"Əli
metroda işləyir"
Eyvaz Zeynalovun
hekayəsinin müzakirəsi
Feysbuk üzərindən bu dəfə tanınmış
yazıçı Eyvaz Zeynalovun "Əli metroda
işləyir" hekayəsini müzakirə etmişik.
Hekayə 2010-cu ildə "Ədəbi Azadlıq"
müsabiqəsində birincilik qazanıb, 2015-ci ildə
Ömər Mehmetzadə tərəfindən Türkiyə
türkcəsinə çevrilib və Ankarada işıq
üzü görüb. Mən Yan Qusun həyatına səs
verirəm, bəs siz?
Layihənin ideya müəllifi və moderatoru Əsəd Cahangir
Əlabbas
Bağırov: Eyvazı Eyvaz edən
əsərlərdən biri və birincisi!
Xəyal
Məmmədov: Həqiqətən hekayə
janrı üzrə gözəl ədəbi
mətnlərimizdən biridir.
Murad
Süleyman: Oxuduğumdan nə
götürdum? Hərbçilər - hər biri hərbi
paxırı açan. Əli - hərəkətləri
gənclərə görə dəli. Özünə iş
olaraq etik qaydaları seçmiş - böyüyə,
uşağa, əlilə yer vermək. Bəlkə, durub yer
yerdiyinə görə insanlar ona pul da verirlər. Beləcə, etik normalar biznesə
dönür.
İbrahim
Hacıyev: Eyvaz əfəndi yaxşı yazıçıdır.
Müşfiq
Şükürlü: Bu mövzu barədə ilk
dəfədir hekayə oxuyuram. Metroda, marşrutda
kiməsə yer vermək yeni dövrün problemi sayıla
bilər. Niyə, axı başqasına yer verməliyik? Yazıçı
mövzunun həllini gülüşlə verməyə
çalışır və fikrimcə, mühafizəkar
mövqeyin əleyhdarıdır. Gör, metroda yer vermək
nə ciddi problemdirsə, hekayənin qəhrəmanı
hətta buna iş kimi yanaşır. Yazıçı bu
sadəlövhlüyün bədii həllini Əlinin timsalında
göstərib.
Almaz
Bəyazid: Maraqlı hekayədir. Əli obraz olaraq çox xoşuma
gəldi. Metroda həyatın, insanlığın gedişatını
nizamlayır Əli. Nizamlayan məhz Əli kimi təmiz,
xeyirxah, etdiyi yaxşılıqdan zövq ala bilən
olmalıdır. Laqeyidliyin baş alıb getdiyi
dönəmdə rahat yerini başqasına verib sevinə
bilmək böyüklüyü...
Sara
İbrahim: Yaxşı hekayədir. İctimai
nəqliyyatda hər tip adamlarla, hadisələrlə
rastlaşmaq mümkündür. Əli kimi saf niyyətli
adamlara cəmiyyət "dəli" damğası vurur.
Metrodakı yer simvolikdir. Əli öz rahatlığını
başqalarına qurban verən və bundan özünü
xoşbəxt sayan indiki dövrdə gündüz
çıraqla gəzsək, tapa bilməyəcəyimiz insan
tipidir.
Maya
Əsəd: İşsizlik probleminin psixoloji
təsiri...
Qalib
Səfahət: Mən bilən Eyvaz Zeynalovun
"Azadlıq" radiosunun "Oxu zalı"nda
birinciliyə layiq görülmüş hekayəsidir.
Həqiqətən birinciliyə layiqdir. Müəllifə uğurlar
diləyirəm.
Nazilə
Gültac: Əli obrazı mənə Novruzəlini
xatırlatdı. Novruzəli avamdır, Əli dəlidir. Hər ikisi ağlın patoloji
kənara çıxmasıdır. Novruzəli poçt
qutusunu qoruyur, onu özünə vəzifə bilir. Əli
də metroda gələnə-gedənə yer vermək
üçün boş yerin gözətçiliyini edir.
Belə çıxır ki, bu yüz ildə biz avamlıqdan
dəliliyə bir yol gəlmişik. Yol demiş, metro da
hekayədə bir obrazdır. Gedir- gəlir, qapalı
trayektoriya ilə hərəkət edir. Müəllif
göstərir ki, biz bu illər ərzində
irəliləyə bilməmişik.
