Lirik ovqatdan sərt həqiqətə
-
Rübailin poeziya aləmi
haqqında qeydlər
Rübail çağdaş Azərbaycan poeziyasında
poetik tutumu ilə diqqəti çəkən görkəmli
şairlərimizdən biridir. Ötən əsrin
60-cı illərində ədəbiyyata gələn şair
elə ilk kitabından "Sübhə yaxın" şeirlər
toplusundan oxucuların diqqətini cəlb etmişdir.
Həmin illərdə ədəbiyyatda bir yenilik əhval-ruhiyyəsi,
ənənəvi tərənnüm yeknəsəkliyindən
xilas olmaq cəhdləri uğurlu bəhrə verirdi. İsa İsmayılzadə,
Ələkbər Salahzadə, Musa Yaqub, Məmməd
İsmayıl kimi şairlərimiz ilk poetik debütləri ilə ciddi poetik
axtarışların yolunu müəyyən etdi. Onların
sırasında özünəməxsus təmkini, poetik ifadə
yeniliyi ilə Rübail şeirləri də seçilirdi. Onun şeirlərində tədricən lirik ovqat
ictimai tutumlu mənalarla dərinləşirdi. İlk poetik axtarışlarında fəlsəfi
ümumiləşməyə, poetik ideyanın təzəliyinə
daha çox diqqət yetirilirdi. Fikri
yığcam söyləmək, ritorikadan qaçmaq, didaktik təhkiyəni
yaxına qoymamaq onun yaradıcılığının ideya
istiqamətini müəyyənləşdirirdi. Rübailin bir-birinin ardınca sanballı, bədii
tutumu ilə seçilən kitabları çap olunurdu.
"Bir işıqlı yol üstəyəm", "Gecələr
yuxusu qaçar qızların", "Getmişdim günəşi
yola salmağa", "Ömrün fəsilləri",
"Altı bazar, üstü məzar", "Zamanla əlbəyaxa",
"Dünya dəlilərin şənlik evidir" və
başqa adlı kitabları ədəbiyyatımızın
xeyli dərəcədə zənginləşməsinə
xidmət edirdi.
Çox çəkmədi ki, halal zəhmət,
yaradıcılıq uğurları ona halal şöhrət gətirdi. Rübail Gəncə
Dövlət Aqrar Universitetinin professoru, Əməkdar müəllim,
Beynəlxalq Rəsul Rza mükafatçısı idi. Həyat
isə həmişə ayrılıqla yolumuzda dayanıb... İndi haqq dünyasında olan şairin əsərləri
oxucu ilə, poeziya sevərlərlə üz-üzədir.
Həyat rəngarəng nağıllar aləmidir. Bu aləmin
möcüzələri hər an insanı heyrətləndirir,
onun dünyaya baxış bucağını dəyişir.
Poeziya isə bu bənzərsizlik içində
nəfəs alır.
Rübail o şairlərdəndir ki, onun mövzular aləmi
həyatın özüdür. Ən kiçik həyat
detalı belə şairin gözlərindən
yayınmayıb. Ən adi bədii fakt bədii
mənaya çevrilənə qədər şair ürəyində
var-gəl edib. Diqqət edin: şüşəkəsən
adi bir peşədir. Amma bu sənət
adamının özünəməxsus dünyası var.
Şüşə sınmasın, əyri kəsilməsin.
Onun titrəyən əlinin havasında isə qəlbi
döyünür.
Şüşəkəsən
nəzir deyir,
Barmaqları əsəndə.
Almaz
ölüb qara geyir,
Düzü əyri kəsəndə.
Düzün həqiqəti yalnız kəsilən
şüşə deyil, bu, qəlb və mənəviyyat
duyğusudur.
Şair isə mətləbi poetik həqiqətə
çevirir, özü də ustalıqla...
Zülmət
və işıq... Bu iki qütbün-zülmətin
və işığın mübarizəsi isə əbədidir.
Amma darmacal dünyada canavar gözünü
şam işığına çevirib zülmətə
divan tutmaq məqamları – poetik məqamlardır. Odur ki, işıqların özünü də
ümid kimi bəsləmək gərəkdir. Nəhayət gecələr səhərlərə
işıq kimi açılsın.
Ümidini
işıq kimi bəsləsən,
Gecələrdə səhərləri səsləsən,
Qaranlıqda
işıq tutmaq istəsən,
Ulduzlarda
tap bürcünü zülmətin.
