Miniatür sənətimizin baharını
gətirən qaranquş
Sözün hər mənasında gözəl olan bu nəşri
hər kəs şəxsi kitabxanasında görmək istəyər.
Görkəmli
rəssam və sənətşünas Çingiz Fərzəliyevin
hazırladığı, Azərbaycan Respublikası Mədəniyyət
nazirliyinin Türkiyədə yüksək poliqrafik səviyyədə
buraxdığı, XIII əsr Azərbaycan rəssamı
Əbdülmömin Məhəmməd əl-Xoyinin çəkdiyi
miniatürlərlə bəzənmiş "Vərqa və
Gülşa" məsnəvisi sənət tariximizin incilərindəndir.
Məhdud sayda işıq üzü görmüş bu
qiymətli nəşr haqqında daha geniş auditoriyanın məlumat
alması üçün kitaba akademik Rafael Hüseynovun
yazdığı ön sözü oxucularımızın
diqqətinə təqdim edirik.
Rənglərin bolluğu və parlaqlığı, dar
bir çərçivəni dolduran göz oxşayan əlvanlıq
hər miniatürə bayram əhvali-ruhiyyəsi
bağışlayır və keçmişin yadigarı olan
hər belə rəsm həmişə bahar təəssüratı
oyadır. İlk növbədə ona görə ki, adətən
miniatürlərdə gülü-çiçəyi ilə
yaz səhnələri canlanır. Lakin hətta
ilin ayrı bir fəsli nəzərdə tutulmuş olsa belə,
lövhələrdəki rənglər fırtınası istər-istəməz
təbiətin, torpağın oyanan çağını,
ağacların tumurcuqlayan, çəmənlərin
yaşıllanan, qönçələrin açılan
vaxtlarını yada salır.
Yüzilləri adlayıb gələn və baharla əbədi
yoldaş olan miniatür sənətimizin özünün də
hər halda bir yaz çağı olub. Həmişəyaşıl
ağaclar kimi daim təravətli, gənc görünən
miniatürümüzün artıq yeddi yüzildən
çox yaşı var və bu qocalmaz gözəlin yolunun
başlanğıcını lap yaxın məsafədən
seyr etmək ayrı bir məmnunluqdur.
XIII yüzilin Azərbaycan rəssamı
Əbdülmömin Məhəmməd əl-Xoyinin yeddi əsr
öncə məşhur eşq dastanı "Vərqa və
Gülşa"ya çəkdiyi 71 miniatür yalnız Azərbaycanın
deyil, bütöv Yaxın və Orta Şərq miniatür gülüstanının
ilk inciləri sırasındadır. Bu sənət əsərlərinin
bütün başqa məziyyətlərindən qabaq tarixi dəyərini
dərk etməkçün onları miniatür sənətinin
həmin əsrdən bugünə uzanan sözün
birbaşa mənasında enişli-yoxuşlu yolu ilə birgə
nəzərdən keçirmək zəruridir. Əbdülmömin Məhəmməd əl-Xoyinin
yadigarı olan bu əsərlər yalnız gözəl sənət
nümunələri kimi qiymətli deyil, həm də
böyük yolu açan, miniatürçülüyün
sabahkı yüksəlişlərinə təkan verən, bu
sənətin baharını gətirən ilk qaranquşlardan
biri olaraq son dərəcə əhəmiyyətlidir.
XIII yüzildə həm dilimiz, anadilli şeirimiz
intibahını başlayır, farsdilli poeziyanın
meydanını daha artıq daraldır, digər tərəfdən
də yasaqlar dairəsini aşaraq miniatürümüz
çiçəklənməyə üz qoyur.
Burası çox maraqlıdır ki, hər iki çox vacib
təmayülün önündə əslən Azərbaycanın
eyni şəhərindən olan iki qüdrətli
yaradıcı gedir. İlk mənzum farsca-türkcə lüğəti tərtib
edən, leksikoqraf alim, dilşünas, şair, filosof Hüsaməddin
Xoylu, onun həmyerlisi, miniatürçü rəssam
Əbdülmömin Məhəmmədin və onların ətrafındakı
böyük bir dəstə istedadlı qələm sahibinin
varlığı onu göstərir ki, XIII yüzildə Təbriz,
Marağa, Urmiya, Ərdəbil, Gəncə, Şamaxı kimi
şəhərlərimizlə yanaşı, Marağanın
da mühüm mədəniyyət və elm mərkəzlərindən
birinə çevrilməsinin göstəricisidir.
Əbdülmömin Məhəmməd əl-Xoyinin sənət
hünərinin çəkisini artıran bir də odur ki, bu
miniatürlər silsiləsi heç vəchlə yalnız Azərbaycanın
mədəniyyət tarxinin müstəsna hadisəsi kimi
qavranıla bilməz. XI əsr şairi Əyyuqinin 1030-cu ildə
farsca qələmə aldığı "Vərqa və
Gülşa" məsnəvisinə onun çəkdiyi
miniatürlər bütün müsəlman Şərqinin rəssamlıq
tarixinin həlledici dönüş nöqtələrindəndir.
Bu silsilə həm Yaxın və Orta Şərqdə
kitab sənətinin inkişafında yeni mərhələnin,
rəsmli əlyazmalar ənənəsinin oturuşmasına
ciddi təsir göstərir, həm də
miniatürçülüyün yalnız kitab çərçivəsində
deyil, rəssamlığın müstəqil qanadı kimi tərəqqisinə
yol açır.
