Novruz bayramı Şəhriyar
yaradıcılığında
XX əsrin dahi söz ustadı doktor Seyid Məhəmmədhüseyn
Behcət Təbrizi Şəhriyar Azərbaycan
türklərinin düşüncə
tərzində, bədii
yaddaşında, mifoloji
təfəkküründə, folklorunda yaşadaraq bu günümüzə ərməğan etdiyi adət-ənənələri, mərasim və ayinləri, təntənəli
bayram günlərini yüksək poetik dillə vəsf edib. Novruzda insanların sevinc və fərəhini təbiətin öz təbii oyanışı
ilə daha da cilvələndirməsini
ustad Şəhriyarın
qələmi yüksək
sənətkarlıqla, ecazkar
bir məharətlə
canlandırıb: Bayram
yeli, bahar nəsimi çardaxları
yellədir, güclü
əsərsə, hətta
damları-çardaxları yıxır, həyalı
gəlinə bənzər
novruzgülü, bəxtəvər
aşiqi xatırladan ağappaq qarçiçəyi
yazın ilıq günəşi ilə əriməkdə olan qarın altından baş qaldırır. Ağ buludlar köynəklərini sıxır-tez
yağıb tez də kəsən yaz yağışı aləmi tərtəmiz yuyub havanı təravətləndirir, çaylarda
sular şaqqıldayıb
axır, uca dağların qoynunda, çöl-çəmənlərdə durnagözlü bulaqlar qaynamağa başlayır,
bulaqotu nazlana-nazlana suyun üzərində üzür, dəstə-dəstə
quşlar da xəlvəti bir an seçərək oğrun-oğrun
bulağın gözündən
su içir və insanı riqqətə gətirən
doğal gözəlliklər
yaranır:
Bayram yeli çardaxları yıxanda,
Novruzgülü, qarçiçəyi çıxanda,
Ağ buludlar köynəklərin
sıxanda,
Bizdən
də bir yad eləyən sağ olsun,
Dərdlərimiz qoy dikəlsin, dağ olsun...
Şəhriyar Güney Azərbaycanda
çərşənbə törənlərinin, xüsusilə
də son çərşənbənin
nisbətən fərqli
keçirildiyini "Heydərbabaya
salam" mənzuməsində
belə şərh edir: "Azərbaycanda bir ənənə olaraq ilin axır
çərşənbə gecəsi su üzərindən atılıb
bu sözləri oxuyurlar:
Baxtım
mənim, səid baxtım, bərəkallah,
Ağ əllərə qırmızı
həna yaxdım,
bərəkallah
Atıl-matıl çərşənbə,
Baxtım
açıl çərşənbə!
Daha çox qızların dilə gətirdiyi bu müqəddəs arzunu, ilin son çərşənbəsinin min bir ləziz nemətli süfrəsini şair belə tərənnüm edir:
Bakıçının sözü, sovu, kağızı,
İnəklərin bulaması, ağızı,
Çərşənbənin kürdəkanı,
mövizi,
Qızlar
deyər: Atıl-matıl
çərşənbə,
Ayna təkin baxtım açıl çərşənbə...
Yeri gəlmişkən,
beşlikdəki "Bakıçı"
sözünü şairin
hansı məqsədlə
işlətdiyinə diqqət
yetirək. Əsl milliliyi, xəlqiliyi, xalqı düşündürən
ictimai-siyasi və əxlaqi məsələləri,
onun mənəvi-psixoloji
dünyasını poeziyada
təcəssüm etdirməkdə
görən Şəhriyar
bununla Azərbaycan xalqının əsrimizin
30-cu illərinədək Quzey
parçası ilə
Güney parçası
arasında gediş-gəlişin,
sərbəst ticarətin,
iqtisadi-siyasi və mənəvi əlaqələrin
mövcudluğuna, xalqın
vəhdətdə olduğuna
diqqəti çəkir.
Bakıya, Quzey Azərbaycana
gedərək oradan müxtəlif mallar, alqı-satqı şeyləri
gətirən tacirləri
xalq "bakıçı"
adlandırırdı. Şair bununla kifayətlənməyərək özünün yaxın qohumu, yəni, xalası oğlu Şücanın da bayram ərəfəsində
Bakıya gedərək
oradan pay-püşk, sovqat, nişanlısına
hədiyyələr gətirdiyini,
kənd cavanlarını
qonaq etdiyini də xatırlayır:
Şüca xaloğlunun Bakı
sovqəti,
Damda quran samavarı, söhbəti
Yadımdadı şəstli qəddi,
qaməti...