Rübail poeziyasının mövzular aləmi o qədər
rəngarəngdir ki, onlara təsnifat vermək
qeyri-mümkündür. Həyat bir ilğımdır. Şair ürəyi də, sözü də bu
ilğımda dünyanın keçmişini və gələcəyini
var-gəl etməkdən yorulmur.
Ən adi həqiqət, ən adi mövzu poetik mənaya
çevrilə bilir. Əlbəttə, burada şairin zəngin
həyat müşahidələri, elmi
dünyagörüşü başlıca rol oynayır.
Ölüm həyat arasındakı məsafələr
sözün ruhundan keçir, meridianlar dəyişir.
"Dünya" şeirinə dünyanın gözü ilə
baxaq:
Şübhəlidi
zülmətdədi əməli,
Bilinməyir bünövrəsi, təməli.
Yaratdımı
öldürəcək, deməli,
Hər qərarı
mütləq-qəti dünyadı,
Müvəqqəti, müvəqqəti dünyadı.
İnsan üçün əbədi olmayan
dünyanın sevgiləri isə əbədidir,
çünki dürlü-dürlü baharı,
qışı olan dünyanın ayrılıq əzablarını
da yaşamalıyıq. Ancaq bu əzablar əzabkeşi qorxutmur, əksinə,
onu dünyanın odlu aləminə sinə gərməyə
çağırır. Dünya
insandır, insan dünyadır. Di gəl
ki dünyanın gecə-gündüz başı
qalmaqaldadır. Qiyamət günləri hələ
qabaqdadır. Bu da şair qənaətidir,
şair narahatlığıdır. Bu narahatlıqda isə
milli dərdlərimiz, milli ağrılarımız
özünü qabarıq göstərir:
Ürəyimdə
arzu, gözümdə muraz,
Həsəd məqsədinə açır qolunu.
Kürlə
qovuşmağa tələsən Araz,
Ayırır Bakıyla Təbriz yolunu.
Şair daxilən narahatdır. O, taleyin alın yazısı ilə
barışmaq istəmir.
Çaylara
kim verib belə ixtiyar,
Bölüb yataqları iki sahilə.
Torpağın
üstündə qovuşan sular,
Yurdları nə üçün ayırır belə?
Savaş, mübarizə bu şeirin daxili ruhundadır. Ümumiyyətlə,
Rübail poeziyasında dünya mütləq-aləm fəlsəfəsi
bir obraz kimi daim diqqət mərkəzindədir. Hansı həyat həqiqətini şair poetik dillə
yada salırsa mütləq dünyanın gedişatı
saf-çürük olunur. Bədii obraza
çevrilən dünya müxtəlif hadisələr fonunda
ideya istiqamətini müəyyənləşdirir. Sevgi də, Nifrət də, Yuxu da, Daş da, Külək
də, bir sözlə, varlığın möcüzəli
görünən tərəfləri gah gerçəklikdən,
gah da yoxluqdan keçir. Vahid məkanda isə
sonsuz sayda hadisələr baş verir. Durnalar
Bağdada niyə qayıda bilmir? Tüstülər,
alovlar içində durna yuvası dağılır. Şair "İraqın göyləri
qanlı-qadalı" deməklə dünyada baş verən
ədalətsiz müharibələrə səfi pozulan durna
kimi baxır.
Durnanın
lələkli yuvası yanıb,
Öz evi, öz yurdu, obası yanıb.
Sönüb
doğma ocaq, havası yanıb,
Hər tərəf
qan-qada qayıda bilmir,
Durnalar Bağdada qayıda bilmir.
Gələcək insanın ədəbi arzusudur. Zamanla gələcək
arasında isə savaş gedir. "Ağlatsa
da zaman məni" deyən şair gələcək ümidlərini
sözlərində qoruyur. Hətta
gümanlarına belə açıq gözlə baxıb,
"Gümanlar da aldadır məni" – deyir.
Gözümdədi
ağım-qaram,
Sözümdədi halal-haram.
Vətən
üçün yaşayıram...
Bu aydınlığın yolu gələcəkdir. Şairin xəyalında
gələcək mistik bir aləm deyil, duyğular,
düşüncələr və gerçəklik aləmidir.
Bu aləm, Yerlə Göyün sevgi məkanıdır.
Günəşlə
yer elə bil,
Nazeləmə oynayır.
Yer
dolanır dönür il...
Nə yer
günəşdən doyur,
Nə günəş sevgisindən.
Nə
günəş yaxın qoyur,
Yeri öz dövrəsindən.
Bu cazibədar hisslərin içərisində isə
sevgi anları yaşanır.
Ay gecələr
fırlanır,
Yerin başına xəlvət.