Əbdülmömin Məhəmmədin sənət zəfərinin
böyük mənasını əsl tutumu ilə dərk etməkçün
İslam mədəniyyəti müstəvisində miniatür
sənətinin başlanğıcda hansı mübarizəli
yolu keçdiyinin tarixinə enmək gərəkdir.
Təxminən
1000 ilə çatan iri vaxt kəsiyində - eramızdan əvvəlki
son minilliyin axırıncı əsrlərindən VIII
yüzilə - ərəblər Azərbaycanı işğal
edib müsəlmanlığı gətirənəcən
yaradılmış kitablarımız, heykəllərimiz,
musiqilərimiz, rəsmlərimiz qeyb olub. Bizlərə
qılınc müsəlmanı deyirlər. Ərəbləri, onların gətirdikləri
İslamı, ərəb əlifbasını, İslam mədəniyyəti
ilə bağlı çox şeyləri biz dərhal yox, tədricən,
qılınc gücünə qəbul etmişik. Bizə yalnız qəbul etdirməyiblər, həm
də qəbul etdirmək istədiklərini qəbul etməmizə
maneçilik törədə biləcək mənəvi sərvətlərimizi
məcazi və müstəqim mənada qılıncdan
keçiriblər. Bu, bir ehtimaldır.
İkinci güman da ondan ibarətdir ki, ərəb əlifbası
həyatımıza, məişətimizə daha sıx daxil
olduqca yavaş-yavaş köhnə türk əlifbasını
bilənlər də ömrünü yaşayıb gedib, qalan
"oxunmaz" kitablar da "gərəksizləşib",
"məchullaşıb", bu minvalla da yoxluğa
uğrayıb.
Ərəblərin gəlişi, yeni dinin
yayılışı mahiyyəti ilə bir inqilab idi və
istənilən inqilab məqsədlərinin nə qədər
mütərəqqi olmasına baxmayaraq, hər halda mütləq
dağıdır və çox zaman pis hesab etdiyinin
gözünə qataraq çox yaxşı şeyləri də
dağıdır.
Dahi alim
Əbu Reyhan Biruni qədim Xarəzmdə yaradılmış
yazılı abidələrin, qiymətli elm, ədəbiyyat,
sənət risalələrinin 712-ci ildə Xarəzm xilafət
orduları tərəfindən fəth edilərkən sərkərdə
Qüteybə ibn Müslimənin hökmü ilə hansı
müdhiş qismətə uğradıldığını
belə təsvir edirdi: "Və Qüteybə Xarəzm əlifbasını
yaxşı bilən, o əlifbayla yazılmışlardan gərəyincə
agah olan, Xarəzmdə mövcud olan elmləri tədris eləyən
adamları cürbəcür işgəncələrə məruz
qoydu...
...
Qüteybə ibn Müslimə Xarəzm katiblərinin
axırına çıxandan sonra din xadimlərini
öldürtdü, onların kitablarını
yandırtdı, xarəzmlilər bisavad qaldılar və
ümidlərini yalnız yaddaşlarındakılara
bağladılar".
Bu zərbələr Azərbaycana da dəyib, ona görə
də qədim köklərimizlə bizi bağlayan
çox-çox damarlar qırılıb, əslimiz-nəslimiz,
sənətimiz, mədəniyyətimiz saysız və
qaranlıq suallara ürcah olub. Ən çox itirənlərdən
biri rəssamlığımız olub.
"O kəslər
ki Allahın xəlq etdiyi canlıları yamsılamaq fikrindədirlər,
Qiyamət günü hamıdan ağır cəzalanacaqlar!
Çünki
məhşər ayağında onların nəqş etdikləri
surətlər rəsmlərdən ayrılaraq öz
yaradanını axtarıb tapacaq, ətəyindən
yapışıb ondan can istəyəcəkdir.
O isə,
şəksiz, bunu edə bilməyəcək və əbədi
olaraq cəhənnəm zəbanələrində
yanacaqdır!"
Surət yaratmaq iddiasına düşə biləcəkləri
hədis belə hədələyirdi və bu qadağayacan yaradılmışların
aqibətinin necə olduğunu müəyyənləşdirməkçün
dərin təfəkkürə dalmağa ehtiyac yoxdur.
Hegel
estetikaya aid mühazirələrində İslamın rəsmə
baxışına münasibət bildirmişdi: "Məhəmməd
dininə mənsub olan türklər heç bir şəkil,
portret və sair çəkməyə qoymurlar; Ceyms Brüs Həbəşistana
səfəri zamanı bir türkə balıq şəklini
göstərir, türk əvvəlcə çox heyrətlənir,
sonra isə tələsik belə deyir: "Bəs bu balıq
Qiyamət günü qarşında durub sənə deyəndə
ki, mənə mənim cismimi vermisən, ancaq can verməmisən,
onda öz günahını yumaqdan ötrü sən nə
cavab verəcəksən?"
İbrətli nümunədir - deməli, şəriət
qəlibi, şəriət düsturu artıq beyinlərdəydi
və insanlar o çərçivədə
düşünürdülər.
Bu da
Hegelin "Estetika"sındandır: "Sünnədə
nağıl olunduğuna görə, peyğəmbərin
arvadları Ümmi Həbibə və Ümmi Səlimə
Efiop kilsələrində şəkillər görmələrini
ona söyləyəndə rəsul buyurmuşdu: "Bu surətlər
Qiyamət günü dilə gəlib öz
yaradıcılarını ittiham edəcəklər".
