Azərbaycan sufi folkloruna bir baxış
Ədəbiyyatımızda
sufi, dərviş, mürid, mürşid ənənələrini
xatırladan əsərlər çoxdur. "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanında "qara donlu dərviş"dən
söhbət açılır. Burla Xatun
Qazan xana deyir ki, "quru-quru çaylara su saldım, qara donlu
dərvişlərə nəzir verdim".
Göründüyü kimi, dastanın
yaradıldığı dövrdə dərvişlər inanc
yeri olmuş, hətta onlardan dilək diləmişlər. Sufiliklə
bağlı ifadələrə orta yüzilliklərin
yazılı ədəbiyyatında daha çox rast gəlirik.
Həmçinin, Azərbaycan ərazisində
sufilərə məxsus çoxlu sayda pir qəbirlər, məbədlər,
abidələr və ziyarətgahlar mövcuddur. Bu da onu göstərir ki, bölgədə
İslamın inkişafında sufilərin mövqeyi
böyük olmuşdu.
Azərbaycanda təsəvvüf tarixində mühüm
yer tutan şəxsiyyətlərdən biri Veysəl Qaranidir. Bu şəxsiyyət
Məhəmməd peyğəmbərin dövründə
yaşamışdı. Amma tarixi sənədlər
Azərbaycanda təsəvvüf hərəkatının X əsrdən
başladığını təsdiq edir. Bu dövrdə
sufi alimlər yetişmişdir. Buna görə də, həmin dövr təsəvvüf
tarixçiləri tərəfindən "təsəvvüfi
dövr" adlandırılır. Təsəvvüfi
dövrün sufi alimləri Əbu Hüseyn
Dündari-Şirazi, Hüseyn ibn Yəzdinyar, Əbu Həsən,
Əbu Züra, Əbu Abbas, Əbu Səid Abdal Bakuvi, Əli
ibn Məhəmməd ibn Abdullab Bakuvi, Hüseyn Şirvani,
Əbu Abbas Əhməd, Əxi Fərəc Zəncani, Baba Fərəc,
Xacə Məhəmməd Xoşnam, Hüseyn Mərəndi,
İbrahim Təbrizi, Əbülfərəc Əbülvahid
Varsani, Səid Bərdəyi,
Əbubəkr Əbhəri və Əbdülqahir Sührəverdidir.
XII yüzillik Azərbaycan təsəvvüfündə
təriqətlər dövrünün başlanğıc mərhələsidir.
Azərbaycan bu dövrdən etibarən təriqətlər
mərkəzi kimi tanınır. Qeyd olunur ki, təsəvvüf
hərəkatı olan əxiliyin Anadolu qolu, həmçinin,
təriqətlərdən sührəverdilik, hürufilik, zahidilik, əfəvilik, xəlvətilik,
xəlvətiliyin qolları rövşənilik və
gülşənilik təriqətləri Azərbaycanda
yaranır və buradan İslam dünyasına yayılır. Azərbaycanda yəsəvilik və nəqşibəndilik
kimi təriqətlər də geniş areal qazanır. İslam aləmində yayılmış təriqətlərin
və Sufi cərəyanlarının bir neçəsi Azərbaycan
mənşəlidir. Azərbaycanda müstəqil
sufilər də olmuşlar. Bu dövrdə Azərbaycanda
qələndərilik,
bəktaşilik, mövləvilik, nemətullahilik, məlamətilik
kimi təriqət təmsilçiləri də
yaşamışlar. Şeyx İbrahim Şirvani, Mərəzəli
Diri Baba, Şeyx Rza Sultan, Əfşar Baba ziyarətgahları
vaxtilə sufi məbədləri və təkyələri
olmuşdu.
Təsəvvüfdə var olmanın və ilahi var olmaya
yetişmənin təməlində Eşq dayanır. Allaha
yalnız Eşqlə yetişmək mümkündür.
Azərbaycan klassik ədəbiyyatında da
eşq və ilahi eşq aparıcı mövqedədir. Sufi şairlərə görə həbib, məhbub,
məşuq və sevgili Allah deməkdir. Azərbaycanda təsəvvüf
ədəbiyyatı nümunələrini Baba Kuhi Bakuvi, Nizami
Gəncəvi, Məhsəti Gəncəvi, Mahmud Şəbüstəri,
İmadəddin Nəsimi, Fəzlullah Nəimi, Şah Qasım
Ənvar, Dədə Ömər Rövşəni, İbrahim
Gülşəni, Şah İsmayıl Xətai, Məhəmməd
Füzuli, Əbülqasim Nəbati, Mir Həmzə Nigari, Mirzə
Şəfi Vazeh kimi Sufi şairlər yaratmışlar.
Sufilik bir dini baxış sistemi olaraq yazılı ədəbiyyatda
iz buraxdığı kimi, şifahi xalq ədəbiyyatında
da tamamilə orijinal olan janrların yaranmasına səbəb
olmuşdu.
