O mənzilə yetməyə hələ
çox qalıb...
Sabir Rüstəmxanlının gənc və
istedadlı bir qələm sahibi kimi özünü ifadə
və təsdiq etməsi əsasən 1970-ci illərin hadisəsidir,
ancaq o, yeni və məxsusi poetik nəfəsinə,
dünyagörüşünə, sosrealizm doqmalarına və
ümumiyyətlə sosrealizmə nifrətinə görə əslində
60-cılardan biridir.
Mənim təsəvvürümdə Fikrət Sadıq,
Fikrət Qoca 60-cıların qocamanıydısa, Sabir
60-cıların gənci idi və o gəncin artıq 75
yaşı tamam olur.
75 yaşlı Sabir Rüstəmxanlı müasir Azərbaycan
əldəbiyyatının sayılıb-seçilən, sevilən
və qiymətləndirilən nüfuzlu qələm sahibidir
və bu vətəndaş nüfuzu onun gəncliyindən
etibarən arta-arta gəlib, etibar qazanıb.
1970-80-ci
illərdə Çingiz Əlioğlu, rəhmətlik
Nüsrət Kəsəmənli və Sabir yaxın dost idilər
və görün, aradan nə qədər illər
keçib, ancaq o dostluqdakı səmimiyyət və sədaqət,
fikir və əməl birliyi indi də mənim
yaddaşımdadır. Elə o vaxt da bu dostluqdakı bir-birinə
bağlılıq və təəssübkeşlik mənə
Aleksandr Dümanın məşhur
üçlüyünü xatırladırdı, ancaq o
üçlüyün dördüncü bir dostu da var idi -
Dartanyan və Sabirgilin də dördüncü böyük
dostu var idi, bu böyük dost - onları sevən, onların
poeziyasındakı sevinclə sevinən, kədərlə kədərlənən
oxucular idi. Bir tərəfdən onların siyasi
konyukturadan uzaq poeziyasındakı təmiz, ləkəsiz
lirika, o biri tərəfdən isə cəsarətli milli
bütövlük çağırışı (sovet
zamanı!) və milli vətəndaş mövqeyinin ifadəsi
oxucuların hissləri, düşüncələri və istəkləri
ilə üst-üstə düşürdü, buna görə
də emosional təsiri güclü idi.
Sabirin yaradıcılığında onun lirikası ilə
vətəndaşlığı həmişə birlikdə
olub, bu yaradıcılıq bir küll halında duyğusal
lirika ilə sərt vətəndaş qətiliyinin poetik vəhdətini
ifadə edib və edir və bu mənada Sabir Rüstəmxanlı
yaradıcılığı müasir ədəbiyyatımızın
prinsipial hadisələrindən biridir. Qədim Gəncə
(özü də Gəncənin hələ Kirovabad
vaxtı!), Xudafərin, Ərk Qalası və bu kimi maddi-mənəvi
və rəmzi mahiyyət daşıyan şəhərlər,
körpülər, qalalar onun poeziyasında obrazlaşıblar
və milli tarixə belə bir bağlılıq Sabirin
bütün yaradıcılığı üçün xas
olan cəhətdir.
Mən hələ
1982-ci ildə (təxminən 40 il bundan əvvəl!)
Sabirin "Gəncə qapısı"
kitabı haqqında məqalə yazmışdım və
indi o məqaləni tapıb, təzədən gözdən
keçirtdim. Orada belə bir fikir var ki, Sabirin lirik qəhrəmanı:
Dünyada
ən böyük sənətdir,
Demə,
öz ana dilinə keşikçi olmaq...
- deyəndə, biz bu sözlərin səmimiyyətinə
inanırıq, çünki həmin lirik qəhrəman
bütün fikri, hissləri ilə torpağına, vətəninə
bağlıdır və bu bağlılıq...
özünün bədii-estetik təcəssümünü
tapıb".
Bu fikir mənə ona görə əlamətdar
göründü ki, həmin lirik qəhrəman bu gün də
"öz ana dilinə (yəni dillə bərabər vətənə,
xalqa, torpağa - E.) keşikçi" olmağı təbii ki, peşə
mənasında yox, yaradıcılıq mənasında
"böyük sənət" hesab edir və Sabirin bir sənətkar
kimi xoşbəxtliyi ondadır ki, onun qələmi 25
yaşında hansı poetik səmimiyyətlə
yazırdısa, 75 yaşında da o qələm o cür səmimi
yazır.
Burasını
da xatırladım ki, aradan keçən onilliklər adi illər
deyil və bu illər Sabirin qələmini poeziyasında da, nəsrində
də, publisistikasında da daha kəsərli edib və yəqin
elə buna görə də onun düşüncələri,
demək istədikləri elə bil ki, artıq poeziya çərçivələrinə
sığışmır, şairi eyni zamanda nasir edir, nəsrimizdə
"Göy tanrı", "Ölüm Zirvəsi (Cavad xan)", "Difai fədailəri"
kimi romanlar yaranır, publisistika isə lap cavan vaxtlarından Sabirlə
birlikdə olub.
Sabirin
"Ömür kitabı" 80-ci illərin ikinci
yarısında - milli hərəkat başlayan vaxtlarda ən
populyar və sevilən kitablardan biri idi, qızların cehizinə
qoyulurdu və indi xatirimə düşür ki, o kitab təzəcə
nəşr olunanda hərdən zəngləşdiyimiz rəhmətlik
Qabil mənə telefon açdı və: "- Sabirin
kitabı əladır e, oxuginə! Xoşuva gələcək!.." - dedi. Yəqin bu da maraqlıdır ki,
səhv etmirəmsə, elə həmin gün rəhmətlik
Qasım Qasımzadə "Vətən" Cəmiyyətinə
gəlmişdi və o da Qabilin zəngindən xəbərsiz:
"- Sabirin kitabını oxumusan? - Soruşdu, - Yaxşı
kitab yazıb" - dedi.