Arxayın
qalibiyyət günlərinə yetməkçün məşəqqətli,
uzun mübarizəli yollar keçmiş təkallahlı
İslam başlanğıc dövründə bütpərəstlik
kimi surətpərəst və çoxsilahlı bir rəqiblə
üz-üzəykən heykəltəraşlığı, rəssamlığı
yasaq saymasaydı, mövcud heykəl və rəsmləri məhv
etməsəydi, əlbəttə ki, işi daha çətin,
nailiyyətə aparan yolu daha uzun olardı.
Əsrlər keçəcək, İslam dünya dininə
dönəndən, tam bərqərar olandan sonra, daha heç
bir dinin basqısından hürküsü olmayanda tədricən
heykəltəraşlığa da, rəssamlığa da
başlanğıcdakı ifrat barışmaz
baxışı dəyişəcək, asta-asta yumşalacaq.
Başlanğıcda yalnız ağacları,
çiçəkləri və cansız əşyaları
çəkməyə yol verilirsə, İslam daha möhkəm
ayaq tutduqca yasağın təbiəti dəyişdiriləcək.
Rəssamlar
tədricən surət də çəkəcək,
İslama iman da bəsləyəcək - bir iş o birinə
qətiyyən mane olmayacaq.
Və rəssam özü də, mühit də sanki
şəriətin bir zamanlar surət yaradanlara yönəltdiyi
hədə-qorxusunu unudacaq.
Hədislərin təklif etdiyi qadağalar silsiləsi
yekcins deyildir.
Qadağalar var ki, İslamın erkən
dövrlərindən indiyədək qüvvədədir,
qadağalar da var ki, müvəqqəti səciyyə
daşıyıblar, tarixi şəraitlə əlaqədar
olub, zaman dəyişdikcə sərtlikləri soyuyub,
yüngülləşdiriliblər. Belə
ki, İslam alimləri daim hədislərin "olar-olmaz"
hüdudlarını çağa görə
araşdırıblar.
Erkən İslam rəssamlığa - nəqqaşlığa,
müsəvvirliyə nə qədər tərs yanaşsa da,
Allahın Özünü elə ən böyük rəssam
adlandırırdı - orta çağ mətnlərində həm
nəqqaş, həm müsəvvir Allahın epitetləri cərgəsindədir.
"Quran"ın
"Həşr" surəsinin 24-cü ayəsi: "O (hər
şeyi), yaradan, yoxdan var edən və (hər şeyə) surət
verən - (müsəvvir) - Allahdır. Ən
gözəl adlar - əsmayi-hüsna - ona məxsusdur".
XIII-XIV əsrlərdən yavaş-yavaş miniatür sənəti
inkişafa başlayacaq, XVI-XVII yüzillərdə
inkişafının parlaq mərhələsinə yetişəcək. Amma nədəndir
ki, oradakı insan çöhrələri sanki kukla, uyuq,
maskaymış kimi bir-birinə oxşayacaq, ifadəsiz,
hissiyyatsız, donuq təsvir ediləcək, insan şəkillərində
gerçəkçi plastika görünməyəcək?
Doğrudanmı
müsəlman Şərqi rəssamları - xəttatlıqla,
naxışçılıqla plastikanı heyrətamiz səviyyəyə
yüksəldə bilən o dahilər adi adam
sifətini olduğu kimi çəkə bilmirdilər? Doğrudanmı hələ bununçün
yetişməmişdilər?
Firdovsinin "Şahnamə"sində
"nigar"ını görüb bir oğlanın bir
qıza aşiq olması, vurulduğuna öz
"nigar"ı vasitəsilə eşq elan etməsi barədə
bilgilər keçir.
Bu yolla sevgi ismarışı göndərməyin bədii
əksi Nizamidə də, Nəvaidə də var.
Nə idi bu? "Nigar" - rəsm, surət, şəkil,
məcazi anlamda isə gözəl deməkdir. Firdovsidə,
Nizamidə, Nəvaidəki mənada isə artıq termindir -
"gözəlin portreti" deməkdir. Qadağa
varmışsa da, demək, xəlvəti portretlər çəkilirmiş.
Və əgər bu portret - "nigar" bir
qızın bir oğlanı, ya bir oğlanın bir
qızı şəxsən görmədən elə şəklinə
əsasən tanıması üçün çəkilirmişsə,
deməli, kifayət qədir dəqiq olurmuş.
Hələ miniatür sənətinin kamillik
dövrünə xeyli qalarkən - X yüzildə Sultan Mahmud
Qəznəvinin də Əbu Əli ibn Sinanın
nigarını - portretini çəkdirməsi haqda
qaynaqların sorağı düşündürücüdür. Sultan şəkli
çəkdirir, sonra ondan 40 surət
çıxartdırır və ölkənin müxtəlif
guşələrindəki valilərinə göndərir ki,
bu adamı harada görsəniz, tutub yanıma gətirin.
O nigar -
portret Əbu Əliylə eynən bənzər olmasaydı,
sonrakı miniatürlərdəki eynitipli simalara bənzəsəydi,
sultanın bu axtarış əməliyyatının heç
bir səməri olmazdı.
Qadağalar var ola-ola, yasaqlar işləyə-işləyə
istisnalar da mövcudmuş və elə yolverilməz əməllərin
icazəli icrası rəssamlığı, surətyaratmanı
ölüb-getməyə qoymurmuş, onun yeni intibahına zəmin
hazırlayırmış və barışıq həddi
kimi də miniatürdəki sxematik insan surətləri, nəhayət
ki, qanuni üzəçıxma haqqı qazanır.
