"Dədə
Qorqud" dastanında
ailə birliyinin sirri
Natəvan Abdulla
Ailədaxili münasibətlər düzgün
tənzimlənmədiyindən, böyüklər böyük,
kiçiklər kiçik
kimi davranmadığından
məişət konfliktləri
günü-gündən artmaqdadır.
Buna bir ailənin içində
"Habil və Qabil" davası, digərində ata-oğul
konfliktləri, anaların
övladlarına güvənərək
evdə həyat yoldaşına qarşı
cəbhə qurması
və sair bir çox fərqli ssenariləri misal gətirə bilərik. Bütün bunlar böyüklərin düzgün böyüklük
edə bilməməsi
və sağlam ailə quruluşunun olmaması ilə bağlı ola
bilər. Ümumilikdə isə insanların
öz həyatlarını
bu qədər məişətləşdirməsi, gündəlik həyatdan zövq ala bilməməsi,
xırda konfliktlərin
böyüdülməsi ailədə
daima gərginlik mühitinin olmasına gətirib çıxarır.
Zamanla bütün bu yanlış davranış
tərzləri ailədə
alışqanlığa çevrilir
və bu kiçik quruluşun bütün fərdləri
sosial-psixoloji baxımdan
zədələnir, insanlar
bomboz həyat yaşamağa başlayırlar.
Beləcə, həm də
hər cür fiziki problemin toxumları səpilmiş
olur.
Bəs görəsən, bəzi
Azərbaycan ailələrindəki
fərdlər niyə
həyat tərzlərini
məişət səviyyəsindən
çıxarıb ailəni
daha mədəni quruluşa çevirə bilmirlər? Hətta övladlar böyüdükcə
ailədə konfliktlər
də böyüyür,
əvvəllər ər-arvad,
gəlin-qayınana arasında
olan davalara sonradan valideyn-övlad, qardaş-bacı münaqişələri
də əlavə olunur.
Bu, əzəldən
bərimi belə olub, yoxsa ailə
sistemi sonradanmı zədələnib, dəqiq
deyə bilmərik. Amma lap qədim dövrə, hətta "Kitabi-Dədə
Qorqud" dastanına
belə kiçik bir sosioloji nəzərlə
baxanda, qədim türk xalqlarında ailədaxili konfliktlərin
bugünkü qədər
önəm daşımadığına,
əksinə, ailə
birliyinin heç bir vəchlə sarsılmadığına və
bu birliyin xarici, şər qüvvələrə qarşı
birgə savaşdığına
şahid oluruq.
"Dədə
Qorqud" kitabələri
on iki boydan ibarətdir. Bu boyları
sosioloji baxımdan təhlil etdikdə dastanda ata və
oğul münasibətlərinin
necə önəmli yerə sahib olduğunu müşahidə etmək
olar. Bu dastanların
qəhrəmanları sadə
insanlar yox, soyu-sopu olan adamlardır. Yaşadıqları dövrdə yüksək
sosial statusa sahib olan bu obrazların
vəzifəsi Oğuz
ənənəsinə uyğun
olaraq, vaxtı gələndə ər olduqlarını sübut etmək, ad qazanmaqdır.
Boyları diqqətlə oxuyub dialoqları təhlil etdikcə qədim oğuz türklərində
ailənin ümumi quruluşunu, cəmiyyətin
ailədən gözləntilərini
də anlamaq olur. Belə ki, İç
Oğuzun həm atadan, həm də onun oğlundan
müəyyən gözləntiləri
var. Oğuldan gözlənilən,
vaxtı gələndə
cəmiyyət tərəfindən
fərd olaraq qəbul edilmək üçün qəhrəmanlıq
sərgiləməsidir. Atadan gözlənilən isə
oğlunu səbrlə
yetişdirmək, onu
ova aparmaq, ovlamağı
öyrətmək, birliyi
və bərabərliyi
təmin etmək, əgər oğul-ata qarşı-qarşıya gələrsə
(Qazan xanın oğlu Uruz bəyin dustaq olduğu boy), bu problemi hikmətlə həll etməyi bacarmaqdır. Dastanda ata
və oğul münasibətləri, onların
cəmiyyət içində
öz adlarını,
namuslarını qoruyub,
ailələrini mühafizə
edə bilmələri
uğrunda birlikdə mübarizə aparmalarına
yer verilir. Ata-oğul münasibətləri
baxımından "Dədə
Qorqud" dastanları
oğuzların düşüncə
tərzini, adət-ənənələrini,
idarəçilik formalarını,
həyat tərzini ən yaxşı formada əks etdirən ədəbi, sosial və mədəni mənbədir.