Sufi deyimləri, sufi tamaşaları
vaxtında yazıya alınmadığından diqqətdən
kənarda qalmışdı. Mürşidlərin
və müridlərin məsləhətləri, nəsihətləri
öyrənilməyə layiq nümunələrdir. Dərvişlərin, qələndərlərin
avazla oxuduqları dini şeirlər janr baxımından maraq
doğurur. Dərvişlərin qavalla, dəflə
olan meyxana yarışları, deyişmələri və bu
meyxana gecələrində nümayiş etdirdikləri
tamaşalar, ilahi rəqslər və bu ilahi rəqsləri
müşayiət edən emosional-deklamatik mənsur şeir
parçaları folklor örnəkləri kimi
araşdırmaya möhtacdır.
Sufi
folkloruna daxildir:
1. Klassik
janrlarda olan dini folklor örnəkləri. Buraya qəzəl, qəsidə,
müxəmməs, mərsiyə və digər janrlarda
söylənilmiş, müəllifləri unudulmuş,
dövrün və ifa məqamınin tələblərinə
uyğunlaşdırılmış nümunələr
daxildir;
2.
Aşıq şeiri üslubunda olan dini folklor örnəkləri.
Buraya qoşma və gəraylı janrlarında olan dini
şeirlər, o cümlədən, dərvişlərin və
qələndərlərin deyişmələri daxildir;
3. Xalq
şeiri üslubunda olan dini folklor örnəkləri. Buraya
bayatı, ağı, şivən, qıyha, bozlama, sızlama
və sair şəkillərdə olan mənzum dini
parçalar daxildir;
4. Dərviş
toylarında oxunan nəğmələr. Bu nəğmələr
melodik ritmlə, çox hallarda qaval və dəfin müşayiəti
ilə ifa edilir;
5. Dini
meyxanalar. Bu tipli meyxanaları dinin özüllərinə bələd
olan bədahət sahibləri xüsusi avazla söyləyirlər;
6. Şəbihlər
və digər dini tamaşalar.
Göründüyü kimi, dərvişlərin söylədikləri
hədislər, müridlərin və mürşidlərin nəsihətləri,
deyimləri, müdrik kəlamları, həmçinin, şəbih
tamaşaları da Sufi folklor örnəkləridir. Araşdırmalar
sübut edir ki, şəbih tamaşalarını əsasən
dərvişlər hazırlayıb nümayiş
etdirirmişlər. Sufi folklorunda təriqətlər,
dini cərəyanlar görünmür. Sufi
folkloru əsasən Kərbəla vaqiəsi, şiə əxlaqı,
adət-ənənələri ilə bağlıdır.
Orta yüzilliklərdə Xanəgahlar dini mərasimlərin
hazırlanma, təşkil olunma və təbliğ edilmə mərkəzləri
idi. Xanəgahlar mədrəsələrlə bəhsə
girərək Quran dərsləri təşkil edir, klassik şeir
formalarında (daha çox əruz vəznində və
şifahi xalq şeirləri janrlarında) öyrətimlər
aparır, şəbih tamaşaları üçün
ssenarilər hazırlayır, meyxanalar
qoşub-düzürdülər. Sufilərin
apardıqları şənliklər "Dərviş
toyları" adlanırdı. Dərviş
toylarında dini şeirlər xüsusi avazla və musiqi alətlərinin
müşayiəti ilə söylənilir, meyxanalar deyilir, dərvişlərin
deyişmələri təşkil olunurdu. Sufi
toylarını xüsusi qabiliyyəti olan ifaçı dərviş
aparırdı. Onu da deyim ki, qatı dindar
olan şəxslər bu gün də övladlarına dərviş
toyu edirlər. Dərviş toyunun
maraqlı məqamı qadınlar məclisində baş
verir. Burada xanım dərvişlər rəqslərin
ifasından tutmuş gəlin tərifinədək
bütün mərhələləri məharətlə təşkil
edirlər. Xanım dərvişlərin
söylədikləri bayatılar, döndərməli nəğmələr,
hətta təşkil etdikləri deyişmə
yarışları bədahətlər üzərində
qurulur. Sufilər yas məclislərinə
dəvət alır, burada Allahın, Peyğəmbərin,
imamların şəninə bədahətlər söyləyirdilər.
Yas mərasimlərində ölənin şəninə
ağılar, şivənlər, bozlamalar, sızlamalar deyirdilər.