Miniatürlərdəki
geyim-keçimləri əlvan, ətrafı rəngbərəng
insan surətlərinin hissiz, duyğusuz, cansız təsvir
edilməsi rəssamların seçməyə vadar
olduqları çıxış yolu idi - yəni Allahı
yamsılamırıq, Onun yaratdığı kimi kamil insan
yaratmırıq, çəkdiklərimiz cansız, ruhsuz surətlərdir
ki, onlar məhşər ayağında nə dirilə, nə
bizdən can, ruh uma bilərlər.
Beləliklə, rəssamlarımız insan surətini
tam real şəkildə çəkə bilsələr də,
Allahı təqlid etmək bidətçiliyi və
zındıqlığında
günahlandırılmamaqçün insanın, bir növ,
şərti işarəsini, insanaoxşar rəmzini çəkirdilər.
Və
onların müasirləri olan din qanunvericiləri də həmin
rəssamların əslində, tamamilə gerçəkçi
bir surət yarada bilmək qabiliyyətlərindən hali
olduqlarından bu cür qondarma insan şəkli çəkmələrini
surətçəkmə yox, elə adam
simvolu doğurmaq sayır, belə təsvirlərin Allahı
yamsılama olmadığı nəticəsi
çıxarırdılar.
Yaxşı, bəs nədən
miniatürçülük, təsvirçəkmə
yalnız kitab içində cərəyan edib və öz
ömrünü ayrıca yaşayan, müstəqil təsvirlər
dəb olmayıb?
Surət
yaratmağın ən kəskin əleyhdarlarından olan hədis
şərhçisi ən-Nəvanın mövqeyi bu
baxımdan diqqətəlayiqdir: "Təsvir yerə
döşənən xalça, başaltı yastıq, dirsəklənmək
üçün istifadə olunan mütəkkə, ya
etinasız münasibət bəslənən əşyanın
üzərindədirsə, bu, qadağan deyildir".
Fikir
verin: təsvir məişət mahiyyətlidirsə, pərəstiş
obyekti deyilsə, yolveriləndir.
Kitabdakı təsvir də bu görüm
bucağından baxılarkən pərəstiş hədəfi
yox, sadəcə, istifadə edilən, oxunan kitabın bəzəyi,
qeyri-sərbəst, qeyri-həlledici əlavəsi,
artırması olurdu. Yəni onun bütə çevrilmə
xatası yox idi.
Hədis qadağan edir, şəriət yasaq qoyurdu, amma
"Quran"ın özündə rəssamlığın
qabağını kəsəcək birbaşa "olmaz!"
hökmü yox idi.
Amma nə
fərqi!
Dini ehkamlar hökmfərma idi -
naxışçılıq, sənət səviyyəsinə
çatan hüsn-xətt cilalanıb, inkişaf edib, kitab mədəniyyətini
yaradıb, təsvir, surət yaradan rəssamlıqsa susub.
Və təsvirlər, surətlər doğuran rəssamlığımız
bu əbədiyyət qədər uzun təsir
bağışlayan sükutdan bir də XIII əsrdə əlyazma
kitabının səhifələrinə qısılaraq
ayılır.
Bəlkə bir qədər əvvəllər də nəsə
varmış.
Lakin istənilən halda elmin bu gün sahib
olduğu ilk miniatür örnəklərimiz XIII yüzilin əvvəllərində
"Vərqa və Gülşa" məsnəvisinə, XIII
yüzilin axırlarında - 1297-99-cu illərdə "Mənafi
əl-həyavan" əlyazma kitablarına çəkilənlərdir.
Az sonra isə
böyük alim və dövlət xadimi Fəzlullah Rəşidəddinin
bilavasitə təşkiletməsi və rəhbərliyi ilə
onun şah əsəri "Cami ət-təvarix"ə
(1308, 1314, 1318) miniatürlər çəkilir.
XIII yüzildə miniatür sənətinin yeni
yaranmış bir yaradıcılıq sahəsi kimi yox, sadəcə,
qarşısındakı bənd laxladığından dərhal
güclü axın kimi inkişafı tarixi həqiqətdir. Ən üzdəki
sübutlardan biri odur ki, kitab rəssamlığı,
miniatür sənəti yalnız poeziya, nəsr kitablarıyla
qovuşuqda deyil, hətta dəqiq elmlərə həsr
edilmiş sırf elmi risalələr içərisində də
zühur edir. Haqqında bəhs etmək
imkanımız olan belə qaynaqlardan biri təqribən XIII
yüzilin ortalarına aiddir.
Nücum elminə - orta çağ astronomiyasına həsr
edilmiş "Süvər ül-kitab" ("Ulduzların təsviri")
risaləsini 987-ci ildə vəfat etmiş Əbdülhəsən
Əburəhman ibn Ömər Razi qələmə
almışdı. Əsərin bir neçə əlyazma
nüsxəsi vardı. Lakin onlardan birini
çox dəyərli hesab edərək 1401-ci ildə
Bağdadı fəth edəndən sonra Teymurləng Səmərqənddəki
sarayının xəzinəsinə qənimət kimi
aparmışdı.
Bu əlyazma şəkilli idi və rəsmlərin də
müəllifi Azərbaycanın ən nadir simalarından
olmuş ensiklopedik zəka sahibi Nəsirəddin Tusi (1201-1274)
idi.