Sara Selcan:
Sadə dildə yazılsa da, əsərdə
insanlığın əzəli və əbədi ideyası
qabarıqdır.
Elşən
Əzim: Cəmiyyət etik qaydalara riayət edənlərə
dəli kimi baxır. Məncə, müəllif bunu demək
istəyir. Əli maraqlı obrazdır. Cibindəki
kağızda səliqə ilə statistika aparması
keçmiş mühasibliyindən qalmış adətdir. O,
dəlixanaya düşəndən sonra işsiz qalır.
Yəni işlədiyi vaxt dəli olur. Bu məsələ
də təhlilə və müzakirəyə açıq
məqamdır. İşin və işsizliyin
yaratdığı problemlər. Mühasib ən oturaq
işlərdən biridir. Bəlkə də, Əlinin
şüuraltında işlədiyi vaxtlarda oturmaqdan
yorulduğu qalıb, uzun müddət oturub
işləməyin depressiv təsiridir ki, indi ayağa
qalxıb hamıya yer verməklə özünü daha rahat
hiss edir.
Zahid
Xəlil: Sadə həyat keçirən, əslində,
cəmiyyətin təcrid etdiyi, iqtisadi ehtiyaclarla
hədələdiyi Əli əsl insana xas
keyfiyyətlərini nəinki unutmayıb, onu gündəlik
həyat tərzinə çevirən maraqlı obrazdır.
Hekayə mənə xoş təsir bağışladı.
Meyxoş
Abdullah: Xırda iradım hekayənin dili ilə
bağlıdır. Belə ki, "prizivnik", "skorost",
"rol" "qrajdannıda", "remontnıy",
"yamadayam" kimi rus sözlərini dilimizə
çevirmək o qədər də çətin deyildi.
Əsəd
Cahangir: Meyxoş müəllim, hekayədə işlənən
rus sözləri personajların dilindən səsləndiyi
üçün nöqsan sayılmamalıdır.
Elşən
Əzim: Həm də zabitlərin dilindən işlənməsi
təsadüfi deyil. Hərbçilər rus
sözlərindən çox istifadə edirlər. Bu da ciddi
məqamlara işarədir.
Rəfael
Tağızadə: Maraqlı hekayədi.
Həyatın problemlərini özündə əks etdirir.
Düşündürücüdür. Ona görə də
təkrarən oxumaq olur. Gözəl əsərlər
müəllifi Eyvaz Zeynalova uğurlar diləyirəm.
Etibar Yaqubov: Eyvaz
Zeynalov yaddaqalan süjet, qəhrəman, obrazlar yarada bilib.
Əli normal insan səviyyəsindən çıxaraq,
cəmiyyətin ruhi xəstə hesab etdiyi hala gəlib.
Belə bir obrazın daxili aləmini, psixoloji
dünyasını yaratmaq çətindir.
Orhan Aras:
Çok ilginc bir hikayedir. Eyvaz muallim zaten dile hakim yazardır.
Tüm eserlerinde sade bir dil ve akıcılık var.
Əlirza
Xələfli: Əsəri
şərtləndirən iki cəhəti deyim: dili və
həyata yaxınlığı... Eyvaz zənnimcə, bu
mərhələnin ustadlıq mərtəbəsinə
çatıb. Mən Əli sarıdan bir az nigaran qaldım.
Bəs, o, pandemiya qadağaları şəraitini necə keçirir?
Sadıq
Qarayev: Əli təmizlik paklıq, başlıcası isə
digərləri üçün öz mənafeyindən
keçə bilən obrazdır.
Abdulkadir
Ozkan: Evvela görüşlerimi Türkiye ve Azerbaycan
türkçesinden bir okur olarak paylaştığımı
belirtmek isterim. Zeynalov'un
hikayelerinde iktisadi statüyü kıskandıracak bir zengin ve
fakir ayrımına tanık ola biliyoruz. Akıcı anlatımı,
yalın ifadeleri, felsefi arka planıyla okuru rahatsız etmeden ve
taraf tutmadan gözler önüne serebilen usta bir kalem.
Yaşanmış, ya da yaşanması kuvvetle muhtemel olaylara
nükteler vurduğu eserlerinden biri de "Ali Metroda
Çalışıyor" isimli eser.
