Kavalerli Məhəmməd bəy
Vasif QULİYEV
Şuşaya qonaq-qara gələndə
pəhləvan güləşdirmək, qoç, dəvə
döyüşdürmək, atçapma yarışları,
musiqili-ədəbi məclislər keçirmək şəhərin
nüfuzlu ağsaqqallarından olan Cəfərqulu xan
Cavanşirin şakəri idi. Bu vətənpərvər
ziyalı həmin əyləncələri təşkil etməklə
həm qonaqları əyləndirir, həm də
xalqımızın mədəniyyətini, milli
oyunlarımızı, Qarabağın qonaqpərvərliyini
onların qarşısında nümayiş etdirirdi.
... Yenə də
Cıdır düzündə qələbəlik idi. Xan
Tiflisdən, Bakıdan, Şəkidən, Şamaxıdan, Gəncədən,
İrəvandan, hətta uzaq Peterburqdan gəlmiş
dostlarını cıdır meydanına gətirmişdi.
Qonaqları da ən çox maraqlandıran hələ
neçə il əvvəl Cəfərqulu
xanın haqqında fəxrlə, ürəkdolusu söhbət
açdığı atçapma yarışları idi. Ona görə də xan həmin gün
yarışda iştirak etmək üçün Qarabağın
bütün say-seçmə, igid oğlanlarını
Şuşaya yığmışdı.
... İgidlər, ərənlər
öz güclərini, məharətlərini göstərməyə
başladılar. Yarışa sonsuz maraqla tamaşa edən
yüksək rütbəli peterburqlu qonaqlardan biri bu vaxt
köhlən üstündə qırğı kimi səkən,
müxtəlif fəndlər işlədərək atı
çapa-çapa düşüb-minən gənc
oğlanın kim olduğunu Cəfərqulu
xandan soruşdu. Xan bu igid haqqında qısaca məlumat verəndən
sonra çar zabiti heyrətini gizlədə bilməyib dedi:
- Bu ki əsl kavaleristdir!..
Yarış başa
çatandan sonra yüksək rütbəli zabitin xahişi ilə
Cəfərqulu xan həmin oğlanı - Məhəmmədi
qonaqlar üçün öz həyətində təşkil
etdiyi ziyafətə dəvət elədi. Burda zabit həmin oğlanla
daha yaxından tanış oldu, hələ
onu çar hökumətinə xidmət etmək
üçün yaxınlarda rus ordusuna dəvət edəcəyi
fikrini də bildirdi... Məclisin şirin yerində
həmin zabit başları üzərindən uçan
quşun hansı quş olduğunu soruşdu. Quş çox yüksəkdən uçduğuna
görə heç kəs onun adını
doğru-dürüst deyə bilmədi. Məhəmməd
izn istəyib, rus zabitinin tapançası ilə qaraltını
nişan alaraq, necə deyərlər,
quşu düz gözündən vurub, yerə saldı.
Onların lap yaxınlığına düşən
quşun qartal olduğu məlum oldu. Heyranlıqla bu mənzərəyə
tamaşa edən yüksək rütbəli çar zabiti
heç bir söz demədən sinəsində parlayan ordeni
çıxarıb, hamının gözü
qarşısında Məhəmmədin döşünə
taxdı və sonra onun cəldliyinə, igidliyinə
vurulduğunu bir daha təkrar elədi... Həmin vaxtdan Məhəmmədin
adının qabağına bir ad da əlavə olundu: Kavalerli
Məhəmməd! Və ailəsinin bütün kişi üzvləri "kavalerlər"
adı ilə adlandırılmağa və onlara xüsusi
hörmət bəslənilməyə başladı...