Marağa
rəsədxanasının yaradıcısı olmuş səmaşünas
Nəsirəddin Tusinin bu əsərə diqqəti təbii
idi, amma risaləyə çəkdiyi 84 şəkil onun
bütün başqa istedadları və elmi hünərlərindən
savayı, həm də rəssam, miniatürçü kimi təsdiqi
olaraq daha cəlbedicidir. Tusi miniatürçülüyünün,
Tusinin nəqş etdiyi surətlərin oçağkı və
ondan sonrakı miniatürlərdən bir seçkin fərqi də
odur ki, bunlar "elmi miniatürlərdir".
Və belə təcrübələri Tusi poeziyada da
etmişdi. Onun lirik, fəlsəfi şeirləri ilə
yanaşı, vəznli-qafiyəli risalə təəssüratı
oyadan, tutalım, mineralların xüsusiyyətlərinə həsr
edilmiş təmiz elmi mündəricəli, lakin şeirlə
bəyan edilmiş məsnəvisi və eyni çeşid
başqa mənzumələri də var.
Yeri gəlmişkən, Nəsirəddin Tusinin
sağlığında çəkilmiş
portret-miniatürü də günümüzə yetişmişdir. Əsli
İranda, Tehran Milli Kitabxanasında saxlanılır. Alimin başı çalmalı, bardaşqurma rəsmi
dairəvi medalyon içində profildən təsvir
edilmişdir. Rəsmin yuxarı və aşağı
hissəsində gözəl kufi xətti ilə
"Əl-mövlə əl-müəzzəm əl-imam əl-əzəm
Nəsir ül-millət vəddin Məhəmməd bin Məhəmməd
bin əl-Həsən ət-Tusi ətal əllahü beqah"
("Əzəmətli mövlana, böyük rəhbər
(imam), xalqın və dinin müdafiəçisi, ömrü
uzun olmuş Məhəmməd ibn Məhəmməd ibn Həsən
Tusi").
Əlbəttə ki, bu şəkil də orta
çağ kitab rəssamlığının ənənəsi
üslubunda çəkilmiş bir portretdir və onu Nəsirəddin
Tusinin real əksi yox, onun işarəsi, kodu kimi qəbul etməliyik.
Başqa portret-miniatürlərdə olduğu kimi, bu rəsmdə
də əks olunanın birbaşa tamaşaçıya
göz zilləməməsi, kənara baxması da orta
çağ miniatür sənətindəki süniləşdirmə,
əsildən uzaqlaşdırma, baxanın təsvirə
sitayiş etməsinə əsas verəcək bir əlamətin
qalmaması səbəbiyləydi.
Bütpərəstlikdə, buddizmdə, xaçpərəstlikdə
ilahlar, müqəddəslər, sitayiş edilməlilər təsvirlərdən
düz tamaşaçının gözünün içinə
baxır, sanki nəzərləriylə onu hipnoz etmək,
seyrçinin daxilinə varid olmaq istəyirlər.
Məhz o cür baxışda canlılıq işarəsi,
sitayiş fürsəti olduğundan yazılmamış (bəlkə
də lap yazılmış) qanunla bircə müsəlman
miniatüründə belə nə canlı gözlər, nə
dik baxışlar var. Miniatürlərdəki surətlərin
hamısı ya çəpəki əyləşib, ya kürək
tərəfdən çəkilib.
Miniatürdəki insan təsvirlərinin orta çağın
dini mühiti tərəfindən rəsm yox, işarə,
simvol kimi qəbul edilməsinin bir təsdiqi də Məhəmməd
peyğəmbərin özünün də miniatürlərə
gətirilməsidir. Başqa təsvir olunanlardan onun fərqi
sifətinin niqabla örtülməsidir və rübənd,
niqab da, olsun ki, rəssam tərəfindən onun üz cizgilərini
gizlətməkçün deyil, bu obrazın məhz peyğəmbər
olduğunu, daha dəqiqi, peyğəmbərin işarəsi,
simvolu olduğunu vurğulamaqdan ötrü idi.
İstedadlı başların adi insanlardan ən fərqli
xüsusiyyətlərindən biri də onların daxili azadlıqları,
ipə-sapa yatmazlıqları, müəyyən anlamda idarəolunmazlıqlarıdır. Əgər
istedadlara xas inadkarlıq, iki daşın arasından
çıxış yolu aramaq səyləri,
etirazçılıq duyğuları olmasaydı, yəqin ki,
orta çağ rəssamlığı erkən
İslamın yaratdığı yasaqlar, məhdudiyyətlər
cızığından çıxa bilməzdi. Amma yaradıcı insan özünüifadənin fəndlərini
arayırdı, çəpərləri, sədləri
aşmaq zərurəti onun ilhamını bəlkə daha
artıq səfərbərləşdirirdi.
İstanbulda Topqapı sarayı muzeyində orta
çağın rəssamı tərəfindən çəkilmiş
və düz tamaşaçısına baxan bir portret qorunur.
Bəs necə olub ki, bu rəsm yaranıb, nə təhər
olub ki, həddini aşmış rəssamın əlini kəsməyiblər? Allahın
müqəddəs adını nə qədər çox
yazsan, savabdır. Amma insan surətini o
cür çəkmək qadağandır. Orta əsrin itiağıllı rəssamı bu iki
tezisin barışıq məqamını tapıb. Gözəl xətlə, müxtəlif xətt
çeşidlərindən yararlanmaqla "Allah" kəlməsini
təkrar-təkrar o qədər yazıb ki, nəticədə
bu hərflər qamması gözəl bir insan camalı
doğurub.
