Səyyad Aran məktəbi
Ədəbiyyatın ilk cümləsini biz Səyyad
Arandan öyrənmişik. Yəni mən,
Sərvaz, Murad, Dayandur və başqaları. Səyyad
müəllim kimi şeiri, hekayəni təhlil etmək istəmişik, yenə mən, Sərvaz, Murad, Dayandur və
başqaları.
Bu o zaman idi ki,
Səyyad müəllim
İmişli şəhər
1 saylı orta məktəbində ədəbiyyat
müəllimi işləyirdi,
bizi məktəbə ədəbiyyat
gecələrinə dəvət
edirdi. Uzun müddət belə tədbirlərin təsirindən
ayrıla bilmirdik.
İmişli şəhər 1 saylı
orta məktəb
Səyyad müəllimin
sayəsində
universitet idi, hər sinfində, həyətində, bacasında
ədəbiyyat, şeir
qoxusu hiss olunurdu. Məktəbin divarları Səyyad
müəllimin keçirdiyi
tədbirlərin şəkilləri
ilə bəzədilmişdi,
barmaq basmağa yer yox idi.
Hələ də söküb
qurtara bilmirlər.
Məncə, gərək
sökməyələr, qoruyalar,
bunun üçün
də gərək ədəbiyyat ürəyin
ola, o da
yox.
Rayonumuzda "Qızıl ulduz" qəzetinin nəzdində
"Ümid" ədəbiyyat
dərnəyi vardı. Biz də onun fəal
üzvləri idik, yəni mən, Sərvaz, Murad, Dayandur və başqaları. Qəzetin
şöbə müdiri
Siyab Məmmədov dərnəyin rəhbəri
idi, Səyyad Aran da həm
yazıçı, həm
də tənqidçi
idi.
Səyyad müəllim oxuduğumuz
şeirlər haqqında
fikir bildirəndə düşüncələrimizdə yeni ədəbi üfüqlər açılırdı. İndi şeirlər
haqqında belə fikir deyənlər yoxdur. Ancaq baş
yelləmək qalıb,
bir də "yaxşıdır", ya
da "pisdir" deməklə kifayətlənmək.
Ən gözəl
ədəbiyyat əsasən
ya qəzet, jurnal ətrafında, ya da ədəbi
dərnəklərdə formalaşır;
bunu bilməmiş deyilsiniz. 19- cu əsr rus ədəbiyyatı jurnal və dərnəklərdən
çıxmışdı, Dostoyevski, Nekrasov, Turgenev, Belinski düşüncəsi
dərnəklərdə formalaşmışdı.
Belinski bu düşüncəni təhlil edib yayırdı, yazıçıları
məşhurlaşdırırdı.
"Ümid" də bizi
rayonda tanıtmışdı,
əlbəttə, Səyyad
Aranın təhlilləri
hesabına. Biz də
o vaxt Səyyad müəllimlə dost olmağımızla
fəxr edirdik, elə indi də...
Sonra Səyyad
müəllim İmişli
rayon təhsil şöbəsinin
müdiri oldu, mən də 1 saylı orta məktəbdə ədəbiyyat
müəllimi işlədim. Hər addımda Səyyad müəllimin
ədəbiyyat nəfəsini
hiss elədim, indinin özündə də həmin məktəbdə
"Səyyad Aran ənənəsi" yaşayır.
80-ci illərdə Səyyad Aran Bakıya hər dəfə gedəndə bizə yeni ədəbiyyat xəbərləri
gətirərdi; kimin nə kitabı çıxıb, kim kimin tərəfindədir,
kim kimin əleyhinə yazıb. Səyyad müəllim danışardı, biz də
maraqla qulaq asıb gələcək həyat yolumuzu müəyyənləşdirərdik.
Səyyad müəllim İmişlinin
mədəni həyatında
həmişə mühüm
rol oynayıb. Gənclərdə ədəbiyyata, jurnalistikaya
böyük maraq oyadıb. Onun aydın, təsiredici nitqi, rabitəli danışıq
tərzi, qarşısındakını
inandırmaq ustalığı hamıya
məlum idi və təhsil, mədəniyyətlə bağlı
yığıncaqlarda heç
kəs Səyyad müəllimdən
sonra çıxış
etmək istəməzdi,
çünki bu çox çətin idi. İndinin özündə də belədir və mən
indi bu yazını
da yazarkən onun səs tempi ilə yazıram.
Səyyad müəllimin mühakiməsi,
müşahidə qabiliyyəti
çox iti və özü də çox dəqiqdir. Təhlilləri qarşısındakını
valeh edirdi, ən başlıcası,
o, bizi özümüzə
də inandırdı.
