Şuşa
muzeyləri
Muzeylər tarixin, ötən əsrlərin
müəyyən hadisələrini özündə
yaşadan, eksponatları komplektləşdirən, qoruyan,
saxlayan, öyrənən və nümayiş etdirən
maddi-mənəvi xəzinə sayılır. Eyni zamanda,
yerləşdiyi rayon, şəhər, qəsəbə və
kəndlərin həyatı və təsərrüfatı,
mədəniyyət və incəsənəti haqqında tam
təsəvvür yaradır.
Qarabağ tarixi, eləcə də qədim diyarın
etnoqrafiyası barədə 20-dən çox kitabın
müəllifi, tədqiqatçı-jurnalist Vasif Quliyev
AZƏRTAC-ın müxbirinə deyib: "Azərbaycan
mədəniyyətinin paytaxtı elan olunan Şuşada da
çoxlu muzeylər var idi. Əbəs yerə deyil ki, onu
"muzeylər şəhəri" adlandırırdılar.
Məsələn, şəhərdəki Tarix Muzeyi diyarın
keşməkeşli və şanlı tarixinə güzgü
tutur, Dərman Bitkiləri Muzeyi təbiətin bir çox
sirlərini açır, Üzeyir Hacıbəylinin,
Bülbülün ev muzeyləri milli mədəniyyətimizin
tanınmış və məşhur simalarının
həyat və yaradıcılığını əks
etdirirdi. Qapıları şəhərə
gələnlərin üzünə həmişə
açıq olan Şuşa muzeyləri on minlərlə
ziyarətçi və tamaşaçı qəbul edib.
Şuşa Tarix Muzeyi 1969-cu ildə fəaliyyətə
başlayıb. Muzey ən böyük tarixi eksponat olan
Yuxarı Gövhərağa məscidində yerləşirdi.
Burada tarixi keçmişimizdən, dünənimizdən soraq
verən 2500-dən artıq eksponat nümayiş etdirilirdi.
Şəhərin tarixi ilə bağlı olan bir çox
əşyalar, xüsusən, 1795-ci ildə İran
hökmdarı Ağa Məhəmməd şah Qacarın
Şuşaya basqını zamanı qala divarlarına
atılmış top mərmisi qanlı-qadalı illəri
xatırladırdı. Şuşanın müasir
həyatına, şuşalıların Sovet hakimiyyəti
uğrunda mübarizəsinə, Böyük Vətən
müharibəsindəki qəhrəmanlığına
həsr olunmuş stendlər də böyük maraq
doğururdu. Ümumiyyətlə, muzeyə tamaşa
edərkən Şuşanın keşməkeşli
həyatı göz önündə canlanır, şanlı
keçmişi haqqında zəngin təəssürat
yaranmasına səbəb olurdu.
Şuşa Xalça Muzeyi 1982-ci ildə Mehmandarovların
yaşayış kompleksində açılmışdı.
Binanın dörd böyük salonunda xalça
ustalarının 300-dən çox əl işi
nümayiş etdirilirdi. Xalçalar toxunuş
xüsusiyyətlərinə görə ayrı-ayrı
salonlarda yerləşdirilmişdi. Salonların
üçündə xovlu, birində isə xovsuz
xalçalar toplanmışdı. Bura, əsasən,
Qarabağ xalçaçılıq məktəbinə aid
nümunələr daxil idi. "Güzgülü
xalı", "Güllü kilim", "Balıq",
"Ləmpə", "Xantirmə" kimi monumental
ölçülü xalça milli naxış quruluşu,
rəng ahəngdarlığı, orijinal kompozisiyası,
ümumiyyətlə, bədii xüsusiyyətlərinə
görə maraqlı və baxımlı idi. Pənahəli
xan Cavanşirin saray emalatxanasında toxunmuş
"Xanlıq" adlı xalça saralıb-solsa da, orijinal
kompozisiyası və rəng baxımı ilə
seçilirdi. Muzeydə nümayiş etdirilən sənət
əsərlərinin çoxunun öz adı və tarixi
vardı. Təbriz, Quba-Şirvan, Gəncə-Qazax
məktəblərinin nümunələri də muzeydə
geniş təmsil olunmuşdu. Muzeyin ekspozisiyası
Azərbaycan xalqının tarixi keçmişinin
öyrənilməsində qiymətli mənbə kimi
mədəniyyət və incəsənətimizin parlaq
səhifəsini təşkil edirdi.
