Ələkbər Salahzadə - içində
qərib adam
Ələkbər Salahzadə uzun illər gəncliyin
jurnalına rəhbərlik etdi. Daha sonra incəsənət
toplusuna məsləhət bildilər; incəsənətin
yaradıcılıq ruhunun və dəyər yönəminin
formalaşması kimi bir funksiya
daşıdığını da nəzərə alsaq,
şairin bu mövqedə görünməsi təbii idi.
Redaktorluq
onun üçün də, mənsub olduğu nəslin əksər
nümayəndələri kimi, ədəbiyyatın və mədəniyyətin,
əsl sənətin dəbə yox, dəyərə işləməsi
məsuliyyətinə ekvivalent idi, Ələkbər Salahzadə
və onun nəslinə mənsub olanlar ədəbiyyatda, sənətdə
dəyərin mahiyyətini və məzmununu şou niyyətlərindən
uzaq tutmağı bacarırdılar. Çünki
peşəkarlığın və estetik idealın səviyyəsini
və sərhədlərini dəqiq bilirdilər. Onlar dəyəri heç də köhnənin ətəyindən
bərk-bərk yapışıb durmaq kimi, yaxud
inkişafın, müasirliyin əl-ayağına dolaşan
buxov kimi hiss etmirdilər. Qarışan
dünyada, zövqlər xaosunda yol göstərən, azmamaqda
və əriyib-itməməkdə yolgöstərən qəbul
edirdilər, ucalmağa dayaq, kök kimi dərk edirdilər.
Ələkbər Salahzadə və onun nəsildaşları
redaktorluğu şəxsi mənafe və kimdənsə qisas
almaq, kiməsə yarınmaq vasitəsi kimi
qavramırdılar, ən azı, bu, onların ədəbi əxlaqına
zidd olduğuyçün. Amma Ələkbər Salahzadə
məhz nadan iddiaların arxada cövlan edən və üzə
dirənmiş tərbiyəsizliklə cəsarəti ayırd
edə bilməyən sırtıqlığından ikrah edərək
özünə qapanırdı, bunca adam dolaşan
dəhlizlərdən bağlı qapıların sükutunda
özünüaldatmaya sığınırdı. Ələkbər Salahzadə ədəbiyyatı
şouya çevirmək cəhdlərinin
iştahasınımı başa düşmürdü, yoxsa
bu iyrəncliklərə göz yummaqla cavab verən sükutun
içində ətrafın "yeni tərzə" biganə
susqunluğunumu? Ələkbər Salahzadəni, bəlkə
söz adamı kimi ədəbiyyatı şouya sürükləyənlərin
və bunu "böyük ədəbiyyata xidmət" kimi
bağıranların mənəmlik miskinliyindən betər,
bu miskin oyunları bilə-bilə, onları meydana salıb rəvac
verənlərin seyrçi sükutu incidirdi. Özü kimi,
sözün də incidiyini, sözün, dəyərlərin
bunca urvatsız günə salınmasını görüb
inciyənlərin ağrısını da ürəyinə
salırdı; hərdən biganə olmaq istəyirdi, əhmədi-biqəmliyinə
salmaq istəyirdi... Çoxdan başa
düşmüşdü:
Gözünü
yumsan
Qulağın
görəcək
Qulağını tıxasan gözün eşidəcək.
Gözünü
yumduqların
Bir yer
tapıb
Girəcək
ürəyinə,
bədənini göz-göz,
deşik-deşik edəcək.
Qulağını
tıxadıqların
Nəyəsə
çevriləcək,
Böyüyəcək,
Böyüyəcək
-
Gözlərinə
görünəcək!
Odur ki,
Gözünü
yummaqdan,
Qulağını
tıxamaqdan
Biryolluq əl
çək!
Ələkbər Salahzadə bu şeirindən
yıxıldı, onun ölümünü əzrayıl gətirmədi,
bu şeirindəkilər gətirdi, əslində. Yoxsa, Ələkbərin hələ
çox işi vardı; gözünün azalmaqda olan nuru
qayıtmışdı, sevinirdi, tərcümə kitabı
çıxmışdı, tərcüməsi yüksək qiymətləndirilmişdi;
ədəbiyyat mükafatına layiq bilmişdilər (söhbət
Bosniya və Hersoqovina yazıçısı Meşa
Selimoviçin "Dərviş və ölüm"
romanının tərcüməsindən gedir),
ruhlanmışdı, bir yığın ailə
qayğıları və sevincləri onu gözləyirdi...
