"Cənnətdən
süzülür şəhid
bulağı..."
Yazılarımın birində qeyd etmişdim ki, bizdə çox vaxt "şeir", "poeziya",
"şeiriyyət" anlayışlarının
sərhədləri dəqiq
müəyyən olunmadığına,
onlar bir-birinin yerinə işlədildiyinə
görə elmi-nəzəri
fikirdə dolaşıqlıq
yaranır, dəyərlərin
yeri səhv düşür, necə deyərlər, gözün
qiyməti qaşa, qaşınkı isə kirpiyə verilir.
Şeir, əslində, bədii mətnin sadəcə təşkili üsulu, fikrin vəzn və qafiyə sistemi daxilində ifadə vasitəsidir. Bu mənada normal mətn qurmağı bacaran hər kəs babat şeir də yaza bilər.
Poeziya isə hissi və əqli
idrak səviyyələrində
təfəkkür hadisəsidir,
dünyanı başqa
cür, başqa rakurslardan görmək və ifadə etmək vasitəsidir. Belə qəliz,
mürəkkəb missiya
isə hər kəsin bəxtinə yazılmır - bu işin öhdəsindən
yalnız Allahın seçdiyi bəndələr
- şairlər gələ
bilər.
Bu gün yazdıqları
şeirləri sosial şəbəkələrdə geninə-boluna paylaşıb
özlərinə şair
imici qazandırmaq istəyənlər o qədər
çoxdur ki, bu vurhavurda əsl
poeziyanın səsi, həzin pıçıltısı
çox vaxt eşidilmir. Amma xoşbəxtlikdən mən
qarğa qarıltısına
oxşayan səslərin
batıra bilmədiyi
o pıçıltını, o avazı eşitdim...
Aşıq Qurbaninin kəşf etdiyi poetik obraz
- boynubükük bənövşə
duyğularımıza, hisslərimizə
sığal çəkə-çəkə
neçə illər
idi ki, bizi
öz sehrində saxlayır, necə deyərlər, boynunu büküb özünün
yeni biçimdə, yeni rəngdə yeni doğuluşunu gözləyirdi. Ayrılıqdan
boynu əyilmiş bənövşəni yeni
rakursdan görən, onun qar altındakı
taleyi - gözəllərin
buxağında başa
çatan ömrü
ilə həsrətli,
nisgilli insan taleləri arasında paralellər aparıb yeni metaforalar kəşf edən şair axır ki, özünü bəlirlədi - Göyçayda
yaşayan Şəmsiyyə
Qaramanlı! Onun II Qarabağ şəhidlərinin ruhuna
həsr etdiyi "Boynubükük bənövşə"
şeiri yaşı yüz illərlə ölçülən
poetik obrazı öz stixiyasından - təbiətdən qoparıb toplumun stixiyasına qovuşdurmağın,
onun yeni, gözlənilməz poetik
analoqunu yaratmağın,
əslində, təbiətin
bir parçası olan insan taleyi
ilə bənövşə
qisməti arasındakı kəsişən
nöqtələrin obrazlı
ifadəsinin parlaq nümunəsidir. Şəmsiyyə
xanım qar altında üşüyən
bənövşəyə baxa-baxa nisgilinin ünvanı klassik poeziyadan gələn bu zərif çiçəyin
real həyatdakı dərddaşlarını,
yoldaşlarını - oğul
şəkli ilə yatıb-duran anaları, evinin dirəyini itirən gəlinləri, vüsala qovuşa bilməyən qızları
ön plana çəkir və öz sələfindən
fərqli olaraq məhz insan talelərindən bənövşənin
boynubükük obrazına
keçid edir, insan teleyində bənövşə aqibəti
axtarır və onu tapır. Nəticədə
bu boynubüküklük
fəlsəfəsi insaniləşir,
hamımıza tanış olan insan ağrılarının
poetik rəsminə çevrilir. Müəllif
bənövşəyə xitabən deyir:
Bu yaz onlar
öz boynubüküklüyi
ilə
sənə meydan oxuyacaqlar.
Bu yaz şəhid qəbirləri
bənövşə, nərgiz,
yasəmən
qoxuyacaqlar...
Azərbaycan lirikasında meditativ poeziyanın parlaq nümunələrindən olan
bu şeirin başqa bir məziyyəti onun iddiasızlığında, lakin
hüdudsuz səmimiyyətindədir. Adama elə gəlir ki, müəllif bu şeiri qələm-kağızla
yox, bənövşəni
oxşaya-oxşaya bədahətən
yazıb, sözlər
sanki özü hardansa uzaqdan axıb gəlib, özləri özlərinə
yol açıb... Əsl poeziya da əslində, belə doğulur - beynin, şüurun yox, qəlbin, ürəyin səsi kimi...
Biz II Qarabağ savaşında
verdiyimiz şəhidlər
haqqında ƏBƏDİ və həm də ƏDƏBİ bir söhbətə başlamışıq. Məncə, Şəmsiyyə xanımın
şeiri bu mövzuda yazılmış
ılk ən təsirli
nümunələrdən biridir.
Bu, təkcə şeir deyil, şəhidlərimizin
ruhuna rekviyem, elegiya, şəhid ailələrinə isə
bənövşə ətirli
kövrək bir təsəllidir...