Yer naz
edir nurlanır,
Bu da bir cür məhəbbət.
Bu lirik notlarda həyatın qəribəlikləri
şair gözünə sevgi, məhəbbət kimi
görünür. Nə yaxşı ki sözün
gözü belə parlaq və işıqlıdır.
Şair ürəyində isə həyat
sızıltıları qışdan, şaxtadan təzəcə
çıxmış güllərin
sızıltısıdır.
Bu
güllər qışdan çıxıb,
Qardan yağışdan çıxıb.
Göyərib
daşdan çıxıb,
Dəyməyin gül daşına.
Göyərib daşdan çıxan gül ömrünə
sahib çıxmaq, ona qayğı göstərmək
insanlığın vəzifəsidir. Yaşamaq
üçün ağrılı-acılı imtahanlar isə
sonsuzdur.
Qırovdan,
şehdən çıxıb,
Rəngi ayaz dağlayıb.
Sevincindən
ağlayıb,
Dəyməyin
göz yaşına...
Göz yaşına məlhəm olmaq tale isidir. Qış yuxusunu yatmayan, əli
gün işığına çatmayan gül əzabına
biganə ola bilərmi? Şübhəsiz
ki, şair şaxta, boran görən gülün timsalında
insan taleyini önə çəkir. Sözün,
poeziyanın ürəyi də bu sızıltılar
içindədi.
Rübail poeziyasının özünəməxsusluq
çalarları əlvan çeşidlərlə doludur. Burada fəlsəfi
düşüncə, elmi dəyərlər bir məqsədə
xidmət edir: O da sözə, müdrik sözə! Müdriklər isə həmişə aqil olur.
Şair kimi, söz kimi...
İnsan ömrünün fəsilləri öz rənglərini
tez-tez dəyişir. Bu, gah yaşın kədərinə, gah
da dünyanın ağrılarına söykənir. Rübail bir şair kimi ən adi həyat hadisəsində
poeziya üçün bədii detal tapa bilir. Onu – sözü necə mənalandırır?
Siz indi bu həyat səhnəsinə tamaşa edin. Qocalar nərd
oynayır. Sanki ömrü əriş-arğac
elirlər. "Qocalar yığışıb nərd
oynayır" şeirində ki kimi...
Qocalar
yığışıb nərd oynayırlar,
Uduzan pərt olur, pərt oynayırlar.
Titrək
əllərində zər də titrəyir,
Hey
çırpıb daşdan sərt oynayırlar,
Səhərdən-axşama nərd oynayırlar.
Xana
sayları... Qoca xəyallarında dünyanın var-gəl edən
havası... Torlu gözlərdə ömrün bəlkə də
son akkordlarına sayılı illər qalıb... Taleyin bu gərdişinə şair fəlsəfi
düşüncə ilə yanaşıb. Həyatın sual-cavablarını qocaların
alın qırışlarında tapır.
Xana
sayanların ömrü az qalıb,
Neçə payız qalıb, neçə yaz qalıb.
Torlu
gözlərində yüz muraz qalıb,
Qəlbində
bir dünya dərd oynayırlar,
Qocalar yığışıb nərd oynayırlar.
Tale oyunları isə bitmir. Xanalar dəyişə-dəyişə
ömür də dəyişir...
Poeziyada özünəməxsusluq, yeni mövzular aləmi
obrazlı bədii düşüncəyə çevriləndə
sənət uğurları artır. Bu mövzular şairə
həyat həqiqətini sözün köynəyindən
keçirmək fürsəti verir. Onun
şeirlərində rəngarənglik sanki qaranlıq
içində işıq axtarışıdır.
Mövzuya diqqət edin: Məhbəsdə gözəllik
müsabiqəsi keçirilir. Şair həyat
faktına biganə qala bilmir. "Məhbəsdə
gözəllik müsabiqəsi" adlı şeirini ərsəyə
gətirir. Məhbəs həyatında
gözəllik axtarır.
Çoxdu
cinayətkar gözəl ölkədə,
Fəqət hər gözələ qəsd etmək
olmur.
Gözəli
həbs etmək olar, bəlkə də,
Ancaq gözəlliyi həbs etmək olmur.
Görünür, gözəllik qanunları heç vədə
cani hesab edilmir. Sözün də ruhu gözəllikdir.
Gözəllik
gizlədib öz mənasını,
Açmağa borcludur hələlik yüz əl.
Günahkar
çəkəcək öz cəzasını,
Fəqət
qəfəsdə də gözəldi gözəl!