Elə
bilirəm ki, Sabir haqqındakı bu yazıda o rəhmətlikləri
də yada salmağımız yerinə düşdü və
Sabirin xasiyyətindəki qədirşünaslıq
baxımından da yaxşı bir iş oldu.
Sabir
yaradıcılığındakı bir cəhəti də
qeyd etmək istəyirəm: o, əgər belə demək
mümkünsə, diqqətcil nasir, diqqətcil şairdir, bəzən
ani və sadə, ötəri bir görüntü (kiçik
detal, cizgi) belə onu ələ alır, onun fikrində
dolaşır və ən əsası isə o, bu ani görüntünü mənalandırmağı
bacarır. Baxın:
Saçları
ağarmış, üzü qırışmış
yaşlı bir qadın
kötüyə dönmüş əlində
üçcə saplaq bənövşə
gedir
yolla
yanından ötüb keçən
adamları görmədən.
Nə olsun? Gündəlik, dediyim kimi, ötəri bir
görüntü deyilmi? Ancaq bu görüntü
poeziyanın obyektinə çevriləndə belə deyil,
sürətlə o adilikdən, ötərilikdən
uzaqlaşaraq ümumiləşdirilir, səni həyat və
tale barədə düşündürür və səndə
həzin bir ovqat yaradır və sən o həzinliyi
obrazlı şəkildə oxucu ilə bölüşməyi,
onda da eyni ovqat yaratmağı bacarırsan:
Gedir - bəlkə
də
bu
çiçəklərə
ömrünün
ən
ağır etirafını edir,
ya dərdini
açır
özü də bönövşə olduğu illərin.
Belə bir diqqətcillik, həssaslıq Sabirin şəxsiyyətinin
də məxsusi bir cəhətidir və mən uzun illər
boyu bunun şahidi olmuşam. 1975-ci ildə mən
Yazıçılar İttifaqında işə başlayanda
Sabir də "Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetinin gənc və artıq
tanınmış, bacarıqlı bir əməkdaşı
idi - o vaxt da tez-tez görüşürdük, 90-cı illərin
əvvəllərində isə Mətbuat naziri idi - yenə də
tez-tez görüşürdük. Bu görüşləri
ona görə xatırladıram ki, mən az
adam görməmişəm ki, vəzifəyə gələnə
qədər bir cür, vəzifədə başqa cür, vəzifədən
gedəndən sonra da tamam başqa cür olur - Sabir qəzet əməkdaşı
olanda kim idisə, nazir olanda da həmin adam idi və bu gün
də həmin Sabir Rüstəmxanlıdır.
1980-ci illərin
sonları, 90-nın əvvəllərindəki o mürəkkəb,
keşməkeşli dövrdə Sabir "Azərbaycan" qəzetini
təsis etdi, redaktoru oldu və o qəzet Azərbaycan Demokratik
Respublikasının 1918-20-ci illər arası nəşr
etdiyi əsas qəzetin yalnız adını
daşımadı, həmin qəzetin milli azadlıq və
demokratiya ilə bağlı ənənələrini bərpa
etməyə başladı.
Sovet mətbuatında
senzura ədəbi-ideoloji bir qəfəs idi, ancaq sən demə,
söz azadlığı da bizim mətbuat üçün
ciddi bir sınaq imiş və birdən-birə azadlığa
çıxıb, nəşrə başlamış qəzetlərin
bir çoxu üçün söz azadlığı
kin-küdurətə, böhtana, şəxsi haqq-hesaba,
qarayaxmaya, dedi-qoduya açılan yaşıl işıq
imiş. Bizim mətbuat tariximizdə, məncə, hələ
layiqli qiymətini almamış ikinci "Azərbaycan" qəzeti
həmin söz azadlığından obyektiv və tutarlı söz demək
üçün istifadə etdi. Bu mühüm
siyasi-ictimai və əxlaqi problemlər qaldıran, eyni zamanda,
həmin şəxsi haqq-hesaba, qarayaxmalara tutarlı və əsaslı
cavab verən söz idi və bu söz dediyim həmin diqqətcilliyin
və həssaslığın ifadəsi idi. Bizim bugünkü bir sıra tanınmış və
peşəkar jurnalistlərimiz də ilkin fəaliyyətlərini
Sabirin "Azərbaycan"ından başlamışlar.
75 - Sabir
üçün ixtiyar yaşı deyil, sənətkar
yaşıdır.
Mən
Sabiri gözəl yubileyi ilə təbrik edərək,
yazımı da onun şeirindəki bu misralarla:
Üzür
son limana ömrün gəmisi
Harda dayanacaq - o, hələ bilmir.
Allahın
yoludur, su da, quru da,
Mənzilə yetməsə, dincələ bilmir.
- bitirmək istəyirəm və:
-
Əzizim Sabir, - deyirəm, - O mənzilə hələ
çox qalıb, o gəmi hələ bundan sonra yeni-yeni əsərlərə
malik olacaq, çünki o yolçuluğun enerjisi
oxucuların məhəbbəti və hörmətidir.
Elcin
525-ci qəzet.- 2021.-
20 may.- S.8.