Əhsən Dadaşov günü
İstənilən
musiqi əsəri ilk növbədə monoloqdur - yəni əvvəlcə,
əlbəttə ki, onu yaradanın səsidir, nitqidir, melodiya
və səs obrazları ilə dedikləridir..
Amma o, həm
də yaradıcının səslərlə, dinləyicilərlə
dialoqudur...
Bu deyilənlər
eyni dərəcədə musiqinin ifaçılarına da
aiddir - ifa zamanı onlar da musiqi ilə, bu musiqini yaradanlarla
dialoqa girirlər və əsərin uğuru demək olar ki,
sözün tam mənasında bu dialoqun baş
tutub-tutmamasından asılıdır...
Arif
Babayevlə Əhsən Dadaşovun səslər, sözlər
və bir-birləri ilə dialoqları əsasında
yaratdıqları şedevr - "Yar bizə qonaq gələcək"
mahnısı dediklərimə parlaq nümunə ola bilər.
Bu iki sənətkar
məhz bu dialoq sayəsində həmin mahnının özlərinə
qədərki bütün variantlarını sözün
yaxşı mənasında "öldürüb" təzədən
- tamam yeni bir simada dirildərək mahnı
ifaçılığı sahəsində bənzərsiz və
təkrarsız bir nümunə yarada biliblər...
Dialoqa
ustad Əhsən Dadaşovun başladığı həzin
bir monoloqla giriş verilir - tarzən yalnız özünə
xas olan tərzdə "Segah" çalır, qeyri-adi gəzişmələrlə
min illərin həsrət, nisgil obrazını yaradır,
sonra "ayaq" verib ifaçını - Arif Babayevi dialoqa dəvət
edir. Və Arif müəllim bu dialoqa Əhsən müəllimin
monoloquna cavab olaraq öz monoloqunu izhar etməklə - bu mahnının
ifası zamanı indiyədək oxunan ən təsirli
"Segah"lardan birini oxumaqla başlayır, özü də
Vahidin mahnının ruhuna, fəlsəfəsinə tam
uyğun bir qəzəlinin mətni ilə:
Sənsiz,
ey şux,
mənim
xoş güzaranım yoxdur,
Sən ki
yoxsan,
elə
bil cismimdə canım yoxdur...
Eşq pərvanəsiyəm,
qəm
oduna tabım var,
Xəstə
bülbül kimi
hər
ləhzə fəqanım yoxdur...
Gəlin
razılaşaq ki, belə bir başlanğıcdan sonra
melodiya ilə mətnin bu sayaq sintezinin sehrində
"trans" vəziyyətə düşməmək
mümkün deyil...
Az sonra
Əhsən müəllim ürəyinin hökmü,
barmaqlarının sehri ilə monoloqu daha gərgin bir müstəviyə
çəkir, xanəndəni bir növ daha təsirli, ürəkdən
oxumağa, necə deyərlər, neçə-neçə
ürəyə batmış tikanları o ürəklərdən
birdən və birlikdə çıxarmağa
çağırır, xanəndə isə bir növ bu
çağırışın sehrinə qeyri-şüuri təslim
olub öz monoloqunun zirvə məqamına çatır,
nitqinin cövhərini ortaya qoyur və 1-ci hissəsini bitirərək
2-ci hissəyə - mahnının özünə
keçir...
Mahnı
isə sanki muğamın bətnindən qopub, azad olub
dünyaya göz açır...
Əhsən
müəllimlə Arif müəllimin bir yerdə yaratdıqları
mahnı - mahnının muğamdan doğuluşu, sonra isə
muğamla - onu dünyaya gətirənlə birləşərək
bütövləşməsi anının himnidir.
Muğam
frazaları ilə mahnını bir-birinə bu sayaq hörmək,
muğamda mahnını, mahnıda isə muğamı görmək,
duymaq, yaşatmaq elə də asan deyil və A.Babayev bu mənada
adının R.Muradova, Q.Rüstəmov, Y.Məmmədov kimi
korifeylərlə bir sırada çəkilməsinə
haqqı çatdığını məhz bu ifa ilə təsdiqləyir.
Sözügedən
ifada dialoq musiqi və söz, tar və səs, muğam və mahnı,
ifaçılar və dinləyicilər arasında gedən
dialoq səviyyəsində - bütün parametrlərdə
baş tutur.