Rəssamın istedadının gücü
"olmaz"ı "olar" vasitəsilə
"olarlaşdırıb".
Azərbaycan
kitab rəssamlığının, miniatür sənətimizin
inkişaf yolunun başlanğıcını dövrləşdirsək,
ilk mərhələni XIII-XIV yüzillərdə Marağa və
Rəşidiyyədə yaranmış əsərlər,
ikinci dövrü isə XV-XVI yüzillərdə Səfəvilərin
paytaxtı Təbrizdə güclü məktəb halında
formalaşmış zəngin miniatür irsi təşkil
edir.
İbn Bəhtişunun "Mənafi əl-həyavan"
əsərinə çəkilmiş 94 miniatürdən indiyə
24-ü salamat çatıb. Miniatür sənətimizin
ən əski örnəkləri sırasında olan bu rəsmlərin
müəllifləri bəlli deyil. Əlyazmaya daxil olan
"İki şir", "Adəm və Həvva",
"Pələng", "Fillər" və s. miniatürlər
kitab rəssamlığımızın erkən nümunələri
kimi araşdırıcılar tərəfindən tez-tez
örnək gətirilir, bu çəkililərdə bir tərəfdən
əski Beynəlnəhr, digər tərəfdən Çin
miniatür məktəblərinin aşkar təsiri olduğu
qeyd edilir.
Fəzlullah
Rəşidəddinin "Cami ət-təvarix"inə
çəkilmiş miniatürlərsə vaxtca "Mənafi
əl-həyavan"dan çox sonra yaranmamışlarsa da,
onlar üslub, məktəbcə xeyli fərqli, məzmunca rəngarəngdirlər,
Azərbaycan kitab rəssamlığının özünəməxsus
xüsusiyyətlər kəsb etmiş, daxilində müxtəlif
üslubları qovuşduraraq təzə yola çıxan
nümunələridir.
Qazan
xanın təklifi ilə Rəşidəddin 1300-cü ildə
"Cami ət-təvarix" əsərinin
yazılışına başlamış, bu misilsiz tarixi abidəni
16 il sonra tamamlamışdı.
Rəşidəddin 1318-ci ildə Qazan xanın varisi və
qardaşı hökmdar Olcaytunu zəhərləmək cəhdində
müqəssir hesab edilərək qətlə yetirilir.
1330-cu ildə isə Rəşidiyyə şəhəri
və Rəşidəddinin orada yaratdığı möhtəşəm
kitabxana viran qalır.
Həmin kitabxanadakı miniatürlü "Cami ət-təvarix"
əlyazmalarından üçü hifz olunub. Biri hazırda
Edinburq Universitetinin kitabxanasında (1307-08-ci illərdə
yaradılmış nüsxə), digəri Londondakı Asiya
Kral Cəmiyyətində (1314-cü ildə hazırlanıb),
üçüncüsü İstanbulda Topqapı muzeyindədir
(bu da 1314-cü ilin saxlancıdır).
Rəşidəddinin "Cami ət-təvarix"i
enisiklopedik bir tarix əsəriydi, əhatə etdiyi
mövzular, şəxsiyyətlər, hadisələr həddən
ziyadə müxtəlif, çoxşaxəli idi və
miniatürlərinin mövzuca rəngarəngliyi baxımından
da bu nüsxələrin qarşısında rəqabətə
çıxacaq əlyazmalar tapmaq təxminən
mümkünsüzdür. Müsəlman Şərqi
miniatürçülüyündə, ədəbiyyatda
olduğu kimi, süjet və mövzu təkrarlığı ənənəvidir.
"Cami ət-təvarix"dəki bir çox
miniatürlərsə bu baxımdan da unikaldırlar - "Cami
ət-təvarix"də xeyli rəsm var ki, bu mövzular nə
əvvəl, nə sonra işlənib.
XIII-XIV əsrlər
Azərbaycan miniatürünün bir zirvəsi "Cami ət-təvarix"in
təsvirləridirsə, digəri elmi ədəbiyyatda
"Demott "Şahnamə"si", ya "Böyük Təbriz
"Şahnamə"si" adıyla şöhrətlənmiş
əlyazmanın çəkililəridir.
Yalnız
fars poeziyası və ümumilikdə farsdilli şeirin deyil,
bütövlükdə dünya ədəbiyyatının
nadir incilərindən olan Firdovsi "Şahnamə"si min
illik dövr boyunca Yaxın və Orta Şərqdə
yalnız ən çox sevilib oxunan əsər olmaqla
qalmayıb, həm də rəssamların ən çox
müraciət edib illüstrasiyalar çəkdikləri epopeya
olub. Özü də orta əsrlərdən
başlanan maraq hətta XIX-XX yüzillərdə də
sönməyib.
Görkəmli
xəttat və rəssam Dust Məhəmmədin yazmasınca,
"Şahnamə"nin bu nüsxəsinin
miniatürlərini Elxani hökmdarı Əbu Səidin
(1317-1335) sarayında çalışan Əhməd Musa və
ustad Şəmsəddin Təbrizi yaratmışlar.
Amma dolayısı ilə bu incinin də ərsəyə
gəlməsində Rəşidəddinin təsiri var.