Aytən
Mahmud: Hekayəyə hansı meyarlara görə birinci yer
verilib anlamadım. Nə Əlinin psixoloji durumu tam təsvir
olunub, nə də çatdırmaq istədiyi sosial mesaj
bilinir.
İnqilab
İsaq: Hekayə xoşuma gəldi. Hekayənin
qəhrəmanı Əlinin dumduru hissləri ciddi mesaj verir.
Sən demə, işsiz adamın ən gözəl iş yeri
onun xeyirxah ürəyi olmalıdır.
Şiringül
Musayeva: Bu hekayə nə ilə birincilik qazanıb, hansı
özəllikləri var, axı? Üslub yox, bədiilik yox,
yaddaqalan süjet yox. Hekayəni oxuyanda heç bir
ləzzət almadım, heç nə öyrənmədim.
Həcər
Paşayeva: Əsərə çox
müxtəlif tərəflərdən yanaşmaq olar. Metro
qatarını ömür yolu kimi başa düşdüm.
Hər birimiz öz dayanacağımızda düşürük
- Əli kimi - son stansiyada. Onun yer təklif etməsi (xeyirxah
əməl) və bunu siyahıya alması bizim əməl
dəftərinin rəmzi kimi anlaşılır. Əlinin
"planı doldura bilməmişəm"i sanki oxucuya mesaj
verir: xeyirxah əməllərin ardınca daha çox
qoşmaq lazımdır.
Turan Novruzlu:
Yazıçı hərbi sahədə olan problemləri
də göz önünə gətirib. Metroda
"işləyən" Əli obrazı isə insanı dəlilik
halına gətirə biləcək ağır iş
rejiminə güzgü tutub. Yazıçı ön
cəbhədə də, arxa cəbhədə də
bütün günahı insanların
vicdansızlığında görür. Metro yerin
dərinliyi olduğu kimi, insan əxlaqı və ürəyi
də insanın içi, dərinliyi - "metrosudur". Sonda Əli metrosuna tələsir.
İnsanlar da bir öz dərinliklərinə enib,
vicdanlarını dinləməyə tələssinlər
deyə.
Aslan Quliyev: Eyvaz
söz adamıdır. Sözlə işləməyi bacaran
çox az nasirlərimizdəndir. Nədən yazırsa,
yazdıqlarını oxucunun düşüncə obyektinə
daxil eləməyi bacarır. Sadə, gözəl
hekayədir.
Oqtay
Əhmədov: Metro stansiyalarında hər
gün görüb seyr etdiyimiz mənzərəni
bacarıqlı rəssam tək xırdaca detallarınacan
kağız üzərinə köçürə bilmək
istedadı müəllifin irihəcmli
əsərlərində olduğu kimi, bu kiçik
hekayəsində də özünü büruzə verir.
Eyvazın yaradıcılığının dadı-duzu da
elə bundadır!
Bahəddin
Salman: Əli maraqlı obrazdır, amma heyif ki, Eyvaz bəy
yaratdığı obrazın psixoloji dərinliklərini
aça bilməyib. Əlini hamının yolda görə
biləcəyi tərzdə çatdırıb. Əli
niyə dəli olub? Bu sualı biz oxucular tapacağıqsa,
mətn hekayə kontekstindən çıxıb tapamca
olacaq... Hekayə mənə əhvalat təsiri
bağışladı.
Xəyyam
Rəfili: Eyvaz bəy haqqında çox eşitdiyim
üçün bəlkə də daha sanballı mətn
gözləyirdim, təəssüf ki, belə olmadı.
İki hərbçinin dialoqunun mövzuyla əlaqəsini
anlamadım. Əlinin ruhi sarsıntı keçirmə
səbəbi də qaranlıq qalır. Əslində, psixi
pozuntusu olan adamın özünə xeyirxah bir vəzifə
təyin etməsi maraqlı mövzu idi, lakin hekayə
müşahidə və nəqldən ibarətdi.
Yeqzar
Cəfərli: Maraqlı hekayədir.
Dövrün problemlərini sadə dildə
çatdırır, axıcı təhkiyəsi var.
İşin insan həyatındakı önəmi
itməkdə olan mənəvi keyfiyyətlərin fonunda
acı reallığa çevrilir. İşləmək
təkcə fiziki akt yox, həm də mənəvi doyumdur.
Cəmiyyətdə baş verən əksər problemlərin
kökündə dolanmaq problemi dayanır.