Hamı onun susqunluğunu xasiyyətinə, təbiətindəki
utancaqlığa bağlayırdı. Hamı onun
obrazının ayrılmaz atributundan - damağından
düşməyən siqaretindən yazırdı. Ona
qalsa, onlar heç də Anarın qəlyanını milli sərvət
kimi təqdim etmək uzaqlığına gedib çıxa
bilmirdilər! Halbuki bizim nağıllarımızda,
düşüncəmizdə siqaret, qəlyan təkcə
kişinin yox, həm də, evin qayğısına kişi kimi çiyin verən nənələrimizin,
bir sözlə, çək-çevir əlində qalan, qərar
vermək məsuliyyətini dərk edən insanın söykənəcəyi
olub əvvəllərdə.
Ələkbərin siqaret çəkməyində təəccüblü,
əlahiddə, fövqəladə nə vardı? Heç nə.
Sadəcə, dərd çəkdiyini gizlətməkçün
siqaret çəkirdi, göynəyini sovurub
çıxarırdı qəlbindən, ruhundan...
Dərd
"ev dərdi, uşaq dərdi, nazlı dilbər dərdi"
deyil kişi üçün, şair
üçün. Sahilini aşa bilməməyin xiffətindən
suyu azalan dənizin kədəri, yayın
cırhacırında susuzluqdan cadarlamış ağacın
yanından polad boruda əsir keçən suyun, illah da
ağacın müsibəti, göz qabağında ola-ola
"hayanda durum ki, görəsən məni" xiffəti , 38 yaşlı Lorka, 29 yaşlı
Müşfiq, Xocalıda şəhid olan ruhumuzun xəcilliyini
gizlədə, ört-basdır edə bilməmək zəifliyi...
Sakit, səssiz... Siqaret çəkmirdi, günahların, səhvlərin,
ağrıların, itkilərin, səxavətlə
payladığı, görmək istədiklərində
görmədiyi təbəssüm.., bəlkə bütün
bunlar, bəlkə tamam başqa şeylər... demək
çətindi... Bir şey aydındı: gücü
çatmırdı çəkməyə.
Ələkbər
xor ifaçısı deyildi, onun özüylə,
dünyayla, xatirələrlə... "dərdləşməsi"
solo ifaçılığıydı. Ələkbər
üçün bu dünyada da, şeirdə də ən
çətin şey dialoq idi; üz-üzə
danışmaqdan çox darılırdı. Ələkbər Salahzadənin ən məhrəm həmsöhbəti
Ələkbər Salahzadəydi. Ələkbər
onunla, yalnız onunla, vaxt vadisində dolaşıb xatirə
çiçəkləri yığmağı,
Müşfiqin monoloqunu dinləməyi, yalnız onunla heyrətlənməyi
(sanki yaşıl bir pərdə çəkib yaşıl
bir dövranın üstünü örtdü), Qobustan
adlı zaman dolaylarında dolaşmağı istəyirdi.
Bəzənsə... elə bilirdi ki,
solistliyinin fərqində deyillər, onu dinləmirlər
(haqlı deyildimi?!), özünü kənara çəkməyi
də bundan irəli gəlirdi. Bəzən Ələkbərin
"doğmalar arasında ögeylik qəribliyi"
yaşaması şeirdə "hecadan" uzaqlaşıb
"sərbəstin" havasına uymağını,
"getsəm öldürərlər, getməsəm ölləm"
tərəddüdünü də xatırladır. Yaxud
qınaqlar; vaxtilə üzünə vurulan,
haqlı-haqsız, tənqidlərə tuş olması, yaxud
arxada deyinənlərin adda-budda qulağına gəlib
çatan pıçıltıları: "Gül kimi
şeirimizi qoyub nədi bu "yenilik"adlı əllaməçilik
arxasınca düşməyi?!" Halbuki onun
yaradıcılığının bütün mahiyyəti,
havası
o illərdə,
o yollarda
o yellərdən
əsən mehdi.
o
sözlərin havasıdı,
o tellərdən
əsən mehdi...