Novruz əhvali-ruhiyyəsi, onun kənd mühitində, məişətdə oyanışa,
şadlığa səbəb
olması, hamıya sevinc bəxş etməsi "Heydərbabaya
salam" poemasında
heyrətamiz bir ustalıqla təsvir olunur. Bayram ərəfəsində həyət-bacalar
səliqəyə salınar,
nişanlı qızlar,
gəlinlər qızılı
palçıq hazırlayıb
otaqların divarlarına
naxış vurar, al-əlvan şəkillərlə
bəzəyər, taxçalara
düzmələr - alma, heyva,
nar düzər, sinilərə şəbcərə
- qoz, fındıq, iydə, püstə, kişmiş, badam doldurarlar.
Bu məqsədlə də kənd camaatı evlərini tikdirərkən
divarlarına taxçalar,
rəflər qoydururdular
ki, qız-gəlinlər
oraya yorğan-döşək,
pal-paltar, xalça-palaz
yığsın, düzmələr
düzsün, nar, alma, heyva və
müxtəlif çərəzlərlə
doldurulmuş hündür
ayaqlı vaz və kasalar düzsünlər:
Bayram olub, qızıl palçıq əzərlər,
Naxış vurub otaqları
bəzərlər,
Taxçalara düzmələri düzərlər.
Gəlinlərin fındıqçası, hənası,
Həvəslənər anası, qaynanası
və yaxud:
Gəlinlərin düzmələri, taxçası,
Hey düzülür gözlərimin
rəfində,
Xeymə vurar xatirələr səfində.
Başdan-ayağa yenilənmiş ruhla,
təzə geyim-kecimlə
qız və gəlinlər bayram yumurtalarını güllü,
göyçək rənglərlə
boyayar, nişanlı qızlar adaxlılarına
güllü yun corablar toxuyar, araqçınlarına cərgə-cərgə
pul tikər, həna, vəsmə yaxar, hər kəs əziz günü qarşılamaq
üçün təzə
paltar geyinərdi. Uşaqlar yerə-göyə
sığmayan sevinclə,
fərəhlə qol-qanad
açaraq damlardakı
bacalardan şal sallayar, bayramlıq alar, yumurta döyüşdürər,
saqqa-saqqa oynayardılar:
Yumurtanı göyçək, güllü
boyardıq,
Çaqqışdırıb sınanların
soyardıq,
Oynamaqdan bircə məgər doyardıq?
Əli mənə yaşıl aşıq verərdi,
İrza mənə novruzgülü
dərərdi.
Yaşlı insanların görüşünə
gedər, nişanlı
qızlara bayram xonçası aparılar,
küsülülər barışardılar. Çərçilər
kəndlərə çıxar,
hər cür xırda-xuruş, hər nə istəsən satardılar: zəncir, araqçın, düymə,
sap, qaytan, şəvə,
muncuq, kəhrəba, mərcan, üskük, ağ nabat,
saqqız və sair. Hər kəs özünə
gərək olan şeyləri alardı.
Hamı yeyib-içməyi, hər
cür nemətlə süslü bayram süfrəsini də unudaraq deyib-gülər, şənlənər, qaraçı
gözəllərinin xalqla
birgə çal-çağır
səsi ətrafa yayılardı. Bu sevincə aləm qoşulardı. Gecə
quşlarının, süsərilərin
nəğməsi, bülbüllərin
cəh-cəhi, göyərçinlərin
göy üzündə
"qızıl qanad
açmaları", bayram
tonqallarından qalxan alov dilimləri isə hamını heyran edər, şairin könlünü
pərvazlandırardı:
Bayram idi, gecəquşu oxurdu,
Adaxlı
qız bəy corabı toxurdu,
Hər kəs şalın bir bacadan soxurdu,
Ay nə gözəl qaydadı şal sallamaq,
Bəy şalına
bayramlığın bağlamaq.
Şair
xalq adətinin nə qədər incəliyinə varır: gərək qaynana, gəlin ayıq olsunlar, fəhmlə bəyin şalını tanıyıb ona özünə layiq, nisbətən bahalı bayram payı-naxışlı
yun corablar, ipək dəsmal, tirmə, yaxud kəşmir şalı, ipək parça... bağlasınlar.