Rəşidəddinin oğlu Qiyasəddin Əbu Səidin
vəziri idi və əlyazmanın, onun miniatürlərinin
sifariş edilib hazırlanması da məhz onun vəzirlik
dövrünə təsadüf edir. Araşdırıcılar
nüsxənin yaradılma tarixini 1330-60-cı illərə aid
edirlər.
Bu
"Şahnamə"ni tədqiq etmiş
E.Şreder hökm verir: "Yaxın Şərq miniatür sənəti
üçün XIV əsrin inqilabi əhəmiyyət
daşıdığı aydındır və Demott
"Şahnamə"sinin də onun ürəyi olması təkzibedilməzdir".
Araşdırıcıların
təhlillərinə görə, parçalanıb
satılmış, dünyaya hissə-hissə səpələnmiş
Demott "Şahnamə"si cərrahiyyələrə
uğramazdan qabaq 280 səhifəymiş və onun 120
miniatürü varmış. İndilik 58
miniatürün yeri-yuvası bəllidir. Ola
bilsin ki, qalanları da, əsasən, şəxsi
kolleksiyalardadır, ya itib-batmışdır.
"Böyük
Təbriz "Şahnamə"si"nin
miniatürlərini yaratmış Əhməd Musa və Şəmsəddin
Təbrizini hərdən Cotto ilə tutuşduranlar ilk növbədə
onların öz vaxtlarından sabaha doğru ciddi
sıçrayış etmələrini, miniatür sənətinin
gələcək yüksəlişlərinə etibarlı təməl
yaratmalarını göz önünə almışlar.
Çox zaman orta çağ, illah da XIV-XVI yüzillər
İran-fars miniatürləri ilə Azərbaycan-türk
miniatürləri və miniatürçüləri
arasında sərhəd qoyulmur, onlar eyni kimi
qavranılırlar.
Görkəmli
sənətşünas B.Veymarnsa Təbriz rəssamlarını
İranın digər mədəni mərkəzlərində
fəaliyyətdə olan miniatürçülərdən
ayırırdı: "Epik süjetləri bədii cəhətdən
daha dərindən açmalarına görə
"Böyük Təbriz "Şahnamə"si"nin rəssamları
bu dövrdə Şirazda işləyən müasirlərindən
yüksəkdə dururdular".
XIII-XIV əsrlərdə özünü tanıdan,
öz sifətini tapan Azərbaycan kitab rəssamlığı
- miniatür sənətimiz hələ sənət tarixi
üçün böyük sözünü deməmişdi,
miniatürümüzün daha böyük zəfəri hələ
qarşıdaydı. XVI-XVII yüzillərdə Azərbaycan
miniatür sənəti yalnız ayrı-ayrı parlaq şəxsiyyətləriylə
deyil, həm də məktəb olaraq meydan oxuyacaq.
XV əsrdə məhz həmin güclü məktəbin
təşəkkül, böyük sözünü demək
üçün gücyığma mərhələsi idi.
Başlanan
əsrin Təbrizdə Azərbaycana və geniş anlamda
dünya sənətinə bağışlayacağı ən
ali töhfə isə əvəzsiz rəssam
Sultan Məhəmməd, onun üslubu, zövqü, səliqəsi
ilə bağlı miniatür məktəbi oldu.
Alman alimi
F.Şults XX yüzilin əvvəllərində Təbrizdəki,
Səmərqənddəki, Buxaradakı, Heratdakı və digər
məktəb sayılası məntəqələrdəki
miniatür sənəti irsini araşdırdıqdan sonra
üstünlüyü Təbrizə verir, Təbrizi "Ana məktəb"
adlandırır, o biri şəhərlərdə - mərkəzlərdəki
inkişafın da Təbrizə borclu olduğunu qeyd edirdi.
Haqlı idi, çünki bitərəf olaraq dəlillərin,
oradakı sənədlərin əsasında bu qənaətə
yetişmişdi.
Elm və
mədəniyyət tarixində gah "Səfəvi məktəbi",
gah "Təhmasib məktəbi", çox zaman isə
"Sultan Məhəmməd məktəbi" kimi anılan və
araşdırılan XVI-XVII yüzillər Təbriz
miniatür yaradıcılığı bir bütöv olaraq,
aydın məsələdir ki, ayrı-ayrı üstün
fırça və qələm sahiblərinin toplusu kimi
düşünülməlidir.
Lakin bu zirvəyə gətirib çıxaran yol XIII əsrdən
başlanır. Ona görə də Əbdülmömin
Məhəmməd əl-Xoyinin adı və yaratdıqları
miniatür və kitabçılıq tariximizin ən şərəfli
səhifəsi kimi daim iftixar oyadacaq.
İllərlə
haqqında yalnız ayrı-ayrı fraqmentləri əsasında
bəhs etmək imkanımız olan, uzaqdan-uzağa bələd
olduğumuz Əbdülmömin miniatürləri bu gün
ayrıca kitab halında qarşımızda ikən bu,
yalnız klassik miniatür incilərimzi görüb zövq
almaq, hər bir lövhənin ayrı-ayrı xüsusiyyətlərini
araşdırmağa yaranan münasib imkanı deyil, həm də
Yaxın və Orta Şərqdə miniatür sənətinin
sonrakı irəliləyişlərində bir çox
impulsların haradan qaynaqlandığını anlamaq fürsətidir.
Məhz XIII yüzildə Azərbaycan sənətkarlarının
miniatür sənətində aparıcı mövqe
tutması, istər mövzu rəngarəngliyi, istər
üslub fərqliliyi, istərsə də icra bənzərsizlikləri
ilə seçilmələri rəssamlığın bu sahəsində
daimi birinciliyimiz və aparıcı mövqeyimizi təmin
etmişdir.