Ələkbərin
bu "ikiləşməsi" sözə üz tutub yol gəldiyi
gündən onunlaydı, ancaq kimi inandırasan, kimə
sübut edəsən ki:
Bu yerlər
dünyaya gəldiyim yerlər,
Gəlmişdim, gedirəm, getməyim gəlmir.
istərəm ömrümdə qazanc bir günü,
yenə
də ötürüm,
Getməyim gəlmir.
Arzularının işığını görüb
duya bilməyənlər niyəsə onun "əzabkeş"
obrazını yaratmağa cəhd ediblər, şeirinin nəfəsini
hiss etməyənlər, nədənsə, onun
intonasiyasının ahəngini yox, misralarının nəfəsini
yox, sosial-mənəvi diqqətsizlikdən əzab çəkməyini
səylə qabardırdılar. Əyalət düşüncəmiz
bu gün də şairliyin - yaradıcılığın
qiymətini mütləq təltifdə - özü də
yalnız Xalq şairi fəxri adında, yüksək
orden-medalda görmək klişesindən qopa bilmir və deyəsən,
bilməyəcək də (Halbuki Ələkbər Salahzadənin
yaradıcılığı çoxqatlı elitar
etirafını almışdı - Əməkdar incəsənət
xadimi fəxri adına layiq
görülmüşdü. Səhv eləmiriksə,
yaşadığı mənzili də yazıçı kimi
almışdı, ustadı Rəsul Rzanın adına
olan Beynəlxalq mükafatla təltif olunmuşdu və sair). Belə düşüncə yaradıcılıq həzzinin
necə böyük bir səadət olduğunu necə
başa düşəcək?! Əslində
isə, onun yaradıcı gücü fərqliydi.
Salahzadə şeirindəki bədbinlik antropoloji pessimizmə
bağlı deyildi!
Ələkbər
Salahzadə - Bioqrafiya.com
Ələkbər Salahzadə bəlkə çoxundan
tez, həssas bir fəhmlə yaşadığı
dövrün özəlliklərinin yavaş-yavaş
sürüşərək əldən
çıxdığını, qüruba endiyini
görürdü. Ona görə də onun intonasiyasında
tərəqqiyə inamın, optimizmin yerinə tükənmənin
yorğunluğu sezilirdi, cəmiyyət üzvünün fərdiliyi
əvəzinə, yaradıcı insanın
orijinallığı yerinə, ətrafın bəsit kütləviliyə
meyillənmə ehtirası onun şair düşüncəsini
tutqunluğa boyayırdı. Deməli, şair az qala
sosial şizofreniya həddinə gətirəcək mənəvi
aşınmaları qabaqcadan duymaqla, ümumi psixoloji mənzərədə
postmodernin - bu çağırılmamış
qonağın gətirəcəyi narahat məqamlardan
nigarandı və bu, onun şair düşüncəsində
seçilən psixoloji vəziyyəti büruzə verirdi, bəlkə
də eyni dövrdə yaşayanların üçündən
bir qədər ləng, bir qədər az, beşindən
çox tez sezilirdi. Ələkbər Salahzadə
gözlənilən ciddi təhlükəyə qarşı mədəni-mənəvi
irsi diqqətdə saxlamağı, yaddaşı oyaq
saxlamağı mütləq, vacib, zəruri bilirdi.
Bu
torpağın üstü var,
Bu torpağın altı var.
Üstündə
lay-lay səması,
Altında min qatı var.
Qara altun
atları,
Qat-qat
göy qanadları!
Bu
torpağın indisi,
İndisinin
Altında
keçmişi,
üstündə gələcəyi...
Lakin heç bir halda bədbinlik təlqin eləmirdi, sadəcə,
özünü etnik mühitin rəngarəngliyində itirməməyə,
seçilməyə ümidləndirirdi. Çünki Ələkbər
Salahzadə bu yurdu, bu vətəni nəhayətsiz bir ehtirasla
sevirdi və şeiri - düşüncəsi bu
şövqün ötürücüsü ola
bilirdi.
Bu yurdun
torpağı bir qarış artmasa belə
başı üstdə
qalxdıqca
qalxa biləcəyin
səması var!