Atanın vəzifəsi oğlunu
cəmiyyətin dəyərlərindən,
inanc sistemindən, adət-ənənələrindən xəbərdar etməkdir.
O, oğlunu tərbiyələndirir,
evləndirir və iqtidar sahibi edir. Beləcə, nəslinin davamlılığı
və hakimiyyəti təmin olunur.
Oğlun vəzifəsi isə atasına layiqli övlad olmaq, adət-ənənələrə sadiqlənmək və ailəsinin, atasının,
Oğuz elinin namusunu qorumaqdır. Bundan başqa,
oğul ata ocağının qoruyucusu
sayılır. O, atanın
varisi olma statusunu qazanmaq və iqtidara keçmək üçün
igid, cəsur olduğunu həm atasına, həm də cəmiyyətə sübut etməlidir. Dastanın ayrı-ayrı boylarında
oğullar qəhrəmanlıq
edərək cəmiyyət
içində hörmət,
ad qazanırlar.
Oğlan uşağının kişilik
dönəminə keçməsi,
anadan ayrılıb müstəqil fərd olaraq cəmiyyətə qarışması, ad qazanması
təkcə türk dünyasına aid dastanlar
üçün keçərli
deyil. Tarix boyu bütün
mədəniyyətlərdə oğlan övladının
uşaqlıqdan çıxması
və yetkinlik mərhələsinə qədəm
qoyması xüsusi bir tədbirlə təsdiqini tapıb.
Həmçinin, İç Oğuzun da, Dış Oğuzun da təməllərinin oğlanların
üzərində qurulduğuna
şahid olarıq. Yəni oğul
həm iqtidar, həm də iqtidarın davamlılığını
təmin edən nəsillərin davamçısıdır.
Elə buna görə də dastanda oğlan övladının
dəyəri dövlət
anlayışı ilə
bərabər tutulur.
Əgər evin ocağı
yanmırsa, deməli,
xeyirsiz övlad atasının yerini tutmadığı üçün
bu belədir. Bu halda atanın
soyu davam etməyəcək, adı-sanı
da onun ölümü
ilə bitəcək.
Dastanda bu, Dədə Qorqudun dilindən belə təsvir olunub:
Ata adını yarıtmayan xoyrad oğul!
Ata belindən enincə enməsə, yeğ!
Ana rəhminə
düşüncə doğmasa,
yeğ!
Ata adın yarıdanda dövlətlü
oğul, yeğ!
Məsələyə bu baxımdan yanaşsaq, dövrümüzdə nəslin
davamçısı sayılan
oğlan övladları
ilə ataları arasındakı konfliktlərə
səbəb də elə bu psixoloji
təhvil-təslim mərhələsinin
baş tutmaması ola bilər.
Qeyd edək ki, dünyanın
bəzi bölgələrində
qalmaqda olan ibtidai cəmiyyətlərdə
bu rituallar hələ də davam etdirilir. Amma dövrümüzün
müasir mədəniyyətində
gənclərin fərd
olmasını, yetkinlik
dövrünə keçid
mərhələsini müəyyənləşdirən
heç bir tədbir, ritual yoxdur.
Bəs bu ibtidai mədəniyyətlərə
aid ritualların nə
kimi psixoloji əhəmiyyəti var?