Şuşa Dərman Bitkiləri Muzeyi 1984-cü il iyulun
29-da Vaqif poeziya bayramında açılmışdı.
Mehmandarovların yaşayış kompleksinə daxil olan
bərpa edilmiş məhəllə məscidində
fəaliyyət göstərirdi. Bərpa zamanı
məscidə bədii tərtibat verilərkən milli
xüsusiyyətlər qorunub-saxlanılmış, abidə
ilkin formaya qaytarılmış, tavanları rəmzi mənada
təbii bitki boyaları ilə naxışlanmışdı.
Muzeydə çobanyastığı, boymadərən,
gülxətmi, bağayarpağı, ətirşah,
qatırquyruğu, yovşan, gicitkən, qırxbuğum,
dağ tərxunu, adaçiçəyi, darçın,
dağ nanəsi, ümumiyyətlə, 50-dən çox
dərman bitkisi nümayiş etdirilirdi. Ağacdan toxunmuş
dibçək və səbətlərdə əkilən
çəmən ətirli dərman bitkiləri muzeyi
kiçik bir dağ bağçasına bənzədirdi.
Həmin şəfaverici bitkilərin demək olar ki, hamısı
Şuşanın yaylaqlarında, dağ və yamaclarında
bitirdi. Bir yanda isə keçmiş təbabətdə
istifadə edilən sənətkarlıqla
işlənilmiş qab-qacaq, saxsıdan düzəldilmiş
mis həvəngdəstə, dərman hazırlamaq
üçün şüşə qablar, manqal, sandıq,
gülab qabı, kasa və cam qoyulmuşdu. Mirzə Sadıq
Lətifov, Mirzə Məmmədqulu Təbib, Mir Möhsün
Nəvvab, Mirzə Cavad Qayıbov, Mirzə Hüseyn,
Əbdülkərim bəy Mehmandarov kimi el təbiblərinin
yağlı boya ilə çəkilmiş portretləri divar
boyu sıralanmışdı. Bir guşədə isə
məşhur xalq həkimlərinin təbabətə aid
kitablarından ekspozisiya təşkil olunmuşdu.
Muzeyin nəzdində 666 nömrəli aptek fəaliyyət
göstərirdi. Burada əhaliyə əczaçılıq
xidməti göstərilir, təbii bitkilər və onlardan
hazırlanan dərmanların açıq satışı
təşkil edilirdi. Şəfaverici bitkilərdən
dəmləmə və bişirmə şəklində
elə muzeydə istifadə olunurdu. Dərman bitkiləri muzeyi
əhalinin sağlamlığının qorunması işində,
xalq təbabətinin ən gözəl
ənənələrini yaşatmaq və təbii
bitkilərlə müalicənin təbliği sahəsində
mühüm rol oynamışdır".
Tədqiqatçı-jurnalist mövzunu davam
etdirərək deyib: "Şuşa Daş
Sənətkarlığı Muzeyi 1983-cü ildə
Şuşa Dövlət Tarixi-Memarlıq Qoruğu İdarəsi
əməkdaşlarının təşəbbüsü
və şəhər camaatının köməyi ilə
yaradılmışdı. "Gəncə
qapısı"nın mühafizə zonasında
açıq səma altında fəaliyyət
göstərirdi. Xarakterinə görə respublikada ilk muzey
idi. Burada Usta Qənbər Qarabaği, Məşədi
Xaspolad, Kəblə Əkbər, Məmmədyar kimi bir çox
Qarabağ memarları, naqqaşları, xəttatları,
daşyonanları və başqa sənətkarların
müxtəlif dövrlərə aid 150-yə yaxın
yazılı və epiqrafik sənət əsəri
nümayiş etdirilirdi. Şuşanın daş sənəti
tarixinin və xalq sənətkarlarının daş
üzərindəki sənətkarlığını əks
etdirən bu incəsənət əsərləri arxeoloji
qazıntılar zamanı rayon ərazisindən
tapılmışdı. Burada nümayiş etdirilən oyma,
yonma və kəsmə üsullarla düzəldilmiş,
nəfis şəkildə işlənilmiş milli
naxışlı bulaqaltı və sütunaltı daşlar,
bəzəkli qapı tağları kompozisiyası, buxarı,
quyu, səki və pilləkən daşları, iri
ölçülü ləyənlər və
məhəccərlər, su qazanları, novlar, yonma
texnikası, estetik və texnoloji xüsusiyyətləri,
realist ənənələri ilə seçilirdi. Həmin
sənət əsərlərinin müəllifləri daş
alətlər vasitəsilə onların üzərini
ustalıqla bəzəmiş, bədii cəhətdən
yüksək səviyyəli sənətkarlıq
nümunələri yarada bilmişlər. Muzey 1992-ci ildə
erməni işğalı zamanı
dağıdılmışdır.