Qəribədir,
bütün mahiyyətilə onun
yaradıcılığının trendi sabahaydı, amma
dünənə arxa çevirməklə, ənənəyə
ağız büzməklə yox, dünənindən güc
ala-ala , ənənəni təzə
formaya salaraq gedirdi sabaha. Çünki Ələkbər
çox erkən başa düşmüşdü ki:
Bütün
gələnləri təzə deyil dünyanın,
Bütün
köhnələri - köhnə!
Ələkbər
Salahzadənin şair obrazı özündən
sıyrılıb bir baş yuxarı, bir boy ucada durur, bu,
faktdır! O, ustad bildiyi Rəsul Rza ilə yanaşı
durmurdu, şöhrəti ilə onu ötüb keçmək
iddiası və nəsibi olmadı, ancaq mənsub olduğu bu ədəbi
məktəbə məhz Ələkbər Salahzadə
naxışı vura bilirdi, bu məktəbin ayaq üstə
dura bilməsi, möhkəmlənə bilməsi, pyedestalda
qala bilməsi üçün orijinal yaradıcı əmək
qoydu.
Ələkbər
Salahzadə bayram şairi olmadı, ola bilmədi.
Onun natiqliyi kütlə ehtirasına
hesablanmamışdı. Ələkbər
Salahzadə daxili monoloq xiridarıydı, o kəslərçün
yazırdı ki, o kəslərə yazırdı ki, mikrofon
aludəçisi deyildilər, səsucaldıcı
küyü yox, özüylə qalıb qəlbiylə
söhbət etməyi üstün tuturlar. O, oxucunun
ardınca getmədi, oxucunu günün içindən,
vaxtın yollarından keçirib uzaqlara, çox uzaqlara
aparırdı. Bu uzaqlığın adı -
oxucunun öz qəlbiydi. Elə ona görə də
Ələkbər Salahzadə həyatdan getsə də, diqqətləri
özünə yönəldə bildi,
sağlığında olduğundan daha çox! Səslənməsiylə yox, səsiylə, səsləri
dinləyə bilməsiylə. Dinləyə bilən
insan düşünə bilir; düşünə bilirsənsə,
düşündürməyi də bacaracaqsan!
Gün
kimi aydın şeylərin
Üstünü örtmək nə üçün?
Gözgörəsi
ağ yalana
Ayrı rəng sürtmək nə üçün?
Bu idi
Ələkbəri darıxdıran nəsnələr! Yaşamaq istəyirdi, hamı kimi, haqqı olanlara
nail olmaq istəyirdi. Haqqı
olmayanların layiq bilindikləri tərəzinin
gözünü əyirdi. Ələkbər
qışqıra bilmirdi, arifanə qımışmaqla
baxırdı dünyanın gərdişinə, qəlbinin
yaralarını sükut adlı sarğısıyla sarıyıb
işinə davam edirdi; bir də eşidərdin, kitabı
çıxıb, "Qobustan"ın növbəti sayı
nəşr olunub...
Ələkbər
Salahzadə ömründə bircə dəfə bədii həqiqətin
ağılagəlməz gözlənilməzliyi ilə
hamını çaş-baş qoydu; qəfil gedişi ilə
hamını heyrətləndirdi... Bu heyrətin yeri qüssə
dolu təəssüflə doldu - dondu.`
Ədəbiyyatın
altmışıncılarından biri gəlib ömrün
altmışına da çatmışdı, özü də
yalançı atəşfəşanlıqla yox, qəzetlərdə
özü haqqında tost, tərif yaz(dır)maqla(!)
yox, gözünü "xəbərlər"in sərəncam
rubrikalarına zilləyərək yox...
Nə
yaxşı ki bilən yoxdu,
Soruşan yoxdu yaşımı.
Demək olmaz ki, unutmuşdular, yox, belə deyildi; tərcümə
etdiyi sanballı əsərin nəşrini, qiymətləndirilməsini
(yuxarıda qeyd olunmuş tərcümə kitabı)
özünə, yubileyinə ən gözəl hədiyyə
bilirdi. Ən
maraqlısı da oydu ki, dostlar Ələkbərdə
görünməmiş bir ruh yüksəkliyi müşahidə
edirdilər və sevinirdilər! Elə bil Ələkbər
Salahzadə hər gün bir az daha
çox tələsirdi, amma qətiyyən ölümə
yox!
Vətən,
damar-damar yollarınla da
Hər qarış yerinə bağlanmalıydım.
