəssam həmçinin,
ictimai fəaliyyətlə də məşğul olub, Azərbaycan
Milli İncəsənət Muzeyinin və Nizami Gəncəvi adına Azərbaycan Ədəbiyyatı
Muzeyinin direktoru vəzifəsində işləyib. Əməkdar
incəsənət xadimi (1940), Xalq rəssamı (1982) fəxri
adlarına, eləcə də Nasir adına
Beynəlxalq mükafata (1974) layiq görülüb. Əsərləri ölkəmizlə yanaşı xarici
ölkələrin də muzey, qalereya və şəxsi
kolleksiyalarında saxlanılır.
XX əsrin əvvəllərində Azərbaycan təsviri
sənət məktəbini dövrün tələbləri səviyyəsində
inkişaf etdirmək, üçün mövcud ictimai siyasi
quruluşun və bu quruluşun gətirmiş olduğu yeni qaydaların
təsiri son dərəcə hakim rol oynayırdı. Bu baxımdan
bir növ mütərəqqi dünya təsviri sənət ənənələri
ilə tanışlıq, milli tarixi ənənələrə
sadiqlik ciddi tənqid olunub, yasaqlanırdı. Hətta Rusiya rəssamlıq məktəbinin Avropa rəssamlığından
əxz etdiyi klassik sənət dəyərləri belə rus
mədəniyyəti kimi təqdim və təbliğ olunurdu.
Bu dövrdə təhsil alan, müstəqil
bədii yaradıcılıqla məşğul olan sənət
adamları mürəkkəb yaradıcılıq mühitində
fəaliyyət göstərirdilər. S.Salamzadə
də yaradıcılığının əvvəllərində
daha çox bədii axtarışlarda olmuş, milli təsviri
sənət ənənələrimizi mütərəqqi sənət
üsulları ilə çuğlaşdıraraq, yeni sənət
əsərləri ərsəyə gətirməyə
üstünlük vermişdi. Rəssamın
yaradıcılığını şərti olaraq iki mərhələyə
bölmüş olsaq, birinci mərhələdə onun daha
çox dekorativliyə, təmiz rəng keçidlərinə,
sadə kompozisiya quruluşu və səthi perspektiv həllinə
üstünlük verdiyini müşahidə etmiş
olarıq. Sadalanan bu sənət
metodları təbii ki, miniatüra sənətimizin təsirindən
irəli gəlirdi. Rəssamın belə əsərlərinə
Gəncə və Lənkərana səfər edərək
görüb müşahidə etdikləri əsasında
yaratdığı "Sap sexi" (1930), "Gəncə
toxuculuq fabrikində" (1931), "Komsomolçular iş
vaxtı" (1931), "MTS-in açılışı"
(1932), "Konserv fabrikində" (1932) və
başqalarını qeyd etmək olar.
Yaradıcılığının ilkin illərində
rəssam özünün də təsirləndiyi, ilham
aldığı ənənələrə qarşı
çıxaraq bunun sosialist realizminə zidd olduğunu
düşünürdü. "İnqilab və mədəniyyət"
jurnalında dərc olunmuş geniş məqaləsində rəssam
o dövrün sənət mühitini və sənət dəyərlərini
qiymətləndirərək, sənət və sənətkarlar
haqqında öz mülahizələrini irəli
sürmüşdü. Baxmayaraq ki, rəssamın
bu mövqeyi ziddiyyətli olduğu qədər də,
doğru deyildi. "Sosialist realizmi və Azərbaycan rəssamlarının
yaradıcılıqları" adlanan məqaləsində o
yazırdı: "Repindən istifadə etmək
"olar", lakin Matisdən "olmaz"; Surikovdan istifadə
etmək "olar", Krubedən "olmaz", Sezandan
"olar", Qoqendən "olmaz"..."
S.Salamzadə İkinci Dünya müharibəsi illərində
daha çox müharibə qəhrəmanlarının portretlərini
və Ədəbiyyat Muzeyi üçün süjetli
kompozisiyalar işləmişdi. Rəssam müharibə
illərindən sonra yaradıcılıq miqyasını
genişləndirərək, ölkəmizin cənub bölgəsinə
(Lənkəran, Astara) yaradıcılıq ezamiyyətlərinə
yollanmış, bir çox uğurlu əsərlər
yaratmışdı. S.Salamzadənin təqdimatında
incəsənət xadimlərinin portretləri, əmək
adamlarının iş prosesində təsvir olunmuş surətləri
olduqca inandırıcı, obrazların xarakterik və psixoloji
xüsusiyyətlərini təcəssüm etdirən, daxili aləmlərini
açan, həmçinin, sənaye mənzərələri
və təbiət lövhələrində lirik bədii təfərrüatları
özündə əks etdirən bədii elemenlərlə zəngindir.
