XIX əsrdən gələn
qışqırıq
Bir rəsmin dedikləri
"Bir rəsmin
dedikləri" rubrikasının
budəfəki qonağı
sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə
doktoru Limunə Yadigarovadır. Limunə xanımla Norveç
rəssamı Edvard Munkun "Qışqırıq"
əsəri haqqında
danışmışıq.
- Rəngkarlıq və qrafik əsərlərin müəllifi kimi tanınan norveçli rəssam Edvard Munkun yaradıcılığı
ekspessionizmin görkəmli
nümayəndəsi kimi
dünya sənət tarixində xüsusi yer tutur. Onun dərin
psixoloji əhval-ruhiyyədə
yaratdığı əsərləri
hər zaman tənqidçilərin maraq
dairəsində olub.
Yaradıcılığının ilkin dövrlərində
naturalizm, impessionizm cərəyanına aid əsərlər
işləsə də,
bu, ona daxili
ekspressiyasını ifadə
etməyə imkan vermirdi. O, həyatın
daha dərinliyinə enməyə, onu çılpaqlığı ilə
ifadə etməyə
həvəs göstərirdi
və təsadüfi deyil ki, bu
yol onu ekspessionizmin
görkəmli sələflərindən
birinə çevirdi.
Rəssamın əsərləri müasirləri tərəfindən
böyük tənqidlərə
məruz qalsa da, bu, onun
yaradıcılığında böyük partlayışların
əsasını qoyurdu.
Bəzən onun əsərlərini
natamam kimi qəbul edilməsi rəssam üçün
o qədər də böyük önəm daşımırdı. Çünki onu əsas maraqlandıran
təsvirin mahiyyəti
idi və o, əsərin mahiyyətinin
açılmasını böyük
ustalıqla həll edirdi. Əsərlərinin böyük əksəriyyətinin
məzmununu tənhalıq,
həyəcan, melanxoliya
kimi ekzistensial mövzularla bağlılığı
onların bütün
dövrlərdə öz
aktuallığını saxlamasına
səbəb olub.
Əsərin yaranma tarixçəsi
- Edvard Munku dünyaya tanıdan və onun özündən
daha çox məşhur olan "Qışqırıq" əsəri
1893-cü ilə aiddir. Əsərin süjeti dörd variantda, fərqli dövrlərdə, müxtəlif
texnikalarda işlənib
və "Həyatın
frizi" seriyasına
aid edilir. Munkun bu seriya
üzərində uzun
müddət işləməsi
haqda qeydləri də var. Ruhunun tam dolğun ifadəsini ekspessionizmdə tapan Munkun bu əsəri
XX əsr incəsənətinin
konsepsiyasının formalaşmasına
sanki bir giriş oldu.
Əsərin məzmunu ilə
bağlı müxtəlif
versiyalar irəli sürülsə də, hesab edirəm ki,
müəllifin öz
qeydlərində dediyi
kimi, əsas məzmunun "təbiətin
qışqırığı" üzərində qurulduğuna
əsaslanmaq daha məqsədəuyğun olardı. Kompozisiya quruluşuna nəzər salsaq, rəssamın yaradıcılığına, düşüncələrinə daha dərin nüfuz etmiş olarıq. Kompozisiyada ilk diqqəti çəkən
tamaşaçıya doğru
yönəlmiş, geyimli,
böyük təşviş
içində əllərini
başına sıxaraq
qışqıran mumiyaya
bənzər varlıqdır.
Bəzi mənbələrdə Munkun
baş qəhrəmanını
belə obrazda təsvir etməsi onun dünya muzeylərində saxlanılan
mumiyalardan ilhamlanması
ilə izah olunur. Əslində, rəssamın nəyə
əsaslanaraq obrazı
bu tərzdə ifadə etməsi mübahisəli olsa da, bu cür
dərin psixoloji halın bundan daha mükəmməl təsir qüvvəsinə
malik hansısa bir variantda təsvirini
düşünmək mümkün
deyil. Müəllif sadə, primitiv
təsviri üsulla kədər, heyrətlə
dolu bərəlmiş
gözlərdən, güclü
emosional haldan geniş açılmış
ağızdan çıxan
qışqırığın şiddətini real hiss etdirə
bilib. Düşdüyü qorxulu, ümidsiz,
dəhşətli mühitdən,
daxili təlatümündən
qaçmaq istəyinin
refleksi kimi əllərin başa doğru qalxaraq qulaqlarını bağlaması
qəhrəmanın emosionallığını
artırmaqla əsəri
ekspressiv enerjiylə yükləyir. Bu enerji
mərkəzi fiqurdan arxa fonda
təsvir olunmuş təbiətdə də davam edir. Sanki
alova bürünmüş
səma əyilmiş
xətlərlə, ziddiyyətli
rənglərlə, dərinliyi
yox etməklə qayalı sahilli körfəzin üzərində
tünd çalarlarda
qorxulu bir kölgə yaradaraq əsərin dramatizminin güclənməsinə xidmət
edir.