Bəlkə
indiyəcən mən heç olmasa
Divarda bir daşın adlanmalıydım.
Bir-bir hər
qapıdan girmək çətindi,
Bir-bir hər obandan ötəydim gərək.
Bilirəm,
hesabla bu yaşımda mən,
Sənə borclarımı qaytarmalıydım.
Başımmı
qarışdı, gecmi alışdım?..
Ələkbər
yalnız özünə bənzəyirdi; dost itkisinə,
xoş təriflərə, şablonlara, klişelərə,
yaxşılıq-yamanlıq anlayışlarına münasibətiylə
fərqliydi. Yadımdadır, çox istedadlı esseist Zemfira
xanım Əsədullayevanın hər yazısına onun
özündən artıq sevinirdi, şəxsən mənə
görə, ədəbiyyatımıza yeni nəfəs vəd
edən bu gözəl xanımın çox vaxtsız
ölümünə doğması kimi yanırdı, amma
heç vaxt "xaç atası",
"qayğıkeş hami" ədası ilə
danışmadı, etdiyi yaxşılığı, köməyi
dilə gətirmədi, dostları haqda xatirələrini mənsubiyyət
şəkilçisinin birinci sətirindən asmadı...
Ələkbər Salahzadə həm də, hamı kimi,
həmişə başa düşülməyin
sevdasındaydı, üzündəki yalqız insanın təbəssümünü
ağrıyla daşıyırdı. Ələkbər bəzən
unudurdu ki, başa düşülməkdən əvvəl
insan başa düşməyə cəhd etməlidir. Onun ağrılarının ilkin düyünü
burada idi. Halbuki Ələkbər Salahzadə
əsasən məhəlli düşüncə adamı
deyildi, amma kosmopolit düşüncəylə heç
cür uyuşmayan "ehtiyatlılığını"da
başa düşmək asan deyildi. Məhz
bu anlaşılmazlıqdan bəzən onu çox qiymətləndirən
insanları da təəccüblə və təəssüflə
baş-başa qoyurdu.
Bəzən
biz daha çox qiymətləndirdiklərimizdən
böyüklük, ucalıq, alicənablıq umuruq,
onların xırdalanmasını görmək istəmirik...
Qəribəlikləri vardı və bu qəribəliklər
bəzən onun şair obrazına yaraşmırdı,
heç yaraşmırdı.
Mən
Ələkbər Salahzadənin qədərsiz diqqət və
hörmətindən, "nədən istəyirsiz, hansı
mövzuda istəyirsiz, təki bizə də yazın" -
deyə redaktoru olduğu jurnalla əməkdaşlıq təklifindən
nə qədər məmnundumsa, bir dəfə sifariş
verdiyi yazıda "mikroskopik" gəzişmələrini,
təəccüblü məsləhətini heç cür
başa düşmədim, hətta belə göründü
ki, cəsarətliliyə iddialı redaktorun bu sözüylə
əməlinin heç də həmişə üst-üstə
düşmədiyi məqamlar da olurmuş... Sadəcə,
prinsipial məsələlərdə güzəşt məcazıma
uyğun olmadığından, münasibətləri yeni sətirdən
başlamağı məqbul hesab etmədim. Amma, bu dediklərim
heç vaxt və heç bir halda mənim Ələkbər
Salahzadə adlı şairə ehtiramlı münasibətimə
kölgə salmadı...
... Bir dəfə Ələkbər Salahzadəni
avtovağzalda gördüm. Həyat yoldaşı
yanında, rayon avtobusuna yaxınlaşırdı, amma Ələkbər
o anda Bakıda deyildi, avtovağzalda deyildi; Ələkbər
çoxdan çatmışdı rayona, genişliyə, qoyub
gəldiyi ata ocağının xiffətini dəryazın
ağzına verə biləcəyi biçənəyə,
özüylə baş-başa qala bildiyi yerlərə. O anda
Ələkbərin üzündə elə bir ifadə
vardı ki, tanımayan elə bilərdi, Nobel mükafatı
alması xəbərini qəfil çatdırıblar ona və
xoşbəxtlikdən, Fikrət Qoca demiş, sinəsinə
sığmırdı ürəyi.
Mən
qayıtmaq istəyirəm
Yaddaşıma
Gül-çiçək beşiyimə.