Məhəmməd
Şuşanın Çuxur məhəlləsindən,
Qarabağın tanınmış bəylərindən olan
Şirin bəyin üçüncü oğlu idi. Ailədə beş
qardaş, bir bacı idilər. Böyük
qardaş Həsən bəy rus üsul-idarəsinə
qarşı çıxdığına görə uzun illər
Bakıda həbs cəzası çəkmiş və elə
orda da vəfat etmişdi. Tağı bəy
adlı digər bir qardaşı isə sonralar, 1905-ci ildə
Vladiqafqazdan Şuşaya qayıdarkən Bakıda ermənilər
tərəfindən öldürülmüşdü. Qardaşı Həsən bəyin tutulması Məhəmmədin
mövcud rejimə qarşı çıxmasına bir növ
səbəb oldu. O, başına özü kimi bir
neçə say-seçmə igid toplayıb, dağlara
çəkildi, Qarabağda yenicə başlanmış
qaçaqçılıq hərəkatını daha da
alovlandırdı. Adı az müddətdə
bütün Qafqaza yayıldı, Peterburqda hallanmağa
başladı. Elə həmin vaxtlar Qaçaq Nəbi
də Zəngəzurda təzəcə
qaçaqçılığa başlamışdı.
Hər iki qaçaq bir-birinin adını
eşitmiş, üzlərini görməmişdi. Lakin
bir-birinə bənzəyən taleləri çox çəkmədən
onları görüşdürdü, dostlaşdırdı...
Hər iki igid haqqında el
arasında həqiqət dolu rəvayətlər, əhvalatlar
indi də gəzib-dolaşır. Deyirlər ki, Kavalerli
Məhəmməd bəylə Qaçaq Nəbi Şuşada
məşhur tarzən Sadıqcanın apardığı bir
toya gedirlər. Çağrılmamış
qonaqları tanıyan çalğıçıların
qorxudan əl-ayağı soyuyur, toy əhli təşvişə
düşür. Bu haləti görən Kavalerli Məhəmməd
bəy qanqaraçılığı aradan qaldırmaq
üçün üzünü məclisdəkilərə
tutaraq: - Nə oldu?! Niyə
çalıb-oynamırsınız?! Biz ki
adamyeyən deyilik. Sizin də bir
tayınız bizik. Sizinlə bizim heç bir işimiz
yoxdur! Bizim düşmənlərimiz ancaq çar hökuməti
və onun quyruqbulayanlarıdır! - deyir. Sonra məclisi canlandırmaq üçün təzəcə
məşhurlaşan "Qaçaq Nəbi"
havasını sifariş verir və hər iki qaçaq qol
götürüb oynayır. Toy əhli
özünə gəlib, yenidən əvvəlki kimi şənlənir.
İki saata yaxın burda iştirak edən
qaçaqlar məclisə xüsusi bir əhval-ruhiyyə gətirirlər.
Sonra da sazandalara xələt verib, nəmərlərini
salaraq çıxıb gedirlər.
Bu əhvalatdan sonra
çoxlarının gözündə quldur kimi qələmə
verilən Qaçaq Nəbiyə və Kavalerli Məhəmməd
bəyə camaatın münasibəti dəyişir. Bir çox
cavanlar onların dəstələrinə qoşulur.
Kavalerli Məhəmməd bəyin
səsi-sorağı İranda da tez-tez eşidilirdi. O, vaxtaşırı o taya
adlayır, kasıb-kusubu incidən haramxor hökumət
nümayəndələrini cəzalandırır, sadə,
yoxsul adamlara həyan dururdu. Tacirlər, hətta
çox vaxt gömrük haqqını hökumət nümayəndələrinə
yox, Kavalerli Məhəmməd bəyə verərək o
tay-bu taya rahatlıqla gedib-gələ bilirdilər. O
vaxtlar ona həsr olunmuş şeirlərin bir bəndi belə
idi:
Kazak gəldi Selliyə, (Kənd
adı)
Gəlin qaçaq Telliyə. (Qaçaqların gizləndiyi
yer)
Urusa tamojna vermə,
Apar Kavalerliyə...
Şuşada mükəmməl mədrəsə
təhsili almış, ərəb və fars
dillərini də gözəl bilən və olduqca dindar bir
adam olan Kavalerli Məhəmməd bəy İran səfərlərinin
birində Xorasan ziyarətinə də getmiş və Kərbəlayı
olmuşdu.