80-cı illərdə Səyyad müəllimin hekayələri dövri mətbuatda, xüsusən
"Azərbaycan", "Ulduz" junallarında,
"Ədəbiyyat və
incəsənət" (indiki
"Ədəbiyyat qəzeti")
qəzetində çap
olunurdu, kitabları çap edilirdi. Tanıdığımız adamın kitabını
oxumaq ədəbi taleyimizə daha çox müsbət təsir göstərirdi.
Səyyad müəllimin
nəzəri şəkildə
dediklərini əyani
sürətdə kitabında
tapırdıq və çevrə qapanırdı
və bizim təsəvvürümüzdə tamlıq, bütövlük yaranırdı.
File:Seyyad
Aran 2.jpg - Wikimedia Commons
Sonra Səyyad
müəllim Bakıya
köçdü. Biz darıxmağa başladıq. Günlərin bir günü Bakıya,
onun yaşadığı,
daha doğrusu, kirayə qaldığı
evə getdim. Gərək ki, ev Sovetskidə
idi. Tək qalırdı. Yoldaşı Zalikə müəllim
hələ ki, rayonda idi.
Yenə
evi kitablar bəzəmişdi, balaca rəf, səliqə ilə yığılmış qab
-qacaq, evin bir küncündə kartof- soğan... Biz həmişə Səyyad
müəllimin danışıqlarını
eşitmişdik, amma birdən -birə kartof - soğanı görəndə
"həyat bir daş kimi alnıma
dəydi." Uşaq
vaxtı bildiyimiz
"müəllim çörək
yemir" mifi birdən- birə gözümdə
dağıldı. Hətta
Səyyad müəllim,
nəinki yeyə
bilmək, hətta gözəl yemək də bişirirmiş.
Səyyad
müəllimin istedadı,
saflığı, qabiliyyəti,
dosta sadiqliyi onu yarı yolda
qoymadı. Ölkə əhəmiyyətli məsələlərdə öz
məntiqi ilə seçildi.
Tale, zaman onu
Naxçıvana - Heydər
Əliyevin yanına gətirdi. Ulu Öndərimiz onun
istedad və fəaliyyətini yüksək
qiymətləndirdi. Səyyad
Aran Yeni Azərbaycan Partiyasının
ideologiyasının formalaşmasında mühüm
rol oynadı. Heç bir müxalifət lideri o vaxt Səyyad
Aranla debata çıxa bilməzdi, şübhəsiz ki, həmin müxalifətçi
lider uduzacaqdı.
O, əvvəllər Akademiyanın
"Elm" qəzetində şöbə müdiri, sonralar Milli Məclisin üzvü, İstanbulda konsul işlədi. Hazırda Dini Qurumlarla İş Üzrə Dövlət Komitəsində sədrin
birinci müavini vəzifəsində çalışmasına
baxmayaraq, qələmi
yerə qoymadı,
roman, povest, hekayələr
yazdı, kitabları çap olundu, ədəbi müzakirələrə
qatıldı, Mövlud
Süleymanlı yaradıcılığından
elmi iş müdafiə etdi və bu günlərdə
"Azərbaycan" jurnalında
"Baş daşı"
romanı çap olundu. Roman ədəbi
ictimaiyyət tərəfindən
maraqla qarşılandı.
Səyyad Aran İmişli şəhərində mənimlə
qonşu idi. O, 1992- ci
ildə Bakı şəhərinə köçdü.
Hər dəfə yanılırdım,
onun qapısını
döyürdüm, qapının
kilidli olmağı ağlıma bəzən gəlmirdi. Bu şeiri də o vaxt yazdım.
Bir
axşam götürüb
çamadanını,
Gedərsən, İmişli torpağı
bilməz.
Hər dəfə gələrəm
sizin qapıya,
Şəhərə köçməyin ağlıma
gəlməz.
Mən də bu şəhərdə
tənhayam, təkəm,
Qırmanc kipriklərim gözümü
döyər.
Döyə bilmədikcə sizin
qapını,
Əllərim hər dəfə dizimi döyər.
Gör necə nəm çəkib sözlərin
sənin,
Gedirsən, deməli, mən lalam, karam.
Tökülüb küçəyə izlərin sənin,
Ölərəm, izini ayaqlamaram.
Plaşın yaxası evdən
də isti,
Öpərsən, üzünü qoyarsan, öyrəş.
Əlini
verməyə dost əli
yoxsa,
Darıxsan, bax, özün özünlə
görüş.
Gedirsən, atılıb birinci
addım,
Dalınca özünü atar o biri.
Bax elə bilərsən, elə bilərsən,
Arxanca gələn var, di toxta, yeri.
Qonşusu köçənin ağırdı
dərdi,
Təkliyim şəhərə hay- haray
salıb.
Deyəsən o evdə yarımçıq
vərəq,
Ya da gözü dolmuş qələmin
qalıb.
Qəşəm NƏCƏFZADƏ
Əməkdar mədəniyyət işçisi
525-ci qəzet.- 2021.- 20 mart.- S.16.