Palıd qabığıma,
tut yarpağıma,
Yun evimə-eşiyimə.
Süd
qoxulu bu duyğularıyla Ələkbər şeirimizin
"qayıdış" himnini yaza və qələbəsini
yaşaya bilmiş Musa Yaqubun nəfəsilə səsləşir,
amma Ələkbərin tərəddüdü-istəyi daxili
nitq aktı təsirindədir; Musa Yaqub "səhvini", təəssüfünü
ucadan söyləməkdən çəkinmədi, Ələkbər
Salahzadə isə, hər yerdə hədəfdə, hər
yanda üzdə olmaqdan sıxılırdı.
Ələkbər
Salahzadə - darıxan adam!
Hər
yay kəndə tələsirdi; ot biçininə, taya
qoymağa başı qarışanda darıxmağını
unudurdu, bir vaxt qoyub gəldiyi, vaxt ötdükcə qərib
tövrləriylə ürəyinin başını sökən
ata yurdu, uşaqlığının izlərini yaşadan hər
cığır, hər keçid qarşısında
"günahını yumağa" can atırdı. Təvazökarlığından, heç vaxt
ağlına gəlmədi ki, Ələkbər Salahzadə kəndinin,
soyadının adını-taleyini Azərbaycan ədəbiyyatının
tərcümeyi-halına yazıb.
Rahatlıq, komfort Ələkbər Salahzadənin halal
haqqı olsa da, nəsibi olmadı. Amma heç vaxt
qapılar döymədi, kürsülər
qarşısında ağlayıb-sıtqaya, əzilə-büzülə
özünə əlahiddə imtiyazlar tələb etmədi,
halbuki haqqı çatırdı. Onun davası
özü ilə oldu; məsuliyyətsizliyə,
etinasızlığa səsini qaldırmadı, kimsənin xətrinə
dəymək istəmədi... Özünə
sığışdırmadıqlarına
başqalarının - umduqlarının həssas
olacağını gözləmək də onun
haqqıydı...
Ələkbər Salahzadə zahiri effektlərə aludə
deyildi, dincəlməyi dəbdəbədə yox, qulaq
dincliyində tapa bilirdi. Ona çox yaxın olan insanlardan biri
danışırdı ki, Ələkbər son bir neçə
ildə yay istirahətini həm də Nabranda çox
kiçik, yol kənarının səs-küyündə, lap
ləpədöyəndə bir otaq kirayə edib
qalırdı və o darısqallıqda özünü o qədər
rahat, asudə, məmnun hiss edirdi ki... Və onu başa
düşmək çox da çətin deyildi!
Ələkbər
Salahzadə - içində olan adam!
Ələkbər Salahzadə təkcə özündən
çıxıb gedə bilmədi heç vaxt. Ələkbər Salahzadə
özündən, ətrafından sıyrılıb gedə
bilməyin bir yox, bir neçə yolu olduğunu bilmədi... Ələkbər Salahzadə bu dünyada məişət
çətinliklərini yendirməyin də yolunu bilmədi;
xahiş-minnətlə özündən sonrakılara gün
ağlamağın, güzəran
düzüb-qoşmağın yolağasını
tanımadı. Bəlkə də Ələkbər
Məmmədsalah oğlu bilirdi bu yolları, amma Ələkbər
Salahzadəyə öyrədə bilmədi.
Sıxıntıdan qurtulmağınsa, bir klassik yolunu bilirdi -
hamının gedəcəyi bir yola yolçu olanlar arxada qoyub
getdiklərinin təsəlliylə barışıb
yaşamağa davam edəcəklərinə əmin olub gedirlər...
Bir də əminliyi vardı - özünü
Sözə verib gedirdi. O Sözə ki, hər cür
doğmadan, hər cür dostdan, hər cür arayandan daha
etibarlıdır...
Dediyin
sözə enməkdən,
səni
söz-söz oxumaqdan,
səni
söz-söz anmaqdan
sənə söz-söz yanmaqdan...
yaxşı bir şey yox!..
Ələkbər Salahzadə ədəbiyyatda,
minillik Azərbaycan poeziyasında bu gün bu etirafı öz
ünvanına yaza bildi.
Südabə AĞABALAYEVA
525-ci qəzet .-2021.-
18 mart.- S.10.