Mən Şəmsiyyə xanımın
"Qarabağa namə"
adlı kitabını
əldə edib oxuyandan sonra bir daha inandım ki, poeziya həm
də Xalq yazıçısı Anar
demişkən, dua kimi söylənən sözdür, iddiasız izhardır. Elə kitabdakı ilk şeirdə
Şəmsiyyə dünyanın
"yoxlarını var
etmək" üçün
həmin SÖZÜN axtarışa
çıxdığını bəyan edir:
... qalan ömrümü
o sözün axtarışına
həsr etməyə dəyər.
Bəlkə onda gələcəkdə
kimsə
"filan söz
filankəsdən
yadigar qalıb" - deyər.
Şairin iddiası yalnız budur - hər cür umacaqdan uzaq istəyə qovuşmaq arzusu.
Şəmsiyyə sözün işığında
sevginin də təmənnasızlığını poeziyanın predmetinə çevirə bilir, özünün də dediyi kimi, şairlərin
yüz illərdir şeirlər həsr etdikləri Vətən,
Ana və Dil məhəbbətini görün
necə izhar edir:
Vətən elə vətəndir,
sevginlə suvarsan torpağını
səhrası gül bitirəndir...
Ana elə anadır,
Vətən elə vətəndir,
O sevgi və bu
sevgi
ürəyimizdə təndir.
Poeziyanı şeirçilikdən fərqləndirən
bir gözəllik də hamının gördüyü, tanıdığı
nəsnələri başqa
rakurslardan göstərməsi,
başqa rənglərlə
tanıtmasıdır. Şəmsiyyə
"Atam" şeirində
Ata və Ana obrazlarını
görün necə vəsf edir:
Bir oğul itirdi - üsyan etmədi,
ikinci oğlunu da itirəndə
üsyan etmədi
atam
sadəcə həyatdan
getdi atam...
Anam mənə Vətəni sevməyi öyrətdi
Atam Allahımı.
Biri nemətlərini hədiyyə
verdi,
Biri bağışladı
günahımı.
Şəmsiyyə sözü, onun
imkanlarını, gücünü
çox yaxşı
hiss edir, yeri gələndə onu, kino dili ilə
desək, "ön plana" çıxarmağı,
orta plandakı sözlərə
qeyri-adi "mizanlar
verməyi", hətta
arxa plana çəkilmiş sözlərə
belə nəfəs ötürməyi bacarır
- "Yuxuna gələcəyəm"
şeirində olduğu
kimi. Ailəsini, 2 övladını atmış
vəfasız kişiyə
müraciət kimi yazılmış bu şeirdə müəllif
inci kimi sapa düzdüyü poetik ricətləri belə tamamlayır:
Bu röyadan heç nə qalmayacaq sənə
gülüşünü eşidib
boynuna sarılmadığın
bir cüt körpənin nərgiz yuxusundan başqa,
İstisinə qızınmadığın ocağın
yanıq qoxusundan
başqa.
Bəzən şair sözünün qüdrətini onun yaradıcılığının fəlsəfi vüsətində,
sosial problematikasında
axtarırlar. Məncə, bu, səhv
yanaşmadır. Fəlsəfə formal məntiqin, rasional düşüncənin qanunları
ilə danışır,
poeziya isə bədii təfəkkürün.
Fəlsəfənin predmeti real, gerçək
dünya, poeziyanınkı
isə şairin kəşf etdiyi bədii dünyadır.
Şair uzaqbaşı rasional düşüncə faktlarını
bədii şəkildə
təkrarlaya bilər ki, buna da qətiyyən
ehtiyac yoxdur. Bu mənada Şəmsiyyənin
şeirlərini oxuyanda
bir daha inanırsan ki, poeziyanın missiyası dünyanı kəşf etmək yox, onunla barışmaq, onu gözəlləşdirməkdir:
Dilimdən düşmədi Tanrı
duası,
Vətən məhəbbəti, torpaq
havası,
Ən şirin nemətdir Ana laylası,
Bütün sevgilərdən gözəldir
dünya.
Şəmsiyyənin ilk kitabının adından
da göründüyü kimi,
onun yaradıcılığında
Qarabağ mövzusu mühüm yer tutur. O, hələ azad
olunmamış Qarabağdan
yazanda müəllif bəzi həmkarlarından
fərqli olaraq mətni sızıltı,
inilti ladına kökləmirdi, Qarabağı
Qaf dağında zəncirlənmiş Promotey
dağı ilə müqayisə edib yazırdı:
Qaf dağında qartal hər gün
Promoteyin oyurdu köksünü.
Sənsə illərdir qartalın
köksündə çabalayıb
tapa bilmirsən özünü...
Böyük Qələbəyə imza atdıq və günlərin birində "Zəfərnamə"nin ilk nümunələrindən
birini oxuyanda Şəmsiyyə xanımın
poetik kəşflərinə
heyran oldum,
Kəhərim nallı gedir,
Səkilli, xallı gedir,
Cənnətdə toy başlanıb,
Şəhidlər yallı gedir...
Yaxud:
Nə əzmi azaldı, qüruru söndü,
Zamanı
qocaltdı, tarixi yendi,
Zəfər şərqisiylə evinə
döndü,
Hər şəhid tarixin qızıl varağı,
Cənnətdən süzülür Şəhid
bulağı
Sizə
uğurlar arzulayıram,
Şəmsiyyə xanım...
Və "Qarabağa
namə"nin davamı
olan "Zəfərnamə"ni
gözləyirik.
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.- 2021.- 6 may.- S.11.