Təranə
Vahid: "Ədəbiyyata yurd itkisindən keçib gəldim"
Təranə Vahid çağdaş nəsrimizdə dəyər
verilən və sevilən isimlərdəndir. Tanınmış
yazıçı-publisistin nəsr
yaradıcılığında Qarabağ mövzusu önəmli
yerlərdən birini tutur.
Təranə Vahid əsərlərində Qarabağ dərdlərindən,
yurdundan didərgin düşən insanların ağrı-acısından,
el-oba həsrətindən söz açır. "Vağzaldakı
qarı", "Tapılmayan torpaq", "Müharibə,
nənəm və itən vaxt", "93-cü ilin
qışı", "Donqar" və digər hekayələri
bu qəbildəndir. Onun güclü söz
duyumu, yazıçılıq qabiliyyəti ilə ərsəyə
gətirdiyi hekayələrini, həmçinin,
yaradıcılığı barədə yazılmış
məqalələri həvəslə, diqqətlə izləyirəm.
Ruh məsələsi olan ədəbiyyatın, qələm
adamlarının yazılarının bədii dəyərini
çözələmək, səciyyəvi cəhətlərini
üzə çıxarmaq, əlbəttə, ədəbi tənqidçilərin
işidir, necə deyərlər, çörək
ağacıdır. Yazıçının bənzərsiz
ifadə tərzi, fərqli duyğu və düşüncələri
ilə yadda qalan hekayələri haqqında tənqidçilərin
fikirləri maraq doğurur. Onun "Cənnətdən
yuxarı" kitabına istedadlı
yazıçı-dramaturq Əli Əmirlinin
yazdığı ön sözdə oxuyuruq: "Təranə
Vahidin hekayələri gözəl şeir
kimidir, onları dəfələrlə oxuya bilərsən, hər
oxunuşda da sözün gözəlliyindən, fikrin, ifadə
tərzinin təzə-tərliyindən, duyğuların dərinliyindən,
təbiiliyindən hədsiz zövq ala bilərsən".
Filologiya üzrə fəlsəfə doktoru Mənzər
Niyarlının fikrincə isə "Müəllifin hekayələrindəki
obrazlar canlı, ətə-qana dolmuş, ümumiləşdirilmiş
insan obrazlarıdır. Təranə Vahidin
təhkiyəsi o qədər real və təbiidir ki, sanki
oxucu ilə üzbəsurət oturub danışır. Real həyatın təsviri də səmimilikdən
doğur. Mənə elə gəlir ki,
yazıçının ən böyük uğuru da elə
budur".
...Qəm
fələyi başımız üstündə
fırlanırdı. Anaların can evindən can
ayrılır, oğulları şəhid olurdu. Gözüyaşlı analar üzünü şəhid
oğlunun məzarüstü rəsminə, daş sinəsinə
basıb, ağı deyir, bayatı
çağırırdı. Güllələrin
yağıştək yağdığı şəhərlərimizin,
kəndlərimizin elatı köç edirdi. İnsanların pərən-pərən olub səpələndiyi,
doğmaların bir-birindən gen düşdüyü
açarlı, kilidli dünyada yaşayırdıq. Çəkilən ahlardan başı
dumanlıydı Laçın dağlarının. Sıldırım dağlar, sərt qayalar
dözmürdü bu dərdə, biz isə
dözürdük. Bu nə qəza, nə bəla idi
düşmüşdük, İlahi! Yazılarında
məhz bu suallara cavab axtarırdı Təranə Vahid. "Tapılmayan torpaq" hekayəsində
olduğu kimi. Sonralar yazıçı
"Mən ədəbiyyata müharibədən,
qaçqınlıqdan, yurd itkisindən, həyatın
içindən keçib gəldim" deyəcəkdi.
Adı çəkilən hekayə müəllifin
Qarabağ dərdimizlə bağlı naləsi, fəryadı,
çağırışıdır. Göz
açmağa aman verməyən leysan yağışlı
bir gündə böyüklü-kiçikli, ayağı yer
tutan hər kəs selin-suyun içində Qəribin
komasına tərəf qaçırdı. Qonum-qonşu artıq son saatlarını yaşayan,
üzü qibləyə uzadılmış bu yazıq
insanın vəziyyətindən xəbər tutmaq istəyirdi.
