Ümumi
dilçilik elmi üçün qiymətli dərslik
Bakı Dövlət Universiteti Filologiya fakültəsində
bakalavr pilləsinin son kursunda tədris olunan Ümumi
dilçilik fənni tələbələrdə dil
haqqındakı elmin əsasları barədə mükəmməl
təsəvvür yaratmağa xidmət edir.
Ümumi
dilçilik kaferdasının tədris etdiyi bu fənnin indiyə
qədər nə proqramlarında, nə də istifadə edilən
dərslik, yaxud dərs vəsaitlərində zəruri stabillik
olmamışdır. Səbəbi isə odur ki,
keçən əsrin 70-ci illərinə aid təcrübə,
yəni köhnə təhsil sistemi üzrə beşinci kurslardakı tədris ənənəsi
bu və ya digər şəkildə davam etdirilib, yalnız
cari dəyişikliklərlə
kifayətlənib. Həm proqramların, həm də dərslik,
yaxud dərs vəsaitlərinin ən böyük çatışmazlığı
isə bilavasitə ilk mənbələrdən - dünya
dilçiliyi klassiklərinin əsərlərindən uzaq
düşməsi, nəticə etibarilə, məsələn,
V.Humboldt, F.Sössür, N.Xomski
kimi dühaların ideyalarının tələbələrə
rus-sovet dilçilərinin bir çox hallarda qüsurlu
baxışları prizmasından təqdim olunmasıdır. Tədrisin keyfiyyəti nöqteyi-nəzərindən
başqa bir çatışmazlıq isə ondan ibarətdir
ki, adətən, mövzuların seçilməsində
özünü göstərən məntiqi-elmi sistemsizlik və
ya metodoloji yanlışlıq kursun mənimsənilməsində
ciddi problemlər yaratmışdır.
Akademik
Nizami Cəfərovun tərtib etdiyi dərslikdə əsas məziyyət, bir tərəfdən,
fənnin tədrisində müəyyən
kompaktlığa, ideya-məzmun mükəmməlliyinə cəhd
edilməsidirsə, digər tərəfdən, dil
haqqındakı elmin hər hansı problemini şərh edərkən
birbaşa ilk mənbələrə istinad olunmasıdır.
Bu, ilk növbədə, ondan irəli
gəlir ki, müəllif artıq neçə illərdir ki,
dünya dilçilik klassiklərinin ən mühüm əsərlərini ruscadan Azərbaycan dilinə
çevirməklə məşğuldur və ötən il
akademik Nizami Cəfərovun tərcümələrinin
üstünlük təşkil etdiyi "Ümumi
dilçilik müntəxəbat"ı nəşr olunub.
Dərsliyin
kifayət qədər sistemli quruluşu var. O, indiyə qədər
"Ümumi dilçilik" dərsliklərində
öz əksini tapmamış
"Dilçiliyin predmeti" mövzusu ilə
başlayır. Hansı ki, burada dil
haqqındakı elmin öz həqiqi obyektinə yiyələnməsi
tarixi nəzərdən keçirilərək onun predmeti barədə
geniş analitik təsəvvür yaradılır. Sonra
isə aşağıdakı mövzular təqdim olunur: 1)
Dilçiliyin tarixi, 2) Dilçiliyin metodları, 3) Dilin mahiyyəti,
4) Daxili və ya sinxron dilçilik, 5) Xarici və ya diaxron
dilçilik.
Dilçiliyin
tarixi inkişaf dövrlərini təqdim edərkən müəllif mövcud ənənədən
fərqli olaraq ayrı-ayrı hadisələrin təfsilatına
yox, dil ilə bağlı təsəvvür, nəzəriyyə
və təlimlərin varisliyinə diqqət yetirir. Burada verilən
bölgü kifayət qədər elmi prinsiplərə
dayanmaqla bərabər, metodiki baxımdan da rahat qavranıldığına
görə dil haqqındakı elmin təşəkkül,
təkamül və tənəzzül dövrlərinin
bir-birini əvəz etməsi barədə qənaətin təsadüfi
olmadığına inam doğurur.
Müəllifin
dilçiliyin tarixindən sonra onun metodlarından bəhs etməsi,
eləcə də üç əsas metod (təsviri, müqayisəli-
tarixi və müqayisəli-tipoloji) üzərində
dayanması, fikrimizcə, məntiqlidir və eyni sözləri
dilin mahiyyətinə həsr olunmuş bölmə barəsində
də demək olar.
Ümumiyyətlə, N.Cəfərovun dərslikdə
F.Sössür təliminə daha çox əsaslandığı
diqqəti cəlb edir. Xüsusilə daxili və ya sinxron - xarici
və ya diaxron dilçilik təsnifini ön plana çəkərək
dil haqqındakı elmin kardinal problemlərini məhz bu
mövqedən şərh eləməyə
çalışması həmin əsaslanmanın nəticəsidir.
Lakin burada söhbət F.de Sössürün
ideyalarını mexaniki şəkildə qəbul etməkdən
getmir. Dərslikdə dahi dilçinin təliminə
onun birbaşa varislərinin - strukturalistlərin tənqidi
münasibəti, multidissiplinar təlimlərin müxtəlif
reaksiyaları da öz müfəssəl əksini
tapmışdır.
Dərsliyin bir üstünlüyü də ümumi
dilçilik problemlərinin izahında polemikaya geniş meydan
açılması, tələbələrin
yaradıcılıq axtarışlarına həvəsləndirilməsi,
onların bu və ya digər mövzu ətrafında müstəqil
fikir söyləmək bacarlıqlarının inkişafı
üçün şərait yaradılmasıdır.
İnanırıq ki, "Ümumi dilçilik" dərsliyi
dil haqqında elmin bakalavr pilləsində daha uğurla tədrisi
işinə yardım edəcək.
Qismət CƏFƏROV
Nadir RZALI
525-ci qəzet.- 2021.- 22 may. S. 12.