... Musiqiçilər arasında belə bir deyim var -
"Filankəsi musiqinin gözəlliyi oxutdurdu". Məncə, bu ifanın da bədii- estetik dəyərini
şərtləndirən amillər Əhsən müəllimin
öz sehrli barmaqları ilə yaratdığı aura və
bu auraya dalıb tarzənlə dialoqa girən Arif müəllimin
monoloq- izharıdır.
Bu dialoqun
başqa bir fərqli cəhəti də var. O, bu klassik ifa
nümunəsində müşayiətçi ilə
vokalçının bir-birini tamamlamasının belə bir fəlsəfəsini
də ortaya qoyur ki, Əhsən
müəllimin o cür çalğısı müqabilində
uğursuz bir tərzdə oxumaq günah olduğu kimi, Arif
Babayevin də oxumasını uğursuz çalğı ilə
korlamaq "kişilikdən" olmazdı...
Buna görə də gəlin Əhsən müəllimə
rəhmət diləyək, Arif müəllimə isə
cansağlığı arzulayaq.
ƏHSƏN
DADAŞOV, "ŞİKƏSTEYİ-FARS" VƏ
BÜLBÜL ƏHVALATI...
Əhsən
Dadaşov
özünəməxsus ifa texnikası olan məşhur
tarzənlərimizdən biri idi. O, Azərbaycan tar
ifaçılığı sənətinə ağır, ləngərli
musiqi frazalarının düzümündən ibarət yeni
bir sintaksis gətirmişdi. Zahirən adama elə
gəlirdi ki, onun vurduğu xallar, işlətdiyi barmaqlar sadədir.
Amma elə ki, tarı götürüb o
xalları, barmaqları təkrarlamaq istəyirdin,
görürdün ki, yox, Əhsən müəllimi təqlid
etmək o qədər də asan deyilmiş.
Fayl:Əhsən
Dadaşov.jpg — Vikipediya
Son dərəcə səmimi, xeyirxah insan kimi də
Əhsən müəllimin adı zaman- zaman bir çox
qeyri-adi, maraqlı əhvalatlarda
hallanıb. Birini sizə nəql eləyim.
Ustad
qonşu İrana qastrol səfəri zamanı "Rast"
muğamını solo ifa edirmiş. Hamı dərin sükut
içində,
"Rast"ın sehrində lal-dinməz heykələ
dönübmüş. Tarzən "Şiəsteyi-fars"
şöbəsinə keçid edəndə zalda əyləşən
tamaşaçılardan biri melodiyaya təslim olub
özünü saxlaya bilmir, qeyri-ixtiyari başlayır elə
yerindəncə öz dilində "Şikəsteyi-fars"
oxumağa. Əhsən müəllim də reqlamentdənkənar
bu qəfil olaya qeyri-adi bir jestlə cavab verir -
tamaşaçıya kök tutub başlayır onu
müşayiət etməyə...
Qeyri-adi
duet başa çatanda zal o vaxta qədər görünməmiş
alqış səslərinə qərq olur..
Bu, heç şübhəsiz ki, Azərbaycan
muğamının, Azərbaycan tarının təntənəsi,
Əhsən müəllimin barmaqlarının zəfər
anları idi.
Həmin epizod lentə alınsaydı, yəqin ki,
"dünyanın ən maraqlı musiqi duetlərindən
biri" kimi musiqi tarixinə düşərdi.
Bu əhvalat
həm də
Ə.Haqverdiyevin "Qoca tarzən" hekayəsini
yada salır. O hekayədə də tarzən, səhv etmirəmsə,
məhz "Şikəsteyi-fars"ı çalanda
bülbül şığıyıb özünü tara
çırpmışdı..
... İlahi, nə üçün yaratdığın
bəndələrin içində şüursuz
bülbülün heç olmasa yarısı qədər
duyğusal olmayan məxluqlar da var???
P.S.
"Şikəstə" sözünün məcazi mənası "qəlbi
qırılmış", "qəlbi yaralı" deməkdir.
"SEVƏNLƏRİNDİR
DÜNYA, ELƏ QƏMLİ DAYANMA..."
(Bu il Bakıda yağan ilk qarın
acılı-şirinli ilk təəssüratı)
Bu gün səhər tezdən əllərim dona-dona,
başıma qar döyə-döyə artıq vərdişə
çevrilmiş köhnə hərbçi intizamı ilə
dayanacaqda gözləyirdim. Təbii ki, avtobus-filan
yox idi. Başqa vaxtlar 1 manata yalvara-yalvara, bir-biri ilə
dalaşa-dalaşa müştəri yığan "xalturşiklər"
isə bircə gecənin içində dəyişdirdikləri
yeni "tarifləri" uca səslə,
qürurla (?) bəyan edirdilər: "5 manata...", "8
manata...", 10 manata..."