Rəssamın portret əsərlərinə "Manya Kərimovanın
portreti" (1938), "Üzeyir Hacıbəyovun portreti"
(1941), "Xalq artisti Sidqi Ruhullanın portreti" (1944),
"Röyal arxasında" (1955), "Azərbaycanın ilk
qadın kino rejissoru Qəmər Almaszadənin portreti"
(1957), "Gilənarla qızın portreti" (1957), "Nəriman
Nərimanovun portreti" (1958), "Gənc kolxozçu
qızın portreti" (1964), "Kəndli qız" (1972)
və başqalarını misal göstərmək olar. Sadalanan portretlərin hər biri haqqında ayrıca
bəhs olunmağa layiq əsərləridir. Rəssam ömür-gün yoldaşı - məşhur
şair Əliqulu Qəmküsarın qızı, ölkəmizdə
ilk qadın kinorejissor olmuş Qəmər Salamzadənin bir
çox portret əsərlərini çəkmişdi. S.Salamzadə süjetli tablo və mənzərə
janrında yaratmış olduğu əsərlərində bəzən
sintez üsulu ilə iki janrın xüsusiyyətlərini bir
tabloda birləşdirərək əks etdirmişdi.
Süjetli tablo və məzərə əsərlərindən
"Rüstəmin Əfrasiyabla döyüşü"
(1934), "Günəş altında" (1958), "Sovxoz
çölləri" (1959), "Suya gedən
qadınlar" (1968), "Çay plantasiyası" (1970),
"Rəfiqələr" (1970), "Qürub
çağı" (1973), "Toya gedənlər" (1974),
"Astara subtropik sovxozu" (1976), "Rezervuarlar" (1976),
"Lənkəran çaybecərənləri" (1977) və
digərlərini qeyd etmək olar.
S.Salamzadənin xarici ölkələrə
yaradıcılıq ezamiyyət və səfər nəticəsində
yaratmış olduğu tablolar onun
yaradıcılığının ayrıca bir istiqamətini
təşkil edir. Rəssam ərəb ölkəllərində
uzunmüddətli yaradıcılıq ezamiyyətində
olmuşdu. O, yarım ilə yaxın ərəb ölkələrində
yaşamış, Misir, İraq, Suriya, Livan və başqa ərəb
ölkələrində gördüyü, müşahidə
etdiyi hal və hadisələri rəssam təxəyyülündən
keçirərək, diqqəti cəlb edən rəngkarlıq
əsərləri yaratmışdı. Rəssamın
yaradıcılığının 10 ilə yaxın
dövrü ərzində ərsəyə gətirdiyi
müxtəlif janrlı əsərlər "Ərəb
ölkələri silsiləsi"ni
(1961-1970) təşkil edir. Sənətşünas,
AMEA-nın müxbir üzvü Kərim Kərimov bu haqda bildirib:
"Ərəb ölkələrində çox rəssam
olmuş, lakin heç kəsə S.Salamzadə qədər ərəblərin
həyatı ilə yaxından tanış olmaq, geniş
müşahidələr aparmaq, hadisələrin mahiyyətini
duymaq və gələcək əsərləri
üçün bu qədər material toplamaq nəsib
olmamışdı".
S.Salamzadə uğurlu bədii yaradıcılıq fəaliyyəti
ilə yanaşı, ictimai sahədə də səmərəli
çalışıb, həmçinin, ölkəmizdə sənətşünaslıq
elminin təşəkkülündə iştirak edib, təsviri
sənət istiqaməti üzrə jurnal və qəzetlərdə
onlarla məqalə dərc etdirib. Müstəqillik illərində
isə rəssam xatirələrini qələmə alaraq
"Nizami Muzey sərgisi necə yarandı", "Mədəniyyətimiz,
adımız, soyadımız..." adlı məqalələrlə
mətbuatda çıxış edib, öz xatirələrini
bölüşüb. Rəssam ikinci məqaləsində
yazırdı: "Yadımdadır, "İnqilab və mədəniyyət"
jurnalının məsul katibi, yazıçı və ictimai
xadim Əvəz Sadıqla hal-əhval tutarkən o dedi ki,
"İnqilab və mədəniyyət"dən ancaq
"və" qalmışdır. Çünki
jurnalın adını çevirib "Revolyusiya və
kultura" qoymuşdular".
İki qərinəlik yaradıcılıq yolu
keçmiş, həyatı boyu yüksək bədii estetik
zövq aşılayan sənət əsərləri
yaratmış Xalq rəssamı S.Salamzadə öz
adını incəsənət tariximizə daimi həkk edən
sənətkarlardandır.
Əsəd QULİYEV
Sənətşünas,
AMEA-nın dissertantı
525-ci qəzet.- 2021.-
30 iyun. S. 23.