Şuşada yaranan xalq oyunları
Milli adət-ənənələrimizin
qorunub saxlanılmasında
xalq oyunlarının özünəməxsus yeri
var. Oyunlar xalqın həyat tərzini, sosial və mədəni şəraitini,
inanc və rituallar sistemini, psixologiyasını, əhval-ruhiyyəsi,
əyləncə və
estetik dünyasını
əks etdirir. Xalqımızın zəngin mənəvi dünyası onun oyunlarında da özünü göstərir.
Həmin
xalq oyunlarından bir neçəsi də Azərbaycanın mədəniyyət paytaxtı
Şuşada yaranıb
və inkişaf edib.
Uzun illərdən bəri Qarabağ tarixinin araşdırılması ilə
məşğul olan tədqiqatçı-jurnalist Vasif
Quliyev bu barədə AZƏRTAC-ın
müxbiri ilə söhbət edərkən
deyib: "Belə oyunlardan biri daha çox baharın ilk aylarında oynanılan "Baharbənd"
xalq oyunu idi. Oyunun qaydasına
görə, atlı
atın çaparağında
çuxasını, arxalığını,
çarıqlarını çıxarıb
yerə atır, müəyyən məsafədən
sonra yenə həmin yolu qayıdır və atın cilovunu yığmadan növbəylə
çuxanı, arxalığı
və çarıqları
yerdən götürür.
Həmin əməliyyatı
ən tez yerinə yetirən atlı qalib
hesab edilir.
Mərasim şənliklərində subay
gənclər tərəfindən
qurulmuş müxtəlif
formalı yelləncəklərə
"Yellənti" deyilirdi. Bir çox
zonalarda müxtəlif
adlarla geniş yayılsa da, Şuşada ona "Uçuncaq" deyilirdi.
Ağacdan asılmış həmin
yelləncəklərdə ayaq üstə yellənən qızlar və oğlanlar bayatı və deyişmə formasında
müxtəlif mahnılar
oxuyur, ətrafdakılar
isə qaval çalıb onlara səs verir, rəqs edirdilər. Əski
el inancına görə,
bu "sehrli ayın" məhsuldarlığın
yüksəlməsinə səbəb
ola bilərdi.
XVIII əsrin axırları-XX
əsrin əvvəllərində
Şuşada rəqs və məzəli oyunlarla müşayiət
edilən "Əl üstə kimin əli" adlı uşaq oyunu geniş yayılmışdı. Yalnız uşaqların
deyil, yeniyetmə və gənclərin də oynadığı bu oyunda iştirakçılardan
biri ortada üzüqoylu uzanır, ətrafda oturanlar isə yumruqlarını üst-üstə onun belinə qoyub "əl üstə kimin əli?" deyə soruşurdular.
Düz cavab verəndə yumruq sahibi onu
əvəz edir, tapa bilmədikdə iştirakçılar onun
belinə vurub "götürün, vurun, yalandır!" deyir, yaxud məğlub olan iştirakçıların
arzusunu yerinə yetirir, məsələn, oxuyur, rəqs edir və ya
hansısa məzəli
oyun göstərirdi.
Həmin
oyundan tənbehetmə
üsulu kimi başqa oyunlarda da istifadə edilirdi".
Tədqiqatçı-jurnalist mövzunu davam etdirərək deyib: "Qarabağ ərazisində, xüsusilə
Şuşada "Qodu-qodu"
mərasim oyunu "Dodu-dodu" kimi tanınırdı. Oyunun iştirakçıları "dodu"nu qapı-qapı gəzdirərək "dodunu
gördünüzmü?" sözləri ilə başlanan bir mərasim tənərləməsi
oxuyur, dairə ətrafında bu oyuna "dodugəzdirmə"
də deyilirdi.
Novruz bayramı
ərəfəsindəki axır
çərşənbə mərasimində qız-gəlininin
bəxtini sınamaq məqsədilə "Dintutma"
oyunu keçirilirdi. Mahnı və
məzəli oyunun müşayiəti ilə
hər iştirakçı
ürəyində niyyət,
əlində güzgü
tutaraq yoldaşları
ilə birgə qonşu və ya küçə qapısına yollanır,
ayağının altına
açar qoyaraq qapı arxasında dururdu. İnama görə, əgər
bu vaxt qapının
arxasında xoş söz eşidilərsə,
niyyət hasil olacaq, yaxud əksinə.
Oyunun el-oba içində "Qapıpusdu", "Qulaqaparan,
"Qulaqfalıyaçıxdı" və s. adları da var.
XVIII əsrin ortalarında
Şuşada "Fincan-fincan"
musiqili folklor oyunu əsasən el şənlikləri və
mərasimlər zamanı
subay gənclərin oynadıqları sözlü-nəğməli,
çox da mürəkkəb olmayan oyun idi. Oyunda on iki
nəfər-altı qız,
altı oğlan iştirak edirdi. Mahnı və rəqsin müşayiəti ilə
oyun canlı, şən, müxtəlif
atmaca və zarafatlarla keçirdi.
Oyun zamanı ki dəstədən ibarət olan
iştirakçıların sayına görə məcməyiyə
üzüqoylu fincanlar
düzülür və onlardan
birinin altında bir üzük gizlədilirdi. Bir
dəstə o biri dəstəyə
üzüyü tapmağı təklif edirdi. Üzüyü tapmayan iştirakçı cərimə olunurdu: o, ya
oxumalı, ya rəqs etməli, ya da bir
oyun göstərməli idi.
Oyunun uğuru isə üzük olan fincanı tapmaq idi. Həmin oyun bəzən "Gün
oyunu", "Üzük-üzük",
"Üzüyü gizlətdi" də
adlanır və Qarabağdan başqa Bakıda da
oynanılırdı".
525-ci qəzet.- 2021.- 17 mart.- S.11.