Doğmalarından biri - Yusif kişi üzünü
camaata tutub ürək ağrısı ilə: "Bu boyda dərdlə
yaşamaq olar? Vallah olmaz. Allahın
altında ölüf öz dağlarımızda
qalaydıx" deyirdi. Qərib kişi
isə başına cəm olmuş adamların gözü
qarşısında son nəfəsini çəkirdi. Can verə
bilmirdi... İtiyi itmiş, gözləntisi olan
intizar adamlar kimi. Ölümqabağı
gördüyü, rəhmətlik anası ilə
görüşdüyü mübhəm yuxu da sirli-sehrli idi, həmişə
fikrində, xəyalında olan kəndlərini
görürdü. Ölümqabağı yuxudan
ayılan, gözlərini tavana dikən Qərib kişi, bəlkə də, böyük Yaradana
şükür edirdi ki, hələ həyat
işığına baxa bilir. Amma yurdu talan edilən,
məşəqqətli həyat sürən, səfalı
dağ havasından aranın canüzücü istisinə
düşən bu didərginlər həm də kimsəsizliyin,
yiyəsizliyin qurbanı idilər, üzləşdikləri bu
durumun ağrı-acısını hələ də çəkirdilər.
Hesab edirəm ki, hekayənin müəllifi bu
üzüntüləri təsirli bədii lövhələrlə
çatdırmağa müvəffəq olub.
Qaçaqaç
düşəndə, acı rüzgar onu və ailəsini
doğma torpaqlarından qoparanda qaçqınlıq dərdini
artıq belinə şəlləmiş Qərib kişi bir ovuc yurd torpağını dəsmala
büküb özüylə gətirmişdi. Öləndə
o torpağın məzarına tökülməsini istəyirdi.
Amma əziz bir nişanə, tutyatək qoruyub
saxladığı bükülünü hara qoyduğunu
unutmuşdu. Xəstəliyinin şiddətindən
huşunu itirən, dili tutulan bu didərginin son arzusu da həyata
keçmədi, yurd həsrəti ilə dünyadan
köçdü. Dəsmala
bükülmüş torpaq isə yoxa
çıxmışdı. Hekayə bu fikirlərlə
bitir: "Neçə illərdi ki, yağış
yağır, neçə illərdi ki, ölüm komalardan,
daxmalardan, qazmalardan adamları daşıyır, neçə
illərdi ki, bir milyon adam Qəribin son
arzusunu axtarır. Neçə illərdi ki, yağışın
altında Qəribin cənazəsi gözləyir... Lap üzə durub. Torpaq tapılmır ki,
tapılmır..."
Hekayələr
- Təranə Vahid | Edebiyyatqazeti.az
Filologiya
elmləri doktoru, tanınmış tənqidçi
Cavanşir Yusifli ruhumuzda hüznlü, kədərli əsintilər
yaradan həmin əsəri təhlil edərkən bu fikirləri
səsləndirib: "Tapılmayan torpaq" yerindən-yurdundan
qovulmuş insanların dərdli taleyindən bəhs edir. Hekayənin adı bütövlükdə
"tapılmayan torpaq" metaforasının
işıqlı-qaranlıq tərəflərini baş verən
hadisəyə proyeksiyalayır. Hekayə təhkiyə
tipi etibarı ilə pritça poetikasına köklənib,
ondan qopmaq, onunla məsafə saxlamaq və əhvalatı bu
şəkildə hekayəyə çevirmək
texnologiyası üzərində qurulub".
Təranənin "Müharibə, nənəm və itən
vaxt" hekayəsinin də ruhumuza, düşüncəmizə
təsir gücü böyükdür. Onun bu nəsr
əsərində də fikir, təfəkkür materialı
var. Hekayə həm də yazıçının ürəyinin,
yaddaşının, bir sözlə, həyatının
yaşantılarıdır. Bu avtobioqrafik bədii
nümunənin ideya-bədii siqləti aydındır,
yazıçının təmiz, rəvan təhkiyəsi oxucunun
əsəri daha dərindən anlamasına kömək edir.
Əsərdə bəhs olunan hadisələr ona görə təbii
və təsirlidir
ki, hələ yeniyetməlik illərində itirdiyi doğma
Laçınını bir an belə unutmayan müəllif
göz-gözə qaldığı, yaşadığı
ağır köçkünlük həyatını təsvir
etmişdir.