Tabloda bu gərginliyə tab gətirərək sarsılmayan
yeganə element körpüdür.
Onu ətrafda baş verən xaosa qarşı qoyulan, insanla təbiəti ayıran əngəl kimi də qəbul
etmək olar.
Rəsmin
bu qədər sevilməsinin səbəbi nədir?
- Ümumiyyətlə, bir rəssamın kətana köçürdükləri onun
yaşadığı həyat
tərzindən yaranan
daxili hisslərinin təcəssümüdür. Çox maraqlıdır
ki, Munkun "Qışqırıq" əsərinə
baxdıqda sanki tamaşaçı tabloda
baş verənləri
görməklə yanaşı,
səslə də eşidir. Bəlkə də, bu əsərin ekspressiv ruhunun bu qədər
güclü olmasının
səbəbi hər bir insanın hansısa səbəbdən
daxilində gizlətdiyi,
bəzən də cəsarət edib çıxara bilmədiyi
bir hayqırtının
dəlicəsinə qışqırmaq
istəyi ilə üst-üstə düşməsi
ilə bağlıdır.
Əsərin zamansızlığı tamaşaçını tablodakı
mənzərəni öz
müasiri kimi qəbul etməsinə səbəb olur və onu aktuallaşdırır.
Bu hiss hər birimizin içində var. Daxilimizdəki
çıxarmağa çəkindiyimiz
emosiyaların əksini
tabloda tapmağımız
onu bizə daha yaxın edir.
- Əsərdə arxa
planda iki nəfərin kölgəsi
görünür. Bu kölgələr kimin obrazıdır?
- Bəli, tabloda yuxarı sol tərəfdə
iki insanı diqqəti çəkən
əsas fiqurlar kimi qeyd etmək
olar. Baş verən bu gərgiliyə əks olaraq tam sakit verilmiş yeganə element
körpü və onun üzərində olan iki insandır.
Bəlkə də, əsərin
məzmununun açılması
haqqında bir neçə versiyaların
yaranmasına səbəb
olan da məhz
budur. Bu iki insanın təbiətdə baş verənlərdən xəbərsiz
və laqeyd kimi təqdim olunması ilə baş verən hadisələrin insanın
daxili təlatümlərinin
nəticəsində yaşadığı
gərginliyə işarə
edilir. Müəllif
bu əsər haqqında müxtəlif zamanlarda fərqli münasibət bildiririb: ya təbiətin nəhəng və nəhayətsiz qışqırığını
eşidib qorxaraq əllərilə qulaqlarını
bağlayan insan və yaxud da
özünün son dərəcə
gərgin vəziyyətdə
olduğunu, "təbiət
qanımda qışqırırdı"
söyləyərək daxili
təlatümdən yaranmış
qışqırıqdan təbiətin
lərzəyə gəlməsini
deyib.
- Munk rəsmi çəkdikdən sonra onun psixoloji problemlərinin olduğuna
dair müzakirələr
getdiyi də deyilir. Hətta rəssamın bu
söyləntilərdən çox üzüldüyü
barədə də məlumatlar var. Sizcə, bu əsər Munkun həyatında nə kimi rol
oynadı?
- Munkun uşaqlıqdan yaşadığı həyat
tərzi sözsüz
ki, onun əsərlərinə də
mühüm təsir edib. Hətta onun əsərləri
üzərində aparılan
tədqiqatlarda da rəssamın psixoloji vəziyyətinin normal olmaması,
mütəmadi depressiv
hallarda olması ilə bağlı fikirlər söylənilir.