Poetik sonluq çox
düşündürücüdür. Bu
düşüncələr aləminə oxucunu aparan isə
şairdir. Onun gözəllik duyğusu hətta
zindanda susmur. Şeirin bu məna
çalarları poetik müvəffəqiyyəti qat-qat
artırmaqla bərabər, həm də estetik duyğunu bədii
mənaya çevirir.
Poeziyanın qəribəliyi də onun poetik ahəngində,
məna tutumundadı. Sözlərin ritmik harmoniyası
sözün cazibə gücünü artırır, diqqəti
sətirdən-sətrə çəkir.
Gecə,
gündüz bir-birindən küsübdü,
Küsülülər barışarmı? – Barışmaz.
Axan ulduz
özündən əl üzübdü,
Gördüyünü danışarmı? – Danışmaz.
Ocaq
yandı od isindi oduna,
Od ocaqda
nə "sul" əkdi oduna.
Sönənlərin
kül dedilər adına,
Kül təzədən alışarmı? – Alışmaz.
Sular
axır, zaman kimi ötüşür,
Nəyi
varsa çay daşıyla bölüşür,
Hər
sahil öz ləpəsiylə öpüşür,
Bu öpüşlər qarışarmı? – Qarışmaz.
Bu lirik ovqatla müşahidə olunan poetik nümunələrdə
hər bir bədii sualın ürəkdə öz cavabı
var. Cavablar isə fəlsəfi məna qatında dalğa kimi
qalxıb enir.
Şairin lirik düşüncələri
ritorik ahəngə deyil, daxili məna ritminə xidmət edir. Söz-söz, kəlmə-kəlmə...
Rübail poeziyasında lirik ovqatın zamanı həmişə
öz ahəngini həyat hadisələrindən
aldığı üçün bu ovqatın sərt
üzünü də göstərməkdən çəkinmir. Zamanın
ağrı-acıları tədricən sarkazm səviyyəsinə
qalxır.
Vay
halına düşsə işin cəllada,
Cəhd edəcəkdir ki, səni aldada.
Onda
qalır bircə əlac fəryada,
Batdı gəmin, bəxtə ümid eyləmə.
"Üzü dönüklər" adlanan bu şeirdə
ətalətə qarşı barışmaz olmaq təlqin
olunur. Eyləmə
– əslində şairin çağrış
nidasıdır, haqqa, ədalətə
çağırış... Çünki
üzüdönüklər əslində milli mənsubiyyəti
bilinməyən manqurtlardır. Odur ki,
müəllif belələrinə poetik dillə etiraz edir,
onları ittiham kürsüsünə çıxarır.
"Zəhərsiz ilan" şeirində isə məqsədsiz,
məramsız yaşayanlar ilan simvolunda tənqid hədəfinə
çevrilir.
Şəfa
üçün zəhəri yox,
Dost-düşməni bilinməyir.
Vəfa
üçün kəsəri yox,
Qənimini
öldürməyir...
Belələrinin taleyi gülüncdür, belələrinin
taleyi gücsüzdür. Ona görə ki,
Silahsızdı,
əsir düşüb,
Oynar zurna havasına.
Ovsunçu əlində alətə çevrilən zəhərsiz
ilanın həyatı əslində çox zəhərlidir. Çünki
məramsız, məqsədsiz həyat yaşayır. Şair isə oxucuya bu həqiqəti, alleqorik şəkildə
təsirli vasitələrlə çatdırır. Oxucunu ciddi düşündürür.
Söz, poeziya bütün zamanlarda indiki zamandır. Rubail
şeirinin ruhu da yaşadığımız həyatın
özüdür. Ruhu göylərdə
dolaşan görkəmli şairin sənət əsərləri
isə oxunduqca oxunur. Ağlı-qaralı
dünyamızı dərk etmək üçün söz ədalətli
bələdçidir. Rübail
poeziyası haqqında danışanda onun çoxcəhətli,
zəngin yaradıcılığı imkan verir ki,
sözü dərin saf-çürük edib məna qatını
üzə çıxarasan. Çünki
bu poeziyanın fikir və düşüncələr aləmi
dərinliklərə baş vura-vura həmişə oxucu ilə
gələcəkdədir. Həqiqətlər
nə qədər sərt olsa belə, lirik ovqata, nikbin arzulara
güvənmək gərəkdir. Sənətkar ruhu,
şair ürəyi isə daim illəri adlaya-adlaya əsrlərə
çiyindaş olur... Sözünə, həqiqətinə,
ümidinə inana-inana...
İnqilab İSAQ
525-ci qəzet.- 2021.- 20 may.- S.16.