Bahar bayramına hazırlığı
Şəhriyar fars dilində qələmə
aldığı "Gecənin
əfsanəsi" məsnəvisində
də şövqlə
tərənnüm edir,
sanki farsdilli oxucularına bayramın möhtəşəmliyini, Azərbaycan
mədəniy-yətinin, milli
mətbəxinin nə
qədər qədim köklərə malik olduğunu anladır. Bayram süfrələrinin
zənginliyindən söz
açan şair şam yeməyindən sonra nuş edilən çərəzi-çeşidli
quru meyvə və şirniyyatı farsca "şəb (gecə)" leksik vahidi ilə "çərəz" Azərbaycan
sözünün birləşməsindən
yaranmış mürəkkəb
isimlə - "şəbçərə
(gecə çərəzi)"
adlandırır və
"Gecənin əfsanəsi"nin
"Bir xatirə gecəsi" bölümündən
gətirdiyimiz aşağıdakı
örnəkdə "şəbçərə"nin
təşkil etdiyi çərəzlərin adlarını
belə sadalayır:
Xalqın
qəlbi kimi evlər işıqdı,
Evlərə qış günü
od yaraşıqdı.
Od idi bəzəyən dost məclisini,
Şəbçərə gəlirdi hey sini-sini.
Şəbçərə əllərdə
gəzir dambadam,
Sinidə qoz, iydə, kişmişlə badam.
Uşaqlar küçədə verib səs-səsə,
Bütün kənd əhlini
salmış həvəsə...
"Həzyane del-Ürək
sayıqlaması" məsnəvisində
isə uşaqlıq çağlarında iştirakçısı
olduğu bayram şənliklərini, özəlliklə
yaddaşına əbədi
həkk olunan Xooşginabdakı sonuncu bayram gecəsini xatırlamaqla yetinməyən
şair o dövrdə
bayramı qutlayan insanların mutlu olduqlarını vurğulayır.
Tarix sübut edir ki, yalnız öz kökləri ilə xalqa bağlanan əsl sənətkarların, böyük yazarların yaratdığı orijinal, həqiqi mənada milli incəsənət, ədəbiyyat, milli poeziya estetik zövq verə bilir, yalnız o sənət örnəkləri ümumbəşəri gözəllik zirvəsinə qalxa bilir. Xalqının yaşadığı duyğuları, keçirdiyi əziz bayramın bütün xüsusiyyətlərini incəliyinə qədər vəsf edən Şəhriyar da öz soydaşlarının ömür salnaməsini də yaradır, gələcək nəsillərə əvəzsiz ərməğan qoyurdu. Azərbaycanın milli mətbəx mədəniyyətini poeziyada təbliğ edən şair gözəl bilirdi ki, "Bayram süfrəsidir elin zinəti, Bayramla el tapıb ədəbiyyəti..."
Öz torpağı, milli mühiti, dili ilə bağlı olan, bu dəyərlərə arxalanan şair, əslində bütün dini, siyasi təzyiqlərə qarşı çıxaraq göstərir ki, Novruz sırf əkinçiliyə, torpağa, insana məhəbbət, yazın gəlişinə, torpağın yeni əkininə, məhsul bolluğuna, əmək coşğunluğuna, ruh yüksəkliyinə, bərəkətə və firavan həyata çağırış bayramıdır.
Yeri gəlmişkən, bu xalq şənliyinin əkinçiliyə, məhsuldarlığa çağırış xüsusiyyəti bu gün də yaşamaqdadır. Bəlkə də Şəhriyar diqqəti daha çox ona çəkir ki, bahar bayramı Novruz - əkinçilik, bolluq, firavanlıq bayramı çox qədim tarixə malikdir.
Dünyanın xristian dininə itaət edən əksər xalqları yeni ildə minlərlə həmişəyaşıl cavan küknar ağaclarını kəsdikləri halda, Azərbaycan xalqı yeni il, yeni gün bayramında iməcilik təşkil edir, minlərlə ağac əkir, elliklə bağ salır, hər evdə yamyaşıl səməni-buğda, arpa göyərdirlər. Məhz tarixi, milli mədəniyyətə və Azərbaycan mətbəxinə məxsus bütün incəliklər toplu halında "Heydərbabaya salam" və "Gecənin əfsanəsi" poemalarında əks olunduğuna görə, bu əsərlər sanki Azərbaycan xalqının həyat və məişətinin, adət-ənənələrinin parlaq güzgüsüdür.
Esmira
FUAD
525-ci qəzet.- 2021.- 20 mart.- S.20.