Bir gün Kərbəlayı Məhəmməd qaçaq yoldaşları ilə İrandan bu taya qayıdarkən strajniklər Araz kənarında onları mühasirəyə alıb, tutmaq istəyirlər. Aralarında atışma düşür. Kərbəlayı Məhəmməd strajniklərdən birini vurur və qaçaqlar qaçıb aradan çıxırlar. Yoldaşlarından biri "Kərbəlayı Məhəmməd, Kərbəlayı Məhəmməd!" - deyə onu haraylayanda strajniklər eşidib, bu adı yadda saxlayırlar. Kərbəlayı Məhəmməd isə izi itirmək üçün sərhəddən Şuşaya daha tez - iki saata gəlib çıxır. O, guya, heç şəhərdən kənara çıxmadığını bildirmək üçün təzəcə vəfat etmiş qonşusunun dəfnində də iştirak edir. Bununla belə, şübhələndiklərinə görə onu məhkəməyə verirlər. Kərbəlayı Məhəmmədin yaxın dostu, şair Qasım bəy Zakirin nəvəsi İbrahim bəy Fuladov o vaxtlar məhkəmə orqanlarında çalışırdı. Ona görə də dostuna vəkillik etməyi öz üzərinə götürmüşdü. Əhvalatdan xəbərdar olan İbrahim bəy çıxış edir. Deyir ki, əvvəla, hadisə baş verəndən iki saat sonra belə uzaq məsafədən Şuşaya gəlib-çatmaq müşkül məsələdir. İkincisi də, nə çoxdur "Kərbəlayı", "Məhəmməd" adları. İbrahim bəy öz fikrini belə əsaslandırır: - Hörmətli məhkəmə işçiləri bilməlidirlər ki, xaçpərəstlər çıxılmaz vəziyyətə, dar günə düşəndə, adətən, "Beytül-müqəddəs"i, İsanı və Məryəmi, müsəlmanlar isə çətin anlarda müqəddəs Kərbəlanı, Məhəmməd peyğəmbəri köməyə çağırırlar. Yəqin ki, sərhədi pozan müsəlmanlar da bu sözləri bərkdən demiş, kömək istəmişlər. Bu iki kəlməyə görə, insan taleyini belə həll etmək olmaz. İbrahim bəy Fuladov beləliklə, dostuna bəraət qazandırır.
Kavalerli Məhəmməd bəyin şöhrəti artdıqca düşmənlərinin sayı da çoxalırdı. Hacı Şükür adlı birisinin onu heç gözü götürmürdü. O, tez-tez Məhəmməddən çuğulçuluq edir, kimlərlə oturub-durduğunu, harda gizləndiyini polis idarəsinə xəbər verirdi. Ona görə də tez-tez polislər onun evinə basqın edir, tuta bilməyəndə hayıflarını çıxmaq üçün ailəsini incidir, axtarış apararaq ev əşyalarını qaçaq malı kimi müsadirə edirdilər. Elə Hacı Şükürün çuğulçuluğu nəticəsində də Kavalerli Məhəmməd bəy tutulub, qazamata salınmışdı. Məhəmməd bəy bilirdi ki, onu ən azı Sibirə göndərəcəklər. Ona görə də qazamatdan qaçmağa fürsət axtarırdı. Bir gün fürsətdən istifadə edib, qazamatdan qaçanda qaravulçunun gülləsindən yüngül yaralanır və qaça bilmir. Tezliklə o, məhkəməyə verilir və ona iyirmi il iş kəsilir. Sibirə yola düşən zaman Şuşa camaatı etiraz əlaməti olaraq qazamatın qarşısına toplaşır. Kavalerli Məhəmməd bəyi və onun yoldaşlarını qazamatdan çıxarıb aparanda anası Tükəzban xanım heç nədən qorxub-çəkinmədən irəli çıxaraq üzünü camaata tutub deyir: - Ay camaat, görürsünüz ki, rus hökuməti sizin gözləriniz qarşısında mənim oğlumu nahaqdan Sibirə sürgün edir. Bura bizim öz torpağımızdır. Axı, rusun burda nə işi var?! Eybi yoxdur! Amma sizin qarşınızda Məhəmmədə deyirəm ki, Məhəmməd, sən Sibirdən salamat gələcəksən, orda ölsən, südümü sənə halal eləmərəm. Oğlum, səni də, yoldaşlarını da bir olan o Allaha tapşırıram!