Bu mənsur
mətn Tanrıya edilən duadır: "Qüdrətini tam vəsf
etmək üçün meşələr qələm dəryalar
mürəkkəb olsa da, yenə yazıb qurtarmaq
mümkünsüzdür. Sayların sonu qədər
şükür sənə. Öz əməlimizində
nizamını bizə tapşırma, özün nizamla! Ya
Ərhəmərrahimin, bizi bizdən gözəl bilən sənsən,
rəhmlilərin rəhmlisi olduğun üçün bizləri
bir an da özbaşına buraxma". Tanrıya duaların çoxu mənzum şəkildə
olur. Məsələn, aşağıda nümunə gətirilən
Tanrı duası qoşma şəklindədir:
Ya Rəbbim,
rəhmini əsirgəmə sən,
Rəhminsiz bir anda yaşıyammaram.
Əlim ətəyindən
üzülsə bir an,
Bu ömür yükünü daşıyammaram".
Aşağıdakı
mətn isə daha çox emosional avazla söylənmiş
şükranlıq duasıdır:
Yatdım,
durdum, yaşadım,
Elədim şükür sənə.
Azdır
yenə dincəlmədən
Eləyim şükür sənə.
Bilirəm
rəhm edənsən,
Əl açıb şükür edənə.
Allahım
şükür sənə,
Seyyid
Miryusif ağadan qələmə alınan mərsiyə isə
ibrətamiz xarakterlidir:
Əzizim,
fanidir dünya,
bu
dünyada vəfa yoxdur,
Cəfa
çoxdur bu dünyada,
vəli
axır səfa yoxdur.
Mərsiyə, sinəzən, nohə, cuşi kimi mənzum
Sufi folklor örnəkləri janr xüsusiyyətlərini
klassik ədəbiyyatdan alsa da, tamamilə fərqli şəkildədir. Məsələn,
mərsiyələrin çoxu gəraylı, qoşma və
bayatı formasındadır ki, bunlar da Azərbaycan şifahi
xalq ədəbiyyatına xas janrlardır. Yaxud
hədislər dini rəvayətlər sayılır və rəvayətin
bir növüdür. Dualar və bəddualar
artıq folklorun janrları kimi sabitləşmiş şəkildə
araşdırılır.
Mərsiyələr Sufi folklor ənənəsinə
uyğun şəkildədir və demək olar ki, bu nümunələrdə
mərsiyənin klassik janr tələbləri deyil, şifahi
xalq şeirinin üslubi keyfiyyətləri üstünlük
təşkil edir.
Sufi folklorunun epik növündə dərvişlər
və qələndərlər haqqında nağıllar
üstünlük təşkil edir. Belə nağıllarda dərvişlər
xeyir-dua verən ağsaqqallar kimi təsvir olunur, müqəddəs
sayılır, ziyarət olunur, dərvişin
yaşadığı Xanəgah ibadətgah kimi qələmə
verilir. Dərvişlərin bir neçəsi isə qoşma
və gəraylı şəklində dünyəvi şeirlər
qoşur, daha çox nəsihət və məsləhət
xarakterli bədii nümunələr yaradırdılar. Dərviş
və qələndər lətifələri, rəvayətləri,
əfsanələri də janr baxımından maraq doğurur.
Bir maraqlı faktı da yazmağı vacib bilirəm.
Qadın dərvişlərə və yalnız xanımlara məxsus
ziyarətgahlar xüsusi diqqət çəkir. Duaların
kökündə xəstə uşaqlar, uşaq arzusunda
olanlar, övladı hərbi xidmətdə, uzaq məmləkətdə
olanlar durur. Ziyarətgahlar dini mərasim və bayramlarda
(Aşura günü, Orucluq, Qurban və Novruz bayramlarında)
daha gur olur. Yığılan nəzirlər imkansız adamlara
paylanır. Ən maraqlı məqam isə qadınların bu
dağılmış Sufi məbədinin yerində avazla qəmli
nəğmələr oxumalarıdır. Görünür, bu
oxunan nəğmələr də Sufilərin söylədikləri
mərsiyələr qədər dəyərlidir. Təəssüf
ki, Sufi məbədlərini ziyarət edən qadınların
bu folklor mərasimi kimsənin diqqətini çəkməmişdir
və tədricən unudulub getməkdədir.
Birmənalı şəkildə
demək olar ki, Sufi qadınlar və onların
yaradıcılığı diqqətdən kənarda
qalmışdır. Çox təəssüf ki, qədim və
orta yüzilliklərin inanclarını əks etdirən qəbirüstü
abidələr də yetərincə
araşdırılmamışdır. Hər
bir mədəniyyətin ayrılmaz bir hissəsi olan adət-ənənələr
və bu adət-ənənələrin tərkib hissəsi
olan dəfn mərasimləri, təkcə xalqların mədəniyyətlərini
deyil, həm də bu xalqların tarixinin əlaqəli şəkildə
öyrənilməsində əvəzedilməz rol
oynayır.
Sufi folklorunun toplanılması, öyrənilməsi
və araşdırılması həm ilahiyyatçılar,
həm də folklorşünaslar üçün
maraqlıdır.
525-ci qəzet.-
2021.- 3 mart.- S. 11.
Bilal ALARLI