Xüsusilə, uşaqlıq
dövrlərindən yaşadığı
çətin həyat
tərzi - yoxsulluğun,
xəstəliklərin ailəsindən
yan keçməməsi,
doğmalarını erkən
itirməsi, ölümlə
bağlı qorxulu yuxularının yaranmasına
səbəb olan atasının əyləndirmə
məqsədilə uşaqlarına
danışdığı qarabasma hekayələrin və dövrün siyasi-tarixi hadisələrinin
onun düşüncələrində
yaratdığı dərin
izlər gələcəkdə
yaradacağı psixoloji
məzmunlu əsərlərinin
əsas qaynaq mənbələrinə çevrilməsi
gözlənilən hal
idi. Bəzən əsərin süjeti
psixi xəstə insanın fantaziyası kimi də qiymətləndirilir.
Bəli,
düz qeyd edirsiniz, bəzən onun özünə bu cür əsəri
yaradan insanın psixi
pozğunluğunun olmasıyla
bağlı dəfələrlə
tamaşaçıları tərəfindən fikir bildirilib. Hətta tablo üzərində
aparılan tədqiqat
zamanı onun yuxarı sol küncündə
çətinliklə oxunacaq
şəkildə "bunu
ancaq dəli çəkə bilər"
yazısının kimin
tərəfindən yazıldığı
barədə böyük
mübahisələr də
olub.
İlkin olaraq bu sözlərin
sərgidə nümayiş
zamanı hansısa tamaşaçı tərəfindən
yazıldığı deyilsə
də, sonralar Munkun şəxsi gündəliyindəki xəttiylə
tutuşdurularaq özü
tərəfindən yazıldığı
nəticəsinə gəlinib. Lakin bu yazı tamaşaçıların
onun haqqında düşündüklərinin rəssam tərəfindən
tabloya yazılmasıdır.
Sözsüz ki, bu cür kəskin tənqidlər onu çox üzürdü və bu məyusluğunu
tabloların üzərində
yazırdı.
Hesab edirəm
ki, "Qışqırıq"
ekspessionizmin ən bariz nümunəsi kimi hələ tam şəkildə sirri açılmamış ən
məşhur əsərlərdəndir. Bəlkə, o səbəbdən heç
vaxt maraq çərçivəsindən çıxmayıb və
hər yanaşmada bir versiya meydana
gəlir.
Əsərin rəng koloriti
- Rəssam bu tabloda qarışıq texnika tətbiq edib. Həm yağlı boya, həm də temperadan istifadə etməsi emosionallığa güc qatsa da, əsərin koloritində geniş rəng palitrasından istifadə etməyib, əksinə, sadədir. Bəzi versiyalara görə, tabloda səmanın gərgin qırmızı-sarı rənglərdə təsvirinin səbəbi 1883-cü ildə İndoneziyada Krakatau vulkanının püskürməsi nəticəsində havada yaranan alov dilləri və qan ləkələrinin göyümtül qara fiord üzərində yayılmasından təsirləndiyi, digərində bunun sadəcə digər təbiət hadisəsilə bağlı olduğu, başqa birində isə onu həyatı boyu təqib edən qorxu, qarabasma, depressiya və tənhalıq hisslərinin məhsulu kimi dəyərləndirilir. Təbii ki, bütün bunlar versiyalardır və onu getdikcə uzatmaq da olar.
Hansı səbəbdən olur-olsun, müəllif tərəfindən düşünülmüş şəkildə seçilmiş iki əsas rəngin - qırmızı və göy, həmçinin, bu rənglərin qarışığından yaranan rəng çalarlarıyla mərkəzi fiqurun və təbiətin xəyali, müəmmalı əyri xətlərlə ifadəsi kompozisiyanın dramatizmini, gərginliyini daha da artırır. Sanki ümidsizlik və qorxudan yaranan qışqırığın əks-sədasından ətrafda olan hər şey deformasiyaya uğrayır və təbiət insanın emosiyası ilə səsləşir.
Əsər bizə nə deyir?
- Rəssamın nə təsvir etdiyi və nə demək istədiyi barədə çox fikirlər söylənilib, bu gün də söylənilir. Əsər hər insan tərəfindən fərqli qavranıla bilinər, lakin bütün bu fikirlər son nəticədə "Qışqırıq"da cəmlənir və tamaşaçı öz daxilinə qapanaraq o qışqırıq anına hansı vəziyyətdə gəlib çatmasına köklənir. Məgər hər birimiz bəzən bu cür qışqırmaq istəmirikmi? Rəssam isə əsərin ideyasını "təbiətin qışqırığı" kimi izah edir. Bəlkə də, açılmayan sirr elə bundadır...
Aytac SAHƏD
525-ci qəzet.- 2021.- 17 mart.- S.19.