Üzeyir Hacibəylinin ev-muzeyi 1962-ci ildə
bəstəkarın doğulduğu, uşaqlıq və ilk
gənclik illərində yaşadığı dörd
otaqlı evdə açılmış, sonralar dahi
sənətkarın 100 illiyi ərəfəsində qonşu
binanın hesabına genişləndirilmişdi.
Hacıbəyovlar ailəsinin yaşadığı mühiti
əks etdirən muzeydə Üzeyir bəyin uşaqlıq
və gənclik dövrünə aid sənədlər,
əşyalar, fotoşəkillər və s.
saxlanılırdı. Muzeyin qarşısında
bəstəkarın abidəsi ucaldılmışdı.
1992-ci ildən sonra Şuşanın başqa tarixi,
maddi-mədəniyyət və memarlıq abidələri kimi
həmin muzey də erməni vəhşiliyinin qurbanı olub.
Bülbülün ev-muzeyi 1983-cü ildə dahi
müğənninin doğulduğu evdə
açılmışdı, Bakıdakı ev-muzeyinin
filialı idi. İki otaq və eyvandan ibarət evin quruluşunun
əvvəllər olduğu kimi saxlanılması memorial muzeyin
iki əsas məsələnin - Bülbülün
yaşadığı şəraitin canlandırılması
və onun çoxsahəli
yaradıcılığının nümayiş etdirilməsi,
ekspozisiyanın emosional təsiri ilə elmi dəqiqliyinin
birləşdirilməsinin həll edilməsinə
şərait yaradırdı.
Bülbül bu evdə anadan olmuş və uşaqlıq
illərini keçirmiş, ilk dəfə musiqi aləminə
burada qədəm qoymuş, məşhur xanəndə və
musiqiçilərə qulaq asmışdı. Süleyman
Rüstəmin və Tofiq Bayramın Bülbülə həsr
etdikləri şeirlərin fotoşəkilləri isə
muzeyin ekzpozisiyasının emosional təsirini daha da
artırırdı.
Şuşa Dövlət Rəsm Qalereyası 1984-cü
ildə Zöhrabbəyovların malikanəsində
fəaliyyətə başlamışdı, on salondan
ibarət idi. Qalereyanın qızıl fondunu XIX əsr
Azərbaycan miniatür sənətinin görkəmli
nümayəndəsi, məşhur rəssam və xəttat
Mir Möhsün Nəvvab Qarabağinin öz kitablarına
çəkdiyi illüstrasiyalar, xalqımızın
həyatı, məişəti,
adət-ənənələrindən söhbət açan,
gil, metal, mis və ağacdan yüksək bədii
zövqlə düzəldilmiş dekorativ tətbiqi
sənət nümunələri təşkil edirdi. Burada, o
cümlədən, tanınmış qrafika, tişə
və fırça ustalarının, yerli rəssamların
təsviri sənətin müxtəlif növlərində
yaratdıqları 200-ə yaxın rəngkarlıq və
qrafika əsərləri toplanılmışdı.
Qalereyanın nəzdində fəaliyyət
göstərən təsviri sənət dərnəyinin
onlarla istedadlı üzvü vardı. Burada əlində
fırça tutmağı yenicə öyrənən
məktəblilərə peşəkar sənətkarlar
məsləhət verir, onlarda bu sənətə məhəbbət
və meyil oyadır, sənətin sirlərini
öyrədirdilər. Qalereyanın böyük bir zalı
balaca rəssamların ixtiyarına verilmişdi. Burada
onların ən yaxşı əl işləri ilə
tanış olmaq mümkün idi və bu da onu
göstərirdi ki, həmin gənclərin sənətə
marağı və həvəsi ötəri deyil. Qalereya
gənclərin sevimli sənət ocağına
çevrilmişdi".Allah rəhmət eləsin!
525-ci qəzet.- 2021.- 25 may. S. 10.