... Kavalerli Məhəmməd bəy iki il Sibirdə yatandan sonra qaçıb, Qarabağa gəlir, yenidən qaçaqçılıqla məşğul olur. Bu dəfə çar hökuməti nümayəndələri onun yanına adam göndərib, sifariş edirlər ki, üzə çıxsa və onlarla işləsə, onu bağışlayar və rütbə də verərlər. Ancaq Kavalerli Məhəmməd bəy rədd cavabı verir, bildirir ki, hökumətə qulluq etməkdənsə, qaçaqçılıq etmək onun üçün daha şərəflidir.
Kavalerli Məhəmməd bəyin düşmənləri təkcə rus, erməni məmurları deyildi. Camaatı incidən, hökumətə yarınan, ona yaltaqcasına qulluq göstərən Hacı Şükür kimi yerli adamlar da onun gözünün düşmənləri idilər. Ona görə də çuğulçuları birdəfəlik o dünyalıq edirdi. Köhnə düşməni Hacı Şükürün də dərsini vermək üçün münasib məqam axtarırdı. Nəhayət, bir gün Kavalerli Məhəmməd bəy Arazın o tayında Məkkədən gələn ziyarətçilərin qarşısını kəsir. O bilirdi ki, ziyarətçilərin əksəriyyəti camaatı nahaqdan incidən, onları soyan lotu-potulardır. Və bilirdi ki, Hacı Şükür də onların arasındadır. Məhəmməd bəyin işi ancaq Hacı Şükürlə idi və məqsədi də onu cəzalandırmaqla qalanlarına dərs vermək idi. Hacılar onu görən kimi qorxudan əsməyə başladılar. Məhəmməd bəy əvvəlcə üzünü onlara tutub, ziyarətlərinin qəbul olunmasını Allahdan dilədi, onları təbrik elədi. Sonra bir neçə dəfə Hacı Şükürün irəli çıxmasını xahiş elədi. Ancaq Hacı Şükür qorxusundan cınqırını da çıxartmırdı. Kavalerli Məhəmməd bəy onda hacıların kənara durmalarını xahiş elədi. Hacılar dağılışanda Hacı Şükür ortada tək qaldı. Kərbəlayı Məhəmməd düşməninin camaata etdiyi pislikləri ziyarətçilərin qarşısında sadaladı və "sənə getdiyin yer qənim olsun!" - deyərək tüfənginin tətiyini çəkib, onu cəhənnəmə vasil elədi.
... Ziyalı müasirlərinin əksəriyyəti kimi Kavalerli Kərbəlayı Məhəmmədin də poetik istedadı vardı. Onun "Sufi" təxəllüsü ilə qələmə aldığı şeirləri tez-tez Şuşanın ədəbi məclislərində səslənirdi. Kərbəlayı Məhəmmədin Şuşa qazamatında yatarkən çar hakimiyyət orqanlarının, hökumət qulluqçularının camaata etdikləri zülmdən, xalqın çəkdiyi əzab-əziyyətlərdən bəhs edən farsca yazdığı bir poeması da məlumdur. Təzkirəçi-şair Mir Möhsün Nəvvab "Təzkireyi-Nəvvab" əsərində Kavaler Qarabaği (1846-1891) adı ilə məşhur olan Kərbəlayı Məhəmmədin bədii yaradıcılığından bir nümunə və həyatı haqqında qısaca məlumat vermişdir.
Kavaler Kərbəlayı
Məhəmməd bəy Qarabaği 1891-ci ildə ailə
münaqişəsi zəminində İranda öz qohumları
tərəfindən qətlə yetirilmişdir.
525-ci qəzet
2021.- 19 may.- S.14.