Dağlar
qoynunda qərar tutan, ətri, rayihəsi az
qala insanı bihuş edən gül-çiçəkli kəndin
sakinləri arın-arxayın, dinc günlərini
yaşayırdılar. Bəlkə də həmin
günlər onlar üçün dünyanın ən
ülvi bəxtiyarlığıymış. Amma o səhərki oyanış əvvəlkilərdən
deyildi. Aləmi bürüyən top səsi,
"Qrad" gurultusu, göydə cövlan edən amansız
mərmilər heç kəsə rəhm etmirdi. Bir bahar çağı Qarabağ qan
çanağına dönəndə, Laçın əldən
gedəndə onların kəndi də
çalxalanırdı. Yük
maşınının arxa qapısını açıb,
qocaları, qarıları maşına yığdılar.
Adətən, dərdli insanlar geriyə
boylanıb baxmazlar. Qara talelərinin
onların arxasınca gəldiyini bildikləri
üçün. Ağbirçəklər
yolboyu səs-səsə verib tərk etdikləri ev-eşiklərinə,
isti od-ocaqlarına, qaçqınlıq dərdinə
ağı deyirdilər. Kəndi ağlayırdılar.
Sadəlövh nənə kəndlərinə
bu gün-sabah qayıdacaqlarına möhkəm
inanırdı. Heyhat! Laçının və
laçınlıların qəriblikdə keçən
ömrü otuz ilə qədər çəkdi. Müəllif
acı kədərini bu cümlələrlə ifadə edir:
"Maşın qaranlıqda yolunu azdı, biz hamılıqla
Vətənimizi itirdik... Nənəm o
köçdən sonra çox yaşamadı. Dərdini götürüb heç kimlə
halallaşmadan çıxıb getdi. İllər
keçdikcə hər gün köç bir az da seyrəkləşir".
Nənə boğçasını açıb,
"yaddaşını qurdalayaraq" unudulmaz bir xatirətək
qələmə aldığı bu nəsr əsəri ilə
yazıçı uzun müddət qatı açılmayan dərdlərimizin
sözlə çəkilmiş tablosunu yaratmışdır. Hekayə bu cümlə ilə
bitir: "Yaxşı ki, yaddaşımız hələ
üstümüzdədir".
Düşünürəm ki, Təranə, ruhunda
sarsıntı, qəlbini bürüyən təlaşla,
yaşadıqlarımızdan dolayı dərin təəssüflə
yazıb bu Qarabağ hekayətlərini. Onun
yazıları sözün durna qatarıdır. Səslənişi, "duruşu", "qaməti"
ilə. Həzrət Əlinin belə bir kəlamı
var: "Sözün gözəlliyi
qısalığındadır". Gözəl cümlələr,
təmiz üslub, az sözlə dərin mənalar
ifadə etmək qısa hekayələr müəllifi Təranə
Vahidin yaradıcılığının əsas məziyyətləridir.
Həmişə, hər şey istədiyimiz kimi olmur. Biz həyatı
uzun illər öz axarına buraxmışdıq. Sanki özümüzü unutmuş kimiydik. Fikirləşirdik ki, umacağımız,
arzularımız heç vaxt gözləmədiyimiz bir vaxtda
gerçəkləşəcək. Bəlkə,
bunun səbəbi Birinci Qarabağ savaşında məğlubiyyətimiz
idi. Torpaqlarımızın
qaytarılması naminə çox səylər göstərsək
də, dünya bu ədalətsizliyə göz yumurdu.
Cəmaləddin
Ruminin belə bir deyimi var: "Qəlbinizlə, ürəyinizlə
etdiyiniz hər şey sizə geri dönəcək". Nəhayət ki, istəyimizin gerçəkləşdiyi
bir zamana yetişdik. Təmkin, vəhdət,
cürət, inad, qeyrət o böyük Zəfərə
apardı bizi. Vulkantək püskürən,
düşmənə qeyzdən gözlərindən qan
sızan oğullarımız bir çınqı himə bənd
idi. Qalibiyyətlə bitən Vətən
müharibəmizdə haqqın dilini kəsənlər,
ağa qara deyənlər susduruldu. Nə
yaxşı ki, Qarabağımızın yeni dövranı,
yurd yerlərimizə qayıdışımız
başlandı. Zəfər sevincini
yaşadığımız günlərdə Təranə
Vahidi qələm dostları, həmkarları təbrik edir,
doğma yurdu Laçının da əsarətdən
qurtulmasına görə ona gözaydınlğı verirdilər.
Zemfira
MƏHƏRRƏMLİ
Yazıçı-publisist
525-ci qəzet.- 2021.- 22 may. S. 14.