Müasir Azərbaycan boyakarlığında məxsusi
yeri olan Çingiz Fərzəliyevin mədəniyyət təşkilatçısı
və təbliğatçılığında xidmətləri
nə qədər diqqətəlayiqdirsə, onun son illərdə
bir naşir və sənətşünas kimi cəmiyyətə
təqdim etdiyi əsərlər bir o qədər təqdirəlayiq
və gərəklidir. Onun tərtibində işıq
üzü görmüş "Azərbaycan Rəngkarlığı.
Antologiya" (Bakı, 2007), "Azərbaycan Dövlət
İncəsənət Muzeyi" (Bakı, 2010), "Azərbaycan
el sənəti" (Bakı, 2013), XX əsr Azərbaycanının
təsviri sənətində tanınan 45 görkəmli incəsənət
xadiminin yaradıcılığını əks etdirən
"Sərvət" silsiləsindən 36 kitab (Bakı, 2014)
elə kitab-abidələrdir ki, onları bu səviyyədə
araya-ərsəyə gətirmək yalnız elə
Çingiz Fərzəliyev kimi həm özü rəssam
olan, bu sənətin incəliklərinə içəridən
bələd, həm yüksək zövq sahibi, həm də
qabil sənətşünas səriştələrinə
malik bir universala nəsib ola bilər.
Əbdülmömin Məhəmməd əl-Xoyinin
"Vərqa və Gülşa" əlyazmasına çəkdiyi
71 miniatürdən ibarət kitabın müvafiq təhlillərlə
nəşri isə mədəni və elmi həyatımızda
çox əlamətdar hadisə kimi dəyərləndirilməlidir.
Çingiz
Fərzəliyevin çoxlu təltifləri var və o, Rusiya
Rəssamlıq Akademiyasının fəxri üzvü, Tbilisi
Dövlət Rəssamlıq Akademiyasının fəxri
doktoru, Özbəkistan Rəssamlıq Akademiyasının,
Kembric Universiteti Beynəlxalq Bioqrafik Mərkəzinin və
V.İ.Surikov adına Moskva Dövlət Akademik Rəssamlıq
İnstitutunun fəxri professorudur, eləcə də bir
çox mükafatlara, orden və medallara layiq
görülüb. Lakin imzasının belə bir nəşr
üzərində olması, zənnimcə, Çingiz Fərzəliyevin
qazandığı ən ali təltiflərdəndir
və bu əsərə görə ona həmişə minnətdarlıq
ediləcək. Çünki orta əsrlərin
qaranlığında itən bir böyük sənətkarımızı
bizə təzədən qaytarmaq, onun misilsiz miniatür irsini
müasir və gələcək nəsillərə nəfis
bir şəkildə təqdim etmək həm
xalqımızın yaradıcı dühasının
üstünlüyünü nümayiş etdirmək, həm
də sabah aparılacaq neçə tədqiqata
zəmin hazırlamaq deməkdir.
Dünyanın
əksər xalqlarının sevimli məhəbbət hekayətləri,
o məhəbbət dastanlarının məşhur qəhrəmanları
var. Yaxın və Orta Şərqin Leyli və Məcnunu, Fərhad
və Şirini, Vamiq və Əzrası... ilə
yanaşı, tarixcə onların hamısından köhnə
olan Vərqa və Gülşa sevgisi də müxtəlif əsrlərin
mahir söz ustaları tərəfindən dönə-dönə
nəzmə çəkilib.
Yazılı
ədəbiyyatda iki gəncin - Vərqa ilə
Gülşanın alovlu eşq macərasını ilk qələmə
alan Əyyuqidən sonra farsdilli ədəbiyyatda
eyni mövzulu xeyli məsnəvi yarandığı kimi,
özbək, türkmən, əfqan, osmanlı şairləri
də bu mövzuda güclərini sınayıblar. 1368-ci ildə
"Vərqa və Gülşa"nın
türkdilli ədəbiyyatdakı ən gözəl örnəklərindən
birini doğuran Yusif Məddahın ardınca 1629-cu ildə digər
şairimiz Məsihi də ana dilində bu eşq rəvayətinə
yeni həyat verdi.
Məsihinin "Vərqa və Gülşa"sından
gələn bu misralar Əbdülmömin Məhəmməd
Xoylunun elmi dövriyyəyə və sənət
xiridarlarının ixtiyarına bütövlüyü ilə
təzədən qayıdan miniatürlər silsiləsinə
və onları sanballı bir kitab biçimində millətə
təqdim edən Çingiz Fərzəliyevin səylərinə
də çox yaraşır.
Sevda ki əgər
tuta dəmaği,
Rövşən qıla bu sönən çiraği.
Açıb
verə canə bab-i ümmid,
Eyş-i əbəd ü həyat-i cavid.
Beyninə
və qəlbinə sənət mirasımızın incisini
diriltmək, əsrlərin uzağında sozalan
çırağı təzədən alovlandırmaq
sevdası düşən Çingiz Fərzəliyev bu nəşrlə
məhz itkin incilərimizin qayıdışı
üçün daha bir ümid qapısını
açıb, bununla da bizlərə əbədi zövq,
Əbdülmömin Məhəmməd Xoylunun rəsmlərinə
yeni və əbədi həyat bağışlayıb.
Rafael Hüseynov
525-ci qəzet.- 2021.- 9 may.- S.14-16.