Nəhayət, bir insaflısı tapıldı - 2 manata
məni metronun "20 yanvar" stansiyasına qədər gətirdi,
oradan isə piyada özümü işə
çatdırdım.
Az sonra
iş yerindən 2 dayanacaqlıq məsafədə yaşayan
zabit dostum da özünü yetirdi və bir az giley-güzarla
dedi ki, deyəsən, qar və şaxta bəzi
sürücülərin vətənpərvərliyini də
"dondurub". Səhərdən dayanacaqda gözləyirəm,
bir sürücü avtomobilini saxlayıb soruşmur ki, ay qardaş, sənə
nə kömək edə bilərəm?
Bu vaqeə
mərhum jurnalist-yazıçı Asif Əliyevin 80-ci illərdə
"Ədəbiyyat və incəsənət" qəzetində
dərc olunmuş "Elə qəmli dayanma..." adlı bir
sənədli hekayəsini yadıma saldı. Bəzi
detallarını unutduğum həmin hekayənin necə deyərlər,
yaddaşımda qalan "sinopsisini" təqdim edirəm:
Küləkli, yağışlı soyuq bir qış
günündə Asif müəllimin kiçik övladı
(bəlkə də nəvəsi - dəqiq yadımda deyil -
Ə.H.) xəstələnir, axşam saatlarında
öskürək onu boğmağa başlayır,
uşağın nəfəsi daralır. Çağırışla
gələn həkim müayinədən sonra deyir ki, təcili
qaynar südə "Borjomi" suyu qarışdırıb
uşağa içirmək lazımdır ki, öskürək
azalsın, onu üzməsin.
Asif
müəllim həmin vaxtlar yalnız piştaxta altında,
tanışlığa satılan "Borjomi" tapmaq
ümidi ilə dayanacağa gəlir və
yağışın altında gözləməyə
başlayır. Qəfildən dayanacağa bir
"Jiquli" yan alır, başlayır siqnal verməyə.
Asif müəllim maşının
qapısını açıb görür ki, tarzən
Əhsən Dadaşovdur. "Bu tufanda,
yağışda kimi, nəyi gözləyirsən?"
- deyə Əhsən müəllim
tanımadığı, heç adını da bilmədiyi
gecə müsafirindən soruşur. Asif müəllim
həyəcanla baş verənləri danışır.
Əhsən Dadaşov "Əyləş" - deyib mühərriki
işə salır və həmin o tufanlı Bakı gecəsində
yağlı əppək olub göyə çəkilən
bir butulka "Barjomi"ni tapıb Asif müəllimə verənə
qədər - 1 saatdan da artıq müddətdə mağazaları dolaşır və
sonda Asif müəllimi gətirib
düz evinin qarşısında düşürür.
Məncə,
əlavə şərhə ehtiyac yoxdur...
Allah
Əhsən Dadaşova və bu əhvalatı qələmə
alan Asif Əliyevə rəhmət eləsin.
ƏHSƏN
DADAŞOVUN "SEGAH"I VƏ ŞÖVKƏT
ƏLƏKBƏROVANIN CAVABI
(Tarzən
Rövşən Zamanovun Xatirə dəftərindən 1
fraqment)
Ramiz Mirişlinin "Oxu tar" mahnısının lentə
alınması ərəfəsində son məşqlərdən
biri imiş.
Əhsən Dadaşov ifaya giriş kimi "re" kökündə
möhtəşəm bir "Segah" gəzişməsi
edib, Şövkət xanıma
"ayaq" verir, lakin Şövkət xanım nəyə
görəsə susur...
Əhsən müəllim görür ki, Şövkət
xanım özündə deyil, gözlərini bir nöqtəyə
dikərək dərin fikrə dalıb. "Olan şeydir" -
deyib həmin gəzişməni bir də təkrar edir...
Şövkət
xanım yenə susur...
Əhsən
Dadaşov təəccüblə soruşur:
- Şövkət, nə olub, niyə oxumursan?
Şövkət
xanım sanki yuxudan ayılaraq titrək səslə deyir:
- Əhsən, ay zalım, ay insafsız, səhərdən
qoyursan ki, oxuyum...
Əlisəfdər HÜSEYNOV
525-ci qəzet.-
2021.- 27 may.- S.11