Qəşəm
İsabəyli: Eyvaz Zeynalov təzə bir
mövzu kəşf edib. Bu, bir yazıçı
üçün təqdirəlayiqdi. Deməli, biz bu
günün ağır vaxtında belə xalqa
sığınmalıyıq ki, onun adət-ənənəsi
bizi xilas etsin. Bu mövzu, bu qələm işlətmək
bacarığına görə qardaşımız Eyvazı
təbrik edirəm!
Könül
Aydın: Hekayənin əsas motivi bədii tapıntı kimi
dəyərlidir, amma üzərində bir az daha
işlənməsinin vacib olduğunu hesab edirəm.
Vahid Qazi:
Maraqlı tipdi Əli. Hamımızda bir az var o
"əlilik"dən. Hamı deyəndə postsovet
dövrünün metroluq adamlarında. Bax, o adamı -
postsovet çağın metroluq adamını tam açan
roman yazmağı arzulayıram Eyvaz bəyə.
Qurban Bayramov:
Məncə, bu hekayəni dürüst təhlil etmək
üçün ən əvvəl hekayənin üslubi janrını
müəyyənləşdirib, sonra
məsələlərə güzgü tutmaq
gərəkdir... Ümumən hekayə haqqında fikrim:
ŞEDEVR....
Mehmet
Ömer Kazancı: Usta bir yazardan çok güzel bir
hikaye okuma şansına kavuşturdunuz bizi.. Yazara ve size sonsuz
teşekkürler.
Varis
Yolçuyev: Hekayəni ikili hisslə oxudum:
birincisi, maraqla - ona görə ki, orijinal, sadə, lakonik bir
hekayədir, ictimai-siyasi yükü, mesajı var.
Yazıçı oxucunu sual qarşısında qoyur ki, hər
gün metroda ən azı 50 nəfər qocaya, qadına yer
verən Əlidirmi başı pozulmuş, yoxsa saymazyana,
genələrək oturub yer verməyən digər
əksəriyyətmi? Sosial mesajın ikinci - daha dərin
qatı da var, söhbət ümumən cəmiyyətdə
yer verməməkdən də gedir, bu cür məcazlar
bədii ədəbiyyatın gücünə güc
qatır; ikincisi, təəssüflə - ona görə ki,
müəllif hekayəni çapa hazırlıqsız
təqdim edibsə də, onu dərc edən media qurumunun
borcudur ki, korrektə və redaktə işlərini
yüksək səviyyədə aparsın.
Şeref
Yılmaz: Zeynalov bu hikayesinde durum tespiti yapıyor. Ali tipi,
hayatımızın içinden bir tiptir. Metroda onun para
kazanmak için çalışması, helal yoldan
ekmeğini kazanan insan tipine bir örnektir. Bu tavır, Ali gibi
yarı deli bir tiple de uyum sağlamaktadır.
Çünkü deliler aldatmaz, haram yemez, herkese
yardımcı olmak isterler. Bu hikayenin bitişini başarılı
buldum. Ucu açık bir hikaye olmuş. Okur, hikaye bittikten
sonra da Ali'yi düşünmeye devam ediyor. Bu modern hikayenin bir
özelliğidir.
Nihat Pir:
Təhkiyə şəkli o qədər xoşuma
gəlməsə də, hekayənin məğzi konkret
tapıntıdır. Mövzu özü elə bir mövzudur
ki, bunu hekayə kimi işləmək hər
yazıçının ağlına gəlməzdi.
Aydarbek
Sarmanbetov: Rasskazı Eyvaza Zeynalova
jiznennı i napisanı na vısoko xudojestvennom urovne. Ə
perevodil ix i oznakomlivaö bolee 10 let naşix, kırqızskix
çitateley. İ gtot rasskaz aktualen i kak i vse eqo rasskazı na
vısokom urovne
(Eyvaz Zeynalovun hekayələri həyatidir və
yüksək bədii səviyyədə yazılıb.
Mən onları tərcümə etmişəm və 10
ildən artıqdır ki, bizim qırğız oxuculara
çatdırıram. Bu hekayəsi də aktualdır və
onun bütün hekayələri kimi yüksək səviyyədədir)
Materialları
çapa Nihat Pir hazırladı
525-ci qəzet.- 2021.- 22 may. S. 18-19.