Psixoloji olaraq bu ritualların
altında yatan məntiq gənc fərdin artıq kişilərin sırasına
qəbul edilməsidir. Buna görə də gənc fərdlərin artıq analarından ayrılması və öz güclərini cəmiyyətə sübut
etməsi vacibdir.
Bugünkü dövrdə bu
ritualları əvəz
edən yeganə tədbir əsgərlik dönəmi, andiçmə
mərasimi hesab edilə bilər.
"Dədə
Qorqud" dastanlarında
müasir dövrdə
olduğu kimi, oğul-ata konfliktinə rast gəlinmir. Boylar yalnız
atanın oğlunu səbrlə və hikmətlə yetişdirməsi
və onu cəmiyyətə azad bir fərd olaraq
buraxması təsvir olunur. Belə ki, oğul
ad qazanana, qəhrəmanlıq
edənə qədər
atanın yanında
ova gedir, görür-götürür
və beləcə yetişir. Vaxtı gəlib şücaətini
ər meydanında nümayiş etdirən oğul artıq anadan və onun nəvazişinə möhtaclığından tamamilə
qopmuş, atayla çiyin-çiyinə cəmiyyətdə
bərabər hörmət
görə biləcək
səviyyəyə çatmış
olur.
Dastanda toxunulan bu məqamlar
oğlan uşaqlarının
psixoloji olaraq uşaqlıqla vidalaşmasını
təsvir edir. Burda yetişmək
anlayışı, ailə
bağlarını qırmadan
azad fərd olmaq sayılır. Artıq oğul nə ananın uşağı,
nə də atanın təhkimlisi və onun qorxularının
əsiri olaraq həyata davam edir.
Günümüzdə analarına bağlılığını
hər dəfə vurğulayan, ataları ilə daima savaş və konflikt içində olan gənc oğlanlara nəzər salsaq, onların əslində, hələ
də bu və ya digər
səbəbdən yaşadıqları
cəmiyyət içində
fərdləşə bilmədiklərinin
şahid olarıq. Ananın
nəvazişinə möhtac
hiss etmək, atayla uzlaşa bilməmək müasir gənclərin ən böyük fərdləşə bilməmə
problemlərindən biri,
bəlkə də, birincisidir.
Bu baxımdan
biz, bu qədim türk dastanını təhlil etməklə əsərdə ailə quruluşunu və fərdlərin bir-birləri
ilə davranış
psixologiyasını da
anlaya bilərik. Bu ailə quruluşu indi sahib olduğumuzdan daha sağlam psixoji normalar üzərində qurulub ki, vaxtı gələndə ilan qabığını dəyişircəsinə
oğlanlar uşaqlıqlarından
üzülüb çıxır,
böyüdükləri cəmiyyətdə
hörmət, ad sahibi,
ər olmağı bacarırlar.
Deməli, biz oğuz türklərinin sosial-psixoloji həyatlarına
daha yaxından diqqət yetirsək, dastanda əslində, ata-oğul konflikti olmadan düzgün fərd yetişdirməyin
yollarını da öyrənə bilərik. Hekayələrin əksəriyyətinə fikir
versək, atalar ailələrinə, oğullarına
qol-qanad verir, onları hər cür təhlükədən
gözünü qorxudaraq,
xoflandıraraq yox, cəsarət və şücaətlə qorumağa
çalışırlar. Yəni ailəsini qorumaq istəyən ata gələcək təhlükələrə
qarşı övladlarının
gözünü qorxutmur,
əksinə, özü
cəsarətli, şücaətli
və dürüst davranaraq övladlarına nümunə olur.
Həmçinin,
boyların əksəriyyətində atalar
övladlarına sevgilərini açıq şəkildə
göstərməsələr də, el-oba
arasında onlarla qürur
duyduqlarını bəlli edir, beləcə,
gənc fərdin özünə olan
inamını və öz dəyər
anlayışını da
sağlamlaşdırırlar
525-ci qəzet
2021.- 19 may.- S.21.